Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhund i avl


mokken

Recommended Posts

Har som sikkert mangen andre ønsker om å bruke min lille prins i avl etterhvert.

Ikke bare for å lage søte valper, men for jeg håper og tror at Birk har noe positivt å tilføre rasen.I Norge er det foreløpig få individer av rasen, men Sverige begynner å få et bra antall etterhvert.

Skal røntge han i mars/april. Ellers er gemyttet foreløpig mg bra, joda han er ung!

Så får vi se videre i forhold til utstillingsres. Har kun vært på 2 valpeskuer (1xBIM, 1 XBIR og resBIG) også har han vært stilt en gang som junior (1JK, 1JKK).

Hvilken krav stiller dere til deres avlshanner?

Tenker da på helse, gemytt, ekstreiør osv.

Hvilken krav stiller dere til tispen og tispeeier som ønsker å bruke deres hanne?

Monica ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken krav stiller dere til deres avlshanner?

Tenker da på helse, gemytt, ekstreiør osv.

Hvilken krav stiller dere til tispen og tispeeier som ønsker å bruke deres hanne?

Monica ;)

Nå klarer jeg ikke så se hva slags rase du har, ble litt nyfiken :P Hva slags rase er det?

Anngående kvalifikasjoner til hannhund så varierer det fra rase til rase. Hadde jeg avlet tibetanske spaniel så hadde jeg hatt andre krav en til min Kelpie. Siden det er Kelpie jeg leter etter hannhund til så kan jeg fortelle hvilken krav jeg ser på:

Helse: Hd og Ad rønket fri (jeg vil også at over 50% av kullet også er undersøkt og selvsagt også fri) alt etter hvilken linjer det er så ønsker jeg at dem er undersøkt at partella er som den skal.

Eksteriør: Dem hannhundene jeg har festet meg ved er ikke stilt i voksen alder (det skal gjøres) men utifra det jeg har sett fra dem så er dem gode representanter. (som du sikkert forstår så er jeg ikke ute etter å avle utstillings stjerner)

Gemytt: Dem skal være av en type jeg liker som jeg tror passer til min tispe sitt gemytt. Her går det mye på "type" hund. Hvordan den er i arbeid, opp mot figurant, opp mot fører, fremmede, fam.sitvsjoner, hilse program, miljø forandringer.

Mentalhelse: Jeg vil at hannhunden (og helst over 50% av dens kullsøsken) skal være mental testet. dette for å få en oversikt over den mentale helsen til kullet. Her er jo det også om å gjøre å tilpasse hannhunden opp mot tispen og dens kullsøsken sine tester.

Og mye mye mer :P Å finne hannhund er ikke enkelt, det er mye som skal tillpasses opp mot tispen. Det er ikke sikkert en knall bra hannhund passer opp mot akkurat den tispen du sitter på. (og det er uansett ikke sikkert at noen av dem passer)

Jeg stiller samme krav til min egen tispe. Å finne en hannhund tar lang tid, jeg har holdt på nå i 1 år (og skal ha kull 2007) Sitter nå igjen med to potensielle kull hvor jeg skal til sverige neste helg å se på hannhundene.

Jeg har hatt en avlshann av tidligere rase (Tibetanske Spaniel) der var kravene mine "strengere" på eksteriøre. Jeg ønsket at dem skulle ha Hp (dette er en relativ stor rase) Helse krevde jeg at tispen skulle være øyenlyst, rasen har meget få reg. med øye lidelser (tidligere hatt tillfeller med PRA) men siden det ikke har vært reg. på lenge så krevde jeg minimum avlsdyrene undersøkt. Jeg ønsket også å ha kjennskap til oppdretteren. (møtt oppdretter, og deres hunder. Både dem dem har selv og evt.avkom) Og ett bra gemytt som passer til famillie hund. Tydligvis var jeg "streng". Hannhunden min hadde bare 1. kull (som ble meget bra) og det ble 3 avslag fra andre som bare hadde lyst på ett kull. ( jeg anbefalte dem å kontakte sine egene oppdrettere, og ta en tur på utstilling) 2 av dem fikk aldri noe kull, en av dem startet senere oppdrett med en annen tispe.

Kravene vil jeg nå tro varierer fra rase til rase. Hvis jeg var deg så ville jeg hørt med oppdretteren (evt rase klubb inn/utland) og hørt hvilken krav dem krever til avlshundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå klarer jeg ikke så se hva slags rase du har, ble litt nyfiken :P Hva slags rase er det?

He he... bildet er fra når han var ca 3 mnd.

Rasen er Pyreneisk Gjeterhund. Har dessverre ingen raseklubb i Norge å forhøre meg med, men sånn som jeg har forstått av oppdretter så er det ingen(!) avlskrav på rasen i Norge enda.

Ellers takk for et informativt innlegg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... bildet er fra når han var ca 3 mnd.

Rasen er Pyreneisk Gjeterhund. Har dessverre ingen raseklubb i Norge å forhøre meg med, men sånn som jeg har forstått av oppdretter så er det ingen(!) avlskrav på rasen i Norge enda.

Ellers takk for et informativt innlegg :P

Hva med sverige? Jeg har heller ingen krav på min rase i Norge (unntatt HD rønken). Selv så velget jeg å følge Den svenske klubben sine avlskrav (med litt ekstra krav for min egendel). Det er jo en fin regel å følge det landet som har en viss etablert avlsbase sine krav. Dem begynner da gjerne å få en oversikt over sykdommet og mentalhelse.

Tror nok ikke svensker/dansker har noe i mot å få en mail/tlf fra deg anngående avlskrav på rasen. Dem pleier å være ganske vellvillige når det gjelder små raser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sverige?

I Sverige har de akkurat funnet ut at avlshunder skal ha A el B hofter, ellers er det kun aldersrestriksjoner (hanner fylte 12 mnd, tisper mellom 24 mnd og 8 år), at hunden skal ha oppnådd 1 pr. på utstilling og noen fargerestriksjoner.

Er enig i deres avlskrav, men har registrert at det har vært en rar(!) diskusjon gånende, hvor noen krever å få inn et avlskrav på hanner ang høyde. Rasens standard sier 40-48 cm for hanner med tillat +2 cm for rasetypiske individer.

Da er det noen som ønsker å kreve at hanner brukt i avl skal ha en min. høyde på 43 cm. Noen som gjør min hund til 0,2 cm for lav, men allikevel riktig innenfor rasens standard!!!!

Forstå det den som kan.

Her er linken til den svenske raseklubben.

http://clubbergerdespyrenees.se/

Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig syns jeg også... ett ekstra høydekrav. Har det blitt avlet for små hunder av rasen i det siste muligens?

Når dem ikke har flere krav enn dette så er jo det din jobb å drive litt "rase forskning". Har dem noen helse problemer? Siden det fins noen av dem i Sverige, er dem MH testet? Evt er det et gjennomgående problem i den testen? (eks. skudd redsel? mange avbrutte tester) Dem som bruker rasen til Lp/ag osv føler dem at rasen har noen "mangler" som ønske om mer lekelyst, la seg forstyrre mindre i nye miljø osv

Er intressen din der så er det mye du kan finne ut på egenhånd. Evt prate med oppdrettere og høre deres erfaringer, skape deg ett større nettverk av rasen og jobbe utifra det.

Det måtte jeg selv gjøre ettersom jeg er forholdsvis "alene" med min rase og avl her i norge. Jeg skaffet meg kontakter i andre oppdrettere og folk med kjennskap om rasen. (oppdretteren "min" gikk desverre bort så jeg fikk ikke så mye av hans erfaring med meg)

Dem fleste med stor rase interesse deler vellvillg ut sin kunnskap (somoftest) så er det også din jobb å finne ut hva dine mål og ønsker er. Lykke til :P

Adcarsel: når du først begynner å gjøre slike ting så blir du hekta!! B) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig syns jeg også... ett ekstra høydekrav. Har det blitt avlet for små hunder av rasen i det siste muligens?

Når dem ikke har flere krav enn dette så er jo det din jobb å drive litt "rase forskning". Har dem noen helse problemer? Siden det fins noen av dem i Sverige, er dem MH testet? Evt er det et gjennomgående problem i den testen? (eks. skudd redsel? mange avbrutte tester) Dem som bruker rasen til Lp/ag osv føler dem at rasen har noen "mangler" som ønske om mer lekelyst, la seg forstyrre mindre i nye miljø osv

Er intressen din der så er det mye du kan finne ut på egenhånd. Evt prate med oppdrettere og høre deres erfaringer, skape deg ett større nettverk av rasen og jobbe utifra det.

Det måtte jeg selv gjøre ettersom jeg er forholdsvis "alene" med min rase og avl her i norge. Jeg skaffet meg kontakter i andre oppdrettere og folk med kjennskap om rasen. (oppdretteren "min" gikk desverre bort så jeg fikk ikke så mye av hans erfaring med meg)

Dem fleste med stor rase interesse deler vellvillg ut sin kunnskap (somoftest) så er det også din jobb å finne ut hva dine mål og ønsker er. Lykke til :P

Adcarsel: når du først begynner å gjøre slike ting så blir du hekta!! B) ;)

Ja her var mangen gode tips å ta tak i!

Som mangen andre gjeterhunder, er endel av pyrrene skuddberørt.Vet kun om 1 i Sverige som er MH-testet.Vet generellt lite om brukssporten selv.

Heldigvis har Birk en utrolig fin evne til avragering ift fyrverkeri.

Får skrive en mail til Sverige å finne ut hvorfor det blir foreslått "ny grense" på 43 cm.

Igjen takk for mangen intressante synspunkter :P

Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...