Gå til innhold
Hundesonen.no

1 tispe og 2 hanner.


Dolcevita

Recommended Posts

En tispe går sammen med 2 hanner og blir drektig. Påstanden fra eier er: Den ene hannen er så dominant at den andre ikke tør parre seg. Eiers påstand er derfor at det ikke er noen tvil om hvem som er far til valpene.

Min mening er at vedkommene ikke kan være helt sikker og derfor bør ta en DNA test.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tispe går sammen med 2 hanner og blir drektig. Påstanden fra eier er: Den ene hannen er så dominant at den andre ikke tør parre seg. Eiers påstand er derfor at det ikke er noen tvil om hvem som er far til valpene.

Min mening er at vedkommene ikke kan være helt sikker og derfor bør ta en DNA test.

Hva mener dere?

Tjaaaa... synes den påstanden var ganske tvilsom. Er jo ikke nødvendigvis sikkert at det er den dominante hannhunden tispen er villig til å stå for!

Dersom de to hannene er av to ulike raser kan man jo vente å se hva som kommer ut.

Dersom alle er av samme rase å det er snakk om stamtavle på valpene ville jeg tatt en dna test.

Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det finnes hanner som ikke vil parre om eieren er i nærheten, så hvorfor skulle det ikke være mulig at en hund er så dominant at den andre ikke tør å parre?

Nå ville jeg ikke satsa på at det var sånn jeg da, ei tispe jeg veit om parra seg med to hanner ei løpetid og fikk 2 kull i ett.. Så om man virkelig vil vite sikkert, ville jeg vel DNA-testet.. Er det blandingshunder er det vel det samme..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis disse skal registreres i NKK og selges må jo kjøpere ha en garanti for at det er rett far som står på stamtavlen.

Har hørt om slikt tilfelle tidligere, men her ble det tatt an DNA test før valpene ble registert.

Mener at det bør gjøres her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal høre mye før øra detter av, er det virkelig mulig å la slikt foregå? Det høres jo ut til at eier ønsker kullet og valpene registrert, og om det er tilfelle bør man sannelig sørge for at kun den hannen som man ønsket til far til valpene fikk tilgang til tispen. Når så ikke er skjedd bør de i allefall ta en test for å fastslå farskapet, om de ønsker litt troverdighet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tispe går sammen med 2 hanner og blir drektig. Påstanden fra eier er: Den ene hannen er så dominant at den andre ikke tør parre seg. Eiers påstand er derfor at det ikke er noen tvil om hvem som er far til valpene.

Min mening er at vedkommene ikke kan være helt sikker og derfor bør ta en DNA test.

Hva mener dere?

Eiers påstand er tullete. Alle som har vært rundt hund en stund vet vel at en tispe kan la seg parre av flere enn en hannhund i løpet av en løpetid. Kullet kan derved være en blanding av valper fra begge hannhunder.

I FCI internasjonale avlsregler står det konkret at det er strengt forbudt å parre en tispe med mer enn en hannhund i løpet av en brunstperiode.

Ved å registrere dette kullet kan oppdretter risikere at hele kullet blir avregistrert om det blir kjent at tispen har gått med to hannhunder.

Før registrering må derfor alle valpene dna testes, og viser det seg at kullet har mer enn en far, vil ikke alle valpene være registrerbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tispe går sammen med 2 hanner og blir drektig. Påstanden fra eier er: Den ene hannen er så dominant at den andre ikke tør parre seg. Eiers påstand er derfor at det ikke er noen tvil om hvem som er far til valpene.

Min mening er at vedkommene ikke kan være helt sikker og derfor bør ta en DNA test.

Hva mener dere?

Vel, for det første så lyder det dumt i mine øyne å la en løpsk tispe gå sammen med to inntakte hanner. Når så dette er gjort kan det vel ikke være noen tvil om at det må foretas en DNA test for å være sikker på hvem som er faren. Etter hva jeg har hørt så blir DNA test tatt ofte på dette grunnlaget.

Det er jo veldig fort gjort at de henger sammen, selv om den ene er mere dominant enn den andre, så det argumentet om at det må være den mest dominante som er faren vitner vel egentlig bare om stor uvitenhet.

Uansett så er det vel i de flestes interesse å vite hvem som er faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og viser det seg at kullet har mer enn en far, vil ikke alle valpene være registrerbare.

I følge mine opplysninger er dette feil. Hvis man DNA tester begge fedrene og alle valpene, og det viser seg at det er to forskjellige kull, så kan de registreres som to forskjellige kull, født av samme mor på samme dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge mine opplysninger er dette feil. Hvis man DNA tester begge fedrene og alle valpene, og det viser seg at det er to forskjellige kull, så kan de registreres som to forskjellige kull, født av samme mor på samme dato.

Det er helt rett det som Aud sier her, har valpene forskjellige fedre så kan en få registrert dem etter hvem som er faren, slik at alle blir registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt rett det som Aud sier her, har valpene forskjellige fedre så kan en få registrert dem etter hvem som er faren, slik at alle blir registrert.

Hvordan forklarer du dette i forhold til FCI's avlsregler punkt. 5 hvor det står at det er strengt forbudt å parre en tispe med mer enn en hannhund i løpet av en brunst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha!

Morsom teori at noe slikt skulle kunne skje.. Selvsagt KAN det være riktig, men i sikkert 99% av tilfellene har nok begge gutta' hatt seg med tispen..

Selvsagt skal valpene DNA-testes, og det skal gjøres om det finnes den minste mistanke om dobbeltparring..

Ang. dette med registrering, så vet jeg om et tilfelle for lenge siden (sikkert borti 10 år) hvor oppdr. påsto en hannhund, en valpekjøper påsto en annen - DNA-testen viste en tredje..

Hele kullet ble avregistrert, og den ene som var utst.champion mistet selvsagt alle premieringer.

Men mulig reglene er endret de siste årene, så man kan få reg. valper etter to forskjellige fedre - det vet jeg ikke. Men det problemet kan man vel vurdere når/hvis det er stadfestet hvem eller hvilke fedre valpene har. Eller hvis det er viktig - så får man ringe NKK i morgen for å få helt sikkert svar.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forklarer du dette i forhold til FCI's avlsregler punkt. 5 hvor det står at det er strengt forbudt å parre en tispe med mer enn en hannhund i løpet av en brunst?

Vel, uansett hva det står i FCI sine regler så får man registrert valpene hvis det foreligger DNA test som viser at det er to forskjellige kull her i Norge. Det har ikke vært noe aktuelt tema for meg, men jeg forhørte meg for en annen person med vedkommende som jobber på NVH på blodtypelaboratoriet for hund og som har med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, uansett hva det står i FCI sine regler så får man registrert valpene hvis det foreligger DNA test som viser at det er to forskjellige kull her i Norge. Det har ikke vært noe aktuelt tema for meg, men jeg forhørte meg for en annen person med vedkommende som jobber på NVH på blodtypelaboratoriet for hund og som har med dette å gjøre.

Nå er det vel ikke veterinærhøyskolen som avgjør om NKK skal godkjenne registrering av to kull født på samme dato med to fedre av 1 tispe?

- Dog blir jeg fortalt at det i USA p.t. er svært vanlig - og også blir annonsert med - "multiple breedings", hvor man med overlegg altså parrer en tispe med flere hannhunder på samme løp, gentester valpene og registrerer dem med sine korrekte, respektive fedre hos AKC. Høres besynderlig ut, men sikkert veldig praktisk for oppdrettere med mange planer og altfor liten tid til å vente...

På denne måten kan man jo glatt teste 8 kombinasjoner på en tispe, i stedet for kanskje bare 4 som vel er mer akseptabelt antall kull for "folk flest"...

Hur som helst - i Dolcevita´s tilfelle ville jeg selvsagt forlangt en gentest, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, uansett hva det står i FCI sine regler så får man registrert valpene hvis det foreligger DNA test som viser at det er to forskjellige kull her i Norge. Det har ikke vært noe aktuelt tema for meg, men jeg forhørte meg for en annen person med vedkommende som jobber på NVH på blodtypelaboratoriet for hund og som har med dette å gjøre.

Javel, du kommer med påstander på grunnlag av at du har snakket med noen som kjenner noen osv. Jeg henviser til skrevne regler for oppdrett av hund.

Litt interessant da om dette virkelig går an å få til. Skal sjekke ut dette imorgen med de rette instanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Dog blir jeg fortalt at det i USA p.t. er svært vanlig - og også blir annonsert med - "multiple breedings", hvor man med overlegg altså parrer en tispe med flere hannhunder på samme løp, gentester valpene og registrerer dem med sine korrekte, respektive fedre hos AKC. Høres besynderlig ut, men sikkert veldig praktisk for oppdrettere med mange planer og altfor liten tid til å vente...

På denne måten kan man jo glatt teste 8 kombinasjoner på en tispe, i stedet for kanskje bare 4 som vel er mer akseptabelt antall kull for "folk flest"...

Ja AKC tillater "multiple sired litters". For de som er interessert finnes mer info om dette her.

Men nå er ikke AKC medlem av FCI heller da, så de kan gjerne ha andre regler enn NKK har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket for et par uker siden med noen som hadde hatt et uhell mht parring, og oppdaget at tispa som var parret med en hannhund også parret seg med en annen. Tispa fikk kullet sitt hun, og man tok DNA-tester for å vite hvem som hadde hvilken far. Disse valpene ble registrert i NKK, men det var INGEN enkel prosedyre, her måtte det søkes og NKK behandlet saken spesielt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forklarer du dette i forhold til FCI's avlsregler punkt. 5 hvor det står at det er strengt forbudt å parre en tispe med mer enn en hannhund i løpet av en brunst?

det er noe jeg har fått høre fra andre at med en NDA testing så skal det ha gått fint an å registrere valper fra to forskjellige fedre men samme mor(fra samme kull altså).

Ikke at jeg har vært borti noe slikt, men har hørt om slikt ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg ha valp fra det kullet. Det var eier av hundene som fortalte det selv,og jeg er litt sjokkert i og med at det er den andre såkalte "tyvparringen" til tispen.

Tyvparing, ja det var jo et interessant navn på det hvis tispa har gått hele løpetiden, særlig mens hun var høyløpsk, sammen med to inntakte hanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg ha valp fra det kullet. Det var eier av hundene som fortalte det selv,og jeg er litt sjokkert i og med at det er den andre såkalte "tyvparringen" til tispen.

Da synes jeg du skulle informere NKKs registreringsavdeling og si ifra at det er grunn til å tro at feil far kan være registrert på dette kullet...

(Feilregistreringer skjer langt oftere enn folk tror...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier kaller det tyvparring :D

Jeg vet ikke hva det burde kalles? (Det vet jeg jo,men vil ikke skrive det her)

Hvis det er slik du sier, så setter jeg gjerne et ord på det. Jeg vil kalle det juks. Jeg er ikke flau over å kalle det det. Men er du sikker på at det er riktig? Jeg ble beskyldt for noe tilsvarende, noe som i begge tilfelller var feil. Den siste gangen var det født en bitteliten valp i kullet, og jeg la jo ut bilder av valpene, og en viss person, som bare er ute etter dritt når det gjelder undertegnede, påstod at den lille valpen var fra et annet kull, da vedkommende mente at det ikke var mulig å ha så stor forskjell på valper i et kull. De andre i kullet var helt jevne, mens denne lille fugleungen, som nettopp så ut som det, en fugleunge, haddde problemer med å få tatt til seg føde av moren. Den ble mer eller mindre flasket opp og lever nå et utmerket liv. I det andre tilfellet var det noen som skulle ha det til at to av valpene var fra et annet kull, Jeg håpet jo i begge tilfeller at det ville bli rapportert til NKK med krav om DNA test, slik at disse personene kunne få seg en superlang nese, slik som trollene får når de lyver. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...