Gå til innhold
Hundesonen.no

"Halelammelse"


Nirm

Recommended Posts

Vida krasha i Bogar på tur i dag, og halen hans ble hengende rett ned og han klarte ikke å bevege på den, annet enn litt ytterst. Denne gangen gikk det fort over, men et par ganger før, så har den blitt "lammet" i et par timer. Det ser jo litt snålt ut da, med tuppen som logrer, og resten av halen bare hengende...

Noen som veit årsak til det? Det er kun han det skjer på. Aldri har jeg sett det på noen andre av hundene mine, selv om de har fått seg en smell (men så er det sikkert ikke noe godt å få en dobbelt så tung bikkje buttende i rumpa...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på Canis. Lammelse i halen kalles ofte for Vannhale:

Jeg har behandlet hunder for vannhale med homeopati - og med vellykket resultat. Det har imidlertid vært individuell behandling ut fra de eksakte symptomer, hundens karaktertrekk, personlighet, tidligere medisinsk historie osv.

Vannhale er jo et fenomen "de lærde" ikke kan gi noe sikkert svar på årsaken til, men det antas at "lammelsen" skyldes utmattelse av visse muskler. Ved undersøkelser har det vist seg at hundene med denne lidelsen har forhøyet nivå av muskelenzymer i sitt blod - noe som tyder på "muskelutmattethet".

Som regel kommer symptomene etter mye halearbeid (veldig glad, svømming, jakt osv.) i kombinasjon med kulde og/eller vann.

Ut fra disse indikasjonene kan det homeopatiske middelet Rhus Toxicodendron C12 være indikert. Det er slett ikke sikkert at dette passer til din hund, men forslaget kommer på rent generell basis. Gi 2 - 3 piller løst i litt vann (1 cm i et vanlig vannglass) 4 x dgl. når symptomene er der. Ved bedring kan du gradvis gå ned på antall doser. Om det ikke blir noen bedring i løpet av 2 - 3 dager, er dette feil middel i forhold til din hund (se nedenfor).

Et annet middel er kompleksmiddelet Treumeel. Det fås kjøpt i dråpeform og er enkelt å gi til hund. Bruk ca 10 dråper 3 - 4 x dgl. - ellers som ovenfor for Rhus Tox.

Begge de homeopatiske midlene får du kjøpt på apotek.

Nå er det jo slik at homeopatiske midler er kraftig fortynnet og det er ikke fare for forgiftninger eller skumle bivirkninger - så du kan trygt forsøke uten å være redd for å skade hunden din. Om Rhus Tox. ikke er riktig i forhold til din hund vil middelet ikke ha noen eller ha dårlig effekt.

Et generelt råd er jo at jo bedre helse hunden har totalt jo mindre er sjansen for at den skal få forskjellige typer plager. Så god fôring, rikelig med antioksydanter, tilskudd av Omega 3 fettsyrer, mosjon, aktivitet, trivsel osv. er generelt viktig for helsen.

Om du forsøker noen av rådene er jeg veldig takknemlig for tilbakemelding - enten det går bra eller det ikke går så bra. Det er litt rart å gi "behandling" over nettet på denne måten - som regel hører jeg lite eller ingenting om hvordan det går med "pasienten".

Uansett - lykke til med hund og hale.... ;))

Vennlig hilsen

Reg. Homeopat NAN MNHL - Dipl. Hundefysioterapeut

Lise Hatledal

www.hundehomeopatene.no

lise@hundehomeopatene.no

Tlf.: 908 29 448

Dyrenes Storsenter, Sandvika

Link til siden: http://www.canis.no/ekspertpanel/spmsvar.p...ksp&start=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som om hunden din har vannhale, som kan komme av brå temperaturforandringer, som bading i kaldt vann, eller dusjing i varmt vann. Eller om hunden blir ekstremt glad og logrer kraftig.

(Men ettersom hunden din fikk det etter en krasj, så kan det kanskje være et lite brudd?)

Min søsters hund fikk vannhale rundt juletider, etter en dusj, og så kom jeg på besøk og det ble mye logring... Vetten sa at hunden burde holdes i ro i 2-3 dager, da det kan være svært smertefullt for hunden. Hunden klarer gjerne ikke å sitte. Hvis du vil gi noe smertestillende kan du gi kortison. Men det var en ulempe med det, men det husker jeg ikke nå.. Ta en kjapp tlf til din vet.

Hvis du mistenker brudd, bør du i alle fall kontakte veterinær.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund hoppet opp og falt bakover og landet på rompa. Hun hylte og skrek og halen ble hengende rett ned. Trodde det var brudd, siden hun hylte når vi tok i den. Men det var en forstuelse, og litt opphovning. Etter mange dager gikk det over og hunden kunne logre igjen. Vi lot det gå over av seg selv. Oppdretter trodde det kanskje var oppsamling av væske i halen, og trodde det var wather tail. Men det gikk ivehrtfall over.

Men hvis dette har kommet av selg selv uten noe skade som du vet om, er det nok slik de har beskrevet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil gi noe smertestillende kan du gi kortison. Men det var en ulempe med det, men det husker jeg ikke nå

Vil komme med en liten oppfordring:

IKKE anbefal bruk av legemiddler!

Dette er et godt eksempel på en som ikke har kunnskaper nok, men alikevel anbefaler bruk av kortison. Kortison har ikke en eneste smertestillende komponent i seg! At det er en ulempe ved det, er faktisk en bagatellisering!

Det er en grunn til at såkalte "nettdoktorer" har blitt sterkt kritisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa mi hadde vannhale for ikke så lenge siden..

Vetten sa det kom av at ho hadde vært ute i snøen for lenge og at halen hadde blitt våt og kald, og at det da hadde blitt vannhale..

Symptomene på henne var da at vi ikke fikk være borti halen hennes og at når/hvis vi kom borti hoppet hun opp og hylte som en stukken gris, rett og slett!

Vi dro til vet. og han konstaterte at det var vannhale og ga henne ei sprøyte.. Hun var slapp resten av dagen/kvelden og neste dag va ho heilt fin! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. :-)

Halen fungerer fint nå. Den går som en propell, og ingen tegn til smerter eller ubehag. Den var bare "ute av drift" en kort periode. Så vi avventer og ser om det skjer noe mer før vi løper til doktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil komme med en liten oppfordring:

IKKE anbefal bruk av legemiddler!

Dette er et godt eksempel på en som ikke har kunnskaper nok, men alikevel anbefaler bruk av kortison. Kortison har ikke en eneste smertestillende komponent i seg! At det er en ulempe ved det, er faktisk en bagatellisering!

Det er en grunn til at såkalte "nettdoktorer" har blitt sterkt kritisert.

Ok, så tok jeg kanskje feil ang. kortison som smertestillende. Og det beklager jeg. Men hvorfor er ikke kortison bra å bruke? Det er jo ikke snakk om langvarig behandling?

Vannhale er en betennelsestilstand i halemusklene, og kortison vil dempe betennelsen. Det var nå dette veterinæren sa, og jeg ser at det er mange som har brukt kortison i behandling av vannhale.

Ja, det var kanskje feil av meg å anbefale bruk av kortison, da jeg ikke er noen veterinær, men jeg skrev også at trådstarter burde ringe veterinæren å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...