Gå til innhold
Hundesonen.no

Det koker over for meg nå snart!


jaktlykke

Recommended Posts

Nå er det ikke en diskusjon om hundegården min dette dreier seg om; det er andres slappe hundehold.

Det forslaget du skisseres høres forresten ut som Guantanaobasen. Elektriske gjerder som gir dobbel karamell! Det bor en del barn her på området også - hva skjer når de får skikkelig støt da?

Ja, og jeg kommer emet et godt forslag til deg, som jeg visste på forhånd at du ikke ville følge.

Hvis ungene tar på den strømførende ståltråden så må de på innsiden av gjerdet, hvis du ikke setter opp en på usiden av gjerdet også. Og da er du kvitt ungene, de gidder nok ikke ta på gjerdet mer da, men det er ikke noen farlig strøm, selv om den gjør vondt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Skjønner ikke helt sammenhengen her, Aud, du mener jaktlykke bør ha strøm på innsiden av gjerdet sitt sant? Hva hindrer dette naboens hunder i å fortsette med herjingen sin? Det eneste hun risikerer skjer om hun hadde gjort det hadde vært at naboens hunder fremdeles raider som de lyster, hennes hunder kan smelle i gjerdet, få støt, og man vet aldri hva de evt i etterkant forbinder dette støtet med. Forbinder de det med syn av hund har hun skaffet seg et aldri så lite problem tror jeg. Enda verre, om de forbinder det med en unge. Eksemplene er mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel og gjerde inn hele tomta,så da kommer ikke naboens bikkjer på hennes område.

Men det hindrer jo ikke at problemet fortsetter...

Hunden kan jo fortsatt komme bort til gjerdet og plage hundene som den gjør nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt sammenhengen her, Aud, du mener jaktlykke bør ha strøm på innsiden av gjerdet sitt sant? Hva hindrer dette naboens hunder i å fortsette med herjingen sin? Det eneste hun risikerer skjer om hun hadde gjort det hadde vært at naboens hunder fremdeles raider som de lyster, hennes hunder kan smelle i gjerdet, få støt, og man vet aldri hva de evt i etterkant forbinder dette støtet med. Forbinder de det med syn av hund har hun skaffet seg et aldri så lite problem tror jeg. Enda verre, om de forbinder det med en unge. Eksemplene er mange.

Strøm på innsiden av gjerdet vil hindre hundene i å grave seg ut. Et gjerde har som kjent to funksjoner, å holde ting/dyr på innsiden av gjerdet og å holde uønskede ting/dyr på utsiden av gjerdet.

Når en hund får et støt en gang av skikkelig strøm, så besinner hundene seg senere og farer ikke mot gjerdet en gang til. Du overdramatiserer senskadene av dette tenkte strømgjerdet. Det er meget effektivt, og har så vidt jeg har erfart ikke skapt noen negative senskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm på innsiden av gjerdet vil hindre hundene i å grave seg ut. Et gjerde har som kjent to funksjoner, å holde ting/dyr på innsiden av gjerdet og å holde uønskede ting/dyr på utsiden av gjerdet.

Når en hund får et støt en gang av skikkelig strøm, så besinner hundene seg senere og farer ikke mot gjerdet en gang til. Du overdramatiserer senskadene av dette tenkte strømgjerdet. Det er meget effektivt, og har så vidt jeg har erfart ikke skapt noen negative senskader.

Skjønner ikke hvorfor mase så mye med dette. Trådstarter har da hundegård som fungerer, problemet er jo andre hunder som kommer på hennes tomt, og er ute etter tips om hvordan løse dette. Ser ikke helt hvordan det vil hjelpe å strømme egne hunder....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke hvorfor Jaktlykke skal ha strøm inne i løpegården sin. Problemet er ikke at hundene hennes prøver å komme seg ut, problemet er jo at naboenes hunder går utenfor og forstyrrer/hisser opp hennes hunder. Om man absolutt skal strømme noe, burde man vel ha det på utsiden av gården da, siden det er der problemet er?

Jeg tror forøvrig jeg hadde ringt Falck eller politiet og fått de til å henta de jeg.. Det kan hende det blir en slutt på løsslipp om det plutselig koster penger å få hjem dyret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm på innsiden av gjerdet vil hindre hundene i å grave seg ut. Et gjerde har som kjent to funksjoner, å holde ting/dyr på innsiden av gjerdet og å holde uønskede ting/dyr på utsiden av gjerdet.

Når en hund får et støt en gang av skikkelig strøm, så besinner hundene seg senere og farer ikke mot gjerdet en gang til. Du overdramatiserer senskadene av dette tenkte strømgjerdet. Det er meget effektivt, og har så vidt jeg har erfart ikke skapt noen negative senskader.

Jaktlykke skrev: Dette medfører en god del irritasjon hos meg og ikke minst frustrasjon hos bikkjene mine.

Det er polartispa mi som sliter mest med dette; hun liker ekstremt dårlig at andre kommer inn og kødder på hennes territorium og hun bare må stå og se på. I tillegg blir det urolig for alle - de lærer seg til å stå og bjeffe og bråke og blir like frustrerte de.

Forslaget ditt Aud løser jo ingenting... Hundene får akkurat den samme irritasjonen som nå selv om hun gjerer inn eiendommen og hennes egne hunder får mer tumleplass (hvilket de ikke trenger for hun har en stor og god hundegård i dag) Naboens hunder vil trigge hennes likevel om de ikke kommer helt inn til gjerdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget ditt Aud løser jo ingenting... Hundene får akkurat den samme irritasjonen som nå selv om hun gjerer inn eiendommen og hennes egne hunder får mer tumleplass (hvilket de ikke trenger for hun har en stor og god hundegård i dag) Naboens hunder vil trigge hennes likevel om de ikke kommer helt inn til gjerdet.

For noe tull!

Selv om du og noen andre ikke evner å se det, så klart dette løser et problem. Ved å gjerde inn hele tomta, så trenger faktisk ikke hundene innenfor gjerdet å oppholde seg i nærheten av gjerdet. Dette bør da jaktlykke kunne lære dem, hvis hundene ikke skjønner det selv. Og hvis hun ikke klarer det, så får hun heller sette opp en tett ugjennonsiktig solid vegg rundt det hele, så slipper hundene å bli trigget, som du kaller det.

At hundegården hennes er stor nok har jeg mine store tvil om. Den er vel på noen ynkelige kvm. tenker jeg,slik som hos de fleste som oppbevarer hundene sine i hundegårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør meg aller mest frustrert i denne situasjonen, er jo at mine hunder lærer seg til å stå og bjeffe og bråke og bygge opp frustrasjon over de som står på utsiden av hundegården.

Mulig jeg er bortskjemt, men jeg er faktisk vant til å ha hunder som ikke bråker. Det er noe av det verste jeg vet - bikkjer som står og gneldrer hele dagene. De to voksne tispene har jeg hatt i henholdsvis 7 og 10 år, og de har kost seg i hundegården og vært sindige og rolige hele tiden.

Nå derimot bjeffer de og bråker med en gang disse andre kommer innom - og lærer opp yngstemann til at dette er OK oppførsel - og det vil jeg ikke ha noe av! Å gjerde inn min eiendom slik at hundene har større område å bevege seg på løser faktisk ikke noe problem så lenge de andre likevel er på utsiden... Vi kan da ikke bunkre oss inn heller - det blir jo helt idiotisk.

En annen ting med disse bikkjene - hva med den frustrasjonen som bygges opp over aldri å få tatt igjen? For jeg vet at polarhunden min IKKE ser med blide øyne på henne; hun er den eneste hunden jeg vet om som hun aldri vil komme overens med. Polarhunden min har alltid slitt med å forholde seg til andre tisper og vi har trent og trent og trent, og hun hadde kommet seg betraktelig inntil vi flyttet og denne spesielle tispa begynte å komme. Så da er vi tilbake til scratch vi da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull!

Selv om du og noen andre ikke evner å se det, så klart dette løser et problem. Ved å gjerde inn hele tomta, så trenger faktisk ikke hundene innenfor gjerdet å oppholde seg i nærheten av gjerdet. Dette bør da jaktlykke kunne lære dem, hvis hundene ikke skjønner det selv. Og hvis hun ikke klarer det, så får hun heller sette opp en tett ugjennonsiktig solid vegg rundt det hele, så slipper hundene å bli trigget, som du kaller det.

At hundegården hennes er stor nok har jeg mine store tvil om. Den er vel på noen ynkelige kvm. tenker jeg,slik som hos de fleste som oppbevarer hundene sine i hundegårder.

igjen så uttaler du deg om ting du ikke har den ringeste anelse om har du sett og målt opp hundegården hennes? Nei det tviler jeg meget sterkt på.. Må forresten bare le av innlegget ditt her. Hun kan jo bygge inne hele eiendommen med tett vegg og så sette tak over. ;) Og hva skal de med ekstra tumleplass som du beskriver om de ikke kan bruke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... så får hun heller sette opp en tett ugjennonsiktig solid vegg rundt det hele, så slipper hundene å bli trigget, som du kaller det.

I hvilket land tror du vi bor?? Det er ikke nede i en krigssone i Afganistan heller...

At hundegården hennes er stor nok har jeg mine store tvil om. Den er vel på noen ynkelige kvm. tenker jeg,slik som hos de fleste som oppbevarer hundene sine i hundegårder.

Tvil så mye du vil Aud, men hundegården min er ikke noe diskusjonstema her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull!

Selv om du og noen andre ikke evner å se det, så klart dette løser et problem. Ved å gjerde inn hele tomta, så trenger faktisk ikke hundene innenfor gjerdet å oppholde seg i nærheten av gjerdet. Dette bør da jaktlykke kunne lære dem, hvis hundene ikke skjønner det selv. Og hvis hun ikke klarer det, så får hun heller sette opp en tett ugjennonsiktig solid vegg rundt det hele, så slipper hundene å bli trigget, som du kaller det.

At hundegården hennes er stor nok har jeg mine store tvil om. Den er vel på noen ynkelige kvm. tenker jeg,slik som hos de fleste som oppbevarer hundene sine i hundegårder.

Skjønner virkelig ikke hvordan dette kan løse det egentlige problemet. Løshundene vil jo uansett komme til gjerdet og tisse det ned, og hvorfor i all verden skal man nøye seg med å bare bruke deler av egen tomt fordi andre hundeeiere ikke tar ansvar??? Det er jo det som er sakens kjerne her, hvordan hun skal få naboene til å skjønne at bikkjene er til irritasjon.

Sette opp en solig ugjennomsiktig vegg rundt hele tomta??? ;) Hihi... Ja, kanskje vollgrav hadde vært tingen også. Og vakt ved inngangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør meg aller mest frustrert i denne situasjonen, er jo at mine hunder lærer seg til å stå og bjeffe og bråke og bygge opp frustrasjon over de som står på utsiden av hundegården.

Mulig jeg er bortskjemt, men jeg er faktisk vant til å ha hunder som ikke bråker. Det er noe av det verste jeg vet - bikkjer som står og gneldrer hele dagene. De to voksne tispene har jeg hatt i henholdsvis 7 og 10 år, og de har kost seg i hundegården og vært sindige og rolige hele tiden.

Nå derimot bjeffer de og bråker med en gang disse andre kommer innom - og lærer opp yngstemann til at dette er OK oppførsel - og det vil jeg ikke ha noe av! Å gjerde inn min eiendom slik at hundene har større område å bevege seg på løser faktisk ikke noe problem så lenge de andre likevel er på utsiden... Vi kan da ikke bunkre oss inn heller - det blir jo helt idiotisk.

En annen ting med disse bikkjene - hva med den frustrasjonen som bygges opp over aldri å få tatt igjen? For jeg vet at polarhunden min IKKE ser med blide øyne på henne; hun er den eneste hunden jeg vet om som hun aldri vil komme overens med. Polarhunden min har alltid slitt med å forholde seg til andre tisper og vi har trent og trent og trent, og hun hadde kommet seg betraktelig inntil vi flyttet og denne spesielle tispa begynte å komme. Så da er vi tilbake til scratch vi da...

Jaktlykke, du har fått mange konstruktive tips om hva du kan gjøre med naboens hunder når han ikke passer på dem - jeg mener fortsatt at det beste er å få lensmann/falck el lign til å hente dem, og så får de betale det det koster å få dem utlevert igjen. Enkelt, og effektivt.

Forøvrig gir du et slående klart bilde av hvorfor man ALDRI skal gå fra hundene sine alene i en hundegård dersom man bor i tettbebygd strøk. Hvem vet når naboens barn begynner å kaste stein på hundene dine som står ute, alene og ubeskyttet? Hvem vet når bygdas psyko kaster inn forgiftet mat, eller står og slår på gjerdestolpene så hundene nesten klikker? Hvem vet når tøffe tenåringer slipper løs hunder med løpetid sammen med sin egen hannhund for å se om "de får det til", og hvem vet hvilke unoter egne hunder lærer seg når man ikke er til stede...

Man går aldri fra hundene sine på et sted hvor de kan utsettes for overlast, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bodd i et tettbebygd strøk så hadde jeg neppe våget å hatt dem ute i hundegården uten tilsyn.... nå bor jeg heldigvis "på landet" med få naboer så da går det an. Har hengelås på hundegården siden ungene som går forbi kanskje har lyst til å gå inn til dem og kose. Selv om de vet at det ikke er lov, så har vi som sagt kommet over dem med nevene mellom sprinklene mens bikkja deres var løs sammen med dem.

Hadde jeg klart å fange hannhunden så hadde mye blitt enklere, men han er kul umulig å få fatt i... for han skjønner jo tydeligvis at dette ikke er lov.

Takk for konstruktive innspill her (noen var dog litt vel ekstreme ;) ) - skal vi holde en fin nabotone her så må vi finne en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bodd i et tettbebygd strøk så hadde jeg neppe våget å hatt dem ute i hundegården uten tilsyn.... nå bor jeg heldigvis "på landet" med få naboer så da går det an. Har hengelås på hundegården siden ungene som går forbi kanskje har lyst til å gå inn til dem og kose. Selv om de vet at det ikke er lov, så har vi som sagt kommet over dem med nevene mellom sprinklene mens bikkja deres var løs sammen med dem.

Hadde jeg klart å fange hannhunden så hadde mye blitt enklere, men han er kul umulig å få fatt i... for han skjønner jo tydeligvis at dette ikke er lov.

Takk for konstruktive innspill her (noen var dog litt vel ekstreme :) ) - skal vi holde en fin nabotone her så må vi finne en løsning.

Jeg hadde selv problemer med en nabohund for flere år siden. Den sprang alltid løs (hanhund) og var mye på besøk på min eiendom. Jeg ga flere ganger beskjed om at de enten måtte ha den i langsline, innhegning eller innendørs. Dette ble ikke overholdt. Det endte med at det ble så mye klager fra naboer at hunden ble avlivet. Det er jo helt uhørt at folk skal la bikkjene sine bli en belastning for nærmiljøet, enten det er at den springer rundt på andre sin eiendom (som ikke har gerde rundt alt) eller står og gneldrer 16 timer i døgnet.

Jeg hadde ikke hatt problemer med å følge råd om Falken/lensmann hvis dette fortsetter. Er de glad i hunden sin skjer dette bare en gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hundegård, men vi hadde problemer med at nabohunden stadig kom inn i hagen vår for å jage de spennende fuglene vi hadde i hage (for dems fugler var ikke spennende ;) )

Jeg har ikke luftegård i hagen, men når den lille tispen kom inn i hagen og Chicka var inne og hørte bjeffingen så ble Chicka veldig urolig, noen var jo på HENNES område.

Jeg gikk over til naboen og sa fra, de skjønnte problemet godt, men forklarte at hun stakk for av når barna gikk ut og inn.

det var bra en stund, så plutselig kom hun tilbake for å jage fugler.

Jeg gikk over til naboen igjen og denne gangen ble det helt stille fra tispen.

Jeg var ikke sinna eller sur når jeg sa fra, men bestemt og forklarte hvordan Chicka reagerte.

Syntes du burde legge det frem på en så saklig måte som mulig, gjerne skriftlig og gi beskjed om at dersom det ikke blir ro på deres eiendom så kommer dere til å få advokat eller lensmann hjelp.

Da bør de vel skjønne tegningen over hvor alvorlig dette problemet deres er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Siste nytt i saken:

Det har vært stille fra den kanten overfor oss fordi de ikke har vært her så mye... MEN!

De som eier hannhunden bor for tiden en del km vekke mens de bygger huset sitt her. Den kjekke hannhunden har beleiret hjemmet til datteren til samboeren min som bor der i nærheten...

Hennes tispe på knappe året ble satt i bånd (klin i døråpningen) mens hun gikk inn og satte fra seg handleposene, og da hun kom ut for å hente hunden så tror dere ikke faenskapet hang fast i henne da!

De prøvde å jage ham vekk etterpå, men han nekta å fjerne seg. De visste ikke hvem eieren var og hva skulle de gjøre?? Så hun ringte meg i går lettere hysterisk for denne ukjente hannen hadde slått seg til der på trappa deres og hun visste ikke om det var en sinnatagg eller ei. Da hun beskrev bikkja så var det ikke vanskelig å vite hvem som eide den nei! Hun kunne fortelle at de hadde tatt hunden sin med seg på jobb om morningen og da de kom hjem om ettermiddagen så var han der fremdeles.... og ingen eiere hadde savnet hunden sin.

Det blir enten sprøyte eller valper av dette - og jeg sa til henne at hannens eiere værsågod måtte stille opp. Må legge til at dette er første løpetid og første hund for dem; men det er tross alt båndtvang og dette er på privat eiendom.... De kan ikke ta tispa si ut for å tisse uten at de står over henne og passer på; hannen står klar til å hoppe på henne.

Nå for ti minutter siden var både hannbikkja og tispa til den andre naboen ute på plenen vår og herja (hun har også løpetid), og inne står mine og bjeffer alldeles ukontrollert og holder på å rive ned hele huset...

Meget fristende å slippe ut brølapen min, men så lavt synker jeg ikke. Det ender bare med et brak. Nei, godt jeg skal reise vekk i helgen <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som veldig mange andre her. Ring politiet/falcken..

Vi har alltid hatt problemer med Naboen nedenfor oss her, som har en god del over 30 huskyer.

Avogtil sliter de seg jo titt og ofte, og alltid rett opp til oss og vår hund.

Min hund er slik som den polartispa du beskriver: liker ikke at andre er på hennes territorium i det hele tatt.. Og det verste er når hun bare må stå å se på.

Vi har alltid ringt politiet, for naboen nytta det sletts ikke å prate med.

Vet ikke om prisen er den samme over hele landet jeg da, men her oppe i finnmark koster det 2500,- å få ut hunden sin.. Var iallefall det vi måtte betale da Bella stakk av under løpetiden.

Dette skjedde ti ganger at vi ringte politiet, og naboen er ikke akkurat rik, så det er godt over ett år siden noen av hannes hunder har vært løs..

Tror det rett å slett er den enkleste måten å bli kvitt dette problemet på.

De taper på det, og slutter å ha de løse. Å hvis jeg forstår riktig, at de bygger nytt hus, så har de kanskje ikke råd akkurat nå til å bruke så mye penger på andre ting. Så kanskje det løser seg etter bare noen telefonsamtaler :)

Si ifra hvordan det går da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Huff...Hørtes IKKE morsomt ut :)

Naboen min hadde hunde sin løs hele tiden...

JEg trenger ikke si mer enn at noen naboer ringte falken, og at hun ikke lever mer nå :D Sånne konsekvenser kan det bli :(

R.I.P Tuva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...