Gå til innhold
Hundesonen.no

Klump under huden


Lemen

Recommended Posts

Huff, nå er jeg bekymret. :unsure:

Etter å ha klipt ned pelsen, fant jeg en klump under huden på Sophus. Den er sånn ca midt på på ryggen, på et ribben. Jeg kan ikke se noe bitt merke, og det ser heller ikke ut som en kvise/inngrodd talgkjertel. Jeg vet ikke hvor lenge han har hatt den, siden han har hatt mye pels i vinter..

Den føles som en tett/kompakt masse som ligge under huden, og er ca 2 cm i diameter.

Han skal til veterinær senere i dag, hønemor som jeg er ringte jeg til vetten med en gang jeg fant den..

Jeg vet at moren hans har operert/skjært vekk flere fettklumper. Men hunden min er jo ikke feit, så kan han få fettklumper da?! Han leker ganske røft til tider med bestekompisen, så kan det være arrvev?

Noen som har noe (helst beroligende :wub:) erfaring med slike ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjent på klumpen (for ørtene gang..) og den er løs, dvs den sitter ikke fast på ribbenet, men den sitter i under-huden virker det som. Jeg håper det er et godt tegn.. :D

Vi har time hos vetten kl 1400, men jeg vil helst være beroliget innen den tid.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjent på klumpen (for ørtene gang..) og den er løs, dvs den sitter ikke fast på ribbenet, men den sitter i under-huden virker det som. Jeg håper det er et godt tegn.. :D

Vi har time hos vetten kl 1400, men jeg vil helst være beroliget innen den tid.. :wub:

tror du kan ta det ganske med ro da, det er nok en fettkul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hørt med flere av mine hundekyndige venner også, og det er godt å høre at du sier det samme som dem. Da satser jeg på at det er en fettkul, og jeg er beroliget. ;) Det er verre med bikkja som er blitt glattbarbert på ryggen i jakt på flere klumper (fant heldigvis ikke flere).. Men det er bare pels og det vokser ut igjen. :)

Nå håper jeg bare veterinæren er enig med oss lekfolk. :)

Tror nok ikke det er chippen, den sitter for langt ned til det, og er litt for stor tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chipen sitter alltid i nakken, og på samme side hos de fleste (alle?) hunder, tror det er venstre side... Så jeg tviler på at det er den :)

Hørt den kan forflytte seg om man mikrochipper hunden veldig tidlig... For da forflytter den seg mens de vokser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chipen sitter alltid i nakken, og på samme side hos de fleste (alle?) hunder, tror det er venstre side... Så jeg tviler på at det er den :)

Men microchipen kan flytte på seg.

Tror nok ikke det er chippen, den sitter for langt ned til det, og er litt for stor tror jeg.

Ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det er ganske normalt.. :)

Ikke vet jeg, men kjenner mange som har funnet den igjen andre steder på kroppen. Vi fant igjen Kaisa sin nede på skuldra. :)

Kjenner også flere som har hatt vandrende chipper, selv vet jeg ikke fordi hundene mine har så mye pels at man ikke kan kjenne det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært hos veterinæren, og h*n fant 2 stk klumper..! :)

Den ene klumpen var liten (jeg hadde ikke sett den!) og var en inngrodd hårsekk, som vetten klemte på, og vips så var ikke den noe problem.

Den "store" klumpen jeg fant i dag var h*n mer usikker på. Vetten ville vente 1 måned og se om den endret seg, ble større eller mindre. H*n mente det kunne være en inngrodd hårsekk det også, men den har ingen åpning og ser mer ut som en fettklump/cyste... ;)

Vetten var egentlig mest opptatt av pelskvaliteten, det kan se ut som om Sophus har fått en rar pelssykdom, men det egentlig er jeg som har gått amok med Andis-klippemaskin og det fineste skjæret jeg har i jakten på klumper... :)

Nå satser jeg på at klumpen er en helt harmløs fettklump, som skal skjæres vekk om 1 mnd tid. Og at pelsen gror raskt tilbake igjen. ;)

Takk for gode og beroligende råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle hund på 10 1/2 har klumper overalt. Den største er vel 7 cm i diameter og sitter på ryggraden. Akkurat den tror jeg ikke er fettklump men noe heeeelt annet :P (hun ble kreftoperert for snart 5 år siden og det kan ha noe med det å gjøre).

Ellers har Sonny fettklumper som popper opp over hele henne; de er fra 2 til 4 cm i diameter og løse. Hun har ikke vondt når jeg beveger på dem, og de har heller ikke øket i størrelse.

Her er det ikke snakk om å skjære vekk eller operere - Sonny er blitt en gammel dame som er over middagshøyden nå. Hun er frisk og rask og har ingen smerter. Men hun skal slippe å bli plaget med å fjerne klumpene.

Men jeg innrømmer glatt at jeg fikk panikk da jeg oppdaget de første klumpene ja ;) Jeg har snakket med veterinæren om det og det er bare fettklumper (men hva den der siste saken er er altså litt usikkert...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chipper kan vandre veldig masse. det er ikke unormalt å finne en chip helt nede ved albuen på en hund. Det er jo ingenting under huden som "stopper" den.

dessuten er en chip på størrelse med et riskorn. Ikke to cm i diameter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chipper kan vandre veldig masse. det er ikke unormalt å finne en chip helt nede ved albuen på en hund. Det er jo ingenting under huden som "stopper" den.

dessuten er en chip på størrelse med et riskorn. Ikke to cm i diameter...

mm, jeg har hørt at chiper kan vandre - særlig på eldre hunder, og de detter gjerne ned mellom skulderbladene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chipen sitter alltid i nakken, og på samme side hos de fleste (alle?) hunder, tror det er venstre side... Så jeg tviler på at det er den :)

Ikke alltid, hvis hunden er chippet på internasjonalt vis så har de den mellom skulderbladene, det har Chicka. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå er jeg bekymret. :unsure:

Etter å ha klipt ned pelsen, fant jeg en klump under huden på Sophus. Den er sånn ca midt på på ryggen, på et ribben. Jeg kan ikke se noe bitt merke, og det ser heller ikke ut som en kvise/inngrodd talgkjertel. Jeg vet ikke hvor lenge han har hatt den, siden han har hatt mye pels i vinter..

Den føles som en tett/kompakt masse som ligge under huden, og er ca 2 cm i diameter.

Han skal til veterinær senere i dag, hønemor som jeg er ringte jeg til vetten med en gang jeg fant den..

Jeg vet at moren hans har operert/skjært vekk flere fettklumper. Men hunden min er jo ikke feit, så kan han få fettklumper da?! Han leker ganske røft til tider med bestekompisen, så kan det være arrvev?

Noen som har noe (helst beroligende :huh:) erfaring med slike ting?

En god regel er om klumpen sitter løst (du kan bevege den) eller om den sitter fast. Er den løs er det liten grunn til bekymring. Er den gjerne hard og sitter festet til kroppen så ville jeg ikke nølt med å komme meg til vetrinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klumpene er når vekk! *puster lettet ut*

Og Sophus stakkar ligger rett ut på sacco sengen i stua, med teppe over slik at han holder på varmen mens han våkner sakte og forsiktig. De fjernet to klumper, en som jeg trodde var en kvise(!) som ikke var det alikevel, og den som jeg først fant. Nå krysser jeg armer, ben og fingre for at de var godartede, og at han aldri får slike klumper igjen. Det tar på nattesøvnen og kommeboka. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde det samme her for en uke siden.. Pludselig da jeg strøg rocky over ryggen kunne jeg mærke en stor klump under hunden ved siden af rygraden. Blev selvfølgelig redd og kaldte på espen som sa det sikkert bare var en fedtklump.. Så vi ville se tiden an. 3 dager etter var den pludselig vekk.. så det var nok ikke så alvorlig heldigvis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå er jeg bekymret. :unsure:

Etter å ha klipt ned pelsen, fant jeg en klump under huden på Sophus. Den er sånn ca midt på på ryggen, på et ribben. Jeg kan ikke se noe bitt merke, og det ser heller ikke ut som en kvise/inngrodd talgkjertel. Jeg vet ikke hvor lenge han har hatt den, siden han har hatt mye pels i vinter..

Den føles som en tett/kompakt masse som ligge under huden, og er ca 2 cm i diameter.

Han skal til veterinær senere i dag, hønemor som jeg er ringte jeg til vetten med en gang jeg fant den..

Jeg vet at moren hans har operert/skjært vekk flere fettklumper. Men hunden min er jo ikke feit, så kan han få fettklumper da?! Han leker ganske røft til tider med bestekompisen, så kan det være arrvev?

Noen som har noe (helst beroligende :icon_redface:) erfaring med slike ting?

Min boerboel tispe på snart 5 år har aldri vært fet. Heller skrapa, bare musker og hud. Hun har en fettkul på ryggen som er ca 2 cm i diameter. Hun har også en bitteliten under "armen" Det har hun hatt siden hun var ca 1 år. Helt problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...