Gå til innhold
Hundesonen.no

"Min egen måte"


Mirai

Recommended Posts

men så kommer det plutselig ei søt tispe forbi, og jeg ser da at hunden nøler før han "gidder" å sette seg. At han har veldig lyst til å sjekke opp denne tispa og sender lange blikk, men at han likevel setter seg nølende siden han har fått beskjed om det.... (tenkt eksempel)

He he ja det er nok mange som kjenner seg igjen i det tenkte eksempelet. Men kanskje man kan si at setter hunden seg nølende , så utfører den ikke handlingen slik den har lært.

I min verden så har jeg trent inn en kjapp rask og direkte sitt når jeg sier sitt, og om hunden av en eller annen grunn setter seg nølende,,så utfører den ikke kommandoen for det er ikke slik jeg vil ha det og heller ikke slik vi har trent og jeg konkluderer med at "nå kunne den det ikke". Da får jeg fortsette å trene med ei "søt tispe" i nærheten og heller bruke henne som belønning for at hunden setter seg slik jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

He he ja det er nok mange som kjenner seg igjen i det tenkte eksempelet. Men kanskje man kan si at setter hunden seg nølende , så utfører den ikke handlingen slik den har lært.

I min verden så har jeg trent inn en kjapp rask og direkte sitt når jeg sier sitt, og om hunden av en eller annen grunn setter seg nølende,,så utfører den ikke kommandoen for det er ikke slik jeg vil ha det og heller ikke slik vi har trent og jeg konkluderer med at "nå kunne den det ikke". Da får jeg fortsette å trene med ei "søt tispe" i nærheten og heller bruke henne som belønning for at hunden setter seg slik jeg ønsker.

Unnskyld, forsøker å lese litt i denne tråden en gang i blant - og stusser veldig - hva mener dere egentlig at begrepet "å kunne noe" innebærer?

Hvis jeg har strikket en genser en gang, men ikke gidder å gjøre det i dag, kan jeg strikke da, eller kan jeg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, forsøker å lese litt i denne tråden en gang i blant - og stusser veldig - hva mener dere egentlig at begrepet "å kunne noe" innebærer?

Hvis jeg har strikket en genser en gang, men ikke gidder å gjøre det i dag, kan jeg strikke da, eller kan jeg ikke?

Å kunne innebærer for meg at når jeg sier feks "sitt" så skal hunden min sette seg raskt og nokså umiddelbart.

Men så var det dette med maskiner kontra levende vesen....(se svar lengre opp)

Jeg kan mene at hunden kan øvelsen, men plutselig en dag setter hun seg ikke. Det tilskriver JEG kontoen

" levende vesen" og gjentar kommandoen.

Hvis dette gjentar seg ( at hunden ikke setter seg) må jeg tenke på hva det er som gjør dette ? ( se svar i et innlegg over).

Ang strikkingen din... Det er nok litt mer komplisert enn hva du gir utrykk for.

Hvis noen tilbyr deg 500 kr for å strikke en pinne, gjør du det da når noen sier strikk ?

Hvis noen sier at du vil miste lønna di i en mnd hvis du ikke strikker når sjefen sier strikk, gjør du det da?

Hvis noen sier at du umiddelbart vil få et strømsjokk hvis du ikke strikker når noen sier strikk, strikker du da?

Dette handler ikke om om du kan strikke eller ei, men om hva du gjør hvis noen sier "strikk".

Slik er det for hundene også.

Det handler om hva de gjør når du sier "sitt" - for det å sitte(å sette seg med rompa i bakken) - det KAN jo alle hunder, sånn rent fysisk, ikke sant?

mvh Edith Piaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kunne innebærer for meg at når jeg sier feks "sitt" så skal hunden min sette seg raskt og nokså umiddelbart.

Ang strikkingen din... Det er nok litt mer komplisert enn hva du gir utrykk for.

Hvis noen tilbyr deg 500 kr for å strikke en pinne, gjør du det da når noen sier strikk ?

Hvis noen sier at du vil miste lønna di i en mnd hvis du ikke strikker når sjefen sier strikk, gjør du det da?

Hvis noen sier at du umiddelbart vil få et strømsjokk hvis du ikke strikker når noen sier strikk, strikker du da?

Dette handler ikke om om du kan strikke eller ei, men om hva du gjør hvis noen sier "strikk".

Nettopp - og da handler det også om at hunder en gang i blant velger å gjøre noe annet enn det vi ber om. Helt enkelt.

En gang i blant er jeg blakk - og da strikker jeg for 500 kroner - en annen gang har jeg vunnet i lotto og da ber jeg sjefen strikke selv :wub:

Jeg KAN strikke like forbasket... (og jeg vet hva ordet betyr) - akkurat som hunden som ikke gidder å sitte, eller komme, eller hoppe, eller dekke...

Så enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kunne innebærer for meg at når jeg sier feks "sitt" så skal hunden min sette seg raskt og nokså umiddelbart.

Ang strikkingen din... Det er nok litt mer komplisert enn hva du gir utrykk for.

Hvis noen tilbyr deg 500 kr for å strikke en pinne, gjør du det da når noen sier strikk ?

Hvis noen sier at du vil miste lønna di i en mnd hvis du ikke strikker når sjefen sier strikk, gjør du det da?

Hvis noen sier at du umiddelbart vil få et strømsjokk hvis du ikke strikker når noen sier strikk, strikker du da?

Dette handler ikke om om du kan strikke eller ei, men om hva du gjør hvis noen sier "strikk".

Nettopp - og da handler det også om at hunder en gang i blant velger å gjøre noe annet enn det vi ber om. Helt enkelt.

En gang i blant er jeg blakk - og da strikker jeg for 500 kroner - en annen gang har jeg vunnet i lotto og da ber jeg sjefen strikke selv :wub:

Jeg KAN strikke like forbasket... (og jeg vet hva ordet betyr) - akkurat som hunden som ikke gidder å sitte, eller komme, eller hoppe, eller dekke kan sine "kommandoer"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har strikket en genser en gang, men ikke gidder å gjøre det i dag, kan jeg strikke da, eller kan jeg ikke?
Slik jeg ser det, så har det å kunne noe ikke bare med hva man har lært. Altså ikke bare med hva hjernen husker. Jeg kan spille gitar, men det forutsetter at jeg har en gitar om noen sier "spill". Har jeg en gitar, men den er strengeløs, ja da kan jeg ikke spille gitar der og da selv om noen sier "spill" aldri så mye. Samme med hunden. Selv om den har vist at den kunne det tidligere når foruttsettningene stemte, så innebærer ikke det at den alltid kan det. Jeg mener altså at å kunne noe er todelt. Men angående oss så syns jeg det er riktig å si at jeg kan spille gitar selv om jeg ikke har en gitar for hånden. Men sier noen da; Spill da!! Da kan jeg si.. Nei jeg kan ikke! jeg tror at årsaken til at dette kommer opp er at vi ikke vet hva hunder tenker, så derfor konsentrerer vi oss på hva vi observerer og legger opp læring etter det. Når vi så ser at hunden ikke setter seg når vi sier sitt..så blir konklusjonen at nå kunne den det ikke. Kanskje en eller annen forutsettning manglet? Når vi ikke vet om alle forutsettninger var tilstede, syns jeg det er urettferdig å "kreve" at hunden setter seg bare fordi den har gjort det tidligere. Det er også dårlig gjort å kreve av deg at du strikker om du ikke har strikkepinner for hånden, sitter med forstuet hånd el. lign.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÆÆ det er vel en hund du snakker om? Om det ikke er det så beklager jeg å ha missforstått.

I og med at jeg skreiv bikkja, går jeg ut fra at det er en hund ja.. Bikkje er et annet ord for hund..

Ikke bare hunder som gjør det. Men vi mennesker kan bedømme og vurdere hva som lønner seg og dermed kan vi bestemme oss for å la en ting være. Den egenskapen tror jeg ikke hunder har. Klart man kan si at hunden velger det fremfor det, men det er ikke noe den vurderer og bestemmer seg for på forhånd. Den tar valget der og da etter inpuls. Det lyder i alle fall helt galt i mine ører at en hund har bestemt seg for å være ulydig

Jo som jeg sier..den velger det ene fremfor det andre uten å ha bestemt seg for noe på forhånd. Valger skjer på inpuls mener i alle fall, jeg

Nei det har ikke jeg heller og har hevdet det omatt og omatt fordi av og til så kan det ikke kommandoen i den settingen rett og slett og ikke fordi den bestemmer seg for å la det være. Når man bestemmer seg for noe, så er det noe man gjør i forkant av et valg etter å ha vurdert alternativene og den egenskapen er en mennesklig greie og jeg mener at hunder ikke har den egenskapen

Okay, opplys meg.. Hvis hunder ikke kan bedømme og vurdere hva som lønner seg for dem, og derfor ikke kan velge å la være å gjøre noe, hvordan får du da drevet med operant innlæring? Er ikke det å velge å utføre diverse ting, hvor man belønner det man ønsker at den skal utføre, sånn at sannsynligheten for at den vil utføre den tingen vil øke? Velger ikke hunden da å prøve ut de tingene den har fått belønning for før? Fordi den vil ha belønningen, og derfor lønner det seg for den å prøve den tingen igjen?

- Men det er kanskje bare når den ikke utfører det man ønsker av den, at den ikke har egen vilje og evne til å bedømme hva som lønner seg for den? Hva veit vel jeg..

Slik jeg ser det, så har det å kunne noe ikke bare med hva man har lært. Altså ikke bare med hva hjernen husker. Jeg kan spille gitar, men det forutsetter at jeg har en gitar om noen sier "spill". Har jeg en gitar, men den er strengeløs, ja da kan jeg ikke spille gitar der og da selv om noen sier "spill" aldri så mye. Samme med hunden. Selv om den har vist at den kunne det tidligere når foruttsettningene stemte, så innebærer ikke det at den alltid kan det. Jeg mener altså at å kunne noe er todelt. Men angående oss så syns jeg det er riktig å si at jeg kan spille gitar selv om jeg ikke har en gitar for hånden. Men sier noen da; Spill da!! Da kan jeg si.. Nei jeg kan ikke! jeg tror at årsaken til at dette kommer opp er at vi ikke vet hva hunder tenker, så derfor konsentrerer vi oss på hva vi observerer og legger opp læring etter det. Når vi så ser at hunden ikke setter seg når vi sier sitt..så blir konklusjonen at nå kunne den det ikke. Kanskje en eller annen forutsettning manglet? Når vi ikke vet om alle forutsettninger var tilstede, syns jeg det er urettferdig å "kreve" at hunden setter seg bare fordi den har gjort det tidligere. Det er også dårlig gjort å kreve av deg at du strikker om du ikke har strikkepinner for hånden, sitter med forstuet hånd el. lign.

Det hadde vært mye greiere å bruke eksempler man ikke trenger hjelpemidler for å utføre? En hund trenger hverken strikkepinner eller gitarer for å kunne sette seg, så sammenligningen er ikke helt reel..

Jeg tviler forøvrig sterkt på at en hund, som i 10 år har utført en kommando så og si hver gang han har fått den (har dere ikke denne 80%-regelen deres?), plutselig havner i en situasjon den aldri har vært i før (særlig med tanke på at det var i det samme huset den nevnte hunden bodde i i 9 av de årene han levde), som er så totalt ulik alle de andre gangene han har fått kommandoen, at han plutselig ikke veit hva "sitt" betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hele den " gjør den det ikke, så kan den det ikke" er veldig forenklet og bare for å få frem et poeng. Jeg ser hver uke i min lokale hundeklubb at eiere brøler komandoer hunden overhodet ikke skjønner bæret av. Stå under marsj feks er jo en fin fin ting å trene inn på 6 mnd gamle hunder i hundeklubben med masse mas og sjas rundt for den vet jo hva stå betyr -den gjorde det jo på kjøkkengulvet hjemme.Selvfølgelig bare tuller den på treningen da..

Jeg har også sett det i Kl 1 og 2 i ringen. Hunder som stopper nølende eller bare går videre enda mer nølende når eier desperat komanderer "STÅ!"

Dette er jo ikke noe nytt, og alle som har konkurert eller trent hund en tid har jo hørt om generalisering etc..

Men så har det vel seg sånn at den godeste Bob Baily skreiv eller sa det en eller annen gang og så har en del klikkerfolk dratt det helt ut av proposjoner...

I sted ba jeg Loke gå ned av sofaen, han vet inderlig vel hva det betyr men han valgte å la være.Min hund har fri vilje og den viljen utnytter jeg når jeg klikkertrener han.Hvis ikke hadde det vel -som 2ne har påpekt for døve ører, vært klin umulig å klikkertrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund etter 10 år ikke setter seg på en sitt kommando den tilnærmet alltid har utført før, ville jeg tenkt på om jeg hadde forsterket sitten ofte og bra nok i det siste..Uansett er det som Edith Piaf sa, hunder er ikke maskiner, vi kan ikke forvente 100%. Derfor kan man godt si at hunden kan kommandoene, så lenge man ikke bruker det som en unnskyldning for å straffe hunden "den kan det, nå er den bare sta".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund etter 10 år ikke setter seg på en sitt kommando den tilnærmet alltid har utført før, ville jeg tenkt på om jeg hadde forsterket sitten ofte og bra nok i det siste..Uansett er det som Edith Piaf sa, hunder er ikke maskiner, vi kan ikke forvente 100%. Derfor kan man godt si at hunden kan kommandoene, så lenge man ikke bruker det som en unnskyldning for å straffe hunden "den kan det, nå er den bare sta".

Hvem har sagt noe om at han ble straffa?

Har forøvrig sett hos flere eldre hunder at de ikke utfører kommandoer de har kunnet hele sitt liv. Aner ikke hvorfor, men jeg gjetter på at de blir småsære og egenrådige på sine gamle dager.. Hadde det vært så enkelt (bare for å komme i forkjøp) som at det var hørselen som var dårligere, hadde de neppe hørt plastikk som knitrer, at man hvisker "må du ut"/"skal vi gå tur", at man åpner kjøleskapdøra (eller godbit-skapet) osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt noe om at han ble straffa?

Jeg sa ingenting om at hunden din ble straffet, det var ment generelt. Jeg vet det er mange som bruker det at hunden kan kommandoen som en unnskyldning for å straffe ;-) Og det syntes jeg er veldig urettferdig mot hunden :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde de neppe hørt plastikk som knitrer, at man hvisker "må du ut"/"skal vi gå tur", at man åpner kjøleskapdøra (eller godbit-skapet) osv..
Ja det har sikkert med motivasjon å gjøre og motivasjon er en viktig miljøfaktor. Har man lært inn en atferd med høy motivasjonsfaktor, er er det antagelig en faktor man må dra med seg videre. Om hunden da i en annen situasjon er mer motivert på en tisseflekk, så er kriteriene endret og stemmer ikke lengre med slik de var da de er lært inn og man har fått en ny faktor å legge inn i sin treningsopplegg. Motivasjon er en like medvirkende årsak som rent tekniske ting som strikkepinner for å få strikket...i alle fall for hunden. Ser du? De fire tidligere nevnte går igjen.

Ellers tror jeg egentlig du i utgangspunktet allerede har bestemt deg for hva du skal mene og det virker som du bare aksepterer argumenter som du på forhånd har konkludert med. Da kan vi antagelig bare bli enige om at dette er vi uenige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers tror jeg egentlig du i utgangspunktet allerede har bestemt deg for hva du skal mene og det virker som du bare aksepterer argumenter som du på forhånd har konkludert med. Da kan vi antagelig bare bli enige om at dette er vi uenige om.

Takk i like måte :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser man vel og når man trener med hunden, og hunden nøler med å utføre handlinger. Jeg kan trene sitt med min hund 10 ganger der den setter seg hver gang, men så kommer det plutselig ei søt tispe forbi, og jeg ser da at hunden nøler før han "gidder" å sette seg. At han har veldig lyst til å sjekke opp denne tispa og sender lange blikk, men at han likevel setter seg nølende siden han har fått beskjed om det.... (tenkt eksempel)

Hmm...

Jeg har da også blitt godt opplært hjemme til å være "lydig" - men jeg er kanskje ikke alltid rask nok til å dra til meg blikket og holde konsentrasjonen og oppmerksomheten der den bør være om en "søt tispe" går forbi. Dette betyr ikke at jeg ikke kan være lydig. Det betyr heller ikke at jeg tenker nøye igjennom at belønningen for å være ulydig er større enn belønningen for å være lydig - det er en impuls, og kun en impuls. (Menn er vel ikke kjent for å tenke igjennom ting så veldig, så vi kan vel sammenlignes med hunder :P )

Og hvordan forklarer vi det når hunder velger den "mindre" belønningen? Feks -en jakthund synes garantert det er en større belønning å få springe etter en katt enn å få en liten godbit for å holde ordren "gå fot" - hvordan forklarer vi da det når den likevel går fot idet katta springer forbi og hunden er løs ved fot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, så har det å kunne noe ikke bare med hva man har lært. Altså ikke bare med hva hjernen husker. Jeg kan spille gitar, men det forutsetter at jeg har en gitar om noen sier "spill". Har jeg en gitar, men den er strengeløs, ja da kan jeg ikke spille gitar der og da selv om noen sier "spill" aldri så mye. Samme med hunden. Selv om den har vist at den kunne det tidligere når foruttsettningene stemte, så innebærer ikke det at den alltid kan det. Jeg mener altså at å kunne noe er todelt. Men angående oss så syns jeg det er riktig å si at jeg kan spille gitar selv om jeg ikke har en gitar for hånden. Men sier noen da; Spill da!! Da kan jeg si.. Nei jeg kan ikke! jeg tror at årsaken til at dette kommer opp er at vi ikke vet hva hunder tenker, så derfor konsentrerer vi oss på hva vi observerer og legger opp læring etter det. Når vi så ser at hunden ikke setter seg når vi sier sitt..så blir konklusjonen at nå kunne den det ikke. Kanskje en eller annen forutsettning manglet? Når vi ikke vet om alle forutsettninger var tilstede, syns jeg det er urettferdig å "kreve" at hunden setter seg bare fordi den har gjort det tidligere. Det er også dårlig gjort å kreve av deg at du strikker om du ikke har strikkepinner for hånden, sitter med forstuet hånd el. lign.

Og for å gjøre det så enkelt at selv jeg aksepterer det:

Hvilken "forutsetning" kan mangle for at en hund som da kan "sitt" ikke setter seg når den får beskjed om det? (Annet enn at den ikke vil, da, selvsagt - for du mener vel at alle hunder har de fysiske forutsetningene som skal til for å gjøre det?... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å gjøre det så enkelt at selv jeg aksepterer det:

Hvilken "forutsetning" kan mangle for at en hund som da kan "sitt" ikke setter seg når den får beskjed om det? (Annet enn at den ikke vil, da, selvsagt - for du mener vel at alle hunder har de fysiske forutsetningene som skal til for å gjøre det?... )

He he..jo da jeg har ennå tilgode å se en hund som ikke kan sitte. Hvilke forutsettning som mangler? Nei si det.. det kan vel være så ymse det for ymse hunder? Kommer kanskje an på med hvilken forutsettninger det er lært inn under eller manglende for den sakens skyld. Fjerndirigering er et godt eksempel på Birk. Som regel skvetter han opp i de ulike posisjoner jeg ber han om. Men av og til er det en faktor tilstede som jeg ikke aner hva er...men da er han treg som lus på tjærekost og jeg kan bare avbryte og konkludere med at nå funket det ikke. Heldigvis blir det skjeldnere men jeg skulle så indelig gjerne vite hva den faktoren er. En faktor som kan spille inn er om hunden ikke helt har full evne til å generallisere. Da vil den lettere kunne blir satt ut av miljøfaktorer en de som har den evnen til fulle.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he..jo da jeg har ennå tilgode å se en hund som ikke kan sitte. Hvilke forutsettning som mangler? Nei si det..

(...) Men av og til er det en faktor tilstede som jeg ikke aner hva er...men da er han treg som lus på tjærekost og jeg kan bare avbryte og konkludere med at nå funket det ikke.

(...)

Altså kan han sitte - men han gidder ikke akkurat da... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså kan han sitte - men han gidder ikke akkurat da... ?

Opplevde det samme i går. Jeg har alltid fått ti på den øvelsen, men i går tuslet jeg hjem med 6.5. Kunne ikke fatte og begripe hva som skjedde. Ikke hadde han gjeterblikket og han var heller ikke usikker på situasjonen. Kanskje var han sliten, kanskje var han usikker osv. Men jeg kan ikke som gjorde at jeg måtte tasset ut med lua i hånden. Må jo innrømme at jeg var skuffet. Så jeg er helt overbevist om at det ikke var fordi han ikke gadd, men det var en annen faktor i bildet jeg ikke vet hva var. For ellers elsker han den øvelsen. Vi gjorde det igjen etterpå og susende flott var den. Jeg kan heller ikke si at det var nerver i går *titte stolt på Ingar*, for jeg var mye roligere enn ellers. Så her var det en faktor, men det var ikke fordi han ikke gadd. Men seff, det aner jeg jo ikke :P

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har sikkert med motivasjon å gjøre og motivasjon er en viktig miljøfaktor. Har man lært inn en atferd med høy motivasjonsfaktor, er er det antagelig en faktor man må dra med seg videre. Om hunden da i en annen situasjon er mer motivert på en tisseflekk, så er kriteriene endret og stemmer ikke lengre med slik de var da de er lært inn og man har fått en ny faktor å legge inn i sin treningsopplegg. Motivasjon er en like medvirkende årsak som rent tekniske ting som strikkepinner for å få strikket...i alle fall for hunden. Ser du? De fire tidligere nevnte går igjen.

Skjønner ikke helt at jeg gidder.. Men, tror du ærlig talt ikke at en hund på 11-12 år, har blitt trent og generalisert så mye på sitt igjennom sitt liv at det neppe er en faktor vi ikke har vært borte i før hjemme hos oss selv?

Selvsagt har motivasjon noe å si, spørsmålet er hva som får en lydig og grei hund på 11-12 år til å slutte å være motivert for å sette seg på kommando.. Og siden "gidder ikke" ikke var et godkjent svar her, skulle jeg gjerne likt å høre hva annet det kan være.. Ikke har vi pussa opp huset, ikke har vi ommøblert, det er det samme flisbelagte gulvet, samme godbiten som har funka i 10år.. Jeg tviler sterkt på at jakker og plassering av disse er miljøforandring nok for en så gammel hund.. Så hva var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt at jeg gidder.. Men, tror du ærlig talt ikke at en hund på 11-12 år, har blitt trent og generalisert så mye på sitt igjennom sitt liv at det neppe er en faktor vi ikke har vært borte i før hjemme hos oss selv?
Jeg har da selv hatt mange hunder på den alderen og de slutter aldri å overraske meg. Det jeg synes å merke er at de trenger mer motivasjon med årene.

Selvsagt har motivasjon noe å si, spørsmålet er hva som får en lydig og grei hund på 11-12 år til å slutte å være motivert for å sette seg på kommando.. Og siden "gidder ikke" ikke var et godkjent svar her, skulle jeg gjerne likt å høre hva annet det kan være.. Ikke har vi pussa opp huset, ikke har vi ommøblert, det er det samme flisbelagte gulvet, samme godbiten som har funka i 10år.. Jeg tviler sterkt på at jakker og plassering av disse er miljøforandring nok for en så gammel hund.. Så hva var det?
Det spørsmålet må du vel heller stille deg selv? Men om du allerede har konkludert med at hunden ikke gidder, så er det vel ikke nødvendig å spørre? :rolleyes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da selv hatt mange hunder på den alderen og de slutter aldri å overraske meg. Det jeg synes å merke er at de trenger mer motivasjon med årene.

Det spørsmålet må du vel heller stille deg selv? Men om du allerede har konkludert med at hunden ikke gidder, så er det vel ikke nødvendig å spørre? :rolleyes:

Jeg spurte ikke hva jeg mente, jeg spurte hva f.eks du mente.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme i går. Jeg har alltid fått ti på den øvelsen, men i går tuslet jeg hjem med 6.5. Kunne ikke fatte og begripe hva som skjedde. Ikke hadde han gjeterblikket og han var heller ikke usikker på situasjonen. Kanskje var han sliten, kanskje var han usikker osv. Men jeg kan ikke som gjorde at jeg måtte tasset ut med lua i hånden. Må jo innrømme at jeg var skuffet. Så jeg er helt overbevist om at det ikke var fordi han ikke gadd, men det var en annen faktor i bildet jeg ikke vet hva var. For ellers elsker han den øvelsen. Vi gjorde det igjen etterpå og susende flott var den. Jeg kan heller ikke si at det var nerver i går *titte stolt på Ingar*, for jeg var mye roligere enn ellers. Så her var det en faktor, men det var ikke fordi han ikke gadd. Men seff, det aner jeg jo ikke :P

Mvh

Margrete

Og hvordan vet man at det er en "faktor" annen enn hundens egenvilje?

For det er vel nettopp det som er poenget - at hunder er levende vesener med egne følelser, vilje og behov - som iblant, selv om de "kan" (dvs "vet" hva en kommando betyr - velger å gjøre noe annet)...

- Og, tilbake til en eldgammel sone-diskusjon, det er derfor det er forskjell på hunder, og derfor noen er vanskeligere å lære innkalling 100% (som 2ne´s polarhund, f eks?) - og det er derfor det ikke finnes noe fasitsvar på "dressur" og metodikk heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan vet man at det er en "faktor" annen enn hundens egenvilje?

For det er vel nettopp det som er poenget - at hunder er levende vesener med egne følelser, vilje og behov - som iblant, selv om de "kan" (dvs "vet" hva en kommando betyr - velger å gjøre noe annet)...

- Og, tilbake til en eldgammel sone-diskusjon, det er derfor det er forskjell på hunder, og derfor noen er vanskeligere å lære innkalling 100% (som 2ne´s polarhund, f eks?) - og det er derfor det ikke finnes noe fasitsvar på "dressur" og metodikk heller...

Quoter meg selv her jeg:

Men seff, det aner jeg jo ikke wink.gif
så som du ser Lotta, er ikke jeg heller bombe sikker på at det er et eller annet i luften :) Hvem vet, inte du, hvem vet inte jag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quoter meg selv her jeg: så som du ser Lotta, er ikke jeg heller bombe sikker på at det er et eller annet i luften :) Hvem vet, inte du, hvem vet inte jag

Nehei - men så lenge ingen vet - ingen kan finne - ingen kan lukte - ingen kan se - ingen kan høre - ingen kan oppfatte hva denne "faktoren" måtte være - så er den så insignifikant at den i praksis (for meg, som vanlig dødelig) faktisk ikke finnes...

Skal man diskutere en "faktor" som angivelig ikke befinner seg i hundens hode (viljen, psyken, fantasien) så må denne faktoren faktisk være mulig å oppdage for vanlig "oppegående" mennesker - ellers blir diskusjonen (for meg, da) totalt uinteressant (dvs - den blir bare en lang rad bortforklaringer av det "alle" vet - nemlig at det er forskjell på hunder, hunder har egenvilje - og hunder vil "kunne" kommandoer/øvelser, og likevel iblant velge å la være å gjøre det man ber dem om...) Det er ikke dermed sagt at man som hundeier (hundefører) har gjort noe galt, for dårlig, har for dårlige forsterkere, har forsterket for lite på feil tid, eller for mye med blodpølse i stedet for blodpudding, eller at det har fløyet for mange duer over hodet på hunden når du sa "sitt"...

Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...