Gå til innhold
Hundesonen.no

Å gi små valper beroligende


Mud

Recommended Posts

Min lille håpefulle skal etter planen ut å fly om 2 uker. Hun skal oppholde seg sammen med meg i kabinen men under landing/avgang må hun pakkes ned under setet/imellom bena mine. I tillegg må hun ligge i bag under innsjekking etc vil jeg tro. Selve flyturen tar 1.40 min ca.Vet det er mange som gir valpene beroligende så de ikke skal begynne å hyle og bråke i flyet eller plutselig få panikk pga trykket etc. Men jeg er litt skeptisk... det føles helt galt å dope en liten valp, men samtidig ser jeg at det muligens kan være det beste for valpen hvis det skulle oppstå en situasjon.. Vet ikke helt hva oppdrettrene har tenkt rundt dette med kabinen, men jeg vet de hadde regnet med jeg skulle dope henne og ha henne i lasterommet. Nederlendere er vel uansett genrellt litt mer avslappet til sånne ting hehe..

Hva ville dere gjort ev hva gjorde dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd med både valp og voksen hund i kabinen, og har aldri gitt noe beroligende. Det kan bli litt piping både under takeoff og landing og også underveis, men det pleier å ordne seg greit ved å putte et par fingre ned i bagen. Det er ikke spesiellt behagelig å bøye seg fram og ned under takeoff, men litt må man da klare å ofre :D

Når det gjelder frakt av valp i lasterom, med og uten dop, så har jeg ikke noe grunnlag til å uttale meg. Men jeg tror ikke en valp (vel, hund generellt) tar skade av å ligge i bur i et lasterom, selv uten dop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare hatt hund(valp) med inn i kabinen, og de tok det med stor ro. Skikkelig selskapsblærer hadde de og de gikk ikke på do, selv med flere timers reise og venting osv. Populær hos flyvertinnene er valper i hvert fall :D

Tror det går fint uten noe beroligende jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det, og rett meg hvis jeg tar feil, så hjelper ikke beroliggende på det mentale planet. Hunden oppfatter det samme og blir like stresset/redd med beroliggende som uten, bare at hunden ikke får visst at den er redd og stresset. Så jeg ville ikke vurdert beroliggende engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..da tenker dere stort sett likt som meg. Jeg hadde ikke dop i tankene en gang før jeg pratet med flere andre som hadde importert og som hadde brukt mildt beroligende.. Nå skal Lyra bare fly en kort tur da, i forhold til dem, men allikevel... har brått fått litt angst for at hun skal klikke rabiat. Mrs Powers: hvor stor valp fløy du med? Veier/måler de bagen?*host* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Nina her - ikke tenk på det engang. Uansett om valpen er i cabin eller cargo vil den ikke ha noen fordel av å være sløvet ned, det er ikke behagelig for hunden det heller, og blir kanskje ennå reddere av det.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy med Phoebe, og det gikk veldig fint :D Uten beroligende...

Hun er ganske tøff av natur da, tar nye steder og utfordringer med et smil. Ikke det at hun gjorde det på flyet, men hun pep litt før vi lettet, deretter sovnet hun og lå stille helt til vi landet. Tok henne ikke opp fordi hun sov.

Vet ikke om jeg ville dopet ned valpen nei..

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det, og rett meg hvis jeg tar feil, så hjelper ikke beroliggende på det mentale planet. Hunden oppfatter det samme og blir like stresset/redd med beroliggende som uten, bare at hunden ikke får visst at den er redd og stresset. Så jeg ville ikke vurdert beroliggende engang.

Var det jeg også tenkte på med en gang! Alle sansene deres skjerpes jo veldig når de blir dopet men kroppen bare funker ikke.

Tequila var jo veldig mye eldre enn Lyra når hun fløy til Norge men hun fikk dop.. <_< Jeg var jo her i Norge og tok henne imot så det var ikke jeg som gav henne det, må innrømme at jeg ble litt irritert når jeg fikk vite det, når jeg hadde sakt at jeg ikke ville at hun skulle dopes.. Men men, tror ikke hun tok noen skade av det uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd med valp til Hammerfest for en bekjent, uten dop. Vi hadde tatt med bur til valpen, men dette var for stort (ja, de måler og sjekker!!) så vi måtte putte remediene i buret, og hunden i bagen :D

Valpen var ikke særlig imponert over denne anordningen, og protesterte høylydt til å begynne med. Men etter sikkerhetskontroll, kafebesøk og litt venting på Gardermoen var valpen så sliten at den sovnet fint i bagen før take off.

Flyturen gikk strålende, og etter ankomst til kalde Hammerfest hoppet valpen glad og fornøyd opp i bagen for å bli båret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd med valp til Hammerfest for en bekjent, uten dop. Vi hadde tatt med bur til valpen, men dette var for stort (ja, de måler og sjekker!) så vi måtte putte remediene i buret, og hunden i bagen :D

Valpen var ikke særlig imponert over denne anordningen, og protesterte høylydt til å begynne med. Men etter sikkerhetskontroll, kafebesøk og litt venting på Gardermoen var valpen så sliten at den sovnet fint i bagen før take off.

Flyturen gikk strålende, og etter ankomst til kalde Hammerfest hoppet valpen glad og fornøyd opp i bagen for å bli båret.

Men hvor stor var baggen? Lyra blir et par kilo for tung og baggen noen cm for stor... ikke mye, bare litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hentet Kayla måtte hun være i cargo fordi hun ikke var liten nok til å få plass i den reisebaggen som flyselskapet krevde som maks str når valpen skulle i kabinen. Trodde kanskje Laekenois også var ganske store som valper? Har du fått ok fra flyselskapet? Hos oss var det mye frem og tilbake, SASBraathens i Norge hadde lite peiling og bare ba meg ringe deres kontor i England fordi kundebehandler "Ikke kunne ringe utenlands" :D Men det er kanskje andre regler hos flyselskapet du skal fly med til Nederland (var det det tro? *tester klisterhjernen* :D )

Tror ikke du skal bry deg om å dope ned valpen. Våre fikk reisesyketabletter av vetrinær en time før take off, men det virker ikke på hodet, de slapp bare å føle seg uvel. Det kan jo være et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor stor var baggen? Lyra blir et par kilo for tung og baggen noen cm for stor... ikke mye, bare litt..

Hmmmm... Ja, det var det da...? Jeg vet i grunn ikke helt hvor stor den var, den var ikke så mye mindre enn buret (som var altfor stort, iflg de vi snakket med), men litt mer fleksibelt enn et bur selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun er på størrelsen til en fullvoksen katt når jeg henter henne og buret hun skal reise i er under de målene for vanlig håndbagasje..men så står det brått på billetten min:animal in cabin sevice dog 40x25x23cm 5kg confirmed.

Imens det står under at jeg kan ta med bagasje opp til 8 kg.*sukk* Får ringe de igjen... under 5 kg er hun bare ikke..de største i kullet er 5 kg nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun er på størrelsen til en fullvoksen katt når jeg henter henne og buret hun skal reise i er under de målene for vanlig håndbagasje..men så står det brått på billetten min:animal in cabin sevice dog 40x25x23cm 5kg confirmed.

Imens det står under at jeg kan ta med bagasje opp til 8 kg.*sukk* Får ringe de igjen... under 5 kg er hun bare ikke..de største i kullet er 5 kg nå :D

Er ikke det mest vanlige opp til 8 kg da? Og mer enn det burde hun ikke veie, da er hun jo nesten større enn "våre" elefant-belgere da.. hehe

EDIT: Prøver intenst å huske hvor mye Ems veide på 12 ukers kontrollen, men det eneste jeg kommer på, var at hun veide like mye som lillebror Tjukken veide 4 uker før.. Men jeg mener hun ikke veide mer enn 10 kg? Vips? Husker du?

Jeg ville forøvrig ikke dopa henne ned, men som en skriver her oppe, kanskje det kan være lurt med reisesyketabletter? Jeg hadde kanskje vært mer bekymra over tanken på å måtte ha en valp folk stadig holder fast for å fått tatt bilder, rolig i en bag.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Prøver intenst å huske hvor mye Ems veide på 12 ukers kontrollen, men det eneste jeg kommer på, var at hun veide like mye som lillebror Tjukken veide 4 uker før.. Men jeg mener hun ikke veide mer enn 10 kg? Vips? Husker du?

De veide ca 10 begge to når de var 12 uker mener jeg og da var hver fall min -mye- større enn da hun kom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Pffft <_< Frekking...

*jeg har tenkt tanken* :)

Slutt å bekymre deg!

For det første - valpen kommer til å være rolig, den er på nytt sted, opplever nye ting og bare det vil være nok til at hun antagelig kommer til å være rolig som ei mus den korte tiden flyturen tar og ferdig med det. De fleste av våre valper faktisk har flydd til sine nye hjem, i kabinen med eier og ingen har snakket om at det har vært vanskelig - faktum er at de har vært rolige alle sammen.

Dette kommer til å gå helt fint Anette - ikke noe å bekymre seg over i det hele tatt. Folk gjør dette hele tiden uten at det blir katastrofe av noe slag.

Når du sjekker inn på flyet så be om å få sitte enten ved nødutgang eller helt foran - der er det større plass ved beina - da blir ting enklere. Utover det så er det bare å puste med magen og ta det med ro.

Ingen dop, ingen panikk - dette går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det, og rett meg hvis jeg tar feil, så hjelper ikke beroliggende på det mentale planet. Hunden oppfatter det samme og blir like stresset/redd med beroliggende som uten, bare at hunden ikke får visst at den er redd og stresset. Så jeg ville ikke vurdert beroliggende engang.

jeg trodde oogså det!

og hvis det er sant så har det jo ikke noe hensikt for hunden. det er bare lettere for deg og andre passasjerer. jeg ville ikke ha dopet min hund. verken på nyttårsafta eller på fly.

jeg tror nok det er DU som beroligger henne mest! ikke dop.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å bekymre deg!

For det første - valpen kommer til å være rolig, den er på nytt sted, opplever nye ting og bare det vil være nok til at hun antagelig kommer til å være rolig som ei mus den korte tiden flyturen tar og ferdig med det. De fleste av våre valper faktisk har flydd til sine nye hjem, i kabinen med eier og ingen har snakket om at det har vært vanskelig - faktum er at de har vært rolige alle sammen.

Dette kommer til å gå helt fint Anette - ikke noe å bekymre seg over i det hele tatt. Folk gjør dette hele tiden uten at det blir katastrofe av noe slag.

Når du sjekker inn på flyet så be om å få sitte enten ved nødutgang eller helt foran - der er det større plass ved beina - da blir ting enklere. Utover det så er det bare å puste med magen og ta det med ro.

Ingen dop, ingen panikk - dette går helt fint.

Hehe :) Noen påstår at jeg ikke burde ha belgere... at jeg er for lik bikkja rett og slett :unsure:

Ok..puste med magen og ikke stresse... dette går bra *phuh* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :P Noen påstår at jeg ikke burde ha belgere... at jeg er for lik bikkja rett og slett :unsure:

Ok..puste med magen og ikke stresse... dette går bra *phuh* :)

Jeg skjønner ikke hva folk mener med sånt i det hele tatt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hentet første shibaen vår, fikk jeg en aha opplevelse... Hun hadde aldri reist med noen ting før. Og allerede i oppdretters bil startet sirenen.... Dette går aldri bra, tenkte jeg..

Men de roet seg, og på hurtigbåten var hun helt rolig, på flybussen var hun helt rolig.. På skranken til SAS var hun ikke rolig... men veldig sjarmerende... På flyet var hun helt rolig, og i bilen hjem fra flyplassen var hun helt rolig.... En reise på 12 timer.

... og siden har hun stort sett IKKE vært rolig... Men det er helt perfekt...

Denne opplevelsen gjorde at vi har trent på så mye som mulig med alle våre valper! De kjører bil fra de er 4-5 uker, både sammen med mor, alene og enkeltvis. Og prøvd ulike typer bur, kasser, esker , flybag... Og ingen av valpene vi har levert har vært urolige på hjemturen. Selv ikke stakkars akitavalpen som kjørte helt sør i Tyskland...

Tror det viktigste er at valpen har vært inne i bag'en eller noe lignende mens den har vært hos oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hentet første shibaen vår, fikk jeg en aha opplevelse... Hun hadde aldri reist med noen ting før. Og allerede i oppdretters bil startet sirenen.... Dette går aldri bra, tenkte jeg..

Men de roet seg, og på hurtigbåten var hun helt rolig, på flybussen var hun helt rolig.. På skranken til SAS var hun ikke rolig... men veldig sjarmerende... På flyet var hun helt rolig, og i bilen hjem fra flyplassen var hun helt rolig.... En reise på 12 timer.

... og siden har hun stort sett IKKE vært rolig... Men det er helt perfekt...

Denne opplevelsen gjorde at vi har trent på så mye som mulig med alle våre valper! De kjører bil fra de er 4-5 uker, både sammen med mor, alene og enkeltvis. Og prøvd ulike typer bur, kasser, esker , flybag... Og ingen av valpene vi har levert har vært urolige på hjemturen. Selv ikke stakkars akitavalpen som kjørte helt sør i Tyskland...

Tror det viktigste er at valpen har vært inne i bag'en eller noe lignende mens den har vært hos oppdretter.

Tror ikke hun har vært i bag men jeg vet at de bruker bur for jeg har sett bilde av lille valpen min i bur faktisk! :wub: Med søsken da og burdøren åpen.:P Vet at de alle har vært med å kjøre bil fra de var 4-5 uker gamle men da Lyra faktisk ikke har lov til å forlate kennelen pga norske import regler tviler jeg på at hun har vært med på turer alene.. Satser på at det går greit jeg! Frøkna skal henge på eurpoas største flyplass noen timer så hun er nok god og sliten..og turen er jo bare på 1,5t :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
    • Gratulerer med valp! Vær forberedt på en fantastisk, men også veldig krevende tid 🤭 Jeg hentet min valp ca. 3,5t unna. Han lå i fanget hele veien hjem, og fikk ingen tissepauser faktisk. Han sov store deler av veien, så det var ikke nødvendig 😄 Planen var at han skulle få sitte i sele, men ingen av selene jeg hadde med passet. Helt unødvendig: engangs-kladder! Kjøpte en stor pakke med kladder, men jeg tror jeg brukte 1 eller 2. Jeg ville ikke forvirre han med at det var OK å bruke "tøy" innendørs som toalett, så jeg tok heller hyppigere turer ut med han så han fikk gjort fra seg ute. Det ble noen uhell i starten, men han var så og si renslig ved 3mnd alder. 😃 Noe jeg har brukt mye: GJENBRUKBARE tisseunderlag!! Disse har jeg brukt i bilen (han satt i sele i baksetet til han var ca. 4,5mnd) og i buret på jobb. (Der har han et ullunderlag jeg ikke vil at han skal tisse på, det kan ikke vaskes). Disse har vært helt supre, og har han tisset på de så har jeg bare hevet det i vaskemaskinen. Kan f.eks. brukes hvis hunden lett kaster opp i bilen. For vår del så var både bur og inngjerding helt bortkastet. Han er ekstremt klistremerke og takler ikke at burdøra lukker seg. Han har et stort bur på jobb som alltid er åpent, der kan han gjerne gå inn og legge seg. Ellers så nekter han bur 🤭 Kjøp deg også en sele med masse justeringsmuligheter! Jeg har Musti sin feel active padded sele i SMALL, og den har jeg brukt fra han var ca. 5kg til nå hvor han er ca. 12-13kg. Jeg tror jeg fint kan bruke den til han er voksen hvis han ikke plutselig vokser masse 😆 MASSE LYKKE TIL, og husk at det er lov å ha blandede følelser når valpen kommer i hus! Jeg var i ekstase mens jeg ventet, men hadde det helt fryktelig når valpen min først kom i hus. Har i etterkant lest meg opp på noe de kaller "puppy blues", og jeg var veldig preget av det. Nå ville jeg ikke vært uten! ❤️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...