Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå fint i bånd


Taz

Recommended Posts

Hei.

Trenger noen råd, har en veldigt stresset hund.

Så problemet mitt er at han går ikke fint i bånd.. Han drar og drar.

Litt plagsomt, har vært på kurs med han, men det hjalp ikke.. :D

Så har dere noen forslag om noen metoder som kanskje hjelper?

Han drar ikke bare litt heller, han drar alt han kan. (Prøver iallefall)

Så sette pris på alle forslag.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærte at når hunden trakk skulle man vende om og gå litt den annen vei. Og dette skal man gjøre hver gang han trekker. Men det kræver tålmodighet. Hehe.

Kanskje der er en anden som kan forklare det bedre, er på vei i seng så dette gikk litt fort :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærte at når hunden trakk skulle man vende om og gå litt den annen vei. Og dette skal man gjøre hver gang han trekker. Men det kræver tålmodighet. Hehe.

Kanskje der er en anden som kan forklare det bedre, er på vei i seng så dette gikk litt fort  :D

den metoden lærte vi også på kurs.. funket kjempe bra for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvt det.. Gikk ikke så bra.. Han er så stresset at han klarer ikke konsentrere seg ute. Så han forsto ikke noen ting, han bare fortsatte å dra.. :D

Er det jeg har lest i bøker og osv osv.. Men da jeg prøvde det ut, så funket det ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Trenger noen råd, har en veldigt stresset hund.

Så problemet mitt er at han går ikke fint i bånd.. Han drar og drar.

Litt plagsomt, har vært på kurs med han, men det hjalp ikke..  :D  

Så har dere noen forslag om noen metoder som kanskje hjelper?

Han drar ikke bare litt heller, han drar alt han kan. (Prøver iallefall)

Så sette pris på alle forslag..  :D

Jeg kjente en som hadde to Chowchower og de var også sånn, de lærte seg aldri å gå fint i bånd.

Sterke var de også, men han sa at de var en sta rase som ikke er så enkel å trene/lære nye ting. :wink: så jeg regner med at du må bruke lang tid på å lære den i å gå fint i bånd. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er border collie blandingen min som drar i bånd.

Han er en veldigt stresset hund når han er ute.

Å hvis jeg roser han, så drar han bare enda mer..

(når jeg roser han for å ikke dra)

Det er nesten umuligt.

Føler jeg har prøvd alt gjennom oppveksten hans.. Nytter ikke.

Så håper dere har noen gode råd.

Chow chow'er er dovne, så sjeldent de gidder å dra i bånd.

Dessuten er han bare 9 uker..

Balto.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balto er en veldigt lærevillig hund ellers, er bare med en gang han kommer ut. Da skal han få med seg alt..

Og klarer ikke å konsentrere seg..

Han vil til og med ikke ha hundesnop og pølser ute.

Har prøvd å gje han alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres du som om han har Borderhode.. Ergo, han er stressa.. Når en Border ikke få brukt hodet sitt nok, så blir han stressa.. Jeg hadde trent masse kontakt trening. Begynn inne, hvis du ikke får kontakt m han ute, og flytt d gradvis ut, evt på verandaen først. Den kontakt treningen kan du bruke i innlæringen til å gå pent i båndet.

En metode jeg lærte av Turid Rugaas er at hver gang han drar så stopper du og begynner ikke å gå igjen før han slakker på båndet eller snur seg og tar kontakt m deg. MEN det som er VEEELDIG VIKTIG er at han ALDRI får lov til å trekke i halsbåndet!!!!!!! Bruk en sele når dere ikke trener på det.. Hvis du ikke er konsekvent på dette så vil han heller ikke lære..

Kan han klikker? Hvis ikke bør du lære inn det på han, da er ALT så mye lettere å lære inn!! :D:D:D

Hvis han bare vimer rundt så bør du kanskje kreve at han skal høre etter.. Et lite rykk i kobbelet eller vift litt bort i øret hans, sånn for å få han oppmerksom på deg, få han til å skjønne at mamma vil noe og hun vil det nå! MEN det forutsetter at han virkelig kan kommandoen du vil ha han til å gjøre!!!!

Det du evt kan gjøre er å kjøpe en antitrekk sele eller en grime. Men d er en veldig lettvint måte spør du meg... :wink:

Uansett, masse lykke til!!! :D:P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Mico har bordi collie i seg! Eller vi tror det da!

Han har veldig mye av oppførselen sin og trekk fra bordi collie! Han drar mye! Jeg holder på jobbe med og gå pent! Men det er ikke alltid hans dag da.. hehe!

Jeg har også kjøpe noe sånn tenke spill til han som synes jeg er mye til hjelp! Han har blitt mye roligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Marianne... Jeg tror kontakt trening er det som skal til for å løse det... Tren kontakt inne, flytt dere ut i hagen så langs veien der det går folk osv.. Varier også vanskelighetsgradene og lengden¨på kontakt før han blir belønnet. Oppnår du skikkelig kontakt kommer båndtreningen mye lettere. Og er det noe som gjør han sliten er det denne form for trening, tro meg. :) Når dere kommer til båndtreningen trenger du MYE godbiter... Belønn ofte og gjerne to etter hverandre, slik at han aldri vet når det kommer. Så da vil det lønne seg å holde seg ved sden av mor... Og når han drar..Ikke dra han til deg. Ha tålmodighet til å vente til han kommer til deg og begynn å gå og belønn samtidig.

Vi har en border collie blanding og har hatt akkurat samme problemet.. Når hun gikk tur var vinkorkene på plass i ørene. Men etter mye kontakt trening i mange situasjoner har det kommet seg veldig..

Lykke til, jeg har tro på at du får det til!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det har jo kommet mange gode råd her som nok bør hjelpe, men du bør nok velge deg ut en metode og gå fullt og helt for den, ellers kan hunden lett bli forvirret. Valpen min på 11 uker er allerede veldig flink til å gå i bånd. Det jeg gjør er at for hver gang hun strammer båndet (drar) så stopper jeg, ingenting annet. Jeg står bare passiv, gir henne ingen oppmerksomhet av noe slag, bare venter til hun selv slakker båndet og snur seg for å se på meg eller begynner å gå mot meg, først da går jeg fremover igjen. Grunnen til at jeg gjør det på denne måten i stedet for å f.eks. bruke godbiter er fordi jeg vil at hun skal lære at det er hennes ansvar å ikke trekke i båndet. Det er ikke noe jeg skal gå å passe på. Det er hun som skal passe på det. Dette gir henne også litt mer og jobbe med mentalt. Det gir henne en oppgave som er hennes, akkurat som vakthunder har sin jobb med å passe på huset. Det hunden vil når den trekker, det er jo og komme seg videre, og nå du da bruker denne metoden lærer hunden at for å komme videre må du rett og slett gå pent. Det er hundens ansvar. Han skal ikke bare gjøre det for å få godbiter, eller for å gjøre deg til lags, men rett og slett bare fordi det er den eneste måten å komme seg noen vei på. :D

Etter hvert er det også lurt å øve på å gå rundt omkring, plutselig snu o.l. for at hunden skal lære seg å se hvor du går og å følge deg. Dette er veldig viktig at hunden lærer seg, det kommer stor nytte ut av det hvis hunden skal gå løs, for da kan den jo allerede det å holde seg til deg! Men prøv å unngå veldig brå snuing på begynnelsen, sånn at det blir rykk i halsbåndet. Lær det inn gradvis med rolige vendinger, sånn at han har en sjangs til å få det med seg før båndet blir stramt.

Det som hovedsaklig er forskjellen på min metode og de fleste andre, er at jeg lar hunden få ansvaret selv. Dette har jeg funnet ut gjennom mange år med hestetrening, og jeg synes det er den beste løsningen. Fungerer også på mange andre områder innen hundeholdet. For eksempel skal hunden lære at det er hans ansvar og holde seg på eiendommen din, sånn at du slipper å fly rundt og følge med han hele tiden. Håper dette var til noe hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig med deg. :) Når Nemi går løs er det hun som skal følge med på hvor jeg går og ikke motsatt. Når det gjelder båndtrening føler jeg det er litt mer komplekst enn det! Vi gjorde som du sa, og det det endte med var at vi fikk en jojo hund. Hun trakk, kom inn til oss og trakk igjen fordi at hun trodde det var en av tingene hun måtte gjøre for å komme seg videre. #-o Nå trener vi på at vi belønner henne når hun går ved siden av oss og vi får øyenkontakt. Hun og ble helt giret av at vi roste henne så det gikk ikke, vi må ha noe som konkurrerer med alt det andre hun gir oppmerksomhet når vi går tur. Ja litt stress med godbiter hele tiden og det må trenes av igjen, men det absolutt den metoden som fungerer best for oss. Men hunder er like forskjellig som vi mennesker er og det gjelder å finne det som passer for deg og din hund!!! Husk uansett hva du velger så vær konsekvent!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...