Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningsmetoder


SoppenCamilla

Recommended Posts

Det var ikke meningen å tillegge deg noen som helst form for treningsmetode, altså. Jeg bare forstod det slik at du korrigerte fysisk relativt (?) ofte. Høres ut som om metoden du bruker nå, ligger nokså nært den jeg brukte på den forrige hunden min.

Nei, jeg tok det egentlig ikke sånn heller.. ;)

..måtte bare rette det opp mens jeg var igang! ;)

Det var ikke meningen å få det til å se ut som om jeg korrigerte fysisk ofte, for jeg gjør ikke det. ;)

Som sagt så ligger det til sjeldenheten, og det er jeg veldig glad for, siden jeg føler meg så utrolig slem etterpå.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tok det egentlig ikke sånn heller.. ;)

..måtte bare rette det opp mens jeg var igang! ;)

Det var ikke meningen å få det til å se ut som om jeg korrigerte fysisk ofte, for jeg gjør ikke det. ;)

Som sagt så ligger det til sjeldenheten, og det er jeg veldig glad for, siden jeg føler meg så utrolig slem etterpå.. :rolleyes:

Jepp! Kjenner igjen den følelsen, ja.. Og hvis hunden gjentar det jeg "straffet" han for en gang, så får jeg dårlig samvittighet, siden det tydeligvis ikke fungerte å straffe.. ;)

Menmen.. den tid er forbi! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Kjenner igjen den følelsen, ja.. Og hvis hunden gjentar det jeg "straffet" han for en gang, så får jeg dårlig samvittighet, siden det tydeligvis ikke fungerte å straffe.. ;)

Menmen.. den tid er forbi! ;)

Hehe, det er fint da! ;)

Jeg prøvde meg på klikker med Joy, og fikk ho til å skjønne hva klikket betydde, men siden ho bor hos mamma, og jeg er der annenhver helg, så det hjelper ikke meg å trene de helgene jeg er der, når ikke mamma gidder i ukedagene! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og holder bikkja di på å rive en stakkars liten unge i fillebiter, så håper jeg du griper inn, og ikke velger å bruke negativ straff.. hehe.. :(

Eh... Var det ikke akkurat det jeg skrev? Var det ekstremt morsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... Var det ikke akkurat det jeg skrev? Var det ekstremt morsomt?

Litt morsomt, kanskje.. Syns bare det er litt gøy å "parodiere" en ekstrem-klikker.. (var bare en spøk, med andre ord, men kanskje det bare var min internhumor som skjønte den..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Huldra:

"Jeg sier med dette IKKE at hunder ikke kan lære å gå fint i bånd med denn metoden, men at hvis man ikke gjør det rett, (og det ser man når hunden drar samma hvor mye du nykker og napper), så lærer ikke hunden noe, og det å nykke er altså unødvendig, for det er kun å påføre hunden ubehag. Som en liten digresjon, så skal det jo litt til å faktisk nykke når båndet er stramt, i motsetning til å slakke litt på båndet rett før man nykker. Da lærer jo hunden at når båndet slakkes, gjør det snart vondt i nakken/halsen."

Synetes det var veldig godt tenkt! :P Jeg synes det er flott at du ser saken fra to sider og kan si at når mans er det ikke fungerer, er det noe med motoden som er feil, ELLER man klarer ikke bruke/beherske metoden man bruker (i dette tilfellet til å få hunden til å gå pent i bånd!). Dette bekrefet at du er moden på å trene hund.

Er litt uening i at klikkertrening beviser at timing er veldig viktig. Dette sier jeg fordi at timing ville jo vært minst like viktig hvis man velger å straffe hunden!! Det er mye mer alvorlig å staffe hunden til feil tidspunkt enn det er å belønne til feil tidspunkt!

Jeg mener at den perfekte hundetrener er en som er god til timing (både med korte, presise korreksjoner og presise forsterkerkinger). Den perfekte hundetrener med den perfekte hund kan korrigere hunden og alikevel få minst like mye motivasjon som uten korreksjoner. Da vil denne perfekte hund bli 100 % sikker på hva den skal gjøre. Problemet er den at den perfekte hudetrener med den perfekte hund ikke finnes... Alikevel vil jeg si at er man kjempe god med timing kan man få til utrolig mye.

Det er nok viktig å ha i bakhodet at korreksjon kan bety så mye. Jeg mener at en korreksjon skal stoppe en adferd og at den helst ikke skal gjenta seg. En korreksjon skal UANSETT være så liten som mulig (selvfølgelig kan man la den være i det hele tatt, men nå snakker jeg om hvis en persjon ønsker å korriere en ting). Hunden skal ikke bli redd! Den skal stoppe en adferd og helst ikke gjenta den. Men skal ikke være REDD for å gjenta den, den skal bare ikke ha så lyst. Altså holder det kanskje på mange hunder at eier f.eks snur seg bort.

Dette er mitt syn da... Selv om jeg persjonlig ikke har noe behov for å korrigere under noen form for trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bcAmira:

Er enig i at timing i straff er viktig, har skrevet et innlegg om det lengre opp, på forrige side, mener jeg å huske..

Skjønte jeg deg rett hvis jeg sier du mener man kan trene en hund "perfekt" ved bruk av både straff og belønning? (Da snakker vi positiv straff og belønning, antar jeg..) Det er jeg i så fall litt uenig i, jeg tror at man får et bedre resultat hvis man kun bruker det ene.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare hive meg innpå her jeg da - det finnes mye mellom Nordenstam og klikkertrening... Veldig mye faktisk... Jeg har trent hund i mange år men aldri vært i nærheten av Nordenstam eller hans metoder (de fleste jeg trente med i starten var fan av ham, og jeg hang meg aldri på den bølgen, så jeg vet at jeg har vært langt unna...). Nå trener jeg masse med klikker, men kan likevel ta tak i hunden om det skulle være noe. Så de fleste klikkertrenere vil vel betegne meg som hard. De fleste andre vil nok betegne meg som myk - og faktis, jeg hadde akkurat like lykkelige treningsvillige hunder før jeg begynte med klikker som nå... Men klikker gir en mulighet for belønning i rett øyeblikk som jeg ikke har hatt i samme grad tidligere.

Pluss en annen stor fordel - som går fint uten klikker og, men som liksom er blitt klikkertreningens kjennemerke - operant betinging (og det var dessuten ikke Pavlov men Skinner som oppdaget dette... Pavlov sine hunder som siklet da bjella ringte er det som kalles klassisk betinging og som er mye brukt i hundetrening gjennom mange år, Skinner var han med rottene som selv måtte finne ut at de kunne trykke på en knapp så kom det mat - operant betinging som har fått sterkt oppsving i hundeverden de siste årene..). Dette ble også i noe grad benyttet tidligere, men ikke så bevisst og systematisk som nå - og her er klikkeren suveren for å belønne de små skrittene i riktig retning (shaping - som også var noe kjent for 15 år siden, men ikke brukt i samme grad som i dag...).

Så jeg er vel en sånn kombinasjonstrener jeg da, men mildere enn alle de navnene som er nevnt her inne pluss noen "guruer" til, men altså blir jeg nok raskt uglesett i klikkerkretser da jeg ikke bruker såkalt ren klikkertrening - ikke hele tiden i hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bcAmira:

Er enig i at timing i straff er viktig, har skrevet et innlegg om det lengre opp, på forrige side, mener jeg å huske..

Skjønte jeg deg rett hvis jeg sier du mener man kan trene en hund "perfekt" ved bruk av både straff og belønning? (Da snakker vi positiv straff og belønning, antar jeg..) Det er jeg i så fall litt uenig i, jeg tror at man får et bedre resultat hvis man kun bruker det ene.. :)

Mente på en måte det ja... Men da skal man være så sinnsykt god til å trene hund, at det blir så og si umulig... En jeg vet som som ble verdens mester i IPO.. Du tenker kanskje mye straff når man trener IPO. og det kan det ofte være og.. Han jeg snakker om brukte VELDIG lite straff, men kan kombinerte treningsmetodene og fikk et resultat en aldri skulle tro var mulig. Dette var et unikt menneske man sjelden finner maken til. Han var virkelig dødsflink!

Personlig mener jeg man ikke burde straffe hunden fordi man ikke klarer å time og bruke staffing på rett måte. Derfor synes jeg det blir feil å straffe hund. Det er så vanskelig at man ikke burde gjøre det (min mening i hvertfall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trener med hundene bruker jeg mye ros og "nammis" og lek. Jeg tar hundene i nakkeskinnet veldig skjelden, syns ikke det blir riktig! :( Da bruker jeg heller stemmen.

Jeg har veldig lyst til å trene klikker, har tenkt å begynt med det.. :( trege meg... :(

Føler bare at dette er meg.. Ikke sikkert jeg og klikkeren passer så godt sammen men... time will show!! :P Hundene lærer, og de ser glade ut alle sammen. Så lenge de syns det er moro er jeg fornøyd :):P:P

~~ Hanne&Aqita ~~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette var et interessant emne :)

Jeg har bevisst trent hundene ved hjelp av det å være positiv (bruker både klikkermetoden og det å gi ros og godbiter). Og har alltid vært klar på det med å sette grenser, hva som er lov og ikke lov, og vært bestemt på det hele tiden (sånn grovt fortalt :) ). Det fungerer meget bra! ;)

Jeg har per dags dato ALDRI tatt i noen hund fysisk, og kan ikke si jeg er så tilhenger av den metoden heller...Det går an å få en lydig hund, uten å bruke fysiske metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Før trente jeg mer på den "gammeldagse" måten fordi det var den metoden jeg kjente til. Så leste jeg noen bøker om klikkertrening og ble veldig frelst for det. Jeg har ikke egen hund, men passer naboens innimellom, så jeg "trener" jo egentlig ikke i det hele tatt... Men når vi er på tur, prøver jeg å følge klikkertrening-prinsippene. Det funker veldig fint :icon_redface:

Men for all del, jeg har ikke noe i mot andre måter å trene hunder på. Jeg synes at alle skal få lov til å velge sin egen metode, så lenge den funker bra for både hund og eier. Blir så irritert av folk som mener at måten de trener på er den eneste riktige. Venninna mi bruker den gammeldagse metoden, og hun har en snill og lydig husky som løper løs hver dag uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsåvidt begynt med klikker nå, men kan ikke si at hunden gjør som boken og prøver seg frem på alle mulige måter for å få godbit. Trener nok ikke helt etter "klikkerboken" men litt blanding. Men kunne aldri finne på å banke hunden for å si det sånn. Blir mer å si nei med stemmen her i huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsåvidt begynt med klikker nå, men kan ikke si at hunden gjør som boken og prøver seg frem på alle mulige måter for å få godbit. Trener nok ikke helt etter "klikkerboken" men litt blanding. Men kunne aldri finne på å banke hunden for å si det sånn. Blir mer å si nei med stemmen her i huset...

Hvor lenge har dere prøvd, da? Det kan jo med noen hunder ta litt tid før de skjønner tegninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...