Gå til innhold
Hundesonen.no

"Bare" familiehund?!


Yakine

Recommended Posts

En hund som er kjøpt pga at den skal "bare" være familiehund - har den det like godt som en som blir aktivt trent LP, brukt til utstilling osv? - Og ikke minst, er den like mye verdt?

Må en hund som skal "bare" være familiehund delta i LP konkurranser for at den skal være lydig? Kan den ikke være lydig ellers?

En eier som "bare" skal ha hunden sin til familiehund, vil vel ha en hund som kan sitt, ligg, kom osv fordi om de ikke konkurrerer høyt i klassene i LP? Uansett om hunden ikke er "bare" familiehund og? Jeg legger vekt på at min hund skal være lydig og høre på meg og lystre. Men jeg har ingen drømmer om å starte LP med han fordet. Er han da ikke like mye verdt som en LP-hund?

Bare noen tanker, som jeg gjerne vil ha noen synspunkter på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er en hund som "bare" skal være en familiehund like mye verdt som en hund som blir brukt aktivt. Jeg vil tro at hunden har det like godt, av og til vel så godt, av å bare være familiehund hvis den får trening, både fysisk og mentalt. Og en hund trenger ikke å konkurrere i LP for å være lydig, det er ikke alle som har hund som intresserer seg for lydighet og det betyr ikke at hunden ikke er lydig. Spør du meg, så er hverdagslydighet er vel så viktig som konkurranselydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophus er "bare" familiehund, og det er de fleste andre hundene jeg kjenner også. Når du ser på antall hunder som finnes i nærmiljøet og hvor mange av dem stiller i konkurranse, er det vel et ganske stort sprik vil jeg tro. De aller fleste kjøper seg hund for å få selskap, tur-kompis eller et familiemedlem, og jeg tror at så lenge hunden som blir kjøpt passer til familien som kjøper den, så familiehunden det veldig bra.

Jeg og Sophus har tatt en del kurs i bla lydighet, men konkurranser synes jeg det er morsomst å se på. :) Hverdagslydighet er viktigst for meg, og det synes jeg at jeg har fått til (men det er selvfølgelig alltid rom for forbedringer :rolleyes: ..). Jeg tror at en familiehund og en konkurranse hund kan ha det like bra, og for den saks skyld like dårlig, det kommer vel mest ann eier uansett. At det kanskje (i enkelte kretser) er mer status å ha en høyt premiert hund enn en "familiehund"er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Tror nok Milo går under familiehund jeg...

Og ordet "bare" telles ikke for meg. En familiehund kan ha det misnt like bra som en aktiv konkurranse hund. Og kanskje bedre? :)

Veninna mi sin hund kan ikke måle seg med en familiehund engang...

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener hund for å hjelpe henne (og oss) til å utvikle sosialt valid (godkjent) atferd. Det å trene ulike ferdigheter, har vist seg å ha en del hyggelige sideeffekter! Bygge selvtillitt, styrke ulike muskelgrupper, bruke nesa målbevisst (etter mål jeg har kontroll på) etc. For eksempel har jeg møtt på en del folk som ikke vil lære hunden sin "kunster". Hmfr

For eksempel:

Ved å lære hunden kontakt, har du dannet basic for all trening.

Ved å lære hunden å sitte bamse, har du en øvelse som styrker, rygg/sete og balanse

Ved å lære hunden framsending, kan du hjelpe den ut av ulike "virkelige" situasjoner, selvom du står litt unna! Fibis første framsendingsøvelse var å "finne Tarzan". Dvs at hun hopper opp etter en tilfeldig valgt trestamme. Øvelsen i seg selv ser kanskje litt meningsløs ut, men hvem vet. Kanskje Tarzan har flytta til Oslo!

Ved å lære "Opp på sten" lærer hunden kroppskontroll og balanse. Vi finner stadig mindre stener og studder hun skal mestre å stå stille på! Dessuten er det jo en øvelse i agility (bordet).

Det å ha et samarbeid med hunden, står da slett ikke i motsetning til å bare ha en familiehund. Jeg syns det er flott at noen jobber så målbevisst og aktivt, at de konkurrerer, men det betyr ikke at andre ikke jobber bra!

Tror enkelte (ganske mange) trenger en unnskyldning fordi de ikke gidder å jobbe med hunden sin. Det må de gjerne for meg, men "familiehund" er ingen god unnskyldning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om noe det floteste jeg ser er hunder som brukes til det de er lagd til, mener jeg at familie hunden har et vell så verdig liv som brukshunder, lphunder, lydighets hunder osv...

Det finnes jo untak for regelen, men det er gjelder jo både familie hunden og brukshunden.

Jeg har selv gått litt kurs med Teddy, men han er nok en typisk familie hund ja :)

Og jeg føler jeg gir han et bra liv, han ser ut som en veltilpass, avbalansert og glad hund.

Selv om han lider av selektiv hørsel innomellom :P Men det er jo min egen feil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst, er den like mye verdt?

Hva mener du med verdi da?

I kroner og ører er vel ikke en familiehund like mye verdt som en topptrent jakt- eller brukshund, men i affeksjonsverdi kan en familiehund være like mye verdt, om ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en hund trenger ikke å konkurrere i LP for å være lydig, det er ikke alle som har hund som intresserer seg for lydighet og det betyr ikke at hunden ikke er lydig. Spør du meg, så er hverdagslydighet er vel så viktig som konkurranselydighet.

Det er akkurat det jeg mener og!

Tror enkelte (ganske mange) trenger en unnskyldning fordi de ikke gidder å jobbe med hunden sin. Det må de gjerne for meg, men "familiehund" er ingen god unnskyldning!

Nei, selvfølgelig ikke! Det er heller ikke det jeg mener. Man skal jo være ansvarlig og ta vare på hunden sin uansett så.

Hva mener du med verdi da?

I kroner og ører er vel ikke en familiehund like mye verdt som en topptrent jakt- eller brukshund, men i affeksjonsverdi kan en familiehund være like mye verdt, om ikke mer.

Nei, jeg mener nok i affeksjonsverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har er jo en "familiehund", vi har både vært på utstilling og trener litt lydighet, men ikke akkurat på et proffesjonelt nivå. For meg er jo hun selvfølgelig like mye verdt som en hvilken som helst annen bruks- eller utstillingshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

familie hunder har det kjempe fint! jeg driver ikke med noe spess jeg heller! jeg har min hund for kos og hygge:) jeg går ikke på treninger en gang! men har veldig lyst, men han er så vill når han treffer andre hunder! så jeg vet ikke om jeg tørr.

de som har en familie hund og ikke bryr seg noe mer.. det er en annen sak.. men det er mange som har familie hunden sin i løpestreng dagen lang!

bare hundene får tur og omsorg så har de det fint!(+++)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke konkurransehunder familiehunder da? Nå bor jeg alene, men aussien er jo størsteparten av tiden familiehund. Noen timer hist og pist på dagen er han treningskameraten min, og vi koser oss med å trene redning (spor, rundering), agility, lydighet og triks. Jeg har nok et høyere mål enn mange andre i.o.m. at jeg har lyst til å få godkjent redningshund og konkurrere med Lyng, men han er fortsatt en familiehund resten av tiden. Kanskje finnes det noen med et "ekstremt" konkurransehund-liv, men alle de konkurranse/-redningshundene jeg kjenner lever et vanlig familiehundliv største parten av tiden.

Nå har jeg vel egentlig aldri hatt en heeeelt vanlig familiehund.. Eng.setteren ble jaktet med og trent lydighet (RIOS) og kondisjon med ganske mye hele året og huskyen får trekke og bære kløv på turer samtidig som hun får trene litt triks og mye kos.

Med noen få unntak så mener jeg at de som ikke blir trent noe med også har et bra liv. Så lenge de får den trimmen de trenger, og får være med på det som skjer. Folk her på sonen er vel litt mer interessert i hund enn mange "vanlige bare familiehundeiere" er. En god del av dere aktiviserer jo bikkja med litt andre ting enn bare en liten tur om dagen!

hmm.. ble litt rotete..men,men:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er de like mye verdt! :wub:

Men jeg har opplevd folk med for eks. LP-hunder som heller trener hunden i LP enn å gå tur. Akkurat der er jo familiehunden heldig, som oftest får gå flere turer til dagen. Man finner sikkert negative sider ved både aktive konkurransehunder og familiehunder. Men hunden i seg selv har samme verdi uansett hva den brukes til. Kanskje en hund med utstillingschampionat eller noe annet championat er mer verdt ved avel, men det er vel det eneste punktet jeg kan komme på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...