Gå til innhold
Hundesonen.no

Avliving av valper.


Ulvinne

Recommended Posts

Jeg kom i snakk med ei dame som oppdretter store hunder,av en rase som er litt jelden her til lands.

Hun fortalte at hun hadde fått et kull på 4-5 valper. Da jeg ringte var disse valpene 3 mnd og hun hadde avlivet

alle untatt to(!),fordi hun ikke hadde fått solgt de..

Er dette normalt??

Da taper jo denne oppdretteren penger,hvorfor ikke heller gå ned litt på pris og se om det kanskje hjalp?

Hun virket seriøs nok på andre områder,men i mine øyne var det veldig useriøst for ikke og si forhastet og avlive valper som ikke hadde fylt 3 mnd engang fordi hun ikke fikk solgt de. Hvor lenge er det vanlig og vente før man gjør slikt?

Hun satt forresten ikke noen krav til valpekjøper annet en at hunden skulle få et godt hjem,mosjon osv sa hun ikke noe om. Hun nevnte heller ikke hva hun mente var et godt hjem for sine valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia

Jeg kom i snakk med ei dame som oppdretter store hunder,av en rase som er litt jelden her til lands.

Hun fortalte at hun hadde fått et kull på 4-5 valper. Da jeg ringte var disse valpene 3 mnd og hun hadde avlivet

alle untatt to(!),fordi hun ikke hadde fått solgt de..

Er dette normalt??

Da taper jo denne oppdretteren penger,hvorfor ikke heller gå ned litt på pris og se om det kanskje hjalp?

Hun virket seriøs nok på andre områder,men i mine øyne var det veldig useriøst for ikke og si forhastet og avlive valper som ikke hadde fylt 3 mnd engang fordi hun ikke fikk solgt de. Hvor lenge er det vanlig og vente før man gjør slikt?

Hun satt forresten ikke noen krav til valpekjøper annet en at hunden skulle få et godt hjem,mosjon osv sa hun ikke noe om. Hun nevnte heller ikke hva hun mente var et godt hjem for sine valper.

Kun useriøse folk som ikke burde få lov til å ta ordet "oppdrett" i sin munn gjør sånt. Dette er ett groteskt eksempel på hvorfor det burde være strengere regler for å drive oppdrett.

Har man ikke kapasitet, tid, råd og plass til å ta seg av valper etter at de er 8 uker så bør man gi **** i å ha valper.

Jeg mener akkurat det samme om oppdrettere som selger valper på billigsalg fra de passerer 8 ukers alder - fordi de ikke har plass, tid og anledning til å ta seg av gjenværende valper.

Folk som avliver valper som blir gående igjen etter 8 ukers alder, eller selger de på billigsalg er dønn useriøse og de driver ikke oppdrett fordi de har genuin interesse for rasen de holder på med, men for å tjene penger........

Mitt råd - styr unna - og styr laaaaaaaaaaaaaaangt unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun useriøse folk som ikke burde få lov til å ta ordet "oppdrett" i sin munn gjør sånt. Dette er ett groteskt eksempel på hvorfor det burde være strengere regler for å drive oppdrett.

Har man ikke kapasitet, tid, råd og plass til å ta seg av valper etter at de er 8 uker så bør man gi **** i å ha valper.

Jeg mener akkurat det samme om oppdrettere som selger valper på billigsalg fra de passerer 8 ukers alder - fordi de ikke har plass, tid og anledning til å ta seg av gjenværende valper.

Folk som avliver valper som blir gående igjen etter 8 ukers alder, eller selger de på billigsalg er dønn useriøse og de driver ikke oppdrett fordi de har genuin interesse for rasen de holder på med, men for å tjene penger........

Mitt råd - styr unna - og styr laaaaaaaaaaaaaaangt unna

Ja,men med en stor rase er det vel vanskelig eller nærmest umulig og holde 4 av de pluss avlshundene i flere mnd? Synes det var alt for tidlig ved tre mnd alder,men hva når de nermer seg 6-9-12 mnd?

Stor og dyr!

Kan også nevne at det er en vokterhund,og det gjør vel saken enda vanskeligere med tanke på salg da den begynner og bli flere mnd?

Detter er da ikke helt normalt, hadde alldri jort dette selv. Hva rase var det da?

Det er en oppdretter av maremma jeg snakker om:)

Måtte bare undersøke at jeg hadde lov til og si det her på forumet;)

Endret av Mod: slått sammen dobbel post

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,men med en stor rase er det vel vanskelig eller nærmest umulig og holde 4 av de pluss avlshundene i flere mnd? Synes det var alt for tidlig ved tre mnd alder,men hva når de nermer seg 6-9-12 mnd?

Stor og dyr!

Kan også nevne at det er en vokterhund,og det gjør vel saken enda vanskeligere med tanke på salg da den begynner og bli flere mnd?

Det er vel egentlig sånt man må ta høyde for dersom man skal drive med oppdrett, selv om jeg selvsagt også skjønner at det ikke er optimalt å sitte igjen med 3-4 digre valper - ikke pga størrelse og at det er dyrt å holde dem i kosten, men fordi det krever MYE av den som skal beholde dem selvsagt. De skal miljøtrenes hver for seg og ha god og riktig oppdragelse...

Men AVLIVE 3 mnd gamle valper synes jeg er hårreisende !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en oppdretter av maremma jeg snakker om:)

Dem er det jo svært få av, oppdrettere av denne rasen altså, så det er nok ikke noe problem å finne ut hvem det er. Nå skal det jo sies at maremma er en vokterhundrase, som kan være meget vanskelig å finne riktige hjem til. Men med så få valper, synes jeg det blir vanskelig å forsvare en avlivning i så ung alder. Jeg er faktisk mer tilhenger av å gå ned på prisen, hvis det kan gjøre det lettere å fine gode hjem til valpene. Mange har ikke 10000kr, men kan være vel så gode eiere likevel. Hvis man setter ned prisen så blir det egentlig enda viktigere å sile ut de som bare kjøper fordi det er billigere, slik at det ikke er et planlagt kjøp. Denne rasen er jo meget vakker, en herlig hvit bamse, og mange lar seg nok friste p.g.a. utseende på rasen, særlig hvis de selges til vesentlig redusert pris, tror jeg.

Jeg hadde aldri klart å avlive slike små nurk.

Er dette noe jeg burde melde i fra til NKK e.l?

Nei, da dummer du deg bare ut. Enhver har rett til å avlive sine egne valper hvis de vil det, det er ikke straffbart på noen som helst slags vis. Ikke er det i tråd med NKk sine etiske retnigslinjer heller.

Ja,men med en stor rase er det vel vanskelig eller nærmest umulig og holde 4 av de pluss avlshundene i flere mnd? Synes det var alt for tidlig ved tre mnd alder,men hva når de nermer seg 6-9-12 mnd?

Stor og dyr!

Kan også nevne at det er en vokterhund,og det gjør vel saken enda vanskeligere med tanke på salg da den begynner og bli flere mnd?

Fordelen med slike vokterhundraser er at de kan bo ute, ja de trives faktisk best ute på stor plass, for da er de i sitt rette element. Å ha 4 valper ekstra til de blir noen mndr. ser jeg ikke på som noe problem. Selv hadde jeg to K.O. kull på en gang for en del år siden. Det ble 17 valper, og jeg fikk solgt 4-5 stk. da de var helt små, resten ble her til de sakte men sikkert kom til gode hjem. Men det var stritt, bevare meg vel, og takke meg til mine meget store innhegninger da. :)

Men jeg kalkulerer alltid med å bli sittende med noen valper, uansett rase, at de ikke blir solgt alle sammen når de er 7-8 uker. Her er jo eng. bulldog, som jeg også har, annerledes da, de er gjerne solgt før de er født, flotte greier. :D

Endret av mod: slått sammen trippel post!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg spurte litt jeg da,som jeg pleier:)

Og spurte om foravtale eller eventulet avbetaling. Men det var ikke intr sa hun. Ikke ville hun gå ned på pris heller. Og da jeg sendte tekst melding ca 2 dager senere og sa at jeg ikke skulle kjøpe valp av henne fikk jeg til svar at jeg måtte ha sendt feil for den personen hadde ikke hunder osv..

Jeg ga meg ikke,for jeg ville gi beskjed om at jeg ikke skulle ha valp,så jeg ringte på både privat telefon og mobil,fikk kun svar på tekst melding at jeg var kommet feil.

Etter ca 3 uker(jeg ga meg etter ca 1 uke) kom det plutselig melding om at hun takket for at jeg sa i fra og ønske meg lykke til videre. Skjønte ikke noe jeg..

Skjønner ihvertfall ikke hvordan hun kunne avlive valpene så unge,enig med fler her at og gå ned på pris ikke er ideelt. Men som Aud sier er det da bare og være enda litt nøyere på hvem man selger til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ja,men med en stor rase er det vel vanskelig eller nærmest umulig og holde 4 av de pluss avlshundene i flere mnd? Synes det var alt for tidlig ved tre mnd alder,men hva når de nermer seg 6-9-12 mnd?

Stor og dyr!

Kan også nevne at det er en vokterhund,og det gjør vel saken enda vanskeligere med tanke på salg da den begynner og bli flere mnd?

Ehhh.... hallo???

Kjære Ulvinne, det er faktisk så enkelt at dersom du ikke har plass, tid og kapasitet til å ta deg av det du lager så lager man ikke noe...

At det er en stor rase som er dyr i drift er faktisk HELT uvesentlig og overhodet ikke noe argument for å avlive friske valper.........

1. Før man spyr ut valper av en skjelden rase så bør man være sikker på at det er marked for det

2. Har man ikke tid, plass og anledning til å ta seg av, og gi valper over 8 uker det de trenger så har man ikke kull..

Dette er ikke vanskelig i det hele tatt liksom...........

Dette høres dønn useriøst ut og ferdig med det - styr unna.........

Jeg er også imot å selge valper på billigsalg - igjen, har man ikke plass, tid og kapasitet så bør man finne seg en annen hobby liksom...... frimerker eller noe sånt.

Greit nok jeg skal akseptere at oppdrettere av svært skjeldne valper kanskje går ned på prisen - men for andre som har raser som er mer vanlig synes jeg det er useriøst og det ødelegger mye for de seriøse, for selger man på billigsalg så er målet å bli kvitt valpene og da er ofte kjøperne ikke spesielt godt egnet heller.

Jeg synes forøvrig ikke det er noe godt argument for billigsalg å si at noen ikke har råd til 10000 men kan allikevel være god eiere........... Kjempedårlig argument - for har da disse menneskene penger til å ta vare på hunden lengden?

La oss da gå over på KO igjen - noen har bare 5000 men er ifølge Aud ypperlige valpekjøpere - har de da råd til en 15-20 000 til å gjerde inn ett området som KO'en da ifølge Aud trenger?

Neppe...... og hvor velegnet er de da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En seriøs oppdretter ville kjent til at rasen h*n avler på kan få x antall valper, og bør ha tenkt igjennom om h*n har mulighet til å ha valpene etter fylte 8 uker dersom h*n ikke finner riktige valpekjøpere. Dette er jo også et fenomen man finner mye i blandingshund avl, der begeistrede hundeeiere så gjerne vil ha en valp etter hunden sin og setter valper på henne, og "glemmer" å tenke over at tispa antagelig får mer enn en valp.

Etter min mening er det høyst uansvarlig, useriøst og uetisk å avlive valper fordi oppdretter ikke har plass til dem, uansett om det er renrasede eller blandinger, 8 uker eller 7 mnd gamle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh.... hallo???

Kjære Ulvinne, det er faktisk så enkelt at dersom du ikke har plass, tid og kapasitet til å ta deg av det du lager så lager man ikke noe...

At det er en stor rase som er dyr i drift er faktisk HELT uvesentlig og overhodet ikke noe argument for å avlive friske valper.........

1. Før man spyr ut valper av en skjelden rase så bør man være sikker på at det er marked for det

2. Har man ikke tid, plass og anledning til å ta seg av, og gi valper over 8 uker det de trenger så har man ikke kull..

Dette er ikke vanskelig i det hele tatt liksom...........

Dette høres dønn useriøst ut og ferdig med det - styr unna.........

Jeg er også imot å selge valper på billigsalg - igjen, har man ikke plass, tid og kapasitet så bør man finne seg en annen hobby liksom...... frimerker eller noe sånt.

Greit nok jeg skal akseptere at oppdrettere av svært skjeldne valper kanskje går ned på prisen - men for andre som har raser som er mer vanlig synes jeg det er useriøst og det ødelegger mye for de seriøse, for selger man på billigsalg så er målet å bli kvitt valpene og da er ofte kjøperne ikke spesielt godt egnet heller.

Jeg synes forøvrig ikke det er noe godt argument for billigsalg å si at noen ikke har råd til 10000 men kan allikevel være god eiere........... Kjempedårlig argument - for har da disse menneskene penger til å ta vare på hunden lengden?

La oss da gå over på KO igjen - noen har bare 5000 men er ifølge Aud ypperlige valpekjøpere - har de da råd til en 15-20 000 til å gjerde inn ett området som KO'en da ifølge Aud trenger?

Neppe...... og hvor velegnet er de da?

Så om man har spart opp 20.000 fordi man vil ha både gjerde og hund,så er man fortsatt ikke en egnet valpekjøper??

Hvor har dere det fra at man må ha minimum 30.000 på konto for og være en seriøs og god hundeeier?

Jeg er ofte blakk som ei kirkerotte for og si det rett ut,men mine hunder får da det de trenger fordet!

Det jeg gjør,er og korte ned på mine goder,slik at jeg har bedre råd til det hunden trenger. Og jada,uforutsette hendelser som en dylegeregnign på 10.000 KAN komme. Men nå er jeg så heldig at en del av vetrinærene rundt meg er opptatt av at hunden skal ha det godt,og de aksepterer derfor avbetaling uten og mukke.. Så får jeg virkelig skrenke inn på alle utgifter et par mnd til regninga er betalt så ordnet det problemet seg ganske greit. Penger har lite eller ingen ting med og avgjøre om man er en god hundeeier. Og jeg må si at for meg som er relativt ny på internett og hundeforumer,så får jeg virkelig vondt av og hre at jeg aldri skulle hatt hund,nettopp fordi jeg har dårlig økonomi. JEG sørger for at hundene mine har det stabilt og godt,om det går på bekostning av min velvære får så være. For det er ikke så viktig som min hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og leser og er helt sjokka, er det virkelig mulig å avlive valper bare forde at de ikke får dem solgt??? fy søren altså.

Jeg sitter her med en hannvalp igjen etter de kullet som ble født før jul og har nå kanskje funnet hjem til han, men å sette ned prisen enda.... nei det gjør jeg ikke han er bare 12 uker(folk tror jo at de kan få kjøpt han til halv pris) men at han blir litt rimligere for dem som skal ha han JA det blir han for nå selges han ferdig vaksinert, så de som skal ha valpen slipper å vaksinere hunden på et helt år.

Men tanken på avliving har ikke slått meg i det hele tatt, jeg hadde heller meldt oss på et valpekurs og jobbet med hunden enn å avlive den.

Gerit nokk om en har flere valper men trenger jo ikke å avlive dem forde vell. det går fint an å finne nye hjem til dem og det er jo ikke så alt for vannskelig å sette ned prisen en tusenlapp eller to når de vokser litt til, bare kjøperen kan garantere et godt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss da gå over på KO igjen - noen har bare 5000 men er ifølge Aud ypperlige valpekjøpere - har de da råd til en 15-20 000 til å gjerde inn ett området som KO'en da ifølge Aud trenger?

Neppe...... og hvor velegnet er de da?

Ikke alle som bare har råd til 5000 for en valp er ypperlige valpekjøpere, men for meg er det ikke synonymt med å være en god hundeeier at man har god råd. Gjerde må de ha råd til, for det må være oppe før de får kjøpt noen K.O. av meg. På det siste punktet har jeg lært meg at jeg må være streng og ikke bare stole på folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ofte blakk som ei kirkerotte for og si det rett ut,men mine hunder får da det de trenger fordet!

Det jeg gjør,er og korte ned på mine goder,slik at jeg har bedre råd til det hunden trenger. Og jada,uforutsette hendelser som en dylegeregnign på 10.000 KAN komme. Men nå er jeg så heldig at en del av vetrinærene rundt meg er opptatt av at hunden skal ha det godt,og de aksepterer derfor avbetaling uten og mukke.. Så får jeg virkelig skrenke inn på alle utgifter et par mnd til regninga er betalt så ordnet det problemet seg ganske greit.

Men hvis du har mulighet til å avse egne goder i mnd for å nedbetale dyrlege regning så kan du vel gjøre det samme for å spare opp til å betale det en valp koster? Man skal ha økonomi til å takle uforutsette utgifter før man skaffer seg hund, og da har man også økonomi til å betale det en valp koster. Selv har jeg alltid "litt ekstra" på konto for sikkerhets skyld + at hundene er forsikret. Alle har ikke mulighet til det, men man klarer alltids å spare litt, hvis ikke har man jo rett og slett ikke råd til å ha hund mener jeg...

Og til det tråden handlet om ; Jeg syns det er helt forkastelig å avlive friske valper fordi man ikke har tid/plass til dem. De som gjør det burde aldri fått valper i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du har mulighet til å avse egne goder i mnd for å nedbetale dyrlege regning så kan du vel gjøre det samme for å spare opp til å betale det en valp koster? Man skal ha økonomi til å takle uforutsette utgifter før man skaffer seg hund, og da har man også økonomi til å betale det en valp koster. Selv har jeg alltid "litt ekstra" på konto for sikkerhets skyld + at hundene er forsikret. Alle har ikke mulighet til det, men man klarer alltids å spare litt, hvis ikke har man jo rett og slett ikke råd til å ha hund mener jeg...

Og til det tråden handlet om ; Jeg syns det er helt forkastelig å avlive friske valper fordi man ikke har tid/plass til dem. De som gjør det burde aldri fått valper i første omgang.

Jada,jeg kan helt sikkert spare opp penger slik at jeg kan betale hele kjøpesummen. Men i følge enkelte er jeg da fortsatt en dårlig hundeeier fordi jeg ikke egentlig har råd! Hvis jeg sparer opp til en hund på 8000,så må jeg ha utstyr itillegg så jeg sparer opp 15.000 før jeg kjøper meg en valp. betyr det at jeg har god råd? Nei,jeg må alikevel spare opp penger for alt mulig rart. Og nei,jeg har ikke mulighet enda til og ha 10.000 stående på kontoen min,så da er jeg er jeg en dårlig og useriøs hundeeier som har forhastet meg inn i det og kjøpe hund?

Forresten er dette helt OT,men jeg blir både skuffet og sint når jeg hører ignorante utallelser som dette.

Endret av Mod: slått sammen dobbel post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada,jeg kan helt sikkert spare opp penger slik at jeg kan betale hele kjøpesummen. Men i følge enkelte er jeg da fortsatt en dårlig hundeeier fordi jeg ikke egentlig har råd! Hvis jeg sparer opp til en hund på 8000,så må jeg ha utstyr itillegg så jeg sparer opp 15.000 før jeg kjøper meg en valp. betyr det at jeg har god råd? Nei,jeg må alikevel spare opp penger for alt mulig rart. Og nei,jeg har ikke mulighet enda til og ha 10.000 stående på kontoen min,så da er jeg er jeg en dårlig og useriøs hundeeier som har forhastet meg inn i det og kjøpe hund?

Det er jo tull å si at man er en dårlig hundeeiere hvis man ikke har X antall kroner stående på kontoen sånn just in case. De som sier noe slikt er, etter min mening, litt skrudde i hjernemassen sin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tull å si at man er en dårlig hundeeiere hvis man ikke har X antall kroner stående på kontoen sånn just in case. De som sier noe slikt er, etter min mening, litt skrudde i hjernemassen sin. :)

Takk for det Aud. :D

Godt og vite at ikke alle er så trangsynte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Takk for det Aud. :D

Godt og vite at ikke alle er så trangsynte..

Slutt å være så forbanna hårsår Ulvinne - det kler deg ikke - begynn i stedet å lese det som står og drit i å legge til det du mener mangler - det blir feil allikevel.

Det er ikke jeg som krever minst 2 mål inngjerdet område før jeg selger valp!

Det er også en kjensgjerning at mange "oppdrettere" som selger valper på billigsalg gjør det for å bli kvitt valpene fortest mulig - og de jeg vet om som gjør det er ikke spesielt opptatt av hvor bikkjene havner bare de blir kvitt dem og får penger for dem...............

MEN - for å dra den med økonomi igjen - dårlig og lite forutsigbar økonomi er en av grunnene til at jeg ikke selger valp til "ungdommer" som ikke har foreldre som backer opp............

De jeg selger valp til skal ha orden på livet sitt, ha forutsigbarhet og være klar over at hund koster mer enn kjøpesummen.

Jeg sier heller ikke at hundene dine ikke får det de trenger - så slutt å ta til deg alt mulig.

Og hva søren er feil med å spare liksom?

Spør du meg så vil det være ett kvalitetsstempel om en ungdom faktisk sparer til hund og utstyr og ikke ringer rundt til alle og kjøper valp der de får den på avbetaling fordi de MÅ ha hunden NÅ liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Hvis du ikke VET at du får gitt valpene gode hjem før du må begynne å avlive de så ikke AVL da?I alle dager!Er det ikke marked for rasen i Norge så ser jeg ingen grunn til at oppdrettere skal få avle på de ? I mine øyne:totalt useriøst!Like useriøst som alle de som driver kjøkken"oppdrett" av kattunger.

Btw..enig med Belgerpia når det gjelder pris..har du ikke råd til å gi full pris for en hund så har du ikke råd til hund.Punktum.

Pan kostet meg 25000,- i en 4 måneders periode..

Edit av mod: slått sammen dobbelt post

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å være så forbanna hårsår Ulvinne - det kler deg ikke - begynn i stedet å lese det som står og drit i å legge til det du mener mangler - det blir feil allikevel.

Det er ikke jeg som krever minst 2 mål inngjerdet område før jeg selger valp!

Det er også en kjensgjerning at mange "oppdrettere" som selger valper på billigsalg gjør det for å bli kvitt valpene fortest mulig - og de jeg vet om som gjør det er ikke spesielt opptatt av hvor bikkjene havner bare de blir kvitt dem og får penger for dem...............

MEN - for å dra den med økonomi igjen - dårlig og lite forutsigbar økonomi er en av grunnene til at jeg ikke selger valp til "ungdommer" som ikke har foreldre som backer opp............

De jeg selger valp til skal ha orden på livet sitt, ha forutsigbarhet og være klar over at hund koster mer enn kjøpesummen.

Jeg sier heller ikke at hundene dine ikke får det de trenger - så slutt å ta til deg alt mulig.

Og hva søren er feil med å spare liksom?

Spør du meg så vil det være ett kvalitetsstempel om en ungdom faktisk sparer til hund og utstyr og ikke ringer rundt til alle og kjøper valp der de får den på avbetaling fordi de MÅ ha hunden NÅ liksom.

For det første: jeg er ikke hårsår,men jeg begynner og bli dritt lei av og høre slike ting.(for og bruke ditt språk). Jeg er helt enig i at en oppdretter ikke bør selge sine valper bare for og bli kvitt de,og jeg synes heller ikke hvemsomhelst skal få kjøpe valp.

Og sa jeg at jeg r i mot sparing?

Men at man kanskje går litt ned på pris,men stiller de samme betingelsene ang hvem som får kjøpe valp,det ser jeg ikke noe galt i, Er ikke det mer seriøst en og avlive de?

Jeg har sagt det før og jeg kan si det igjen,jeg forstår godt hvorfor enkelte oppdrettere ikke vil selge hund til ungdom nettopp av de grunner du nevner,men ikke alle som kjøper "billigehunder" er useriøse og forhastet i sitt valg.

Btw..enig med Belgerpia når det gjelder pris..har du ikke råd til å gi full pris for en hund så har du ikke råd til hund.Punktum.

Pan kostet meg 25000,- i en 4 måneders periode..

Og hvorfor ikke det? Om man ikke har 10.000 på bok,men man har 5000,i tomnd,da har man samme sum,men ikke med en gang. Om jeg sparer 50.000 så skal jeg i teori kunne ha et flott hundehold en liten stund,men hva da de pengene er borte? Jada,jeg kan spare mer hele tiden,sånn i tilfelle det skulle skje med hunden. Som jeg sier er jeg så heldig og ha vetrinærer som bryr seg om noe annet enn bare pengene,jeg kan derfor få regning jeg kan dele opp. Fler med meg har denne muligheten,og er det noe galt i og bruke en slik løsning?

Edit av Mod: slått sammen dobbel post

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw..enig med Belgerpia når det gjelder pris..har du ikke råd til å gi full pris for en hund så har du ikke råd til hund.Punktum.

Pan kostet meg 25000,- i en 4 måneders periode..

Dummeste jeg har hørt a gitt :)

Hvis jeg skulle betalt full pris hadde nok hverken Tinka eller Pia vært hos meg... Pia er halvt mamma sin og Tinka fikk jeg av mamma fordi jeg ikke hadde råd til å betale henne selv.

Men mine hunder har aldri manglet noe.

Hvordan kan det ha seg da??

Lurer på hvor dere tar slike ting fra jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor ikke det? Om man ikke har 10.000 på bok,men man har 5000,i tomnd,da har man samme sum,men ikke med en gang. Om jeg sparer 50.000 så skal jeg i teori kunne ha et flott hundehold en liten stund,men hva da de pengene er borte? Jada,jeg kan spare mer hele tiden,sånn i tilfelle det skulle skje med hunden. Som jeg sier er jeg så heldig og ha vetrinærer som bryr seg om noe annet enn bare pengene,jeg kan derfor få regning jeg kan dele opp. Fler med meg har denne muligheten,og er det noe galt i og bruke en slik løsning?

Nettopp...så spar da?Har man lyst på hund så har man vel gjerne lyst på hunden lenge nok til å rekke å spare opp eller? Jeg er ikke rik jeg heller (overhodet ikke...) men jeg har da penger til å spare opp til en hund og jeg er kredittverdig nok til å få ordnet penger kjapt er det krise.Jeg pratet med en dyrlege engang som sa at det var ufattelig mange som måtte avlive bikkja fordi de ikke hadde råd til å betale for enkle ting som benbrudd o.l...Sånt må man bare klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp...så spar da?Har man lyst på hund så har man vel gjerne lyst på hunden lenge nok til å rekke å spare opp eller? Jeg er ikke rik jeg heller (overhodet ikke...) men jeg har da penger til å spare opp til en hund og jeg er kredittverdig nok til å få ordnet penger kjapt er det krise.Jeg pratet med en dyrlege engang som sa at det var ufattelig mange som måtte avlive bikkja fordi de ikke hadde råd til å betale for enkle ting som benbrudd o.l...Sånt må man bare klare.

Men om akkurat den hunden du vil ha selges til nedsatt pris, og det ikke er noe galt med den, hvorfor insistrere på å kjøpe en til full pris da? bare for å vise at du kan? Det blir litt for dumt.

Synes du slenger alle over med en kam (okai jeg er ikke god på sånne uttrykk, men du skjønner). Ikke alle som ikke kjøper hund til redusert pris, lar den gå uten skikkelig pleie og stell. Trangsynt kalles det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...