Gå til innhold
Hundesonen.no

Akutte smerter i ryggen


jaktlykke

Recommended Posts

Amigo fikk akutte smerter på mandag når han skulle opp/ned trapper og når han skulle reise seg fra liggende. Når han var kommet opp på alle fire, så var han som normalt bare litt tammere. Løp rundt og var i godt humør.

Neste dag - altså i går - var han fin på dagen, men fra i går kveld og i natt har det vært en sant *******! Jeg har ikke sovet ett sekund! Han har hylt av smerter og har knapt klart å reise seg :lol: Han har ligget i fanget mitt i hele natt og siklet av smerter stakkars liten.... snakket med veterinæren på tlf i går, og hun sa vi kunne vente til i dag tidlig med å dra innover. (Han er forresten AA og HD-fri).

Så i dag har vi tatt røntgen av rygg og skuldre, og veterinæren mente han kunne se noe som kunne være "kissing spine". Dvs. at noen ryggtapper sitter så tett inntil hverandre at ved visse bevegelser (opp på to bein, vertikal stilling) kunne de komme borti hverandre og forårsake dype smerter. Årsaken kunne være en akutt skade under aktivitet (hopp, uvant vridning osv.). Dette var noe man så ofte på hest, men også hos hunder kunne dette forekomme.

Han mente i alle fall at ro, Rimadyl og en kortisonsprøyte ville gjøre ham frisk igjen. Men jeg er nå ikke beroliget likevel jeg...

Er det noen av dere som har erfaring med slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag kveld var jeg hos dyrlegen pga av akutte smerter i rygg hos Felix. Han hylte når han ville reise seg, klarte ikke gå, opg røntgenbildene viste ingenting. Jeg fikk beskjed om at det sannsynligvis var en kraftig strekk som hadde blitt slått opp med resultat, avrevet bindevev o.l. Symptomene hans var utrolig like de du beksriver hos Amigo, faktisk helt like. Han har gått på kjempesterke smertestillende nå siden fredag kveld, og har hatt absolutt ro- ikke gått noe som helst annet enn ut og inn for å tisse. Har ikke sett noe til det etter han begynte på smertestillende, men er vel en smule dopa ned. Vi begynner opptrening på fredag, skal bruke ca en og en halv mnd på det. Vår veterinær var klar på at det godt kunne være noe annet enn strekk, som ville kreve mer utførlig behandling.. Som du ser, jeg har ikke akkurat erfaring med DET, men Felix sine symptomer var helt identiske med Amigo sine, i tillegg til at han ikke kunne gå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bra med Amigo. Er ikke noe kjekt når hundene er syke. Vet ikke hvilken vett du har snakket med, men jeg bruker Landen på mine. Han er den beste jeg har brukt av de som er i nærheten av der vi bor. Uansett så håper jeg han blir bra snart :lol: Dere har det vel travelt nå som jakten er også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Landen jeg var hos i dag ja. Jeg er aktiv på et annet forum innen jakt og har fått tilbud om å komme til Oslo på veterinærhøyskolen og undersøke ham dersom dette ikke fører fram. Stakkars lille gutten - jeg HATER når dyra mine er syke :lol:;)

Uff.. Det er absolutt ikke noe greit når de er syke. Men det som kommer fort, går fort (sier mamma), og dette kan sikkert ordnes opp i.. Krysser fingre og labber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Landen jeg var hos i dag ja. Jeg er aktiv på et annet forum innen jakt og har fått tilbud om å komme til Oslo på veterinærhøyskolen og undersøke ham dersom dette ikke fører fram. Stakkars lille gutten - jeg HATER når dyra mine er syke :lol:;)

Håper han klarer å fikse det. Nei,det et er ikke noe kjekt når dyra er syke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bedre med ham nå heldigvis, men han har fremdeles vondt. Går på Rimadyl to ganger daglig som holder smertene i sjakk, men merker godt på ham når det er lenge siden han fikk siste dose ja :)

Jeg ringte til en ryggspesialist i Grong dagen etter at vi hadde vært på røntgen, og han mente heller at det var en skiveutglidning enn dette "kissing spine"syndromet. Og at han ville bli frisk av det :wub: Men jeg er nokså lei meg - for jeg ser jo at han ikke er i strøket for tiden... han kommer til å bli skikkelig utskjemt når dette er over; han ligger på armen min hele natta og storkoser seg (og det gjør vel forsåvidt jeg og :) ). Men han har tydelige smerter - om morgenen er det ikke mulig å få ham ned fra senga - han har ganske så vondt ja.

Det er ei plage med disse dyra - jeg blir ei skikkelig hønemor når noen av hundene mine er syke eller uttafor. Mye verre det enn når ungene mine er syke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikk Chicka ifjor og det har gått veldig bra med hun.

Men ta deg gooood tid og hør på hunden (som du jo allerede gjør).

Jeg har gitt Chicka massasje når hun begynte å bli bedre og har fått stille og rolig rehab.

I sommer har hun svømt mye og det har gitt kjempe resultater.

Men pga at hun har dårlige hofter også så har vi lagt LP på hyllen og er turgåere på høy nivå og hobby lydighets kandidater også har vi vel norgesmesterskapstittel i kos tror jeg, noe det høres ut som dere også kan tittelere dere med snart. :)

Legg meg gjerne til MSN hvis du har det renate_a4@hotmail.com så kan vi prate om det, jeg tar jo utdannelse innen dett og kommer til å spesialisere meg inne rygg og bein skader siden det liksom er "hjertebarnet mitt".

Kose på klem til fine Amigo og klapp på skulder til deg som tar deg godt av han, han trenger det nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det snart 14 dager siden Amigo fikk ryggvondt. Han har gått på Rimadyl og fikk siste tabletten på lørdag. Han er i fin form og er seg selv igjen!

Var til veterinæren for en sjekk i kveld, og han var veldig fornøyd med framgangen. Han mente at dette måtte være et engangstilfelle - og ikke noe kronisk. Så vi skal begynne med de vanlige aktivitetene igjen, om enn starte litt forsiktig.

Dersom det mot formodning skulle bli en endring, så skal vi ta røntgen med kontrast av hele ryggsøyla for å finne årsaken. Men veterinæren regnet ikke med at det skulle bli nødvendig da :huh:

Så nå er jeg glad og lettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere tenker på ham - det varmer :)

I går kveld var vi på ettersøk og jeg var spent på hvordan ryggen hans kom til å være, men det var overhodet ingenting å bekymre seg for. Han jobba lett og ledig og hadde tydeligvis ikke vondt en plass. Fremdeles har han ett punkt i ryggen som er smertefullt når jeg trykker på det, men det skal jeg holde godt under oppsikt og se hvordan det utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det snart 14 dager siden Amigo fikk ryggvondt. Han har gått på Rimadyl og fikk siste tabletten på lørdag. Han er i fin form og er seg selv igjen!

Var til veterinæren for en sjekk i kveld, og han var veldig fornøyd med framgangen. Han mente at dette måtte være et engangstilfelle - og ikke noe kronisk. Så vi skal begynne med de vanlige aktivitetene igjen, om enn starte litt forsiktig.

Dersom det mot formodning skulle bli en endring, så skal vi ta røntgen med kontrast av hele ryggsøyla for å finne årsaken. Men veterinæren regnet ikke med at det skulle bli nødvendig da :)

Så nå er jeg glad og lettet!

Dette var gøy å lese! :D Vi kan vel ta oss en fjelltur snart da...? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...