Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet og Agility


Guest Vicky

Recommended Posts

Guest Vicky

Det har i lang tid blitt diskutert flere steder om hva som er vanskeligst av Lydighet og Agility. Noen mener Lydighet er vanskeligst, mens flere som driver med agility er uenig. Kom med din mening, og argumenter!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Trener begge deler selv, men mest ag.

Synes Lp er vanskeligst ettersom det setter et mye større krav til presisjon enn ag.

Det er det jeg og tenker. Opplever at det er lettere å nå langt i agility enn i lp. I lp`n blir det ofte stivt som noen sier... Det som er merkelig med meg er at hunden elsker lydighet, og andre presise ting, mens jeg heller kunne foretrukket å trene mer agility :D Men lydigheten må som sagt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer en del an på hunden. Både lydighet og agility krever presisjon, god kontakt med fører, selvstendighet men samtidig evnen til å gjøre det fører sier.

En virkelig god agility-hund er utrolig imponerende å se på, og er elegant og smidig og rask i svingene. Det kreves masse trening og innsats for å få en hund som er rask og god på alle hindre og kombinasjoner i agility.

En hund som er flink lydighet er utrolig herlig å se på. Man ser en hund som liker det den holder på med, som er presis, som har en helt utrolig kontakt med føreren. Man ser en hund som gjør det føreren ber den om, og som er rask og besluttsom i måten den er på. En hund som går lydighet har fått masse trening, og det er virkelig presisjonsarbeid å lære en hund alle LP-øvelsene.

Jeg er imponert over alle som driver med både lydighet og agility i konkurranse. Men for meg og min hund, så hadde det vært mye vanskeligere å konkurrere i LP enn i AG. Rett og slett fordi hunden min syns det er mye mer moro med agilityhindrene enn med lydighetsøvelsene og all den pirkete presisjonen, og jeg kan oppmuntre henne underveis med positive tilrop i agility (og om de nye reglene i LP blir innført så gjør jo ikke de tingene så mye bedre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Jeg tror det kommer en del an på hunden. Både lydighet og agility krever presisjon, god kontakt med fører, selvstendighet men samtidig evnen til å gjøre det fører sier.

En virkelig god agility-hund er utrolig imponerende å se på, og er elegant og smidig og rask i svingene. Det kreves masse trening og innsats for å få en hund som er rask og god på alle hindre og kombinasjoner i agility.

Helt enig :D Det som er enda mer spennende å se på er førere som har lært hundene kun håndsignaler, så kan eieren nesten bare stå å se på og kommandere hunden fremover :D Elegant!

Men jeg mener fortsatt lp er vanskeligst... Er mange som begynner med lp, men misslykkes og begynner heller med agility... Men det er også forskjell på hunder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det kommer jo an på hvor langt man sikter også. Man kan lett få "sluntra" seg unna med en "halvtrent" hund i agility klasse 1, mens det i lydighet klasse 1 kreves presisjon fra første stund. Vil man derimot ha en riktig så god ag-hund som virkelig er sikker på kombinasjoner, vinkler og hinder krever det like mye trening som det en lp-hund gjør (omtrent da selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ja, men det kommer jo an på hvor langt man sikter også. Man kan lett få "sluntra" seg unna med en "halvtrent" hund i agility klasse 1, mens det i lydighet klasse 1 kreves presisjon fra første stund. Vil man derimot ha en riktig så god ag-hund som virkelig er sikker på kombinasjoner, vinkler og hinder krever det like mye trening som det en lp-hund gjør (omtrent da selvsagt).

Ja :D Er sant det der... Men jeg føler og mener fortsatt at lp er vanskeligst :D Jeg tror at i ag er det mengden trening som teller mest, men ikke kun det. Men i lydighet er det veldig viktig å ikke belønne en cm feil.. En feil belønning på innsitt kan få konsekvenser som sitter i lang tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud, trur ikke mine egene øyne! Wesminster og vicky er enige! :D

for å komme langt i AG, må du ha en lydig hund. Dermed er grunnlaget for AG LP om noen skjønte det :D du kommer ikke noe sted i agility uten en hund som lyder deg. Jeg truuuur jeg likestiller de, for egentlig er de veldig like. men i AG må jo hunden lyde på en helt annen måte, så sånn sett blir liksom det vnaskeligere igjenn. for meg og ask er lp mye "lettere" enn AG fordi jeg aldri vil få ask til og lyde på en slik måte han må i AG. så for oss er lp det "enkleste, men det er jo ikke enkelt det heller. men gjenomsnittlig så likestiller jeg dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Men det er noe vanskeligere å få hunden til å jobbe ut fra deg når du driver med lydighet. Og jeg hører at flere sier at det beste er å trene agility med en hund som ikke kan lydighet.... Men folk har forskjellige meninger. Jeg syns det er deilig å ha en hund i agility som kommer og kan lydighet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vet jeg jo at vi er uenige, Astrid, men jeg kan ikke dy meg fordi jeg mener du tar sååå feil. Greit LP er mye pirk, men det er søren meg agility også! Å få en hund til å yte sitt ytterste, kortest mulig svinger, raskeste slalom, stødige felt, innganger fra alle vinkler. Agility klasse 1 er kanskje som dere beskriver lettere enn LP, men for å få en hund til å hevde seg i agility krever det MINST like mye arbeid, innsats og kompetanse som å få en hund til å hevde seg i LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er noe vanskeligere å få hunden til å jobbe ut fra deg når du driver med lydighet. Og jeg hører at flere sier at det beste er å trene agility med en hund som ikke kan lydighet.... Men folk har forskjellige meninger. Jeg syns det er deilig å ha en hund i agility som kommer og kan lydighet :D

Ja vet det er mangen lp hunder som sliter med ag. Blir vanskelig for den å bli ført på to forskjellige sider og ikke minst det å kunne ha driv fremover å jobbe på avstand fra fører.

Man kan fint drive ag med en hund som ikke kan mye lydighet.

Se bare på norgesmesteren i ag kl liten 2005, tror ikke den hunden kan særlig mer enn bli (kanskje dekk) og hun har jo tross alt vært nm 2 ganger!

Tror hovedingridiensen for et godt samarbeid i ag er kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil sannsynligvis slite med å konkurrere Agility med den hunden jeg har nå rett og slett fordi han er så j***ig turbo at de ville blitt for krevende å prøve å holde styringen og følge med han.

Greit at pappaen hans går kl3 og det kan sikkert la seg gjøre å trene litt noen år frem i tid, men slik han er nå så ville det blitt altfor krevende for meg som fører.

Jeg innbiller meg at agility er enklere enn lydighet på litt trege hunder og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Det er veldig individuellt. men jeg har fått inntrykk av at det er lettere å komme høyere i klassene i agility enn lydighet. I lydighet kan et feil bjeff, eller en skjev innsitt være slutten på den leksa... og agility er en krevende og vanskelig sport. Det er den. Spesiellt i høyere klasser. Men jeg ser flere som slutter med lydighet fordi de ikke får det til enn folk som slutter med agility..... for mange blir lydighet for stivt og pirkete... Men for all del. Agility er ikke kattemat det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuellt. men jeg har fått inntrykk av at det er lettere å komme høyere i klassene i agility enn lydighet. I lydighet kan et feil bjeff, eller en skjev innsitt være slutten på den leksa... og agility er en krevende og vanskelig sport. Det er den. Spesiellt i høyere klasser. Men jeg ser flere som slutter med lydighet fordi de ikke får det til enn folk som slutter med agility..... for mange blir lydighet for stivt og pirkete... Men for all del. Agility er ikke kattemat det heller...

For det første - EN skjev innsitt eller ET feil bjeff gjør ikke at du misser opprykket i lp, det skal litt mer til enn det. I agility derimot kan forskjellen på et knallbra løp og et løp som havner midt på resultatlista være en klo, 2 graders feil vridning i overkroppen eller 2 sekunder for sent ute med en kommando kan føre til disk osv.osv. Dessuten trenger man 3 opprykksnapp i agility, i motsetning til LP. Det gjør at hunden faktisk må gå minst 3 gode løp før den kan rykke opp, i motsetning til LP der det holder med en god dag.

Du kan ikke bruke som argument at det er flere som slutter med lydighet, det kan da være 1000 andre grunner til det, agility er nok også en sport som er morsommere for hund og fører enn lp er. Hvis Agility er så enkelt - hvorfor er ikke du og Vicky da allerede rykket oppover i klassene? Dere har da startet et par tre ganger nå-..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer utrolig mye an på fører og hund, hvor dyktig man er innenfor hver sport og hvordan man trener.

Det tok meg ikke lange tiden å få opprykk til klasse 3 i LP, med tanke på hvor lite konkurranserettet vi har trent. Derimot har jeg alltid mye å pirke på, spesielt med en hund som begynner å lete etter godbiter når det ikke er action.

Jeg tror aldri vi kommer til å nå særlig langt i agility, dette pga føreren. Jeg har ikke erfaring med agility på tidligere hunder, og jeg har prioritert LP hele tiden (med agility på en flott andreplass). Hunden min kan gå frem til rute 50 meter unna, derimot sliter vi på agilitybanen når det gjelder å sende hunden fremover flere hindre. Vi sliter også med vendinger, å bytte side. Ja, handlingen min er ikke den beste akkurat. Litt komisk derimot... B) Ja, selvsagt kan jeg trene på dette, men jeg tror ikke det vil bli lett - og igjen er det snakk om prioritering.

Jeg kommer nok aldri til NM i agility, selv om NM i LP er et mål med Tia B) Begge sporter inneholder utrolig mye svett, blod og tårer. Eller skal vi heller si dyktighet, trening og prioritering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre her har sakt, synes også jeg det kommer mye ann på hunden.

Men i agility tror jeg det er lettere å fullføre en kl1 bane uten feil, enn det er å gå et knall "løp" i lydighet. Men derimot tror jeg ikke det er så mye forskjell på å klare championatet i begge grener. I lydighet er det utrolig mye pirk (sier ikke at det ikke er det i agility), noe som kan være utrolig tidkrevende for hund og eier. I agility er det jo også pirk, men det er på en annen måte, det er mye lettere å motivere hunder i agility (sikkert ikke alle, men mange), og derfor tror jeg det er en lettere sport for "nybegynnere". :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått LP på mange år jeg. Så hvor vanskelig det er å hevde seg i konkurranse der, vet jeg ikke. Men de som sier at agility ikke er presisjonsarbeid, vet virkelig ikke hva de snakker om. Javisst kan de fleste gå å daffe i klasse 1 uten noe videre problemer. Men det er å HEVDE SEG I KLASSE 3 som krever presisjonsarbeid. Det handler om å spare tiendeler i svinger, i slalomen, og på feltene (selvsagt samtidig som feltene skal være sikre. Det handler om å gi neste komando akkurat på riktig tidspunkt. Ikke ett halvt sekund for tidlig, ikke ett halvt sekund for sent. Løpet kan gå fra å være dritbra til disk på under ett sekund. Når bikkjene løper 3 - 4 meter i sekundet sier det seg selv at det er en god del signaler som skal ut på ett sekund, og masse som kan skje.

At flere folk slutter med LP kan jeg da virkelig forstå: LP er tørt og kjedelig, mens agility er supermorro! :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Du kan ikke bruke som argument at det er flere som slutter med lydighet, det kan da være 1000 andre grunner til det, agility er nok også en sport som er morsommere for hund og fører enn lp er. Hvis Agility er så enkelt - hvorfor er ikke du og Vicky da allerede rykket oppover i klassene? Dere har da startet et par tre ganger nå-..

Jeg sa ikke at agility er lett. Men det er lettere å komme opp i klassene der enn i lydighet. I lydighet er det for det første strengere, og for det andre er det mer det går på... Nei, man får ikke 0 for et bjeff, men det har mye å si hvis man vil ha en god poengsum. Og det tar lengre tid å lære inn fremadsendinger til ruta, enn det tar å lære inn slalommen. Men det er som flere sier, det kommer ann på hund og fører. Jeg har ikke opprykk fordi jeg har ikke satset rett og slett :mellow:

Har prøvd 4 ganger for skoj og jeg kan si litt om hver gang. Vi tok det ikke akkurat veeeldig seriøst, når vi trente så lite... Dumt av meg, men vi starter når vi har fått trent oss litt mettere på lp :huh: 1. gangen var i grenland hundeklubb uoff i hallen. Der startet vi etter en lang vinter uten trening. Vicky hadde løpetid, og var nokså sær. Også fikk jeg pappa til å kjøre henne opp, og når hun kom opp viste det seg at hun hadde diare! Så der spruta det ganske fint... Egentlig skulle vi også gå lp, men hun hadde som sagt løpetid. Denne gangen vant Vicky`s bror, uten noe trening på hele vinteren :( Det var bra!

Så det var 2. Gangen begynte jeg i Melsom, etter 3 uker uten trening. Jeg hadde aldri hatt hunden på en vippe. Så det droppa vi, og hun vegret litt på møna, siden hun var litt sær på nye møbler og ting. Men etter noen ukers trening i klubben gikk det fint.

Så gikk vi 3.gangen uoff i grenland hundeklubb, hvor vi vant over alle! Klasse en bane. Og vi hadde ikke trent på to uker den gangen :( stolt av dyret.

4.gangen var på vikingskipet hvor vi ikke hadde vært på trening på 4,5 mnd. Så du ser kanskje at det sto ikke akkurat mye treninga foran. Men det gikk som det gikk, og på vikingskipet hadde vi det sinnsykt morro vaffal! Der vi suste som noen tullinger begge to :P Fikk ikke tatt briefinga heller, for jeg gikk lp da. Så vi bare gikk rett på :P Det var show!

Men jeg vet at hvis jeg hadde lagt av en mnd`s trening hadde det gått som smurt. Men så er ikke agility det hunden min digger. Men det er ikke vanskelig å få hunden min til en god agilityhund, siden hun har et godt hode for det og en kropp som egner seg godt. Og jeg sa aldri at agility er enkelt, men det er fler som sliter med lydighet, siden det er mer prippent og nøyaktig. Du ser jo det blir til og med værre hvis de nye reglene kommer. Men for hunder som liker presise ting er det perfekt ;) Husker en som trente og var høyt opp i klassene sa til meg selv at det tar ikke lange tiden å få en god agilityhund av en vanlig hund. Det er ikke like komplisert. Men det krever raskt hode, ja det gjør det absolutt. Men når sa jeg det var enkelt? Jeg bare sa at lydighet er desidert vanskeligere oppover i klassene. Men det er som Benz sier, det er meget individuelt.

Og jeg ber dere om å ikke trekke frem min gjeterhund som eksempel :P dette er ingen personlig diskusjon om vårt privatliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke du som trakk frem din hund nå? Og ga en lang avhandling om dere agilitykarriere? :unsure:

Jeg tror at både du, som sier at etter en mnds trening ville alt gå som smurt, og personen som sa at det tar ikke lang tid å gjøre en vanlig hund til en god agilityhund, sliter med litt vrangforestillinger. Man kan jo begynne å lure på hva alle klasse 3 hundene rundtom i landet trener så mye etter? Det må jo da bare være tull, ettersom alt vil gå som smurt etter en måneds tid, og det går jo så fort å få til en bra agilityhund.

Enten det eller så har vi svært forskjellige definisjoner på hva det vil si at "det vil gå som smurt" og hva "en GOD agilityhund" er? Om det i deres øyne vil si å valse nede i klasse 1 og få ett opprykk eller 2, eller om det vil si championater og landslagsnivå, altså hevde seg i klasse 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

<Var det ikke du som trakk frem din hund nå? Og ga en lang avhandling om dere agilitykarriere? unsure.gif

Jeg tror at både du, som sier at etter en mnds trening ville alt gå som smurt, og personen som sa at det tar ikke lang tid å gjøre en vanlig hund til en god agilityhund, sliter med litt vrangforestillinger. Man kan jo begynne å lure på hva alle klasse 3 hundene rundtom i landet trener så mye etter? Det må jo da bare være tull, ettersom alt vil gå som smurt etter en måneds tid, og det går jo så fort å få til en bra agilityhund.<

Tuppelure lurte på hvorfor ikke vi hadde kommet lengre :mellow: Og sannheten er at jeg har ikke satset ennå. Å gå konkuranse etter 3 mnd uten trening er ikke nok til at man kan kalle det for å konkurere. Mere monge ville jeg si ;) Og jeg mener at en ekte lydighetshund er en selvsikker hund som tar det meste på ganske kort tid. Så har du lydighet inne har du mye. Og jeg syns det ser mye mer komplisert ut med lp enn skarpe svinger i agility osv. Jeg har også fått kjent at en bevegelse har mye å si i agility. Men i lydighet er det en helt annen stemning når du hverken kan rope, vinke eller gå et steg for mye. Jeg har sett veldig mange som har sluttet på lp og begynt med agility fordi de syns det er mye enklere. Og personlig syns jeg agility er lettere, enn lp. Hvertfall må jeg bruke hodet mer i lp enn i ag :huh: Og jeg sier ikke at agility er lett! langt ifra. Men jeg mener elite i lp er vanskeligere enn siste klasse i agility. Siden du har lov å gjøre mer i agility. Men sånt er så individuellt som andre også sier. Det kommer veldig ann på fører, og hvordan hunden er.

<Enten det eller så har vi svært forskjellige definisjoner på hva det vil si at "det vil gå som smurt" og hva "en GOD agilityhund" er? Om det i deres øyne vil si å valse nede i klasse 1 og få ett opprykk eller 2, eller om det vil si championater og landslagsnivå, altså hevde seg i klasse 3.>

Jeg mener som sagt at en selvsikker lydighetshund kan ta agilityen som smurt :( Men for noen tar det lengre tid. Det stemmer. For meg tok det over en uke å lære inn vippa, mens slalommen gikk på tre treningskvelder. Så det er som sagt veeeldig individuellt. Og hvordan man trener har mye å si på resultatet. Men så er jeg lydighetsfrelst da :( Men jeg mener fortsatt at lp er mer vanskelig enn agility generellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener som sagt at en selvsikker lydighetshund kan ta agilityen som smurt :mellow: Men for noen tar det lengre tid. Det stemmer. For meg tok det over en uke å lære inn vippa, mens slalommen gikk på tre treningskvelder. Så det er som sagt veeeldig individuellt. Og hvordan man trener har mye å si på resultatet. Men så er jeg lydighetsfrelst da :huh: Men jeg mener fortsatt at lp er mer vanskelig enn agility generellt.

Jeg spør igjen, hva legger du i at det vil gå som smurt? At da rykker man opp i klassene og er champion før man vet ordet av det? Eller at man gjør det Okei i klasse 1?

Agility tror jeg er en fantastisk nybegynnersport fordi man ser resultater så fort. Hvilket gir god selvtillit til ferske utøvere (som man jo tydelig kan se her...). Og det gjør at folk har lyst til å fortsette. Innen tiden for å perfeksjonere føring og felt og fart osv er inne, har de allerede blitt hekta :( For det er ikke noe man behøver drive med i klasse 1. Kanskje ikke heller i klasse 2?

For all del, jeg beundrer de som orker å drive lydighet jeg. For det orker nå hvertfall ikke jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg spør igjen, hva legger du i at det vil gå som smurt? At da rykker man opp i klassene og er champion før man vet ordet av det? Eller at man gjør det Okei i klasse 1?

Agility tror jeg er en fantastisk nybegynnersport fordi man ser resultater så fort. Hvilket gir god selvtillit til ferske utøvere (som man jo tydelig kan se her...). Og det gjør at folk har lyst til å fortsette. Innen tiden for å perfeksjonere føring og felt og fart osv er inne, har de allerede blitt hekta :huh: For det er ikke noe man behøver drive med i klasse 1. Kanskje ikke heller i klasse 2?

For all del, jeg beundrer de som orker å drive lydighet jeg. For det orker nå hvertfall ikke jeg!

det jeg mener er at hvis jeg vil satse på det er det ikke veldig vanskelig. Hvertfall ikke med de fordelene jeg har. Men jeg har ikke satset, bare trent og konkurert for høy :mellow: men vi vil jo prøve mer på det. Men akkurat nå har jeg ikke tid rett og slett. Det blir lp for full pott nå, så får jeg se senere. Det jeg mener med som smurt er at det blir ikke noe problem hvis jeg satser. I agility er det som regel greie løsninger på ting, mens i lp må man klø seg godt i huet noen ganger, som de fleste lp folk vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg mener er at hvis jeg vil satse på det er det ikke veldig vanskelig. Hvertfall ikke med de fordelene jeg har. Men jeg har ikke satset, bare trent og konkurert for høy :mellow: men vi vil jo prøve mer på det. Men akkurat nå har jeg ikke tid rett og slett. Det blir lp for full pott nå, så får jeg se senere. Det jeg mener med som smurt er at det blir ikke noe problem hvis jeg satser. I agility er det som regel greie løsninger på ting, mens i lp må man klø seg godt i huet noen ganger, som de fleste lp folk vet.

Jeg prøver enda en gang jeg: Hva er det som ikke blir noe problem når du satser?

Og agilityfolk: Vi kan tydeligvis slutte å klø oss ihodet og fundere over ulike måter å føre på og lignende. Det finnes jo altid greie løsninger i agility! :huh:

Men seriøst Vicky, du er jo prakteksempelet på hvorfor jeg mener agility er en super nybegynersport! Raske resultater i begynnelsen, god selvtillit. Man støter ofte ikke på noe særlig med utfordringer før senere. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel ja..

Nå er vel jeg en av de som satser på Ag, men kan ikke si att det er så veldig enkelt.

Har en hund som ikke er glad i repitisjoner, så slalomen sliiter vi med for å si det mildt. Vi har det kjempegøy når vi starter, men det drøsser inn med tidsfeil pga slalomen.

Skulle jeg satset for noe for å oppnå "gull og heder" burde jeg vel holdt meg til lydighet, noe hunden min var god på mens vi trente aktivt.

Hva som er enklest av Ag og lydighet er vel så ymse.Dette har jo mye med både hund og fører å gjøre, deres evne til samarbeid og det å finne den rette forsterkeren.

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel mye om hva man synes selv, som fører. Synes man at agillity er mest gøy er det jo der man satser, synes man lp er gøy satser man der.

Man slutter ikke med lp fordi det er vanskelig og heller begynner med agillity fordi det er enklere....

Det er jo to vidt forskjellige hundesporter spør du meg, og ofte synes hundene og det ene er mer ok enn det andre. Og ofte har hunden også mer "anlegg" for det ene fremfor det andre. Både individuelle og rasetypiske egenskaper.

At min hund synes agillity er mer moro enn lp er det i hvert fall liten tvil om, selv om vi ikke har satset i noen av grenene ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...