Gå til innhold
Hundesonen.no

Boxer


Jane
 Share

Recommended Posts

BOXER - rasen i mitt hjertet :

Boxer (FCI #144) er en molosser med røtter i Tyskland, som også regnes som rasens hjemland. Den ble vist for første gang på en utstilling i München i 1895.

Boxer er en utmerket brukshund og familiehund. Den har gode egenskaper som alt fra vakthund og politihund, til trekkhund og kløvhund. Rasen er dessuten ypperlig egnet til en rekke former for hundesport, i tillegg til å være en relativt populær utstillingshund.

Lynne og væremåte

Boxeren regnes som en oppmerksom, energisk, impulsiv og meget selvsikker hund. Den skal være rolig, velbalansert og selskapelig. Som rase knytter den sterke bånd til familien og er svært lojal og trofast. Den kan være litt misktenksom ovenfor fremmede. Den trenger en tydelig leder og tidlig dressuer, herunder også mye mosjon og mange oppgaver for å trives maksimalt.

Pelsen er tett, kort, stiv og glatt tilliggende og glinsende. Fargen er såkalt fawn (brun med rødkjær) i nyanser fra lys bru til mahognyrød eller helst gulrød. Tigring og sort ansiktsmaske er vanlig og tillatt. Likeledes er det tillatt med innslag av hvite markeringer. Valper med hvit grunnfarge er vanlig i alle kull, men ikke verken ønskelig eller tillatt. Slike hunder har det fram til nå vært vanlig å avlive, men fokus på dyrevelferd gjennom de senere årene har ført til at stadig flere hvite boxere får leve opp.

Hannhundene blir normalt ca. 57–64 cm i skulderhøyde og veier gjerne omkring 27–32 kg. Tispene blir normalt ca. 53–60 cm i skulderhøyde og veier gjerne omkring 23–27 kg.

post-990-1168080760_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 8 months later...
  • 3 months later...

Synst å huske at Boxeren har litt små forskjeller i kroppstypen i forskjellige verdensdeler/land. Husker så smått en side som viste de forskjellige kroppstypene, den europeeiske, den storbritanske og den amerikanske om jeg husker riktig. Noen som har link til denne eller lignende sider? Hadde vært intresangt og sett.

Virkelig en utrolig hærlig rase! Heldig dere som bor med en slik en :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 10 months later...

Brukslinjene har en tendens til å være litt kraftigere enn rene utstillingslinjer, men det kan jo også skyldes at de brukes mye, og dermed bygger mye muskulatur...

Hannhunden min er under max skulderhøyde, men veier nesten 45 kg, og da er han helt "skrapet" - dvs ikke noe ekstra over ribbeina...

DSC_6232.jpg

DSC_1752.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at 45 kg blir for mye, da jeg bruker min til IPO. Det blir veldig store belastninger når de er så tunge.

Jeg bruker også min til IPO, og skulle gjerne hatt ham 10 kg lettere, men da er han nok nær døden...

Når det er sagt, så bærer han tyngden sin godt; han har god beinstamme og mye muskulatur til å bære seg... Tror det er figuranten som sliter mest med tyngden hans :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke uttale meg om TS sin boxer, men generelt så vil en så tung boxer miste det de skal ha av eleganse. Det er det som i mine øyne gjør boxeren så unik. Den skal ha muskler som syns, den skal ose kraft. Men samtidig skal den ha en viss eleganse. Boxeren skal ikke se ut som en mastiff på noe vis. Over3 ilo vil boxeren vanligvis enten være for høy eller alt for kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke uttale meg om TS sin boxer, men generelt så vil en så tung boxer miste det de skal ha av eleganse. Det er det som i mine øyne gjør boxeren så unik. Den skal ha muskler som syns, den skal ose kraft. Men samtidig skal den ha en viss eleganse. Boxeren skal ikke se ut som en mastiff på noe vis. Over3 ilo vil boxeren vanligvis enten være for høy eller alt for kraftig.

Min utheving (er ikke TS, men regner med at det var meg du henviste til)... Ja, han er kraftig (og godt trent), men han har allikevel boxerens styrke og eleganse:

052-1.jpg

Og foreløpig har han gjort det veldig bra på de få utstillingene han har vært på, så dommerne mener tydeligvis at han er rasetypisk nok (Cert og BIR på første utstilling i Åpen Unghundklasse, HP som junior)

Endel av de hundene jeg har sett på utstilling, har vært veldig "løse" i leddene, det er ikke min...og han har ingen problemer med å forsere 1 meter høye hinder med 1 kg apport, eller møne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jeg hadde en skrivefeil i innlegget mitt. Skulle stå "over 35 kilo". Jeg mente ikke å henvise til noen hund spesielt, men mer at med så høy vekt vil de fleste boxere miste elegansen sin.

Selvsagt vil det være ulike meninger om dette.

Standarden sier at hanhundene skal ha en maks høyde på 63 cm. Om vekta sier den at den skal være over 30 kilo. Det er en tendens til en del altfor store hanhunder og det skal man etter min mening være forsiktig med i avl.

Om helhetsintrykket står det:

"Middels stor, korthåret, kraftig med kort, kvadratisk kroppsbygning

og kraftig benstamme. Tørr, meget velutviklet

muskulatur som sees plastisk under huden. Livlige, kraftfulle

og elegante bevegelser. Skal verken være klumpet eller tung,

heller ikke luftig og lett."

Jeg mener dette ikke kan harmonere med boxere som er langt tyngre og høyere enn standarden.

Men igjen, jeg kommenterer helt generelt og har ikke uttalt meg om din hund Trulte70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Kristin, eleganse er viktig. Ser det samme på dobber også, noen er digre beist som minner mer om en rottweiler. Som nevnt er det ikke alltid like bra med tanke på belastning i arbeid. Boxerer vil lett se ut som andre mastiff/bulle raser hvis de blir for kraftige. Det skal liksom ikke være tvil om at det er en boxer :D

(snakker på generellt grunnlag nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jeg hadde en skrivefeil i innlegget mitt. Skulle stå "over 35 kilo". Jeg mente ikke å henvise til noen hund spesielt, men mer at med så høy vekt vil de fleste boxere miste elegansen sin.

Selvsagt vil det være ulike meninger om dette.

Standarden sier at hanhundene skal ha en maks høyde på 63 cm. Om vekta sier den at den skal være over 30 kilo. Det er en tendens til en del altfor store hanhunder og det skal man etter min mening være forsiktig med i avl.

Om helhetsintrykket står det:

"Middels stor, korthåret, kraftig med kort, kvadratisk kroppsbygning

og kraftig benstamme. Tørr, meget velutviklet

muskulatur som sees plastisk under huden. Livlige, kraftfulle

og elegante bevegelser. Skal verken være klumpet eller tung,

heller ikke luftig og lett."

Jeg mener dette ikke kan harmonere med boxere som er langt tyngre og høyere enn standarden.

Men igjen, jeg kommenterer helt generelt og har ikke uttalt meg om din hund Trulte70.

Jeg er helt enig at boxerne ikke bør bli for store, og som sagt hadde jeg ikke vært lei meg om min var 10 kg lettere...men størrelsen må sees i sammenheng med resten; han er mellom 61,5 og 62 cm høy (ikke lett å måle 45 kg pur glede) og fikk følgende kritikk på siste utstilling: 1.konk, CK, CERT, BHK og BIR Kvalitet: Excellent

Cor.type, cor. overall prop. Lovely head, cor.topline, deep chest, quite well ang. front & rear, but shoulderplacement could be better. Moves freely, drives well, nice cout, well presented, nice temperament.

Så de MÅ ikke være uproposjonerte selv om de er kraftige...

Eneste restriksjonen jeg har oppdaget på ham i trening til nå, er varmen - han liker seg ikke når det blir for varmt..ellers har han "alt"; styrke, spenst, fart og en fantastisk treningsvilje!

Når det er sagt, så venter jeg på ny hannvalp nå, og den må gjerne være en litt lettere type ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...