Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skjer på en jaktprøve?


Artemis

Recommended Posts

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1092037582170

Her står det reglement i alle fall. Har ikke lest den for stående fuglehunder, men den gir deg kanskje noen tips?

For retrievere kan du i tillegg finne informasjon på retrieverklubben sine hjemmesider, kanskje setter-klubbene og de andre raseklubbene for stående fuglehunder har tilsvarende informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved alle skogfuglprøver bør en ha anledning til å felle fugl. På prøver med felling er det bare tillatt med et gevær pr. parti, og dommeren avgjør om det er h*n selv eller fører som skal avfyre skudd.

Hovedkravene for å bli premiert på jaktprøve: er å selvstendig finne fugl, ta stand, og vise tilstrekkelig ro i oppflukt og under skudd (ellers er det særkrav for hver enkelt klasse).

Les reglementet fra 4.3 og nedover så står det endel om prøvemåte og bedømmelse :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan fortelle meg hvordan en jaktprøve foregår, eller er det noen som kanskje har noen gode linker? :icon_redface:

Jaktprøver deles i 3 grupper:

UK ( under 2 år )

AK ( over 2 år )

VK ( vinner klasse )

UK og AK er kvalitets klasser. Det betyr at her dømmes hunden inviduelt og det er ingen konkurranse.

Premiene er 1,2,3 AK/UK. Det er vel ca 20% av hundene på en jaktprøve som bli premiert så en 3 premie er veldig bra.

Hunden må søke selvstending, ta stand, reise på kommando og være ro i oppflukt og skudd. Det skytes enten med startpistol eller hagle. Som regel er det med start pistol.

VK er vinner klasse og her er det kun hunder med 1 AK som får delta. Dette er ren konkurranse og første man til fugl.

Selve prøven i AK/UK er lagt opp med et parti på ca 14 hunder. Man slipper to og to hunder sammen. Førere og dommeren går foran og resten av partiet litt lengre bak, slik at de ikke skal forstyrre hundene som er ute. Likevel anbefales det å ha vært på en trenings samling etc slik at hunden får trent på forstyrrende elementer bak seg ( folk snakker, hunder som bjeffer/piper etc ).

Kan også oppstå rop og skrik fra makker. Så det er smart å ha trent litt på dette. Man kan på de aller fleste jaktprøver være med som tilskuer og se.

Det finnes 3 type prøver:

Høyfjell ( UK, AK og VK )

Skogen ( Kun AK ) og her går man en og en hund ut i terrenget

Lavland ( UK, AK og VK )

Jaktprøver er kjempe gøy og ikke så skummelt som det kan virke. Folk er veldig hyggelig :imrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan fortelle meg hvordan en jaktprøve foregår, eller er det noen som kanskje har noen gode linker? ;)

Spørs jo hva slags jaktprøve du sikter på det. Jeg har retriever og stiller derfor på jaktprøver for retrievere, og da vanlig B prøve. B-prøve er kaldt vilt (dødt), A-prøve er varmt vilt, og så har vi working test som foregår med dummies. På B-prøven deler man opp i UK, NBK, AK og EK. I UK og NBK er det kun enkle markeringer, ofte en i vann, en fremadsending og et feltsøk. Man legger opp vanskelighetsgraden etter klasseinndeling. Hvis man feiler på en oppgave får man en annen oppgave som regel. Man får premier som individ og i gruppe, og når man har en første premie i UK/NBK kan man gå videre til AK.

A-prøver skal jeg ikke legge ut om, har ikke stilt eller vært med på varmtviltsprøve enda. Working test er delt opp i Begynnerklasse, åpen klasse og vinnerklasse. Man går igjennom 5 poster med ulike oppgaver hvor man kan få 20 poeng på hver post. F.eks: Post 1 kan være enkel markering på myr, post 2 kan være fremadsending med skudd, post 3 kan være vannmarkering, post 4 kan være markering på en eng, osv osv. Working test er uoffisielt, men samtidig "tellende" i retrieverklubben.

Kort og godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva slags jaktprøve du sikter på det. Jeg har retriever og stiller derfor på jaktprøver for retrievere, og da vanlig B prøve. B-prøve er kaldt vilt (dødt), A-prøve er varmt vilt, og så har vi working test som foregår med dummies. På B-prøven deler man opp i UK, NBK, AK og EK. I UK og NBK er det kun enkle markeringer, ofte en i vann, en fremadsending og et feltsøk. Man legger opp vanskelighetsgraden etter klasseinndeling. Hvis man feiler på en oppgave får man en annen oppgave som regel. Man får premier som individ og i gruppe, og når man har en første premie i UK/NBK kan man gå videre til AK.

A-prøver skal jeg ikke legge ut om, har ikke stilt eller vært med på varmtviltsprøve enda. Working test er delt opp i Begynnerklasse, åpen klasse og vinnerklasse. Man går igjennom 5 poster med ulike oppgaver hvor man kan få 20 poeng på hver post. F.eks: Post 1 kan være enkel markering på myr, post 2 kan være fremadsending med skudd, post 3 kan være vannmarkering, post 4 kan være markering på en eng, osv osv. Working test er uoffisielt, men samtidig "tellende" i retrieverklubben.

Kort og godt :angry:

men man må ikke være jeger for å trene til jaktprøver? bare for å konkurrere og ha det gøy tenker jeg på da, eller må man kunne masse om jakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men man må ikke være jeger for å trene til jaktprøver? bare for å konkurrere og ha det gøy tenker jeg på da, eller må man kunne masse om jakt?

Man må ikke være jeger for å trene på at hunden oppsøker gjenstand/fugl og kommer tilbake med den :lol: Man må ikke kunne masse om jakt heller for å trene apport/feltsøk osv, men de fleste som driver med dette har jo en viss interesse for det og med interesse følger kunnskap.

Det er kun på praktisk jakt at man faktisk skyter fugl og sender hunden for å hente varmt, nyskutt vilt. Selv da trenger man ikke å være jeger, det er alltid en skytter som er "ansatt" for å skyte - mens vi førere sender hundene ut for å hente viltet. Apporterende fuglehunder jobber etter skudd og sammen med fører, og jakten foregår på en helt annen måte enn med stående fuglehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke være jeger for å trene på at hunden oppsøker gjenstand/fugl og kommer tilbake med den :) Man må ikke kunne masse om jakt heller for å trene apport/feltsøk osv, men de fleste som driver med dette har jo en viss interesse for det og med interesse følger kunnskap.

Det er kun på praktisk jakt at man faktisk skyter fugl og sender hunden for å hente varmt, nyskutt vilt. Selv da trenger man ikke å være jeger, det er alltid en skytter som er "ansatt" for å skyte - mens vi førere sender hundene ut for å hente viltet. Apporterende fuglehunder jobber etter skudd og sammen med fører, og jakten foregår på en helt annen måte enn med stående fuglehunder.

oki :D takk for utfyllende svar. Jeg vurderer som sagt å skaffe meg hund nr 2 og om det blir en toller vil jeg gjerne trene til jaktprøver. Og faren min jakter jo selv, så da kan jeg få trent på ekte fugl også :D

Men er det vanlige klubber som holder sånne kurs? noen tips til noen her på østlandet. Rundt i akershus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki :) takk for utfyllende svar. Jeg vurderer som sagt å skaffe meg hund nr 2 og om det blir en toller vil jeg gjerne trene til jaktprøver. Og faren min jakter jo selv, så da kan jeg få trent på ekte fugl også :D

Men er det vanlige klubber som holder sånne kurs? noen tips til noen her på østlandet. Rundt i akershus?

Norsk Retrieverklubb holder sentralt jaktkurs en gang i året, har ikke vært der selv men folk sier det er lærerikt hvis man er nybegynner eller har valp/unghund. Ellers så er det mange lokale retrieverklubber som er aktive med ukentlige treninger og noen arrangerer kurs og treningssamlinger. Moro at du vurderer toller, og tenker på jakttrening. De kan bli flotte jakthunder (spesielt på andejakt) når de kommer i de rette hendene. Som andre jaktraser har de lett for å bygge opp stress i jaktsituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Retrieverklubb holder sentralt jaktkurs en gang i året, har ikke vært der selv men folk sier det er lærerikt hvis man er nybegynner eller har valp/unghund. Ellers så er det mange lokale retrieverklubber som er aktive med ukentlige treninger og noen arrangerer kurs og treningssamlinger. Moro at du vurderer toller, og tenker på jakttrening. De kan bli flotte jakthunder (spesielt på andejakt) når de kommer i de rette hendene. Som andre jaktraser har de lett for å bygge opp stress i jaktsituasjon.

kan jo hende pappa vil låne den når han er på andejakt :) (de egner seg vel kanskje ikke på f.eks rype jakt, og jakt på skogsfugl? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

UK og AK er kvalitets klasser. Det betyr at her dømmes hunden inviduelt og det er ingen konkurranse.

Premiene er 1,2,3 AK/UK. Det er vel ca 20% av hundene på en jaktprøve som bli premiert så en 3 premie er veldig bra.

Veldig bra innlegg, men akkurat dette om at en 3.AK er veldig bra er en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjenner ikke en eneste jeger (og jeg kjenner endel jegere ja) som ville vært glad og fornøyd med 2. eller 3. AK annet enn på en "fersk" jakthund uten prøveerfaring. På en hund som tidligere kun har konkurrert i unghundklassen vil man kanskje bli hoppende glad for den første ak-premieringen, men etter en stund i gamet vil fort en andre eller tredje AK bli en slik "jaja, det gikk ikke helt bra idag"

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg, men akkurat dette om at en 3.AK er veldig bra er en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjenner ikke en eneste jeger (og jeg kjenner endel jegere ja) som ville vært glad og fornøyd med 2. eller 3. AK annet enn på en "fersk" jakthund uten prøveerfaring. På en hund som tidligere kun har konkurrert i unghundklassen vil man kanskje bli hoppende glad for den første ak-premieringen, men etter en stund i gamet vil fort en andre eller tredje AK bli en slik "jaja, det gikk ikke helt bra idag"

mvh

HeliX

Jeg er enig i det.

Ville ikke vært fornøyd med 2 eller 3 AK selv ( det er mer ok liksom, ikke helt dagen vår i dag)

Men for en vanlig jeger som ikke er spesielt intr. i prøver og ikke skal konkurrere videre så er jo 2-3 AK bra. Det er jo tross alt en premie

Men så klart, skal man bli værende i gamet må man jo sikte mot 1 AK og VK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...