Gå til innhold
Hundesonen.no

store vorter i munnen


Turnip

Recommended Posts

Jeg merket at Mike hadde store vorter i munnen i går, de sitter i "leppa" på innsiden (hvis dere skjønner) det er 4 av de som er svære og grå og som er "sprukket" på størrelsen til en fullvoksen flott. de andre er mindre og svarte. Har merket at han ikke vil ha tørrfòr i det siste, men heller brødskiver...

Hva kan dette være for noet?

Har time hos veterinær kl 17 i dag, men er så nervøs... virker ikke som han har så vondt når jeg tar på dem, veterninæren mente det var en "valpesykdom" han har jo begynt å bli kjønnsmoden nå...

har noen av dere erfaring med dette?

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en type munnvorter som skyldes virus hos hund. Tror det kalles "canine viral papilloma" på engelsk. Mener at dette som regel er ufarlig, men at det finnes mer aggressive varianter av dette viruset. Mener å huske at det var noen tilfeller av det blant amerikanske utstillingshunder for en tid tilbake, men har ikke hørt om det her til lands. Ikke meningen å skremme deg, men verd å vite om i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har to grålige vortelignende ting på leppa og innsiden av leppa. Dyrlegen mente dette var sånne sår som vi mennesker også får når vi biter oss i leppa eller inne i munnen. Dette ville gå over av seg selv, men jeg skulle følge med sånn i tilfelle. Hvis det ikke gikk over av seg selv, måtte vi kontakte dyrlegen igjen. Hold oss oppdatert da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vortene du beskriver minner om det som også kalles "pubertetsvorter".

Mange raser får dette rundt 1ste pubertet, de kan variere i størrelse og mengde, men i de aller fleste tilfeller forsvinner de av seg selv!

Min eldste hadde et par stk da han var rundt 9 mnd, de er stygge å se på og hunden kan få litt dårlig ånde, men de er helt ufarlige ellers. Vet at noen veterinærer fjerner disse om de ikke går bort av seg selv, eller om de blir veldig store og på steder som er plagsomt for hunden.

Fortell gjerne hvordan det gikk hos vet-en og hva de sa det kunne være!

TCK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden kan få litt dårlig ånde.

Kanskje derfor Kira har fått så dårlig ånde i det siste da. Det kom i alle fall med de derre vortene.

Fortell gjerne hvordan det gikk hos vet-en og hva de sa det kunne være!

Ja, gjør gjerne det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi dri først til en veterinær i Ås i går kl 17, der satt veterinæren i 40 min og leste på nettet om dette, det hun fant ut var at dette var et "pappiloma-virus" mer visste hun ikke, og det tok a 500 kr, får, litt rått syntes jeg men...

Fortvilet ringte jeg rundt til veterinæren for å høre litt.. og vi fikk time hos Alternativ vet. på Lysaker i dag tidlig kl 12.

Det var riktig at dette var et Pappiloma-virus.

Grunnen til at Mike var så uheldig å få dette var pga som dere sikkert vet ble han bitt av den pittbullen, dette har forårsaket seg sånn at han har sliti endel med angst og nervøsitet og det har gjort at imunforsvaret hans ble svekket, derfor har kroppen dannet et virus som har gjort at de "vortene" har kommet.

De kan bli borte, og det kan komme fler, veterinæren ville ikke fjerne de enda, pga da er sjansen større for at de kommer tilbake, og kan forverre seg nedi svelget hans og under tungen.

Fremover skal Mike ha boksmat blandet med Vann og endel medisiner, som skal blandes i "mix-master" så det blir en slags graut som han skal få i seg pga han ikke skal tygge pga vortene er vonde for han, han skal ikke ha harde tyggeleker, så vi fikk kjøpt sånne "moonballs" hos veterinæren.

Vi måtte redusere aktvitet om dagen, han skal ikke bli sliten,varm eller kald eller anstrenge seg mye..pga kroppen skal bruke det han har av energi til å ta til seg medesinen og styrke imunforsvaret. Han får også selvfølgelig smertestillende. Men dette blir 10 harde dager fremover oss, så aktiv som Mike er og vil helst leke og herje hele tiden... og nå må han holdesmest mulig i ro, hun sa vi kunne trene litt hjernetrim hver dag, men kutte mye ned på mosjonen da...

Var ikke helt dette jeg hadde håpet de vortene var, håpet det var noe mindre alvorlig, men oppdaget det heldigvis tidlig nok og sjansen er mindre for at de kan komme tilbake da... men det er stor mulighet for det...

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingre for at Mike kommer seg raskt til hektene igjen. Sa de noe om hvor smittsomt dette er? Selv om mye tyder på at det er Mikes svekkete immunforsvar som er hovedårsak, er det sikkert like greit å begrense kontakten med andre hunder - ikke minst for å unngå at han blir smittet på nytt igjen av kompiser.

Har du forresten mulighet til å legge ut bilder av hvordan dette ser ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får krysse fingrene for at kroppen får "tilgang" og hjelper til underveis.

Hold oss oppdatert!

Lykke til, og god bedring til Mike!

Signerer denne :lol: Lykke til, god bedring eller hva man sier i en slik situasjon :)

Har du forresten mulighet til å legge ut bilder av hvordan dette ser ut?

Ja, har du mulighet til å legge ut bilde av vortene? Så jeg kan få sammenlignet og obs på det i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke tilgang på digitalkamera, så får ikke lagt inn bilder, men vortene ser ut som små blomkålhoder i størrelse som en stor flått, de er grå. de som ikke er helt utviklet enda er sorte.

Jeg oppfordrer alle til å sjekke munnen til hundene Deres nøye med gjevnlige mellomrom, sjekk under tungen og i halsen.

Dette kan spre seg i svelget, og da er det livstruende.

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke orket å se så nøye på dem, men det var en hund i parken her som gikk som et j.... vortesvin i munnen. Helt ille. Jeg hadde ikke hørt om det, men begynte å sjekke litt - og ifølge de veterinærene vi fikk tak i, så var det noe som smittet unge hunder (opp til to år), omtrent som herpes, og ja - det var visst veldig smittsomt, hvis kontakten var for eksempel at hundene var "i munnen" på hverandre. Den smittede hunden var en flatcoated, som er ille slikkete - så den fikk smittet i hvert fall en hund, mens eier bare bagatelliserte det og fortsatte å gå i parken. Hans hund hadde vortene i månedsvis.

Jeg har ikke hørt om dette før, fra "gamle dager", så jeg vet ikke om dette er en "ny" smitte som har kommet inn i hundebestanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette viruset er ikke så veldig vanlig... lite kjent i Norge. Det kan være smittefarlig, men det visste de ikke, derfor tar jeg ingen sjanser på det. og Holder han unnaandre hunder nå som han er i den prosessen han er.

Får bare håpe Mike blir fort bedre, for det er et styr å holde han rolig... han har så mye energi og holdt meg oppe i hele natt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hmm... jeg så ingen vorter på det bildet jeg :P

Har den Pappiloma-virus??

Mike sine vorter er som en fullvoksen flott og er grå, formet som en mini blomkål, de har blitt utrolig svære nå, så han skal til operasjon nå snart, men faren for at de sprer seg er dessverre stor da, men nå klarer han så vidt å spise og har problemer med å lukke munnen pga vortene er veldig vonde, han går på smertestillende, men ser ikke ut som de hjelper så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, var denne jeg mente. Hun har en til, men den er mer inne i munnen og vanskelig å få tatt bilde av. Var råvanskelig å få tatt bilde av denne "greia" også, for jeg måtte strekke og brette ut leppa samtidig som jeg måtte finne et godt lys. Men dette Kira her, de ligner ikke på det Mike har? Disse også er grålige, men pga av lys og blitz så ble de hvitaktige på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjansen for at de kommer igjen da er store, men hvis han klarer å sprekke en, da er det 100% sjanse at det sprer seg.. det som er livstruende er hvis det kommer ned i halsen og ned i svelget og videre der... man ser det ikke så godt da.. det jeg er mest redd for.

Men vi skal operere nå snart pga han har så vondt og de er så svære atte fy!! ;););)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har agria forsikring på han, har sendt inn alt fra veterinærene, men har ikke hørt noe fra dem enda, de vet ikke om de dekker dette. Så fort jeg får tilbakemelding som er positiv, så skal Mike rett til operasjon.

Hvis dem ikke dekker det, så tar jeg opp lån, men da vil det ta ca 2 uker... men veterinæren sa at det gikk greit å vente til etter jul!

men håper delvfølgelig at de dekker det da!! For det blir dyrt... fikk en ca pris pr. operasjon, kom på rund 2500-3000 kr, men det er bare en operasjon... de kommer mest sansynlig tilbake, og da må han opereres igjen...

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...