Gå til innhold
Hundesonen.no

Løping etter hale + noen andre spørsmål


ingerlise

Recommended Posts

1. Jeg har en hund på 12 uker som i det siste har begynt å løpe etter halen sin. Va kan dette komme av? Har hørt at vis di løper etter halen er det tegne på kjedsomhet og adferdsproblemer stemmer det?

2. Når han er sliten etter å ha vært ute eller lekt mye klarer han ikke å slappe av før vi leger han i bure va kommer dette av? ( vi trenger ikke sette på grinna/døra)

3. Han har begynt å bite ledniger vordan kan jeg få han til å slutte med det?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jakting på hale kan komme av kjedsomhet og/eller stress. Om hunden blir lite aktivisert f.eks., kan den bli stressa og kjede seg og begynne å jage halen sin. Akkurat hva det kommer av i ditt tilfelle er litt vanskelig å si, siden jeg ikke veit åssen din hund lever, samt om det har vært noen store eller små forandringer i livet hans i det siste.

2. At han ikke klarer å roe seg ned etter å ha vært mye ute eller lekt en del kan komme av at han har giret seg opp så mye at han ikke klarer å roe seg ned før han kommer på et avgrenset område. For å motvirke dette må du følge med på når det går fra "passe mye" til "for mye" også kan du rett o g slett lære ham til å være i ro ved å kort sagt belønne at han roer seg ned, gjerne på et lite område først og deretter på større og større områder.

3. For å få slutte på at han biter på ledningene kan du ta Tabasco (sånn tomatchiligreier på liten flaske) eller Bitterspray (som du får kjøpt i dyrebutikk/dyrlege) på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg har en hund på 12 uker som i det siste har begynt å løpe etter halen sin. Va kan dette komme av? Har hørt at vis di løper etter halen er det tegne på kjedsomhet og adferdsproblemer stemmer det?

2. Når han er sliten etter å ha vært ute eller lekt mye klarer han ikke å slappe av før vi leger han i bure va kommer dette av? ( vi trenger ikke sette på grinna/døra)

3. Han har begynt å bite ledniger vordan kan jeg få han til å slutte med det?

:)

1: Han er valp, så antagligvis så kjeder han seg og finner ut at halen er en grei ting å leke med.. Trenger ikke å være en big deal, og jeg ville ikke bekymret meg stort for atferdsproblemer og for lite aktivisering helt enda.. Han er bare en baby fortsatt ;)

2: Har du sett en overtrøtt unge? Eller vært overtrøtt sjøl? Det er ikke lett å slappe av når du har lopper i blodet og det som verre er ;)

3: Smør på ett eller annet som smaker vondt.. Eller teip fast ledningene inntil veggen sånn at han ikke får tak i de.. Det er forhåpentligvis bare en kort periode hvor han driver med sånne rampestreker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg har en hund på 12 uker som i det siste har begynt å løpe etter halen sin. Va kan dette komme av? Har hørt at vis di løper etter halen er det tegne på kjedsomhet og adferdsproblemer stemmer det?

2. Når han er sliten etter å ha vært ute eller lekt mye klarer han ikke å slappe av før vi leger han i bure va kommer dette av? ( vi trenger ikke sette på grinna/døra)

3. Han har begynt å bite ledniger vordan kan jeg få han til å slutte med det?

:)

Dyrlegene har /hadde noe som heter Bitterspray. Det smaker py og fikk tilmed min tabasco elskende tollervalp til vurdere andre tyggeleker enn ledningen til ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min elske og leke med halen! snurrer bånn gass i rundinger og dette gjør han når vi leker med han og kanskje for morro skyld "gir" han halen! Tabasco saus eller eddik er bra å smøre på ledniger, stoler og der han gnager eller ikke skal være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min elske og leke med halen! snurrer bånn gass i rundinger og dette gjør han når vi leker med han og kanskje for morro skyld "gir" han halen! Tabasco saus eller eddik er bra å smøre på ledniger, stoler og der han gnager eller ikke skal være

Ja samme her Gizmo elsker og snurre rundinger for å få tak i halen sin ser helt komisk ut :D men vil ikke si han kjeder seg siden han gjør dette :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på, og vær oppmerksomme. Jeg mener dere ikke burde la hunden gjøre dette, prøv å avled med en rolig aktivisering, f.eks godbitsøk. Det kan være kjedsomhet, men også over eller underaktivisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund løp etter halen som yngre (opp til 5 mnd), men har vendt seg av med dette av seg selv. Tror ikke det var forårsaket av stress hos henne, men heller ren valpenyskjerrighet/kjedsomhet, i og med at de har gitt seg helt nå. Og behandlingen av hunden er ikke anderledes nå enn for noen mnd siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zander pleier å løpe etter halen sin han også,men han gjør det ofte mens han holder på å leke, av og stil løper han med en leke rundt og rundt og rundt og rundt.. og av til kaster han leken og prøver å ta halen, han holder ikke på så lenge bare noen runder og så fortsetter han leken eller, men det har blitt mindre av det med alderen, og jeg vil ikke si at han gjør det av verken kjedsomhet eller stress, men virker som om han synes det er gøy hehe, ser iallefall ut som en tulling da ja :D men han gjør det sjeldnere nå enn før :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar han styre på kan likom ikke kjefte på han når han gjør dette da, mangen hunder som gjør det samme :D

Jeg mener ikke at du skal kjefte på han, men det er ikke altid like lurt å la de holde på. Avlede er en fin ting. Poenget er at det er veldig mange forskjellige grunner til at de jager halen sin, og alle er ikke like hyggelige. Så lenge du ikke vet hva grunnen er synes jeg du burde avlede han når han holder på, og gi han noe annet å drive med. Løping etter halen var en av de første stressymptomene som viste seg hos Puma (hos forrige eier) og en av de første symptomene på at han var fysisk syk.

EDIT: skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...