Gå til innhold
Hundesonen.no

"best" måte å reagere på ved straffing


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg vil helst ikke at dette blir en debatt om hvorvidt der er best å straffe hunden eller ikke, men jeg lurer på noe: Når man tar å straffer hunden. Tar i nakkeskinnet, i øret, legger hunden i bakken, osv. kan man da si at det finnes den "beste" måte å reagere på for hunden? (at den har forstått poenget/overgitt seg eller hva man skal si)

Er det best at hunden:

- underkaster seg?

- ikke reagerer i det hele tatt?

- hunden prøver å gjøre igjen?

- hunden bli redd?

- andre måter?

For jeg føler at mange hunder gir **** i når eieren straffer. Kan man se det på hunder at de ikke bryr seg overhodet? Eller at de overgir seg, eller hva jeg skal si..? Kan man skille mellom disse, ved punktene over.

Altså hvilken måte kan man se at straffen ble "rett" (ikke for hard eller for svak)? Eller hvordan kan man se at dette egentlig ikke gjorde noe nytte, siden hunden gav blaffen?

Uff beklager dette ble litt værre å forklare enn jeg trodde. hehe. jeg håper dere forstår hva jeg mener.

Og la meg gjenta.. vil heslt ikke at det skal bli: hvorfor trenger man i det hele tatt å straffe hunden?? Føler at det er en annen debatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trur alle hunder bryr seg om de blir straffet. å bli passiv er vel noen mange reagerer med, eller de virker som de gir blanke faan. hunden oppnår jo ingenting ved å bli straffet, og det er vel heller ikke bevist at den ta skjønner at det var akkurat det der den ikke skulle gjort, og at vi ønsker at den skal gjøre noe annet.

de gangene jeg straffer ask reagerer han som oftest enten ved å dempe noe sinnsykt, slikke i munnvikene etc, altså full underkastelse. og da får jo ikke jeg dårlig sammvittighet i det hele tatt..ironi for de som ikke skjønte det.

ellers så kan han også reagere med å tilsynelatende ikke bry seg, men han er mye vakere og ikke fullt så glad resten av tiden vi er ute. tur ødelagt. hunden går å furter, go jeg går å er på gråten å lurer på hvorfor i all verden jeg gjorde det der. Ask kan også reagere med å gjore ulydigheten dobbelt så ille som før straffen kom. feks draing i båndet, den gangen jeg straffet der dro han dobbel så mye etterpå.

jeg trur det er opp til vær enkelt eier og danne seg et bilde av hvordan vi vil hunden skal reagere etter straff. vi vil kanskje at den skal skjønne hva den gjorde galt. jeg tviler på at den gjør det. enkelte eiere ønsker kanskje at hunden skal vise dem med hele seg at "ok, sorry, venner igjenn nå?" andre synns det er like greit at hunden later som ingenting, for da trur de kanskje at ingen skade skjedd.

jeg for min del prøver å beherske meg de gangene jeg føler at nå vil jeg ta han. det løser ingenting for oss om jeg tar han. det er ikke dermed sagt at jeg klarer det hver gang. men jeg prøver..vi prøver så godt vi kan begge to tipper jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er nødt til å sette grenser, er vel poenget at hunden skal slutte med det den er i ferd med å gjøre.... Det er viktig å gjøre en eller annen øvelse hunden syns er gøy, med en gang etterpå, slik at det hunden tar med seg videre på tur, eller hva dere driver med, er at det er kult å være med mamma! Grensesetting er jo for å redde/hindre en akuttsituasjon og ikke noe effektiv metode for varig atferdsendring. Var jeg klar? Det er nå slik jeg har lært å bruke grensesetting og det funker for oss.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zira reagerer vel på en "perfekt måte". Nå har ikke jeg som vane å streffe hunden min. Men det er om jeg for eksempel kommer til skade for å tråkke på henne eller klemme henne i døra eller noe, (det høres kanskje litt sykt ut, men det har faktisk skjedd.. hehe). Akkurat når det skjer kaster hun seg ned på ryggen samtidig som hun piper/hyler. Og når smerten gir seg logrer hun villt og er kjempegira. Etter det er hun "kjempelydig" og veldig ivrig. Så om jeg dreiv med straff ville nok Zira vært den perfekte hund og trene med. Veldig "myk", men samtidig ikke blir passiv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straff i trening du tenker på?

Når Cita får en vaskekost i hodet (det skjer ofte, hun er så nysgjerrig), blir "påkjørt" av støsugeren etc, så reagerer hun ved å sprette opp og logre og tilbyr lek. Det er vel et dempende signal. Hun snuser også kanskje på støvsugeren/kosten av ren nysgjerrighet. Jeg syns det er supert at hun reagerer slik, og ikke blir redd etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt på tynn is når det gjelder straff.Jeg har heldigvis veldig liten erfaring med det. (fordelen ved å ha skjøre hunder når man begynner med hund, man må lære å tenke anderledes) Men i følge min kjære tante som trener med helt andre metoder enn meg så skal hunden vise underkastelse eller pipe. Dette er i konkurranse trening, jeg antar det samme gjelder i hverdagen.Det er derfor øret er et så fint sted å ta tak, det gjør dritvondt med engang og man oppnår den ønskede reaksjonen raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straff i trening du tenker på?

Når Cita får en vaskekost i hodet (det skjer ofte, hun er så nysgjerrig), blir "påkjørt" av støsugeren etc, så reagerer hun ved å sprette opp og logre og tilbyr lek. Det er vel et dempende signal. Hun snuser også kanskje på støvsugeren/kosten av ren nysgjerrighet. Jeg syns det er supert at hun reagerer slik, og ikke blir redd etc.

Sånn er det her også. Straff i trening er vi ikke så kjent med ;)

Til spørsmålet ditt, Djervekvinnen, så er den beste reaksjonen du kan få fra hunden din at h*n stopper med det som er uønska. De få gangene vår har latt være å høre på innkalling, kommer hun krypende nærmest imot oss, selv om hun aldri har blitt tatt tak i, men hun viser at hun VET at hun har gjort noe ulovlig. Ørene faller ned på siden, senker hodet og logrer, kan pipe litt også. Men som sagt har dette skjedd såpass lite, vi har trengt å sette henne på plass, med stemmen, kun noen ganger.

Når hun ellers prøver å gnage på bøtter og spader som tilhører jentene våre, holder det med et nei. Da reagerer hun med å slippe det hun har og så faller øra litt.

(Nå har vi hatt hunder som er mer uoppdragen enn henne, skal jeg love deg. Vår Sibirian Husky hann fikk heller aldri "juling", selv om det er nesten så jeg skal si at han burde fått det. Flere ganger daglig stjal han mat fra bordet, tok fra jentene godis, etc etc, men skjenn hjalp ikke. Han viste dempende signaler som vår nåværende hund, men han lærte jo aldri *sukk* ). Vet ikke om dette svarte godt nok på ditt spørsmål..bare noen tanker fra meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill dere! Ja det kommer vel rett og slett an på hunden.. Alle ragerer vel forskjellig.. Hera underkaster seg når jeg tar tak i ho. Halen ned, og kroppen lav. kanskje piping. Men rett etterpå virker alt som normalt. Hun bare tusler videre uten å tenke mer på det. Men hun bli mer skjerpet når jeg har tatt i ho. Hun bli superlydig hehe. Men jeg tar ikke så mye i henne. Prøver å begrense det til så lite som mulig. Tror at det har mer effekt da, enn hvis man skulle tatt i hunden i hytt og pine.. Da kobler hunden bare ut.. Men jeg har sett noen som kanskje skal straffe hunden for at hunden hopper opp på dem og napper i klærne, da reagerer ikke hunden ved at de tar i den (kroppsføringen helt som normalt) og rett etterpå fortsetter hunden og bite og være bajas.. da kommer det vel mer an på eieren og hvordan h*n gjør det, enn at det er hunden som ikke bryr seg. Eller? Sitter her og funderer litt.. hehe.

Forskjellen på hunder med sterk psyke og "svak" psyke, er det beregnet ut ifra hvordan en hund reagerer etter straff feks? En svak hun blir nesten livredd og tisser seg ut og bli nesten ødelagt av at man tar i dem i rister dem (satt på spissen) mens de som er mer sterk, takler en straff greit og kan fortsette livet som normalt etterpå? Eller er det andre ting som legges i det? Vet om mange raser som er veldig myk i psyken, og dette er gjerne hunder som er mer "lettere " å ha med å gjøre på ett område? Enn disse "tøffe" brukshundene feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på hunder med sterk psyke og "svak" psyke, er det beregnet ut ifra hvordan en hund reagerer etter straff feks? En svak hun blir nesten livredd og tisser seg ut og bli nesten ødelagt av at man tar i dem i rister dem (satt på spissen) mens de som er mer sterk, takler en straff greit og kan fortsette livet som normalt etterpå? Eller er det andre ting som legges i det? Vet om mange raser som er veldig myk i psyken, og dette er gjerne hunder som er mer "lettere " å ha med å gjøre på ett område? Enn disse "tøffe" brukshundene feks.

Hmmm. Er ikke helt sikker på hva du lurer på, men dette er min erfaring:

Noen hunder demper noe voldsomt når de blir "tatt". Dette er jo helt normal hundeatferd for å unngå konfrontasjoner. Hvis du f.eks sier "stopp" litt bestemt samtidig som du f.eks tar en hund med slike tydelige signaler i nakkeskinnet, er det stor sannsynlighet for at du aldri mer trenger å ta hunden fysisk. Det holder lenge med å si "stopp", altså være tydelig, med en dominerende kroppsholdning. Vær kjapp til å gjøre en morsom aktivitet etterpå, slik at hundens selvtillitt sikres! Dette betyr jo ikke på noen måte at det er en pysete hund du har med å gjøre. Den har bare erfart at det lønner seg å spillet ut alle kortene for å få slutt på ubehaget!

En hund som responderer dårlig på fysisk grensesetting, ville jeg faktisk vært mer skeptisk til å bruke slike teknikker på. Det er vel ikke vits i å bruke metoder som ikke virker, eller.... Uansett er jeg meget skeptisk til fysisk avstraffelse i det store og hele, men det kan jo være livsviktig at hunden responder momentant på en grensesettende instruks som "stopp"!

Tøffe brukshunder?? Tollvesenets narkotikahunder trenes under positv forsterkning. Det morsomste i verden er jo å bruke nesa og gjøre treff! Tror du hadde hørt like mye hyl og sett like mye "kryping" der, hvis du av en eller annen grunn skulle ta en sånn hund fysisk. Hadde du timet det bra, ville du kanskje klart å ødelegge år med trening i samme slengen... Nei, vet du ikke ønsket noen metodediskusjon, men det ble vanskelig å unngå, gitt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som responderer dårlig på fysisk grensesetting, ville jeg faktisk vært mer skeptisk til å bruke slike teknikker på. Det er vel ikke vits i å bruke metoder som ikke virker, eller.... Uansett er jeg meget skeptisk til fysisk avstraffelse i det store og hele, men det kan jo være livsviktig at hunden responder momentant på en grensesettende instruks som "stopp"!

Skriver under på den der. Ser jeg burde hatt det med i mitt eget innlegg. Får skylde på dårlig tid ;p

Vi hadde en Am.St.Terrier tidligere som bare skula på oss om han ble tatt i nakkeskinnet. Det var da jeg fikk banka vett i gubben, slik at han forsto at det faktisk ikke hjelper å "måle styrke", spes. ikke med en slik hund. (Hjelper ikke med pos.forsterkning på mannfolk vet du *knis* )

Hun vi har nå er trent utelukkende ved avledning da hun var mindre, et bestemt nei på brøkdelen av et sekund om hun gjør noe galt, og godbiter når hun er flink. Rasen er ikke akkurat kjent for å være lettdressert, men vi har ikke ennå hatt noe problem med "vår måte". *Bank-i-bordet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi så og si sluttet med å straffe Tjorven fysisk, isåfall er det bare å ta henne rundt snuten. Ihvertfall er det veldig sjelden hun blir straffet, jeg gjør det ikke, men andre i familien er ikke helt enig i at det bør kuttes ut (dessverre).

Men da jeg straffet Tjorven ved å ta henne i nakken, måtte jeg ta henne ganske hardt før hun reagerte og enda da var hun klart til å hoppe på meg igjen etterpå.

Jeg vet ikke hva som er "best" måte å regagere på, vet bare hvordan Tjorven reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har et lite problem her med hunden min..

som sagt fikk jeg beagel Balder for 2 mndr siden og han er 7 år.

jeg vet veeeldig lite om hans bakgrunn, men jeg vet at han var fra en snill familie..

etter fire dager i mitt hus, så stakk han av. Eksen min sprang etter han og fikk tak i han. Morten tok tak i nakken på balder og sa strengt "kom her". Da klikket det for Balder og han snudde seg rundt og bet han hardt i genseren.

hvorfor gjorde han det? Har han aldri fått kjeft før, eller har han fått for mye kjeft? burde jeg sjekke dette opp med omplasseringsenteret ?

etter denne episoden er jeg litt mer forsiktig med å ta han (det høres fælt ut hehe), men når jeg nå er furt på han legger han seg rett på ryggen..dette er bra, right?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...