Gå til innhold
Hundesonen.no

"I gamledager greide hundene seg fint på restemat, de døde ikke av det"


Wheaten terrier

Recommended Posts

Noen kan gi inntrykk av at alt var bedre før. Sikkert ikke bare jeg som har hørt at før så hadde de ikke spesialfôr men hundene greide seg fint og levde lenge bare på rester. Så da har jeg lurt på hvis de greide seg så bra, hvorfor gir vi ikke hunden rester nå også? Hvorfor gir vi fôr når det gikk så bra som folk sier å gi dem rester?

EDIT: Vet ikke egentlig om dette er et diskusjonsemne, men det får gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Så da har jeg lurt på hvis de greide seg så bra, hvorfor gir vi ikke hunden rester nå også? Hvorfor gir vi fôr når det gikk så bra som folk sier å gi dem rester?
Jeg tror det beror på flere faktorer. "Gamle dagers" husholdning var mere basert på naturlige råvarer, slakter'n på hjørnet hadde alltid et bein eller fem i reserve til kundenes hunder, man var mer opptatt av mat ikke skulle kastes men komme dyra til gode og det var liten eller ingen tilgang på ferdigprodusert hundefôr. Så hvorfor ikke restemat til hundene - det gis jo overalt ellers i verden hvor folk har lavere inntekter enn det som vi har og hvor spesialkomponert dyrefôr neppe står høyest på innkjøpslista - om det i det hele tatt står der.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har vi noen statistikk på levealder og helsestatus på hunder før kontra nå? For akkurat samme argument, som at det fungerte jo bra før har jeg hørt om menneskemat, vitaminer, diverse vaksiner osv, men faktum er jo at levealderen er mye høyere i Norge nå enn hva den var i "gamle" dager, og mangelsykdommene er stort sett borte. Nå sliter vi istedet med livstilsykdommer, og er kanskje ikke noe bedre stilt - men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Tjah. Fåglarne veit. Spørs om ikke alt dette ferdigproduserte fôret som vi kjefter i oss egentlig er så veldig bra siden vi hele tida må etterfylle med vitaminer og ymse andre tilsetningsstoffer for å klare å sette ene beinet foran det andre ( gå - heter det visst). Bikker skal ha tørrfor med vitaminer og tilsetningsstoffer og en ekstra dæsj med selolje eller lignende for å fungere, leger og veterinærer tar blodpris for å gi oss to og firbeinte litt ekstra "livskvalitet" foran tv'n eller der det det måtte passe. I gamle dager tygde man en gråstein og var forøyd med det...

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet iallefall at Buffy ble bedre i magen da hu ikke kun fikk spesialfor til 600 kr, men rå mat, middagsrester og det som var tilgjengelig der og da... Kommer til å savne den kompostkverna asså.. Her kommer det til å bli mye matavfall i forhold til før iallefall! Det er det ikke tvil om... Buffy levde vel mer eller mindre 50% på matavfall... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah. Fåglarne veit. Spørs om ikke alt dette ferdigproduserte fôret som vi kjefter i oss egentlig er så veldig bra siden vi hele tida må etterfylle med vitaminer og ymse andre tilsetningsstoffer for å klare å sette ene beinet foran det andre ( gå - heter det visst). Bikker skal ha tørrfor med vitaminer og tilsetningsstoffer og en ekstra dæsj med selolje eller lignende for å fungere, leger og veterinærer tar blodpris for å gi oss to og firbeinte litt ekstra "livskvalitet" foran tv'n eller der det det måtte passe. I gamle dager tygde man en gråstein og var forøyd med det...

--

Per Olav

Ja, mye av det ferdigproduserte vi spiser er så "gjennomprodusert" at hverken tarm eller fordøyelse får noe å jobbe med, og dermed etterfyller menneskene med dilldall og vitaminer og greier for å klare å sette det ene benet foran det andre. MEN - i gamle dager døde vi tidligere, så at noe dilldall virker er det vel liten tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til det kan vel ha ymse forklaringer?

--

Per Olav

Selvsagt! Alt i fra helsevesen, bostandard osv osv osv. På samme måte som at vi idag blir overvektige av ymse forklaringer - det er like mye en livstilsdiskusjon som en matdiskusjon. Jeg vil likevel tro at dagens mat og innholdet i den er medvirkende i forhold til feks mangelsykdommer og andre sykdommer som før i tiden førte til lavere gjennomsnittlig levealder - selv om det på langt nær er eneste forklaringen.

Uansett er det kanskje en litt lite givende diskusjon, for det er en så sammensatt problemstilling med så mange faktorer i at det blir gjetting fra både min og andres side. Ett eksempel: En horde leger forsket på dette med kreft i tarmsystemer. De fant ut at maten i en nordmann med kosthold hovedsaklig bestående av "ferdigprodukter" brukte i snitt 3 døgn på å gå gjennom fordøyelsessystemet. I et afrikansk land der de levde av råvarer, var samme fordøyelsestid i underkant av 12 timer. Blandt nordmenn er tarmkreft en av de mest økende krefttypene, mens i det afrikanske landet i undersøkelsen var tarmkreft stort sett ikke-eksisterende. Dermed hadde de en mistanke om at det faktum at fordøyelsesprosessen vår og det at den brukte så lang tid (bla pga fibermangel) var en av hovedgrunnene til kreft i tarm. Samtidig kunne de ikke si dette med noen grad av sikkerhet, da gjennomsnittlig levealder i det landet var under 40 år - som kunne være grunnen til at de ikke fikk tarmkreft. Så det er alltid "ymse forklaringer" når det gjelder helse - og mye kvalifisert gjetting. Og skal man tro alt man leser, så er fett farlig ett år, gulrøtter et neste år, og en sommer var det ramaskrik om hvor farlig melk var. For noen år siden var det kolestrol og egg som var farlige greier. En stund var det e-stoffer som var så farlige at folk kjøpte bøker som forklarte hva de forskjellige e-stoffene var og hva de var farlige for, nå er det vel karbohydrater som er livsfarlige og Fedon Lindberg har en hel skole med ernæringseksperter som leies inn av firmaer for å lære ansatte å holde seg unna karbohydratene og dermed holde seg friske. Hvordan vi i det hele tatt har overlevd de siste 10 årene er vel egentlig et mysterium :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Alt var ikke bedre før, men noe var bedre.

Jeg tror den gemene hundeeier er glad for tørrforet. Tror tørrfor er helt ok også. Min forrige hund levde i allefall 11 år på det.

Det med kosthold er vanskelig. Alle sjokkoverskrifter i tabloidene viser det.

Men er det ikke slik at hundene våre ofte lider mye av de samme livsstilssykdommene som oss ?

Og hvorfor blir vi syke ? Vel jeg har noen tanker om det også.

Først og fremst; Er vi virkelig så mye mer syk nå enn før ? Vi har jo snart en diagnose for alt, der det før kaltes for gikt, tæring osv.

Dersom vi er mer syke, og bikkjene med oss; hva har det å si at "alt" overlever, vokser opp og forplanter seg ? Har det noe å si at man i dag fint kan bære fram et barn med diabetes, når det var umulig for 30 år siden ? Samme sak med hundene. Er vi så flinke at alt får leve, og det at vi får sykdommer av både mental og somatisk art bare er prisen vi betaler ?

Ang hund igjen. Jeg har en tro på at ferskt er bedre enn konservert. Har ikke noe belegg for påstanden. Føler bare at det er logisk. Ergo tror jeg BARFerne har et sunnere kosthold for sine hunder, enn undertegnede som glatt forer med tørrfor.

Jeg har kommet fram til at jeg tar den gylne middelvei for min hund. Han er en omnivore, og får derfor alt mulig å spise. Tørrfor, middagsrester, brødskiver, frukt rått slakteavfall fisk osv.

Ang oss tofotinger: Hva er tendenesene for den vestlige befolkning ? Økende overvekt, kreft og mentale lidelser. Hva har skjedd de siste 30 år som kan forklare dette ? Vi har ihvertfall hatt en enorm økning i konsum av raffinert sukker, samtidig som det generelle aktivtetsnivået har gått ned. Vi har eskalerende matriell velstandutvikling og mindre tid. Kravene er tøffe både i kjærlighetslivet og i arbeidslivet.

Mulig at våre hunder er mer stresset, feitere og sykere enn før. Har dog ingen fakta som kan underbygge slike påstander, så det får stå som en hypotese. Kanskje andre har dokumentasjon ?

mh

cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har vi noen statistikk på levealder og helsestatus på hunder før kontra nå? For akkurat samme argument, som at det fungerte jo bra før har jeg hørt om menneskemat, vitaminer, diverse vaksiner osv, men faktum er jo at levealderen er mye høyere i Norge nå enn hva den var i "gamle" dager, og mangelsykdommene er stort sett borte. Nå sliter vi istedet med livstilsykdommer, og er kanskje ikke noe bedre stilt - men det er en annen sak.

Det er gjort noen undersøkelser på levealder på hunder. Frode Lingås på NVH gjorde det for noe år siden. Husker ikke ikke farta hvordan levealderen er nå og før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis levealderen er høyere på våre hunder i dag, så kan det ha mange årsaker. Jeg kan bare forsøke å tenke litt høyt.

Vaksinasjonsstatus - de aller fleste hunder i dag er vaksinert og vi har lite smittsomme sykdommer

Veterinærkompetanse - det finnes mange flere smådyrveterinærer i dag enn for eksempel for 30 år siden. Disse har spisskompetanse på smådyr. Samtidig har værden generlt fått videre slik at vi kan behandle fler og fler hunder slik at vi slipper å avlive de.

Kunnskap hos hundeeier - dette gjør at hundeeier selv i større grad kan se symptomer på ting og sette inn tiltak, f.eks oppsøke veterinære.

Hvordan hundene holdes - hundene bor i større grad sammen med oss mennesker inne i våre hus. Tidligere løp hundene mye løs ute alene, eller de var oppstallet ute i hundegård eller i fjøs (dette skjer i dag også, men i mindre utstrekning).

Hundefor - hundene får i dag i større grad fullfor nå enn tidligdere.

Avlsarbeid - mulig avl kan ha en del å si på levealder

Samtidig ser vi andre trender. Det ser ut til (har ikke noen dokumentasjon på dette, er bare et inntrykk) at flere hunder har allergier. Kan dette skyldes foret?? Eller er det noe annet?

Mennesker er også mer allergiske nå enn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kan gi inntrykk av at alt var bedre før. Sikkert ikke bare jeg som har hørt at før så hadde de ikke spesialfôr men hundene greide seg fint og levde lenge bare på rester. Så da har jeg lurt på hvis de greide seg så bra, hvorfor gir vi ikke hunden rester nå også? Hvorfor gir vi fôr når det gikk så bra som folk sier å gi dem rester?

EDIT: Vet ikke egentlig om dette er et diskusjonsemne, men det får gå...

Hunder kan godt leve problemfritt på vanlig norsk husmansskost. Det er sammensatt og variert så det holder. Men rester? Nei den kjøper jeg ikke uten videre. De må få hele pakka med både kjøtt, grønnsker og hva som ellers hører til. Om "restematen" er komplett på den måten så, ja ..ellers ikke. Det er altså ikke nok å slenge til hunden "sausogpotitter "og tro den lever godt på det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Hunder kan godt leve problemfritt på vanlig norsk husmansskost. Det er sammensatt og variert så det holder. Men rester? Nei den kjøper jeg ikke uten videre. De må få hele pakka med både kjøtt, grønnsker og hva som ellers hører til. Om "restematen" er komplett på den måten så, ja ..ellers ikke. Det er altså ikke nok å slenge til hunden "sausogpotitter "og tro den lever godt på det.

Tja. Jeg kan ikke minns at jeg så vannskjøtta bikkjer da jeg var barnsben. Og det er jaggu mange år siden :)

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg kan ikke minns at jeg så vannskjøtta bikkjer da jeg var barnsben. Og det er jaggu mange år siden :)
Nei det kan jeg ikke minnes jeg heller, men jeg så ikke etter dem. Hadde nok med å klatre i trær og falle ned fjellskrenter og denslags og løpe skrikende hjem til a bestemor og få renset skrubbsåra på knea med jodbensin på vattdott eller plastret fingrene etter kniven vi alltid fløy rundt med...Det var tider det PO. I dag er kniv tabu for dem uten folkedrakt og spesialtillatelse og barna må bare leke i lekeapparater med godkjent sand fra EU under mens onkler og tanter vokter dem hele tiden. Du verden så lenge siden det er ja.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Nei det kan jeg ikke minnes jeg heller, men jeg så ikke etter dem heller. Hadde nok med å klarte i trær og falle ned fjellskrenter løpe hjem til bestemor og få renset knea med skrubbsår eller plastret fingerene etter kniven vi alltid fløy rund med...Det var tider det PO. I dag er kniv tabu for dem uten folkedrakt og spesialtillatelse. Du verden så lenge siden det er ja.
;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som å høre min far.. "I gamle dager, som vil si for ca. 20 år siden :D , DA levde alle dyr, både katter, hunder, sauer, geiter, kaniner..osv. på restemat, brødskiver og potetskrell." Så for til dyrene er bare tull med pengene.. :D JEG derimot holder meg til gode gamle tørrforet fremfor restemat og "poteskrell" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Det er som å høre min far.. "I gamle dager, som vil si for ca. 20 år siden :D , DA levde alle dyr, både katter, hunder, sauer, geiter, kaniner..osv. på restemat, brødskiver og potetskrell."
Sauer, geiter og kaniner også.. Bevares :D
Så for til dyrene er bare tull med pengene.. :D
Tja, fåglarne veit, Magica. Bein, kjøttkakene og den stekte eller kokte fisken som ble til overs, potetene, grønsakene... hva er forskjellen?
JEG derimot holder meg til gode gamle tørrforet fremfor restemat og "poteskrell" :(
Æh... det gode gamle tørrfôret er ikke gammelt.... Viste du at bindemidlet i tørrfõr bl a inneholder aske?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det kan jeg ikke minnes jeg heller, men jeg så ikke etter dem. Hadde nok med å klatre i trær og falle ned fjellskrenter og denslags og løpe skrikende hjem til a bestemor og få renset skrubbsåra på knea med jodbensin på vattdott eller plastret fingrene etter kniven vi alltid fløy rundt med...Det var tider det PO. I dag er kniv tabu for dem uten folkedrakt og spesialtillatelse og barna må bare leke i lekeapparater med godkjent sand fra EU under mens onkler og tanter vokter dem hele tiden. Du verden så lenge siden det er ja.

Trenger ikke være så hauggammel for å ha opplevd det da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauer, geiter og kaniner også.. Bevares :)Tja, fåglarne veit, Magica. Bein, kjøttkakene og den stekte eller kokte fisken som ble til overs, potetene, grønsakene... hva er forskjellen?Æh... det gode gamle tørrfôret er ikke gammelt.... Viste du at bindemidlet i tørrfõr bl a inneholder aske?

--

Per Olav

Nå er det slik at vi lager akkurat så mye mat at det rekker til oss to, så det blir ingen rester til overs.. :D Blir det det spiser vi det til lunsj ;)

"Gode gamle" er bare et uttrykk, vet det ikke er gammelt, ;) , og det med aske visste jeg ikke. Men har hørt at det visst nok er nyttige vitaminer i aske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene mine har hatt mange hunder, alle de har fått restemat, og de har vært både friske og levd lenge.

Har hørt at hunder ikke har godt av bare hundemat heller.

Om de har vært friske og levd lenge, så har de nok ikke levd på restemat,i den forstand rester..men har fått hele pakka med både kjøtt og grønnsaker. Dessuten hvor friske hundene i "gamle dager" egentlig var? hvem vet? De gikk vel stort sett bare der...sånn generellt. Nå skal jag ikke si noe om hvordan dine besteforeldre hadde hund for det vet jeg ingenting om, men på generell basis. Men det man ser er at hunder må ha et balansert forhold angående fosfor og kalsium ellers kan det føre til at de blir "franske" i fronten iflg. en ekspert på ernæring jeg sjekket med. Og vedkommende var også enig med meg angående restemat, men de lever godt på vanlig norsk husmansskost.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Men det man ser er at hunder må ha et balansert forhold angående fosfor og kalsium ellers kan det føre til at de blir "franske" i fronten iflg. en ekspert på ernæring jeg sjekket med. Og vedkommende var også enig med meg angående restemat, men de lever godt på vanlig norsk husmansskost.
For min del er gamle dagers "restemat" synonymt med det som ble til overs etter middag osv, m a o vanlig traust, norsk husmannskost. Jeg tror neppe at det er skadelig for hundene - feilernæring kan man neppe kalle det. Jeg kan ikke minnes å ha sett et eneste menneske med "fransk front" i gamle dager som følge av husmannskost. Ikkke bikkjer heller, forresten.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som å høre min far.. "I gamle dager, som vil si for ca. 20 år siden ;) , DA levde alle dyr, både katter, hunder, sauer, geiter, kaniner..osv. på restemat, brødskiver og potetskrell." Så for til dyrene er bare tull med pengene.. ;) JEG derimot holder meg til gode gamle tørrforet fremfor restemat og "poteskrell" :)

Så da kan jeg begynne å fôre hønene, sauene og lille geit på restemat, er det slik å forrstå? ;)

Hva med hestene kan de få restemat også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...