Gå til innhold
Hundesonen.no

Alder ved første løpetid


Mud

Recommended Posts

Jeg vil vel mene at det er tispeeieren som skal oppdage løpetid på hunden sin - og det pleier å være veldig åpenbart (tispa hovner opp og blør, bl a). Dersom det er viktig å vite nøyaktig på dagen når løpetiden starter (f eks i forbindelse med parring) følger man med ved å se på tispa (forandringene er åpenbare, som sagt), og ev trykke litt hvitt toalettpapir mot kjønnsåpningen for å se om hun blør (det varierer hvor flinke de er til å vaske seg selv, men på denne måten vil man alltid finne spor av blod)...

Skjønner at du er redd for å "gå glipp av noe" - kattehistorien din tatt i betraktning, men jeg betviler sterkt at Lyra vil få løpetid uten at du oppdager det... - uansett må du ta høyde for at hun skal skilles fra Loke under hele løpetida nå første gangen, da det er svært individuelt når tispa står. DET kan skje i løpet av noen timer mens du er på jobben, og inntil du kjenner hennes syklus og atferd så vil det være lite lurt å overlate slikt til tilfeldighetene... Noen tisper står i flere dager, andre står bare i noen timer.

Flott :icon_redface:

Ok.. så tisper har ikke "stille løp" sånn som katter kan ha?*phuh* Hun er hverken hoven eller viser på noen måte at det er noe på gang, men så kjenner jeg ikke gemyttet hennes så godt enda, det varierer jo i den alderen hun er i. Men jeg antar det er sannsynlig at noe er på gang når andre hannhunder reagerer og min egen har endret litt atferd rundt henne. Sist i dag ble jeg fortalt en historie om ei tispe som hadde blitt parret før eier så tegn på løpetid så jeg blir lett paranoid. :unsure: Jeg trodde også jeg skulle merke det godt før det var dags for parring liksom, tidligere tisper jeg har kjent har vært svært så tydelige..

Skilles i mellom hele løpetiden skal de.. det har vært planen hele tiden og jeg har sånn 4 -5 backup planer sånn i tilfelle Loke skulle vise seg å bli galning :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lurte også på om vorsteherjenta vår fikk løpetid når hun passerte halvåret, for da ble plutselig både vår og naboens hannhund fryktelig interesserte - de luktet og klapret tenner begge to. Det var bare juks og fanteri, og når hun endelig fikk løpetid ved rundt 11 mndrs alder, var det aldri noen tvil pga hovenheten. Det kom ikke så veldig mye blod, men hun hadde DEN bollemusa. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. så tisper har ikke "stille løp" sånn som katter kan ha?*phuh* Hun er hverken hoven eller viser på noen måte at det er noe på gang, men så kjenner jeg ikke gemyttet hennes så godt enda, det varierer jo i den alderen hun er i. Men jeg antar det er sannsynlig at noe er på gang når andre hannhunder reagerer og min egen har endret litt atferd rundt henne. Sist i dag ble jeg fortalt en historie om ei tispe som hadde blitt parret før eier så tegn på løpetid så jeg blir lett paranoid. :unsure: Jeg trodde også jeg skulle merke det godt før det var dags for parring liksom, tidligere tisper jeg har kjent har vært svært så tydelige..

Skilles i mellom hele løpetiden skal de.. det har vært planen hele tiden og jeg har sånn 4 -5 backup planer sånn i tilfelle Loke skulle vise seg å bli galning :icon_confused:

Det er flott at du er i forkant og tenker på "worst case scenario" :icon_redface: - og jeg skal ikke påstå at det aldri noensinne i verdenshistorien kan ha skjedd at ei tispe har hatt et "stille løp" - men jeg har aldri hørt om det, og ingen jeg kjenner har noensinne hørt om det, og jeg kan ikke minnes å ha lest noe om det noengang i artikler, bøker eller annen hundelitteratur... (Kanskje noen andre Sonister har?)

Om du titter (og tenker) etter, så vil du se at det rent fysisk er bortimot umulig med en parring uten at du ser tegn på løpetid (opphovning, ihvertfall) først... (Når du har sett ei høyløpsk tispe så skjønner du hva jeg mener.)

MVH/"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, kanskje, men:

Jeg venter løpetid på tispa mi i disse dager (Fikk løpetid for nøyaktig ett år siden og ca 1/2 år siden). Jeg skal parre (vel- inseminere) så er rimelig spent på når den kommer.

Tidlige tegn på løpetid som hyppig urinering og opphovnet vulva har jeg ikke sett i noen serlig grad ennå, men hun er blitt noe sær med å la andre sniffe henne bak i det siste, og hannhunden er noget mer interessert.

Hva slags "forvarsler" får dere foran en løpetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen hannhunder endrer oppførsel i nærheten av Lyra nå kan jo tyde på en kommende løpetid, men det kan like gjerne være analkjertler som lukter litt ekstra (litt fulle kjertler, lett betennelse etc).

Ut fra hva du har beskrevet av ulike observasjoner etc tidligere, så tror jeg det er kul i havet umulig at du IKKE vil oppdage at Lyra får løpetid :icon_confused: . At folk plutselig opplever at hunden blir parret - og ikke engang "ante" at det var løpetid på gang - skyldes nok mer at eier overhodet ikke følger med, enn at hunden har "skjult" løpetid.

Mine tisper har forresten alle sammen fått løpetid sånn ved 13-14 mnd alder. Første tispa mi hadde løpetidsintervaller på 8 mnd, gamlemor Lotta hadde nøyaktig 12 mnd intervall inntil hun hadde hatt valpene, men dro i gang samtidig med Babs da hun fikk løpetid og de hadde begge to intervaller på 9 mnd etter dette.

På Babs merker jeg det lang tid i forkant at "noe" er på gang.. hun begynner å markere på tur gjerne et par måneder i forveien. Hun blir også mer "høy" etterhvert som det nærmer seg - dvs hun blir lettere og lettere å "trigge" til lek og action :icon_redface:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Fun fact, som jeg ennå ikke er helt sikker på om det stemmer eller ikke. Men tisper som får løpetid i f.eks. 8 mndrs alder får ofte et løpetidsintervall som tilsvarer nettopp dette. Det samme da med 6 mndr, 10 mndr, etc.

Forsåvidt stemmer det godt med jentene mine - de fikk sine første rundt 8 mndrs alder og har holdt det intervallet slavisk siden den gang... Men som sagt, det er ikke noen vitenskapelig bevis for dette på noen måte, men en del hundefolk som hevder det.

Susanne

Det stemmer faktisk med bernern min. Hun fikk løpetid første gang da hun var 8 mnd og har hatt med 8 mnd intervall etter det.

Jeg kan merke at en løpetid er på gang en stund i forveien ved at hun blir litt mer høy på pæra i forhold til andre hunder. Fortsatt den rolige, trygge gamle damen (bortsett fra litt rolig og usikker på store voldsomme hunder), men hun blir mer interessert. Ellers kan hun bare gå forbi og bare kaste et blikk på den andre hunden hvis hun ikke kjenner den, men er det løpetid som nærmer seg er hun interessert. Markerer også mer og sparker opp voldsommere enn vanlig etterpå. Dette er før jeg kan se hun er hoven og før hun begynner å blø. Men hun er en like enkel dame i løpetiden, bare litt mer interessert i andre hunder (tisper også om enn ikke sånn som med hanner). Men hunder er jo forskjellig da. Skal du på noen måte kunne forutse (i den grad det er mulig) hvordan lyra blir og om du kan merke noe på forhånd må du nok heller gå til mor og andre slektninger. Det er jo store variasjoner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien til Susanne stemte heller ikke på min australian shepherd tispe. Hun fikk løpetid 10 mndr. gammel, og hadde deretter løpetid hver 6 mnd. Hun er nå kastrert pga. plagsom innbilt svangerskap.

Søsteren hennes var imidliertid rundt 1,5 år når hun fikk sin første løpetid. Hun løper også ekstremt sjelden. Tror hun har hatt 2 løpetider nå ved 3 års alder. ;) Så selv innen familien varierer dette veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting (selverfart - ikke bare hørt fra noen som har hørt fra noen, etc..) - ganske akkurat 1 mnd FØR løpetiden starter kan og vil mange hannhunder være veeeeldig interessert i tispen.

Selv på ganske stødige avlshanner kan man se at jentene fortjener et par ekstra sniff på den tiden.

Ang. tørr løpetid, så er dette ofte kallenavnet på løpetid uten blod (ganske uvanlig, men det skjer). Dette - i tillegg til en eier som ikke SER på tispen, tispen bor alene og ikke endrer særlig adferd under løpetiden - kan være en resept på en tjuvparring uten at eieren aner noe som helst..

For det synes meget, meget godt på de fleste tisper at de har begynt løpetiden. (De blir ofte både tre og fire ganger så store "der bak")

Jeg hadde en tispe som blødde absolutt minimalt (og var flink til å vaske seg + hadde mye pels), så hennes løpetider ble ikke merket før man var godt uti dem, og gutta' begynte å bli veeeeldig interesserte.. Så hun måtte legges ned og snues helt rundt hver dag når det var viktig å vite akkurat når hun begynte (skulle parres).

Andre løpetider var sånn "whoops" - nå er gutta interessert - kikke etter - ok, vi skiller dem en ukes tid.. Og da var alt helt normalt igjen.. Men når man fulgte med 100% så løp hun fort 8-10 dager før gutta' reagerte noe særlig, og parret på 12-13 døgnet, og så ferdig dag 18-19 eller noe..

Den aller første løpetiden på jentene er ofte også litt variable, av og til litt sånn til/fra, starter, stopper opp littt, starter igjen.. Men det går seg som regel til å bli helt normalt etter det.

Hvitt laken i hundesengen fanger også som regel opp dag nr 1 på løpetiden, forresten...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. så tisper har ikke "stille løp" sånn som katter kan ha?*phuh*

Tisper og katters løpetider er på mange måter veldig forskjellige, etter det jeg har skjønt På katter kan vel til og med eggløsning framprovoseres om hun parres, etter det jeg har forstått - og de kan få løpetid veldig kort tid etter at de har fått unger.

Jeg har heller aldri hatt problemer med å finne ut om tispene mine har løpetid eller ikke. Om du har ei tispe som er flink å holde seg rein, kan hun kanskje holde det for seg selv en dag eller to, men før stådagene bør du ha oppdaget det i god tid. Nå har selvsagt jeg en korthåret hund, mulig det er annerledes med de som har pels som skjuler alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fortsatt ikke noe forskjell på dyret sånn fysisk, men hun er svært så sutrete (jeg kaldkveler det fordømte pipedyret snart), pysete og irriterende for tiden. I tilegg så overeagerer hun fryktelig i enkelte situasjoner, i sted tisset hun på seg fordi Loke bad henne slutte å bite seg fast i kragen hans..(!??) Normalt pleier hun knapt å bry seg når han blir grinete.. Noe skjer i hodet på tøtta og jeg håper inderlig det bare er forbigående hormonelle svigninger, løpetid eller ei <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tequila fyller straks 1 år, hun har ikke hatt løpetid enda. Men hennes mor og bestemor fikk løpetid når de var 11 og 12 mnd så sen løpetid ligger til slekta. Den er nok like rundt hjørnet nå tipper jeg... Skulle ikke forundre meg om hun fikk den i en av de nermeste dagene ettersom hun skal dele hus med 4 hannhunder neste helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har dyret fått løpetid ennå??

Jeg vet ikke om du er ute etter å framskynde løpetiden, men om du ønsker dette har jeg hørt at Galastop skal kunne ha en en slik effekt.

Galastop brukes primært som motvirkning til innbillt svangerskap, men skal visstnok ha en framskyndende effekt på løpetid også. Det er ikke selvprøvd, så hvordan det fungerer kan jeg ikke si, men jeg vet om folk som har prøvd det med hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dyret fått løpetid ennå??

Jeg vet ikke om du er ute etter å framskynde løpetiden, men om du ønsker dette har jeg hørt at Galastop skal kunne ha en en slik effekt.

Galastop brukes primært som motvirkning til innbillt svangerskap, men skal visstnok ha en framskyndende effekt på løpetid også. Det er ikke selvprøvd, så hvordan det fungerer kan jeg ikke si, men jeg vet om folk som har prøvd det med hell.

Næsj..ikke noe løpetid. Tror hun bare er ekkel for tiden jeg. <_< Det er nok noen hormonsvingninger ute å går, men hun burde vel løpt snart nå så da er det nok puberteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace har første løpetid nå, 14 måneder gammel, så Lyra kan godt vente leeeenge enda uten at det er noe abnprmalt :)

Det var jo det jeg satset på. Løpetid rundt ett års alder.. Synes 6mnd var litt tidlig men hun har endret personlighet drastisk den siste tiden og helt klart blitt mer stresset og rar. I tilegg til at hannhunder liker henne sånn brått. Loke har begynt å knøvle henne endel sånn bare for å gjøre det, så tror han synes hun begynner å bli litt atal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dette med "usynlige" løpetider, så hørte jeg om noen (så ta det med en klype salt), at de merket ikke at hunden deres hadde løpetid før etter at den hadde hatt det, for da fikk den innbilt. Jeg tviler på at de sjekket så særlig nøye, mtp dette do-papir-trikset, men den blødde i alle fall ikke så mye at de merket det, og den endret heller ikke oppførsel. Særlig mye omgang med andre hunder kan den jo heller ikke ha hatt. Evt bare veldig uoppmerksomme eiere.

Tulla husker jeg ikke når fikk sin første løpetid, men hun var vel mellom 9-11 mnd.

Når det gjelder Tinka og Kira og disse trege løpetidene, så har jo faktisk Tinka fått påvist noe "inni der" (livmorcyster??).. og Tinka luktet jo godt hele tiden, hun..! :) Hadde det ikke vært for Tinka, ville jeg ikke bekymret meg for Kira. De første løpetidene kan jo være temmelig varierende, før de stabiliserer seg (så lenge man ikke begynner å klusse med hormoner og p-sprøyter). Tullas andre løpetid ble jo avbrutt rett før hun skulle stå, hun blødde en uke, så var det ikke noe mer. Mulig hun stod en uke noen andre passet henne, men det skal jeg ikke si sikkert, siden hun som passet henne var usikker på det (men obs på at det kunne skje, siden løpetiden visstnok kan begynne på der den slapp). Men vi venter tredje løpetid nå, Tulla blir to år i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund var 13 mnd ved første løpetid. Løpetiden har variert litt etter det, men som regel 8 mnd intervall. Nå utsatte jeg løpetiden tidlig i fjor høst og da kom den veldig sent, så jeg er spent på hvordan det slår ut fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...