Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelsk Setter


EngelskSetter
 Share

Recommended Posts

CIMG0228.jpg

Rase er Engelsk Setter, som dere vet at Engelsk Setter er en fuglhund..

Men Liza er døv så kan ikke brukes som jakt-hund så hun er blitt ei flott familiehund og er for

rolig å være den rase.

CIMG0262kopi.jpg

CIMG0300kopi.jpg

Liza elsker å finne fugl og jakt etter fugl selv om hun er familiehund ;)

Som dere ser at hun se mot himmelen og ser på fugler som flyr. Da skjelver kroppen hennes,

som meget ivrig og "MÅÅ" løpe etter fugler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Drar opp denne tråden igjen jeg Jeg har to ES gutter, Hågakollens Isak på 2,5 år og Vardekampens Bris på 4 mnd Begge brukes til å trene konkruranselydighet, vi går litt mot strømmen Isak

Jeg har ei engelsk setter tispe på 15 uker. Hun heter Krokfjellet's Eira Awinita, og er etter Streitkampen's Katja og Borderhaugen's Otto. Min forrige engelsk setter som vi desverre måtte

Ble litt inspirert av noen andre tråder om info og sånt, så tenkte vi kunne ha det samme her Navn: Kjønn: Alder: Høyde: Kg: Avtegn: Fra hvilken Kennel: Har dere noen bra resultater (utstill

Posted Images

Guest Christine

Legger ved bilder av min Milo:

PICT0771-1.jpg

resized__2192971.jpg

3.jpg

Fakta:

- Et hengivent og kjærlig familie medlem

- Godlynt og ekstremt snill

- En sterk og effektiv arbeidene hund

Hjemland: Storbrittania

Kjent siden: 1800-tallet

Forventet levealder: 9-14 år

Gemytt: Svært snill, godlynt og tilfreds

Stell: Ekstremt aktiv og krever mye mosjon

Gruppe: 7

Seksjon: 2

Størrelse: Middels

Vekt: 15-25 kg

Passer For: Jegere og aktive friluftsfolk

Stammer Fra: Spansk Pointers og Spaniels

Andre navn: Laverack Setter

Fysikse kjennetegn

Hode: Langt og smalt med firkantet snute.

Øyne: Fargen varierer fra hasselbrune til mørkebrune. Ovale med et våkent uttrykk.

Ører: Middels lange, med fløyels tupp.

Kropp: Middels lang, elegant. Frie bevegelser.

Pels: Hvit med flekker i gult,oransje, lever eller svart. Kan også være trikolor.

Hale: Rett med fane, smalner i en spiss.

Generell omtale:

Denne elegante,stilferdige og hensynsfulle rasen er utrolig snill mot barn, og lett å dressere. Den elegante engelske setteren er også en dyktig og lydig jakthund, med evne til langvarige, fysiske anstrengelser. Enkelte individer har en nedarvet tendens til blindhet som skyldes skader på netthunnen. Varianten med hvitt i pelsen, som er den mest utbredte, har dessuten en overhyppighet av allergiske hudreaksjoner.

Settere stammer fra spanieler som var dyktige jakthunder. Den britiske oppdretteren Edward Laverack utviklet dagens engelsk setter tidlig på 1800-tallet.

"Etternavnet" setter kommer fra at hunden brukte å sette seg når fuglen ble observert.

Setteren er en suveren jakthund, og ikke minst en super familiehund.

Mankehøyde:

Hanhunder: 65 - 68 cm

Tisper: 61 - 65 cm

For mer info om utstillings bedømming og om Engelsk Setter:

www.nesk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Angående høyde Engelsk Setter:

Kommentar: Hundene ønskes noe mindre og lettere enn angitt i orginalstandarden. Følgende mankehøyde ansees passende:

Hanhunder : 58 - 64 cm

Tisper : 54 - 60 cm

Bunnfargen skal være hvit i alle fargevarianter! Overtegning/sotete er ikke ønskelig.

Blindheten det refereres til kalles PRA og er en recessiv nedarvet sykdom. Dvs. genet må finnes hos begge foreldre. De fleste hunder med mulighet for disse arveanleggene blir i dag øyenlyst før de går i avl slik at sykdommen ikke føres videre.

Mvh.

Merete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Christine!

Dette er størrelsene i den NORSKE rasestandarden ;) Synes egentlig at ES`n er større nå enn før jeg.. Mange flotte, større hunder å se nå enn før! Våre første tre hanner holdt så vidt minimumshøyden... Av våre kull er alle hannene unntatt en fra 61 til 63 cm. Tispene middels store, rundt 57 cm. Følger linjer og gener dette også!

GOD JUL til deg og Milo :wub:

freddie_august_05~0.jpg

Gutten vår sitter her og følger med på andre som finner fugl på trening med utblåste kinn... Full fokus :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Oj, jeg vil også har høy og kraftig ES! De ES'ene som jeg har sett her i det siste har iallefall vært lave, lette og spinkle. Men det er sant det som du sier, de begynner vel å bli større nå...

PICT0958.jpg

PICT1388.jpg

Uke72006198.jpg

God jul til alle! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 8 months later...
  • 3 months later...

hei!

Jeg har en ES på 8 år nå, og jeg lurte på om han er utstillingsbar?

eller om han er for mørk i pelsen?

Hvordan er det med utstiling? Han er ikke så veldig flink til å gå i bånd..

har ikke så mange brae bilder av han på denne pcn, men jeg håper dere ser tegningene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange flotte eng.settere. Er spessielt svak for kristiin sin han hund :P

Har selv holdt på med engelsksettere i 17år, har vert så heldig at min bestemor sin samboer har engelsksetter kennel og han har drevet oppdret i mer 25år. Har derfor fått oppleve mange flotte og noen ikke fult så flotte hunder.

hei!

Jeg har en ES på 8 år nå, og jeg lurte på om han er utstillingsbar?

eller om han er for mørk i pelsen?

Hvordan er det med utstiling? Han er ikke så veldig flink til å gå i bånd..

har ikke så mange brae bilder av han på denne pcn, men jeg håper dere ser tegningene hans.

Hos jakthunder blir det lagt mer merke til kropsbyggning og bevegelse hos hund en farge(heldigvis).

Har også sett mørkere hunder en ham få 1preminering(rød sløyfe).

På utstilling er det viktig at man lar hunden bevege seg så fritt og uhemmet som mulig og det er jo vanskelig når hunden trekker i båndet. Men mange hunder går penere med utstillings bånd på seg. Og det er jo ikke får sent å lære han at han skal gå pent når han har det bestemte båndet på seg. Morro kan det også bli.

Legger med et bilde i tilfelle du lurer på hva jeg mener med utstillingsbånd. post-3369-1202683914_thumb.jpg

De har godt utvalg på www.nettdyret.no Jeg anbefaler 10mm bånd til settere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Besmtet meg for at jeg ikke skal stille zorba, fordi han har ikke alle vaksinen (bare valpe-vaksinen) Så det trenger ikke være så bra for en gammel hund og ta alle de nå :)

har begynt på kurs nå så han er flinkere til og gå i bånd!

Her en noen ordentlige bilder av han!

DSC_0688.jpg

ser dere ? Flink han er

DSC_0561.jpg

DSC_0016.jpg

Mens AG derimot, kanskje det blir noe med det !

Det trenger man liksom ikke så my for, og det er en ting han liker.

Så vi skal prøve litt mer det utover sommeren, og drope Uts. likevel og det hadde vært moro å hørt hvordan han er som setter.

DSC_0573.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
freddie_august_05~0.jpg

Gutten vår sitter her og følger med på andre som finner fugl på trening med utblåste kinn... Full fokus :lol:

Den var jo heeelt nydelig! Elsker store kraftige settere jeg, helst kraftigere enn denne karen også :rolleyes:

Vis jeg noen gang skal ha en ES til, har jeg lyst på den fargen jeg har nå. En ordentlig tricolore! :lol: Etter min meninger er han av det jeg vill kalle tricolore, men de som bare er tricolore på hodet, er liksom ikke en ordentlig tricolore etter min mening :) Men jeg har ikke sett på mange av dem,,

fornyd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Skikkelig fine er de! :ahappy:

Bare synd nærmeste dyrebutikk herfra er i langt "borti gokk". :)

Edit: Hvilken produsent er de fra? Evt. dyrebutikk kjede? :closedeyes:

Her er noen

http://www.dyreshopen.no/index.php?main_pa...4b80ebdccb76045

Vet ikke hvem som produserer eller spesielle kjeder som selger de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg har ei engelsk setter tispe på 15 uker. Hun heter Krokfjellet's Eira Awinita, og er etter Streitkampen's Katja og Borderhaugen's Otto.

_MG_1831.jpg

59f824fd.jpg

Min forrige engelsk setter som vi desverre måtte avlive for litt over 2 mnd siden, pga kreft. Han var en fantastisk hund som vi hadde gleden av å eie i nesten 10 år.

_MG_7822.jpg

Begge to, første og eneste gangen de møttes

IMG_1318.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...