Gå til innhold
Hundesonen.no

Apportering


tigergutt

Recommended Posts

Det er også en svensk bok jeg vil anbefale deg (ser du har flat) - Retrievern som apportör skrevet av Lena Bratsberg-Karlsson og Memea Mohlin. Der står det hva de forskjellige tingene betyr, hvordan hunden skal utføre dem og tips til hvordan du kan lære dem inn. Om du ikke vil kjøpe boka kan du sikkert få biblioteket i ditt nærområde til å bestille den inn for deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hvis du vil prøve sånn helt enkelt så får du Sara til å sitte.

Men du må først gjøre dummyen litt morsomt så hun har lyst til å løpe å hente den =)

Du kaster dummyen mens du sier "APPORT",hvis du er så heldig at hun henter den, løper du ALT du kan den andre veien! Da vil hun mest sannsynlig følge etter deg. Tilslutt stopper du og tar henne inntil deg. Ikke ta dummyen ut av munnen hennes med en gang, men ros masse. Tilslutt tar du dummyen!

Les bøkene først du eller hør med Nina fordi jeg kan ikke garantere deg at det funker!

Haha litt kronglete forklart fra en nybegynner til en nybegynner!

ellers kan du vel melde deg på rekruttlaget i jakt på avd.oslo! Vi kan gå sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken til Lena Bratsberg kan jeg anbefale varmt, hun er en av innehaverne i Kennel Searover og de har sinnsykt mange gode jakthunder å vise til.

Jaktting du kan begynne med fra valpestadiet, er blant annet å fløyte på hunden når den skal få mat, en lyd som den senere vil lære seg som innkallingslyd på jakt. Ellers er det passivitet, stødighet, lydighet som gjelder i valpetiden. Ikke så mye apportering, det kan du ta seinere. Alle retrievere kan apportere, det er snakk om å lære dem hvordan man apporterer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Jaktting du kan begynne med fra valpestadiet, er blant annet å fløyte på hunden når den skal få mat, en lyd som den senere vil lære seg som innkallingslyd på jakt. Ellers er det passivitet, stødighet, lydighet som gjelder i valpetiden. Ikke så mye apportering, det kan du ta seinere. Alle retrievere kan apportere, det er snakk om å lære dem hvordan man apporterer

Tusen takk for svar!

Nå er hun ikke akkurat valp lenger, men jeg har lært henne kom på fløyte og delvis sitt... Har lest både "Apport!" og "retrieveren som apportör", men jeg lurer enda på hvordan jeg skal lære henne å apportere! Jeg får komme meg på et kurs;-) (men mottar gjerne tips!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibi lærte å slippe ned i min hånd inne, hun. "Levere". Da vi startet med søk ute, satt jo "levere" allerede, så etter noen repetisjoner leverte hun uten instruks. Nå har hun bare startsinstruks "finn ....". Har når jeg tenker meg om aldri brukt begrepet apport. Men når hun henter i vann, eller jeg kaster ball, er det jo det hun gjør. Når hun finner noe jeg har gjemt, heter det spor, men prinsippene er jo de samme. Hun skal levere objektet uskadet i min hånd. Stemmer ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de skal vel bare apportere objektet uten å tygge eller riste seg eller noe...

Jeg har begynt litt sånn smått med dette... Først så prøvde jeg å baklengskjede det, begynne med at hun holder dummyen i munnen. :unsure: Hun kan holde ganske lenge når hun sitter stille, og slipper ikke hvis jeg ikke sier "takk".

Hvis jeg kaster dummyen ut så løper hun ut til den, henter den, men tygger veldig mye. Kan jo ikke forvente at hun ikke skal tygge siden hun er ung, men visste ikke helt hva jeg skulle gjøre med det.

Flere Tips for retrieverapportering mottas gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de skal vel bare apportere objektet uten å tygge eller riste seg eller noe...

Jeg har begynt litt sånn smått med dette... Først så prøvde jeg å baklengskjede det, begynne med at hun holder dummyen i munnen. :unsure: Hun kan holde ganske lenge når hun sitter stille, og slipper ikke hvis jeg ikke sier "takk".

Hvis jeg kaster dummyen ut så løper hun ut til den, henter den, men tygger veldig mye. Kan jo ikke forvente at hun ikke skal tygge siden hun er ung, men visste ikke helt hva jeg skulle gjøre med det.

Flere Tips for retrieverapportering mottas gjerne!

Et tips for å få hunden til å la være å tygge, er å få den til å konsentrere seg om noe annet. F.eks farten! Når hunden er på vei inn til deg, så snu deg og jogg litt bakover. Hunden vil kanskje glemme å tygge for å løpe til deg, og du får kanskje en sjanse til å forsterke en tyggefri apport :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...