Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen med snille tollere?


tuppetroll

Recommended Posts

Guest Just me!!

Nå bor ikke jeg i Vestfold, men jeg har en venninne som har en utrolig snill og herlig tollerjente på 2-3 år. Hun kan bli til tider litt ivrig av ren og skjær glede, men ellers er hun det jeg ville kalt perfekt. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda! :icon_redface: Argh! Akkurat det hun ikke trenger!*sukk*

Heldigvis fikk jeg henne nesten tilbake til sitt gamle seg igjen før vi gikk, men det aner meg at angrep er det beste forsvar på dette problemet og at vi heller prøver å sosialisere med en toller fortest mulig enn å bare håpe det går bra.

Justme - det hørtes flott ut, kan du formidle kontakt på noe vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis fikk jeg henne nesten tilbake til sitt gamle seg igjen før vi gikk, men det aner meg at angrep er det beste forsvar på dette problemet og at vi heller prøver å sosialisere med en toller fortest mulig enn å bare håpe det går bra.

Høres smart ut...og at angrep er det beste forsvar er nå gjerne den konklusjonen de aller fleste belgere kommer til. (bortsett fra min feiging som heller løper og gjemmer seg selvfølgelig). Håper virkelig du får løst dette og at hun får lekt med noen trivelige! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres smart ut...og at angrep er det beste forsvar er nå gjerne den konklusjonen de aller fleste belgere kommer til. (bortsett fra min feiging som heller løper og gjemmer seg selvfølgelig). Håper virkelig du får løst dette og at hun får lekt med noen trivelige! :icon_redface:

Ace svarte ikke, hun prøvde alt av dempende signaler hun kunne, men tolleren ga mildt sagt f*** og glefset etter henne.. Ikke noe forsvar fra Aces side i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan smøre Yrja med brun skokrem og late som at hun er en toller. Hun er i hvert fall snill som et lam. :icon_redface: Jeg kjenner ei som har en nydelig toller jente. Den hunden er helt avbalansert og god, men det er dessverre sjelden jeg treffer eieren nå. Skulle gjerne hjulpet, men håper i alle fall det ordner seg. En sånn opplevelse kan rive ned så mye man har bygd opp. Håper Ace kan få gode erfaringer med tollere og andre hunder heretter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff sånt er så utrolig ikke gøy! Har det samme med Schæfer og Shade nå.. Også fine en trygg schæfer da 8-/ Men heldigvis så tror jeg nesten at det er funnet;)

Yrja synes det meste er greit, men busta reiser seg når hun møter schæfere. Det har skjedd tre ganger at hun har fått en schæfer rett i strupen. :o Ikke så hun ble skadet, men nok til at hun ble skremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun en slik en som generaliserer så fort at hun vil bli redd ALLE rødpelsede etter dette, tror du? Kjente en belgerblanding som var utrolig kjapp til å generalisere én hendelse til alt... og det er viktig å vite, ut fra hva du bør gjøre kanskje? Sårbar tid, og hun erfarte jo at normal adferd "ikke virket".

Skal du "finne" en toller, så hadde jeg ikke vært så opptatt av hvor "snill og leken" den var - men finne en bombesikker hund som ikke er så veldig interessert i vesla di, og som dere kan GÅ tur med sammen med. En som faktisk vil tåle - og se "med forståelse" på - en kanskje usikker og bjeffete/snappete liten unghund som kan være en smule usikker.

Kanskje en grei hannhund, eller en uinteressert tispe... uansett noe DU kan føle deg trygg sammen med. For har du belger, merker den brøkdelen av dine tvil. Eiere tror jo gjerne fullt og fast på at deres hund er snill, men en belgervalp i rette alderen kan kanskje irritere "rette" - les gale - hunden. Som du sier, neste episode kan bety mye <_<

Det jeg tenker like mye på, er at du skal passe deg for at ikke skrekken overføres til treningsbanen - eller hunder på treningsbanen. Derfor tror jeg at jeg kanskje hadde henvendt meg til leder for treningen, forklart saken, og krevd at tolleren fikk holde seg unna et par treningsganger - for deretter å få komme tilbake i BÅND. Vi hadde en hund på trening engang, som lett utagerte på enkelte av de andre - og den fikk bare være løs når alle var "advart" og fått tid til å fjerne seg fra stedet, for å skåne deres hunder.

Jeg har alltid sterke tvil om hunder som er "veldig dominante" - en veldig dominant hund ville gått bort og stirret en liten belgervalp i senk, dersom den følte noe behov for i det hele tatt å vise seg overfor en liten stakkar. Så det TROR jeg er tull - det er vel heller en usikker hund som "klatrer" gjennom å briske seg overfor andre. For å velge en liten belger? Alle hunder som gjør noe "har aldri gjort det før" heller... er min erfaring.

Kanskje tolleren er i en vanskelig periode sjøl, eller eier er litt krevende mot den; ting kan skje. Husker vi skulle passere en hund som akkurat hadde fått råkjeft av eieren sin for å dra (ikke veldig pedagogisk og pent nei), og den gikk rett på eldstehunden her - skikkelig hakkeorden; avreager på nærmeste hund liksom. Den hadde heller aldri gjort det før <_<

Men siden du har tenkt å trene og starte, er dette med å skape gode forhold på treningsbanen like viktig. Du er jo inne på at det er assosiasjoner der allerede... så da hadde jeg tatt det opp med klubben, så du sikrer deg at tolleren ikke gjør dette om igjen. For hvis eieren ikke klarer å hanskes med dette TO ganger, og tolleren hennes føler behov for å fly etter en liten tervetass TO ganger... så tror jeg ikke det er rare treningskameratene.

Og er du litt usikker, så tren med henne i bånd - så DU kan være den trygge klippen på banen de neste gangene. Gjør det lett, gjør det hyggelig, lat som om "heisann, dette var da bare en bagatell" samtidig som du har steinhard kontroll på det som skjer rundt deg (uten å la deg merke, derfor anbefalte forhåndsforberedelser).

Så en ting er tollerne, en annen ting er banen - hunder har en for j.... evne til å assosiere iblant! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...