Gå til innhold
Hundesonen.no

Boerboel


ElinT

Recommended Posts

Er det noen her som har erfaring med denne rasen?

Jeg ønsker mest mulig informasjon.

Jeg har lest litt rundt om rasen og mye av det jeg har lest stemmer dårlig med det jeg har hørt fra noen jeg kjenner som har en av rasen. Derfor ønsker jeg å høre deres erfaring. Kan jo hende de jeg snakket med hadde en "ikke typisk" boerboel...

Grunnen til at jeg lurer er at ei venninne av meg vurderer å kjøpe Boerboel valp, og omtenksom som jeg er vil jeg bare undersøke at hun ikke tar seg vann over hodet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Nå har jeg ikke Boerboel selv,men vil si jeg har blitt godt kjent med rasen da naboene våre driver oppdrett og har flere eksemplarer av rasen. Låner ofte den ene tispa hans både på tur og innimellom her hjemme noen dager, har også passet " kennelen" når de har vært borte.

Jeg har MASSE positivt og si om rasen, men har jo en del ting som man bør være obs på ved kjøp av en slik stor hund. En BB har et utpreget vaktinnstinkt! Er ikke en hund man slipper løs uten og ha kontroll på altså.. da den uten og bukke forsvarer deg/familien mot de farer som måtte vise seg.. om det er en jogger som kommer brått på eller kanskje en annen hund?

Jeg har døren låst her hjemme når jeg passer BB tispa og det er ikke er redd for og være alene hjemme med henne, er nå heller for og beskytte evt "uvedkommene" som plutselig står i stuen min. Hun har mer en gang skremmt vannet av min far da han kommer med posten ;)

Men jeg vil tro dette har også mye med sosialisering og miljøtrening og gjøre, og ikke minst at man har god kontakt med sin BB og at den i tilegg stoler på deg og din dømmekraft.. altså da slipper den i alle tilfeller og ta avgjørelsen selv om den finner noe truende. Så hvis man er en lita dame ,og vil ha seg en hannhund, bør man være klar over at disse blir STORE , hvis man ikke helt har styrke eller vet hva man driver med, har hørt noen hanner kan bli ganske dominante.

tispene blir jo også ganske store,men er ofte en del mykere, denne bb jeg pleier og låne er rundt 55 kg, og kan love deg det er mye hund og holde igjen.. har forstuet foten min ved et tilfelle :rolleyes:

vil ikke anbefale den som førstegangs hund.

Dette var egentlig det som kan bli det negativet med en BB, altså str ,styrken og vaktinnstinnstinktene.. hvis man ikke vet om dempe dette på en positiv og god måte.

Eller er dem noen helt fantastiske hunder! og de jeg har blitt kjent med er rolige og bedagelige inne og masse futt i ute. Er en rase jeg selv har på "ønskelisten" min:)

står masse info om dem på boerboel klubbens hjemmeside ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninden min har en, så nå kan jeg kanskje være til hjelp for en gang skyld :icon_fun:

Stor og kraftig hund er det sikkert og visst at den er hvertfall! Det er en fin og stødig brukshund, gode egenskaper som vakthund, egner seg ikke for førstegangseiere, de må ha solid erfaring med å håndtere den slags rase.

Det er en fryktløs og selvsikker hund, mye stabil i lynne, veldig godt lynne! Det er viktig at valpen kommer i fra en SABT registrert oppdretter. Er en trygghet for valpekjøper at valpen er renraset og fra rasetypiske foredre... Min venninde holdte på å bli lurt av en uærlig "såkalt oppdretter"

Ang sikling, så ja... hehe, Tommy som venninden min eier, når han rister på huet, så fyker det sikl rundt, men han er så nydli så det gjør ikke noe ;)

Men han er en utrolig tålmodig og snill gutt som liker å jobbe og bli utfordret, men han er alltid den første som sier ifra om han hører lyder i huset, uansett om det er midt på natta eller om det banker på, på dagen. Han hiver seg mot vinudet/døren og bjeffer med den dype røsten han har ;) Sier alltid ifra om han værer noe...

Håper dette hjalp litt hvertfall ;)

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimfrosthuldra:

Jeg er også intressert i rasen.. Hvordan er helsen? Leste på canis at dette er den sunneste av mastiffene og at den kan forventes å leve 12-15 år.... noen som har noen tanker rundt dette? happy.png

Og sikler de mye?

Jeg tror Helsen skal være ganske bra på BB. står en helserapport på boerboel.no sine sider :icon_redface:

hehe ang sikling, jeg har ikke merket så mye til det, annet enn når hun jeg pleier og låne drikker fra vannskåla på kjøkkenet og da kommer inn i stuen.. så er den rene elven etter henne :P

Er en meget flott rase du er int i iallefall :D jeg vet med sikkehet at skal jeg ha en stor hund ( noe jeg skal når vi bor bedre til) blir det er boerboel :P uten tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke Boerboel selv,men vil si jeg har blitt godt kjent med rasen da naboene våre driver oppdrett og har flere eksemplarer av rasen.

Bor ikke du også i Arendal? Er det Boerboel oppdretter i Arendal?

Vi skal til Sokna (norboerboel) neste helg å snakke med de og hilse på hundene. Send gjerne pm til meg hvis noen kjenner til den oppdretteteren :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
vil ikke anbefale den som førstegangs hund.

Hvorfor ikke som førstegangshund? Vi har nå hatt vår BB i hus i 12 mnd og det er vår første hund. Han gjør alt som han skal og det finnes ikke problemer av noe slag. Min erfaring med hund var inntil denne 'ikke-eksisterende', men har funnet ut at så lenge du er konsekvent og bestemt betyr det lite og ingenting om du ikke har hatt hund før. Uansett, vær obs på at BB'er blir store så du må ha full kontroll på den, ellers kan det fort bli ubehagelig å gå tur/treffe andre. Jeg har bare positivt å si om rasen!

Som Finn (Norboerboel) sa; Det kan ofte være lettere for en uten erfaring å ha BB, en en med masse erfaring, så lenge innstillingen er den riktige.

Du må gjerne kontakte meg om du skulle ha noen spm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke som førstegangshund? Vi har nå hatt vår BB i hus i 12 mnd og det er vår første hund. Han gjør alt som han skal og det finnes ikke problemer av noe slag. Min erfaring med hund var inntil denne 'ikke-eksisterende', men har funnet ut at så lenge du er konsekvent og bestemt betyr det lite og ingenting om du ikke har hatt hund før. Uansett, vær obs på at BB'er blir store så du må ha full kontroll på den, ellers kan det fort bli ubehagelig å gå tur/treffe andre. Jeg har bare positivt å si om rasen!

Som Finn (Norboerboel) sa; Det kan ofte være lettere for en uten erfaring å ha BB, en en med masse erfaring, så lenge innstillingen er den riktige.

Du må gjerne kontakte meg om du skulle ha noen spm.

Min venninne har bestilt valp fra Norboerboel (1uke gamle nå), så hun har bestemt seg for denne rasen.

Jeg var med henne opp dit for å hilse på for en måneds tid siden, og etter det han hadde å fortelle om rasen så tror jeg dette skal gå helt fint :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å nevne det - og så ble det bevist... Som i debatten på Canis, så er det veldig ofte atskillige førstegangseiere med unge hunder, gjerne under året helt ned til valp, som skal "bevise" - gjennom egen, selvsagt snill, hund - at "joda, dette går så bra så", og så har hunden deres, stor som den er, knapt kommet i puberteten.

Hvis man velger en rase som er så solid avlet på de egenskapene man fortsatt ønsker, der lojalitet og beskyttelsestrang mot eier og voktertrang har vært fremelsket i generasjoner, så er det ekstremt naivt å tro på at det KUN skal være sosialisering og miljøtrening som skal være det avgjørende for å "hindre" disse egenskapene i å dukke frem. Selv ikke-voktende raser kan få virkelig sans for å passe på hagen, dersom de har en hage - der en "leilighetshund" kanskje ikke får samme utvikling - så det er mange ting som spiller inn.

Det er usikre hunder som trenger mest miljøtrening og sosialisering, og jo tryggere de er på eier, jo mer tør de å "overlate" til ham også. Men boerboelen hevdes jo å være sikre hunder, såvidt jeg forstår? Og det er jo flott! Men en sikker hund med vaktinstinkt trenger man derimot solid kontroll på - og å vite hva man gjør. Og når det gjelder andre dyr - hanndyr - så er det vel stort sett det samme som gjelder over hele fjøla som gjelder når det er snakk om å få en hund som tåler andre hanner?

Flott hvis man er et slikt naturtalent av en eier, som får alt riktig på første forsøk :P De finnes, det er like artig å treffe slike - unge som voksne, som har rette, hyggelige autoritet og konsekvens såvel som positivitet. Men jeg tør nå påstå at flertallet av førstegangseiere, ikke minst unge, har litt å lære, særlig om den biten som heter "dette er et dyr" - og litt om hva slags egenskaper som ligger i en rase.

Det er jo nettopp derfor man velger en rase, antar jeg - fordi man vil ha de og de egenskapene, eksteriørt og mentalt. Vet man hva man går til, blir det sjelden eller aldri noe problem... men har man overdreven tro på at "alle blir snille, bare de blir behandlet snilt", så tror jeg man kan støte på både det ene og det andre skjæret i sjøen. Ser nok av ferske rottweilereiere som gjør det, iallfall... som blir "forbløffet" over at gutten til mor plutselig har egne meninger - til tross for hva som skrives på klubbens hjemmeside.

Jeg har truffet riktig flotte boerboeler, som da har vært hos eiere som ser dem for det de er - og som ikke synes det gjør noe. Jeg synes også det er greit å ha hunder med vaktinstinkt og som varsler meg, hadde jeg bodd på landet kunne jeg nok også tenkt meg en stor hund som dette, men jeg vil nok være veldig realistisk for hvordan man skal og må håndtere det. For hunder med vaktinstinkt ER et ekstra ansvar, akkurat som hunder med jaktinstinkt er det eller hunder med sterke gjeteregenskaper. Vet man om det, tar man forholdsregler - og det er jo greit? Det gjør jo resten av oss med hunder med spesielle egenskaper utover goldenvennlighet også...

Å være REALISTISK er det beste noen og enhver kan gjøre om og for sin rase - om det er en boerboel, en cavalier, en belger eller en engelsk setter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninen min som skal ha boerboel har erfaring med hund fra før, det er ikke hennes første hund.

Selv om rasene hun har erfaring med er langt fra samme typen som boerboel, så har hun satt seg godt inn i rasen og er forberedt på å jobbe med den.

Jeg tror (og håper) at det skal gå bra, hun virker veldig innstilt på dette.

Jeg har skaffet henne informasjon, fått henne til å snakke med folk med erfaring med rasen, og besøkt flere forskjellige voksne av rasen, så nå er det opp til henne å få det til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut, godt forberedte, erfarne valpekjøpere er jo det alle vil ha :P

Tenker bare litt at det ville vært synd om også de "nye" rasene skal gå i samme fella som skjedde med amstaff; at rasen ble "forherliget" på en urealistisk måte som så enkel og grei at det bare var slemme, dumme eiere som fikk hunder som oppførte seg som hunder (altså kunne krangle med andre hunder)... og at man fikk eiere som ikke visste helt hva de kunne risikere å gå til.

For vet man hva man får, og leker inn kontroll fra hunden er valp, og ser etter de små tendensene fra første stund til ting man ønsker å dempe... så blir det sjelden større problemer. Men tror man "god sosialisering" - i form av frislepp sammen med alt av andre hunder - fra tidlig alder er "alt" som trengs, blir det nok verre.

Kenth Svartberg snakker om hvor utrolig mye man får gratis når valpen er liten, og man selv er stor - og "Gud" i dens øyne: Legger man godt grunnlag da, ut fra realistiske forventninger, så går det langt bedre - enn om man må "hanke det inn" når hunden har begynt å bli trøblete som unghund.

Vil man ha en hannhund som ikke konfronterer andre hunder, så legger man løpet fra tidlig av - FØR noe skjer og hormonene begynner å rase, ut fra Belgerpias gode, gamle oppskrift. Man lar den ikke leke herjeleken og venne seg til å være the big boss uavlatelig. Slike ting, som jeg synes mange går litt i fella på - slik jeg sjøl gjorde en gang også. Derfor det smule misjonsbehovet, for det var veldig trist.

Det er viktig at det for små raser også kommer seriøse, gode oppdrettere som forteller realistisk om rasen - for det er de som legger hele grunnlaget for en rases omdømme, gjennom dem de selger til som igjen blir en slags "ambassadører" for rasen. Finner man slike oppdrettere, er de jo gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil ikke anbefale den som førstegangs hund.

Jeg mener at man burde velge den rasen man liker mest første gang man velger en hund/valp,

om det er en BB , Presa, Bull Mastiff, Schaefer eller hva det måtte være, det viktigeste er at man tar hunden sin seriøst og setter av mye tid til den, trening og sosialisering, jeg tror alle seriøse hundeeiere får det flott med hunden sin sålenge de setter av tid og virkelig vil ha en god hund. Har selv en Presa Canario, utrolig sta hunderase, og dominante, men vi trives og har det bra selv om ting kanskje tar litt lengre tid å lære inn enn på en BC :)

Men, vær klar over at mange raser krever med tid enn andre, og BB er nok en rase du må bruke endel tid på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... holder fortsatt på mitt ang om at enkelte raser er ikke nybegynner hunder hvis man kan kalle det det. BB er tross alt en meget stor og kraftig hund, med noen solide vokter egenskaper, og noen hannhunder han en tendes og bli dominerende. En nybakt hundeeier som får valpen i hus, og ikke har erfaring med hund fra før, vil kanskje allerde da trå feil ang hunden.. og forholdet kan utvikle seg i helt feil rettning, siden det er fra valpen kommer i hus man legger grunnlaget for fremtiden... ikke når man har en 60 ++ kg tung hannhund som er full av hormoner.

Men er flere raser som man da ikke anbefaler som førstegangs hund, og med god grunn.. er en grunn for alle annonsene om hannhunder spes i alderen 14-15 mnd som omplasseres.

Men er som sagt ingen regel uten unntak.. så trekker ikke apsolutt alle under en kam her. Det finnes sikkert noen flotte førstegangs hundeeiere som kan ha en BB eller anne lingene stor rase :)

MEN som jeg kjenner flere som har fått seg hund for første gang har sagt : " ååå jeg ante virkelig ikke det skulle bli så mye arbeid" hehe... og dette er små hunder dette gjelder. En stor og krevende rase som i tilegg kan rive deg over ende på tur, som varsler på folk,postkasser,andre hunder i en forvirrende ungdoms tid og kanskje i tilegg begynner og teste ut grenser både hjemme og hos menneskene sine, kan være frustrerende nok for dem som har vært gjennom den før.. som vet det går over, og det er bare fortsette treningen og oppmuntre hunden til og møte de skumle tingene på en positiv måte, gi den sosialisering/miljøtreing osv.Men for hundeiere som aldri har hatt denne utfordringen før, som har hatt en fantastisk søt og snill og mer veloppdragen valp i kanskje snart 1 år.. og så forandrer hunden seg "plutselig" til noe helt annet.. ja er vel her veldig mange desverre gir opp da..

En rase som bb trenger også en stødig eier, en som gir hunden den ro og trygghet i form at "mamma" eller "Pappa" kan fikse alt.. Altså ikke en nervøs og usikker "leder" som gjør at hunden føler den må ta stilling til alt og alle den møter.. da rasen har dette liggene veldig sterkt inne i værmåte, er det jo her man må dempe den. I den afrikanske busjen går det ann og la hunden løpeframfor på tur, for det første møter man kanskje ikke så mange mennesker der som i skogen her hjemme.. men også er det MYE mer farer som truer der nede og som man syntes nok det er helt OK at hunden løper framfor og varsler om..

så er vel her utfordringen med rasen ligger, nemmelig og dempe vokter instinktet mer enn og trekke det fram. Og dette er vel noe som kan være ufordrene nok for en som kjenner rasen, så blir det nok ikke mindre ufordrene for en førstegangs hundeeier som i tilegg ikke har kunnskapen og erafaring med hvordan man møter en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei sann...det er jeg som er venninnen som da skal ha en boerboel:)å kan jo ikke si noe annet enn at jeg gleder meg til første helgen i mai da min lille prinsesse skal komme i hus...greit detter er en helt annen rasen en phalene/papillon som jeg er vant med...men har like vel all tro på at dette skal gå bra,har lest mye på norske,svenske,danske og afrikanske nett sider..så hvet hvilken rase jeg har valgt og hvikene egenskaper di har på godt og vondt...har ikke møtt noen fler en di på sokna når vi var der for å hilse på i januar men fikk ett kjempe godt inntrykk av hundene di hadde...Så dette går nok så bra atte:)legger med ett bilde av valpene...di er nettopp født så er egentlig ikke så mye enn kan se da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at en rase ikke vil anbefales til førstegangs eiere betyr ikke at en førstegangs eier ikke kan klare en slik hund.Tilfelle noen misforstår det.

Jeg så en BB igår,og vi gikk med våre hunder under kontroll.Jeg kan ikke se at eier av denne hadde hverken kontroll eller kompetanse til å ha denne hunden.

Så nok en gang lurer jeg på hvor han har fått den fra...

Men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at en rase ikke vil anbefales til førstegangs eiere betyr ikke at en førstegangs eier ikke kan klare en slik hund.Tilfelle noen misforstår det.

Jeg så en BB igår,og vi gikk med våre hunder under kontroll.Jeg kan ikke se at eier av denne hadde hverken kontroll eller kompetanse til å ha denne hunden.

Så nok en gang lurer jeg på hvor han har fått den fra...

Men men...

Skjønner ikke helt hva du mener med dette?var den B.B eierernen første gangs eier?etter det jeg har lest i mange av dine innlegg så føler jeg vel kanskje det at du mener det er ytterst få som er egna til å kunne ha denne rasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dersom man har sunn fornuft kan man ha hvilken som helst hund første gang.Også BB.

Jeg fikk selv akita som 12 åring,og klarte dette veldig bra.

Men når en ser slike tilfeller med folk som er på slep etter hunden,og hunden nesten er større enn dem,og hunden ikke er under kontroll fordi den passerer hunder(som går helt rolig forbi)

...så begynner man å lure.Spesielt når hunden blir behandlet dårlig i tillegg.

Det er selfølgelig begrenset hvilke som er egnet til å ha slike hunder.Dette pga styrke,gemytt/egenskaper osv.

Ikke nødvendigvis fordi menneskene er dumme,slemme og teite.Men rett og slett pga at rasen ikke passer dem.Eller de ikke har evne til å "få den til".

Det gjelder alt fra Dalmantiner til Border Collie.Eller Dobermann...

Jeg for min del takler ikke Dobermann og Border Collie...(får til,men vil ikke få til..orker ikke,er ikke min smak,mitt bord...whatever)

Men klarer Akita,og en god del andre raser...

Hvis du skjønner?

Det er ikke en rettighet alle har og ha hva de vil.Rasen du har skal du få til.Noen jeg kjenner hadde en bc og dober mix.Han var vandt til cocker spaniel...Jeg advarte ham mot denne mixen og sa at :

JEG VET dette ikke er noe for deg.

Han hørte ikke på meg,selv om jeg sa at begge rasene krever mye,blabla..Det er jo hypermix.

Han kvittet seg med hunden etter noen dager.De som fikk hunden kvittet seg med den etter 1 mnd.ca.

Hvor hun er nå aner jeg ikke...Håper hun en dag treffer de som vil ha henne som hun er,og vil og KAN gi henne det hun trenger.Det er jo det som er viktig.

:ermm: Så sånn er det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så rett Inustaff - det er ingen menneskerett å ha hund, generelt sett.

Når man ser folk blir fullstendig oppgitt og fortvilet av å ha hatt en golden, collie eller en schäfer i 6-8 mndr - så er det ingen tvil om at endel folk kjøper hund uten å ANE hva de går til.

Jeg har gjort et par dustete omplasseringer i mitt liv som oppdretter - supersøte mennesker, alle de riktige svarene, forberedt som søren, vurderer valp men... Også har de fått voksen og snill (men uoppdragen og tullete) bearded collie - også går alt rett i vasken. De takler ikke at hunden trekker i båndet, eller at den drar inn rusk og rask i huset, eller at den hopper opp på tilfeldige forbipasserende på gaten, løper etter naboungene, etc, etc..

Heldigvis har de dustete omplasseringene jeg har gjort i min tid ALDRI resultert i at hunden har hatt det vondt, og jeg har da fått den tilbake igjen uten noen dramatikk. Men jeg har i de tilfellene vært meget, meget glad for at de aldri fikk en valp, ja. De hadde jo allerede en nærmest fiks ferdig voksen hund, hvordan i all verden skulle det ha gått om de hadde fått en formbar liten valp? De hadde jo selvsagt fått alle de samme problemene (+ noen hundre til..).

Men det er selvsagt helt fantastisk å finne disse eierne som ER forberedt, som takler det som må komme, de som har snakket med folk som har rasen, VET hva de går til.

Ære være sånne valpekjøpere - og sånne vil man alltid ha.

Men at noen hunderaser ikke nødvendigvis skal være anbefalt som førstegangshunder synes jeg er helt greit. Enten det er pga størrelse eller temperament. Når man ikke har hatt hund før ER det vanskelig å sette seg inn i hvor mye plass en st.berhard faktisk tar i bilen, eller i camp.vognen/hytta. Det ER problematisk å se at sikling er et problem - før man har middagsgjester med slim fra øreflippene... Det ER ikke alltid så greit å kunne forutse hvilke egenskaper nettop MIN valp har som bør dempes (eller bygges opp).

Men at førstegangseiere har en større prosentdel av omplasseringer bør man vel ikke engang være i tvil om. Og DA er det lettere å omplassere en "borskjemt drittbikkje" av en spaniel enn en større og mere krevende rase.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Norboerboel er den største og mest seriøse oppdretteren av Boerboel i Norge. Jeg har kjøpt begge mine Boerboeler der i fra.

En kan også gå inn på www.bb-klubben.com og finne andre oppdrettere, samt flere linker ut i Boerboel - samfunnet.

En vil da raskt finne ut at de Norske Boerboelene holder en meget høy standard ift resten av Europa, og at Finn hos Norboerboel besitter et meget bra genmatriale.

Emner som er diskutert i debatten er Boerboel som førstegangshund. Jeg har tidligere hatt ulike raser, som Border C. og Rottw.

Rottiser kan på mange måter sammenlignes med en Boerboel, både i størrelse, gemytt, bruksområder osv. Slik at jeg følte meg komfortabel med å anskaffe en slik rase. Jeg ville nok som oppdretter ikke solgt en Boerboel - han til hvem som helst, men det er nokså enkelt å anskaffe seg en Boerboel hvis en absolutt ønsker denne type hund, desverre.

Hvis en som førstegangs hundeeier ønsker å anskaffe seg en Boerboel, så gå for en tispe. Tisper er generelt enklere å håndtere og er ofte 20 kg muskler mindre:)

Når det gjelder vaktinstinkter vil dette variere voldsomt idividuelt. Noen Boerboeler finnest det ikke vaktinstinkter i, mens andre er meget vaktsomme. Her er nok nøkkelen å kjøpe din Boerboel fra en SABT registrert oppdretter, som er din garanti på at hunden er godkjent for avl og har et gemytt som er akseptabelt. Finn hos Norboerboel er SABTs representant i Norge, og kan være behjelpelig med å anskaffe valper, eller videreformiddle kontakt med seriøse oppdrettere i utlandet. Det finnes nok av useriøse "oppdrettere" som til stadighet legger ut "Boerboeler" på feks Finn.no. En rask telefonsamtale med etterspørsel av stamtavle og SABT - medlemsnummer, avslører hvor seriøse og ekte "boerboelen" deres er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...