Gå til innhold
Hundesonen.no

Treg reiser


Carina

Recommended Posts

Hvis en hund tidligere har vært flink til å reise fugl, men er treg nå, hva kan da gjøres for å løse problemet? Har lest i noen bøker om emnet og snakket med andre jaktfolk, men hadde vært interessant og hørt om det finnes flere måter å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har mulighet så kunne du prøvd å trene på duer. Da har du mulighet å gå fram sammen med hunden, oppmuntre til reis og rose der det er korrekt å rose.

Der vi bor er det en som driver med duer for at vi kan trene hundene på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund tidligere har vært flink til å reise fugl, men er treg nå, hva kan da gjøres for å løse problemet? Har lest i noen bøker om emnet og snakket med andre jaktfolk, men hadde vært interessant og hørt om det finnes flere måter å gjøre det på?

La den gå nærmere fuglen, evt la den rampe/løpe etter i oppflukt et par ganger? (her blir det kanskje en for vrien balanse med å kunne stoppe den senere) Evt la den gå på fugl som ikke trykker så mye og er lettere for hunden å reise?

Bare litt tankesurr, har aldri aktivt trent jakt med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Å la en stående fuglhund rampe og løpe etter i oppflukt for å komme treg reising av fugl til livs, ville jeg ikke anbefalt - du kan fort få mye større problemer etterpå.

Har du prøvd å la den jakte sammen med andre hunder? Mange hunder får et "konkurranse-kick" og endrer adferd om den føler at det er flere "om beinet"..

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la en stående fuglhund rampe og løpe etter i oppflukt for å komme treg reising av fugl til livs, ville jeg ikke anbefalt - du kan fort få mye større problemer etterpå.

Har du prøvd å la den jakte sammen med andre hunder? Mange hunder får et "konkurranse-kick" og endrer adferd om den føler at det er flere "om beinet"..

mvh

HeliX

Enig.

En annen ting kan være å se litt på seg selv. Hvordan man oppfører seg når hunden tar stand, tonefallet da man ber om reis samt kroppsspråket. Vet at noen hunden har fått litt negative opplevelser med det å reise ( eks at man brøler med mørk og høy stemme - prøv en lysere og mer positiv stemme )

Oppsøk noen som kan fuglehunder og få hjelp av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har dette skjedd hos forrige eier, så vi har ikke hatt ham i fugl enda. Dermed vet jeg ikke noe om mitt eget kroppspråk i en slik situasjon med ham. Det er ikke så lenge siden vi kjøpte ham. Det vi håper på er at vi er så heldige at det var nok for hunden å skifte eier, har fått inntrykk av at det kan være nok i enkelte tilfeller. Men vi regner jo med at dette er noe vi må jobbe med.

Som sagt så har jeg oppsøkt en del folk, og fått tips. Tenkte bare at kanskje noen her hadde andre tips å komme med. ;)

Tenkte å ta han med sammen med en av naboens pointere. Da tenkte vi at han kunne få lete frem fuglen, ta stand også at vi kunne koble ham. Deretter la den andre hunden reise fuglen. Har jo lagt merke til at han gjerne vil gjøre ting som valpen vår får skryt for, feks når hun apporterer. Han har i det siste blitt mer leken, før virker det ikke som han helt turte, han er liksom blitt litt mer lystig hele hunden. Han har vært veldig knyttet til meg hele tiden, men nå er det akkurat som han har tødd opp litt. Han er ikke så redd for å gjøre feil virker det som. Håper nå bare at vi kan få ham til så han kan få kull etter seg, for det er en helt utrolig hund. Kjempesnill og utrolig vakker.

Hvis ikke vi får til noe, får vi bruke han på jakt og la være prøvene, vi kan vel saktens reise fuglen selv hvis det er det det står på. :P

Edit: Vi har også tenkt oss på duetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig fornuftig ut.

Har selv ikke problemer med treg reis, men det er mange som sliter med dette og mange gode råd.

Og som du sier, kan hende at han ikke er treg pga eier bytte. Tror at det er viktig at om han er treg at dere ikke stresser opp pga det, da vil han kanskje låse seg mer ?

( jippi - til mandag er båndtvangen over og vi kan kose oss i skogen løs og endelig trene på fjellet igjen banana )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig fornuftig ut.

Har selv ikke problemer med treg reis, men det er mange som sliter med dette og mange gode råd.

Og som du sier, kan hende at han ikke er treg pga eier bytte. Tror at det er viktig at om han er treg at dere ikke stresser opp pga det, da vil han kanskje låse seg mer ?

( jippi - til mandag er båndtvangen over og vi kan kose oss i skogen løs og endelig trene på fjellet igjen banana )

Ja, vi prøver å stresse minst mulig, det vil vi også fortsette med etterhvert som 'treningen' skrider frem. I tillegg bruker jeg mye JA! i hverdagen når jeg slipper han og sånne ting, for å få JA! til å være noe veldig positivt for ham.

Mandag skal jeg feire! Gleder meg sykt, Willis har det best når han får suse avgårde i vill fart. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...