Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundepels


Siv Maritha

Recommended Posts

Vet ikke om dette er riktig sted å skrive det, men...

Det er enkelte som diskuterer om hundens pels. "Disse" personene mener at hundens pels blir tykkere og bedre hvis de står ute hele tida og at den blir tynnere hvis de får lov å være inne. Mange av dere har sikkert hørt det noen ganger...

Jeg mener at pels er genetisk betinga og at det er genene som avgjør pelskvaliteten, og at fór er like mye med på å gi hunden det den trenger (eks. trekkhunder og mye fettholdig fór om vinteren, dette for å også kunne "takle kulda").

Vil vite hva dere tror og mener om dette... :)

Har prøvd å søke på internett for å underbygge mine teorier, men har ikke funnet noe... <_< hehe...hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt, (altså ingen sikker kilde) at hunden mister pels om den ligger på gulv med varmekabler...

Det er uanz ikke snakk om store forskjeller vil jeg tro, men det er jo logosk at "hunden gjør forskjell" på å være inne hvor det er alt for varmt, å å være ute hvor det er alt for kalt...

... aner ikke.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg "bare" svare fra egen erfaring. Men må jo si at det er vel ganske typebasert dette, du hiver ikke ut en nakenhund og håper på tykk og god pels...

Mine hunde står mye ute i hundegård, og ja de får en tykkere og tettere pels. kan jo ta min eldste tispe som eksempel. Hun har hatt perioder der hun har vært en god del inne av forskjellige grunner, og for det første så blir det fort alt for varmt for henne og hun blir urolig og går og peser og gir klare signal på at hun vil ut. Så begynner hun å misse pels.

Må være snar og legge til at mine hunder ikke står ute natt og dag, men det kan fort bli både 3-4 og 5 timer pr. dag i hundegård.

Og "fagfolk" som treffer mine hunder skryter av hvor tykk,fin og kraftig pels de har.

Tidligere hadde jeg ikke hundegård, og da hadde hundene en helt annen pels, og de mistet hår omtrent hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker stor forskjell på pelskvaliteten på mine hunder om de er mye ute.

For et par år siden bodde vi slik til at vi ikke hadde hundegård og måtte ha dem inne mens vi var på jobb. Det gjaldt både sommer og vinter. Pelsen til særlig polartispa mi ble tjafs og tynn og hun mistet masse hår overalt - og det var ikke bare begrenset til røyteperiodene. I tillegg til at hun vantrivdes med å være så mye inne, men det var ikke noe annet valg for oss (leide mens vi holdt på å bygge eget hus).

Nå har vi flyttet og har en velfungerende stor hundegård som de står i om dagene når vi er på jobb. Hundene er ute halve døgnet og stortrives med det - og mange ganger har jeg problemer med å få særlig polartispa inn for hun elsker å være ute :) .

Pelsen til unghunden og polartispa er fantastisk flott - den er blank og tjukk og hundene mister lite pels - selv i de verste røyteperiodene. Mens gamlemor på 10 år gjerne er mer inne enn dem pga gikt og sviktende helse - hennes pels er mattere og langt fra så sunn og frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

De fleste hundene i militæret fikk tykkere pels under vinterhalvåret, selv om de lå på godt oppvarmet gulv, så den myten er bare å stryke :(. Når sommern kom, kunne vi omtrent gre dem dagen lang uten det ble noen merkbar forskjell på hvor myr de røyta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer an på både arv og miljø.

I hvert fall kan jeg snakke av egen erfaring. Goenendaelen jeg hadde ble ikke veldig påvirket av å være mye ute i kaldt vær, men det ble polarhundene.

Siste vinteren jeg hadde dem var det godt oppi 20 kuldegrader i lengre perioder og de utviklet fort en veldig tykk og varm pels med mye underull.

Da våren kom og alt skulle røytes av, var det pelsdotter overalt..tilogmed i blomsterbedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig kommer det litt an på arv.

men av egne erfaringer synes jeg pelsen på bikkja blir bedre når de står ute,min er en ute hund med en utrolig tykk,blank å tett pels,å her røyter vi ikke før til sommeren,mens mamma sine hunder som er innehunder,de røyer året rundt å er tynnere i pelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ute/inne?

Vel, pelsanlegg er jo i aller høyeste grad en genetisk ting - som noen nevnte - en kineser får ikke mye pels av å være ute - den fryser ihjel før den tid liksom...........

Når det er sagt så vil nok jeg tørre å påstå at hunder som er MYE ute - dvs. hele dager, hver dag osv. - får en langt sunnere pels enn hunder som er inne 90% av døgnet. De røyter også mindre.

Godt for er også en forutsetning for god pels - det samme er regelmessig pelsstell - man kan "holde" på pelsen lenge ved å gre ofte og nøye........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel noen forsøk eller noe jeg har lest som viser at pelsdyr - rev - fikk bedre pels dersom de frøs litt...

Men klart at hunder setter litt mer pels dersom de MÅ. Blir kanskje det samme som på hest? Men der igjen blir det jo forskjell på rasene - en polarhund, skapt for kulde, har jo de fysiske forutsetningene for å gro mer pels om nødvendig, der jeg aldri har sett noen whippet eller ridgeback eller boxer som har fått særlig mer varmende pels av å gå og fryse!

Det jeg misliker, er når folk pakker på seg tonnevis med klær - og så kommer med en "naken" staffordshire terrier eller whippet eller manchester terrier, og hevder at de må "se å få seg ordentlig pels". Hvis denne pelstreningen innebærer en daglig tur på en time, mens resten av tiden innebærer innendørsopphold i knallvarm leilighet, så synes jeg det er noe tull som plager hunden - de FRYSER, annet enn når de er i sterk aktivitet og lek, og da får folk heller finne seg i at klær er tingen når de velger raser som ikke synes det er like festlig når det blir beinkaldt og i tillegg kanskje også blåser.

Se hvor ulikt folk behandler hest - og lær... det er noe med forutsetninger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...