Gå til innhold
Hundesonen.no

Stiv i bakbeina


Raksha

Recommended Posts

Jeg har litt sånn småpanikk her. Har time hos vet. på fredag med pelsballen, men jeg vil gjerne høre erfaringer før det (fryktelig lenge til fredag nå).

Jeg syns alltid Aro har vært litt "rar" bak, men han har ikke vist noe tegn på smerter der, bare i ryggen etter en skade. Ryggen er nå, såvidt jeg kan se bra, men noe er feil likevel. Han er stiv i bakbeina, ser at han legger lite vekt på hvertfall høyre bakbein, og han subber litt innimellom. Begynte med at jeg så at han ikke går skikkelig ned trapper, han vil helst "rase ned" og tråkker ikke skikkelig på høyrebakbein. Så nå i påsken begynte jeg å se at han er stiv i beina, og stivere blir han. Halter litt i perioder. Ser ut som han ikke bøyer noen av knærne med mindre han kan unngå det. Jeg har klådd og knadd, strekt og tøyd, men han sier ingenting, får heller ikke reaksjoner av musklene (twitching) ol. Han løper i hagen enda, men tar det roligere i starten og holder ikke så lenge. Virker som han blir frustrert og begynner å bjeffe på meg fordi han ikke får ut all energien. Han er utilpass inne, klarer liksom ikke slappe av, men jeg vet ikke om det er fordi han ikke får ut energien eller om det er fordi han har vondt. Han er en hund som bobler over av energi og elsker å løpe.

Må si at jeg får skikkelig noia her, siden det er mindre enn 3 mnd siden jeg mista Rikke. Så, noen erfaringer? Bør jeg ringe vet. igjen og si at jeg vil ha røntgen og alt som er med engang? Fikk ikke snakket med vet. da jeg bestilte timen, bare sa at jeg ville at hun skulle se på bakbeina hans fordi han er rar (han har blitt verre etter det). Kan han ha røket et korsbånd eller noe annet? Hvordan ser man det?

Noen som har beroligende ord? Eventuelt en valium til meg og en rimdyl til bikkja? Håper virkelig jeg bare er hønemor her nå og at det bare er en bagatell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om røntgen av bakpart, hofter og haser. Stivhet og halthet kan komme av veldig mye, men symptomene minner mye om min forrige hund. Han hadde HD og osteochondrose i hasene. Han raste ned trappen (ville ikke bøye hasene skikkelig), la helst ikke vekt på den ene siden osv. Men for å ikke gi deg hjerteinfark på stedet, symptomene er også veldig like de en venn av meg sin hund hadde, og hun hadde feilbelastede muskler. Så det kan være både og, men jeg ville nok bedt om full røntgen når du først skal til vet'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker. Da mailer eller ringer jeg vet. på tirsdag. Han er forresten snart 4 år, om det har noen betydning.

Tror jeg skal slutte med hunder og starte med gullfisk, har ikke nerver til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker. Da mailer eller ringer jeg vet. på tirsdag. Han er forresten snart 4 år, om det har noen betydning.

Tror jeg skal slutte med hunder og starte med gullfisk, har ikke nerver til dette.

Uff, jeg vet hvordan du har det.. Har nå hatt to syke hunder, og er overhysterisk for hver minste ting. Snella på tre mnd har begynt å strekke seg så mye synes jeg (*himle*), så jeg vurderer å ta en grundig sjekk av ledd og rygg hos veterinæren snart.. *sukk* Det er jo bare tøys, men det er vanskelig å la være. Lykke til, og hold meg oppdatert, du har meg jo på msn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjempetips er å bestille massasje til hunden. det er helt utrolig hva de klarer å avdekke, så fremt massøren har utdannelse og erfaring. Slik jeg leser det, er det nok ryggskaden som er årsaken. Kankje han la til seg dårlige vaner da han hadde vondt, og har "glemt" at han kan belaste kroppen slik som før. det skjer ofte med mennesker - at de fortsetter å halt av gammel vane selv etter de er operert og friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar til Alternativet på lysaker, de kjenner både meg, bikkja og historien hans. Og vet hvor hønemor jeg er. ;) Sendte dem mail og fikk svar med en gang at de setter av tid til røntgen om det trengs. Så da kan jeg puste litt lettere frem til fredag. Jeg ser jo at det er noe galt, og tenker hd eller prolaps med engang. Men det kan jo være alt muligrart...

Kan godt hende det er pga ryggskaden, men han har blitt dårligere de to siste mnd. og han har vært bra i ryggen i hvertfall et halvt år. Og blitt spesielt mye dårligere på en drøy uke, så det er nok ikke vane, men kan jo være muskelrelatert fordeom. Eller forkalkning eller eller eller.... *noia* Jah, sjekkes skal han hvertfall. Skrev at jeg vil ha hele han sjekket så nøye som mulig med engang. Jeg orker ikke gå uten å vite i evigheter igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomene er reelle, jeg ser desverre ikke spøkelser på høylys dag. Aro ble sjekka opp og ned og i mente, vi gikk i trapper, i gangen, på veien i trav og skritt. Vet. gikk litt med han og, så jeg fikk se bevegelsene hans skikkelig. Han halter på en merkelig måte på høyre bakbein, subber med venstre bakbein og er litt halt på venstre frembein. Har dårlig reflekser neders i bakbeina og lite følelse i bakbeina.

Men, resultatene var forsåvidt noe av det beste vi kunne håpe på. Hoftene er ok, ikke noe sterk hd eller forkalkninger der. Det vi fant var vridninger to plasser i ryggen, over hofter og over skuldre. Han har noe "rusk" mellom to fasettledd over hoftene. Han er veldig myk og fin i ryggen der han hadde vondt sist, så dette er nok en "bivirkning" av flyforsøket hans, siden han har vondt på hver side av det som var vondt sist. Så nå går han på rimadyl, skal starte med osteopati på tirsdag, rolige turer og ising etter tur. Prognosene er bra, han SKAL bli frisk. Jeg fikk være med på røtngetakingen, mens valpen ble plassert hos en assisten, så nå vet jeg hvordan hunden min ser ut inni og hvor uhamsterlig 24 kg dopa collie er. :)

Jeg er 10 kg lettere, selvfølgelig lei meg for at han har vondt, men det kunne vært mye, mye, verre.

Lykke til med røntgen av Tassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Det var bra at det gikk så flott som det gikk med dere! God bedring får jeg vel si! :) Var på røntgen av Tassen. Han hadde vist en forskyvning i kneskåla (?) Tror jeg skrev det rett der! Så han hadde ikke vondt, bare halter litt noen ganger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...