Gå til innhold
Hundesonen.no

Det koker over for meg nå snart!


jaktlykke

Recommended Posts

Jeg og naboene mine har en liten "uenighet" når det gjelder hund.

Vi har 3 hunder - to tisper og en hann - og vi har en stor hundegård som de er i om dagene når vi er på jobb. Der trives de veldig godt.

Våre to nabohus har også hunder, men de er omtrent alltid løse. Nesten hver eneste dag kommer hannhunden opp til oss, driter på plenen og pisser overalt. Tispa til den andre naboen går også mye løs sammen med enten hannhunden eller ungene til naboen. Og den er ofte hos oss.

Dette medfører en god del irritasjon hos meg og ikke minst frustrasjon hos bikkjene mine.

Det er polartispa mi som sliter mest med dette; hun liker ekstremt dårlig at andre kommer inn og kødder på hennes territorium og hun bare må stå og se på. I tillegg blir det urolig for alle - de lærer seg til å stå og bjeffe og bråke og blir like frustrerte de.

Mens jeg sitter her og skriver, så hører jeg uling og bråk fra hundegården. Går ut og kikker, og der står den helsikes hannhunden rett utenfor nettingen :) .

Jeg har mange ganger tatt dette opp med naboene - bedt dem å å være så snille å ha kontroll på bikkja eller ha den i bånd, men det gir de blankt f.. i. De som eier hannhunden har sagt rett ut at den hunden aldri skal være i bånd..... Nå koker det snart over for meg! Og jeg trenger litt råd her - jeg er ganske så fortvila.

Jeg vil helst løse dette i fred og fordragelighet - vi bor på samme område og det er kun våre tre hus her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Har dubedt de om og holde bikkja under kontroll?

At den ikke skal gå i bånd er i og for seg greit. Men ikke hvis de ikke kan passe på at den ikke går over til deg.

Du kan jo også informere om at det er båndtvang i hele landet,men bikkja kan gå løs hvis man har kontroll på den.

Mener jeg og huske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang er det ikke hele året (1 april -20 aug). Og uansett - skal du ha hunden din løs, skal du ha kontroll på den. Kan neppe sies at de har kontroll på bikkja si når den er hos oss (ute av syne) eller den har løpt over til en annen nabo med drektige sauer (500 m). Snakka med sauenaboen; de er jo redd for hva som vil skje hvis/når bikkja bestemmer seg for å jage sauene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å overlevere hunden til falken via politet. Etter å ha betalt en tusenlapp eller hva det nå koster for å hente hunden der et par ganger, så fatter sikkert naboen poenget med å ikke la hunden gå løs uten tilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Mitt tips jaktlykke.

IKKE adresser problemet i dag. Vent til en dag hvor hunden ikke plager deg, og du har overskudd.

Ta opp problemet med naboen, og forklar i en hyggelig tone konsekvensene dersom de ikke respekterer deg og dine. (Gjør deg opp meninger om hvor langt du er villig til å gå på forhånd)

Dersom de avviser, eller ler av problemstillingen, har du en rimelig peiling på hvordan de ser på dere som naboer.

mh

cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et nytt fenomen - vi har bodd her i ett år, og bikkjene deres har vært innom oss hele tiden.

Først var det kun tispa som kom - og hun og Aika (polarhunden min) har vært i tottene på hverandre. Det er kun denne tispa hun overhodet ikke tåler trynet på, og jeg blir nervøs ved tanken på hva som kan skje dersom de ryker sammen og det ikke er voksne i nærheten (gubben kom hjem fra jobb en dag og da stod ungene foran hundegården med nevene mellom sprinklene og klappa på hundene mens den løse tispa var utenfor og fucka opp Aika)....

Og hannhunden klarer jeg ikke å fange. Han vet så vel at det er ulovlig det han gjør, så han stikker til skogs når han ser meg. Hadde jeg fått tak i ham, så har jeg mulighet til å sette ham i hundegården - den kan skilles fra slik at han ikke har kontakt med de andre - og da hadde jeg ikke sluppet ham ut sånn uten videre.

Jeg har tidligere pratet med begge disse naboene - men jeg tror ikke de skjønner problemet. Jeg er av den oppfatning at f.eks små barn (under skolealder) ikke skal gå turer eller leike alene med hunder uten at det er voksne i nærheten, men for dem er det allright. "Hunden er jo så snill". Ja sikkert det sier jeg, men hva skjer dersom det kommer en løs fremmed hund da? Vet du hvordan hunden vil oppføre seg da?

Jeg føler at det er JEG som er sær. JEG holder mine hunder under kontroll; de er ikke løse eller til sjenanse for andre, går jeg tur er de i bånd eller jeg er alene til fjells, og bjeffer de tar jeg dem inn. Jeg vil ikke plage andre med mine dyr. Mens de på den andre siden kan "slappe av" - deres bikkjer kan gjøre og gå hvorhen de vil for så lenge jeg har mine i hundegård er det liksom OK...

Jeg spyr av det. Jeg kunne godt latt mine hunder gått fritt jeg - så kan vi se hvor glad i meg alle naboene blir??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Oy.... Du høres rett forbannet ut. Hm.....

Seriøst: Ta det opp en gang til med dem, og informer i en klar og tydelig tone hvilke konsekvenser de løper om bikkjeskinnet ikke sikres. Politi, dårlig naboskap etc

Hadde selv en slik nabo for mange år siden. Man var da noe mer heftig temperert enn i dag :) så denne naboen fikk klar melding: "En gang til og bikkja di får ei kule rett mellom øya."

Da hadde jeg fått nok, og naboen forsto heldigvis meldinga... Historien bak, var at denne hunden hadde banka opp min da gamle hund INNE på vårt tun. Og ved flere tilfelle kom vi oss ikke ut på tur, rett og slett fordi denne bikjja stod ute på trappa, og pissa opp vårt tun.

Naboen skjønte den siste meldinga....... Vi så aldri den hunden løs igjen. Hadde jeg skutt spør du ?? JEPP.

Et sted går grensen. Og for meg gikk den der hvor din egen hund blir banka opp av en løshund på sitt eget tun ! :angry2:

mh

cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til alt det andre her - har du noen mulighet til å gjerde inn tomta di?

Joda det er klart det er en løsning. Men tomta mi er på over 2 mål og det vil være kostbart og tidkrevende å gjøre det, dessuten vil ikke et vanlig gjerde nytte (jeg har spreke bikkjer som både kan hoppe og grave), og det vil rett og slett se stygt ut. Og dessuten ville jo gjerdet ikke fikse problemet med løse hunder; de er jo der likevel og de løper over til andre naboer også...

Dessuten mener jeg at så lenge jeg har hundegård og skjermer naboene fra mine hunder, så kan de også gjøre det samme. Hvis hver og en sørger for sine dyr, så skulle det ikke være nødvendig med inngjerding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er irritert. Er vel ingen som liker at fremmede hunder tisser & bæsjer på eiendommen vår. Ihvertfall ikke jeg!!! Synes det høres ut som du har vært gaaaaanske tålmodig med disse naboene. Jeg synes også at du har frekke naboer, som ikke viser hensyn, til tross for at du har prøvd å løse dette på en fredelig måte...

Vanskelig å si hva du skal gjøre... anmeldelse er kanskje en dårlig løsning. Kan jo gjøre ting verre...

Du kan jo plukke opp dritten etter hundene deres, og kaste det tilbake på eiendommen deres, ELLER du kan la dine hunder gjøre ifra seg der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forklart problemet til naboen og gitt klar beskjed om at nå godtok du ikke de løse hundene på din tomt lengre - både pga at det plaget/stresset både deg og hundene dine pluss at du må måkke avføring etter dem. Gi beskjed om at de må finne på en løsning for deres hund som gjør at den ikke er til sjenanse for dere, ellers vil du løse problemet på din måte, og at du da ikke tar ansvar for hva som skjer med hverken løshunder eller naboskap. La dem og fantasien deres få finne ut hva det er - kan hende de finner det best å bygge hundegård eller revurdere dette med bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du blir sinna!

Slik jeg oppfatter situasjone har du forsøkt å snakke med disse menneskene og hadde de vært interessert i å opprettholde et godt naboforhold så hadde de tatt deg og innvendigene dine på alvor, og det gjør de vel ikke?

Så nå vet du jo hvor de står, og da er det vel fritt fram for deg å sanksjonere deres ansvarsløse hundehold. Det kan jo hende du har en alliert i naboen som har sauer? Om dere begge går sammen og gjør en innsats for å fange en eller begge bikkjene om dere får anledning og så overleverer de til Falken?

Du kan jo alltids snakke med de en gang til å nevne at bikkjer som jager sauer er fritt fram å skyte.. spørre om de virkelig tørr å ta en slik risiko.. er bikkjene deres 100% sauerene og har sauerenhetsbevis?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt så vet jeg ikke hvor mye de vil bry seg om hva jeg sier... har jo vært og pratet med dem - de med hannhunden som aldri skal være i bånd - og de sier ja og ha og så holder hunden seg borte en stund. Men han er ikke i bånd da.

Jeg traff på dem tilfeldigvis i går - heldigvis noen timer etter at bikkjeskinnet hadde vært hos meg :) - og jeg bad dem på en vennlig måte om å være så snill å holde hunden vekke fra eiendommen vår da det ble så urolig for bikkjene mine og at jeg var ganske så lei av det. Joda, det skulle de gjøre.... så nå får jeg vel bare vente og se da om de holder ord?

Det er fryktelig vanskelig å komme skeivt ut med de man skal bo med; dette er jo en liten plass og vi kommer alltid til å ha med hverandre å gjøre på et eller annet vis. Men vi er visst grunnleggende forskjellige i synet på enkelte ting, og da vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gå frem... uten å bli en "bitch" selv (jeg vil helst være venn med alle jeg....)

Men mulig jeg skal ta meg en tur over til sauenaboen - de er oppriktig bekymra for sauene sine som er drektige nå. De har jo også hund - ei tispe - og det er klart han vil fatte interesse for henne når hun kommer i løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt så vet jeg ikke hvor mye de vil bry seg om hva jeg sier... har jo vært og pratet med dem - de med hannhunden som aldri skal være i bånd - og de sier ja og ha og så holder hunden seg borte en stund. Men han er ikke i bånd da.

Jeg traff på dem tilfeldigvis i går - heldigvis noen timer etter at bikkjeskinnet hadde vært hos meg :) - og jeg bad dem på en vennlig måte om å være så snill å holde hunden vekke fra eiendommen vår da det ble så urolig for bikkjene mine og at jeg var ganske så lei av det. Joda, det skulle de gjøre.... så nå får jeg vel bare vente og se da om de holder ord?

Det er fryktelig vanskelig å komme skeivt ut med de man skal bo med; dette er jo en liten plass og vi kommer alltid til å ha med hverandre å gjøre på et eller annet vis. Men vi er visst grunnleggende forskjellige i synet på enkelte ting, og da vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gå frem... uten å bli en "bitch" selv (jeg vil helst være venn med alle jeg....)

Men mulig jeg skal ta meg en tur over til sauenaboen - de er oppriktig bekymra for sauene sine som er drektige nå. De har jo også hund - ei tispe - og det er klart han vil fatte interesse for henne når hun kommer i løpetid.

Jeg hadde nok ringt Falck/lensmann el lign og fått hunden(e) hentet uten videre dikkedarier...

- Og så hadde jeg holdt mine egne hunder innendørs når jeg ikke var hjemme - uansett... Man vet aldri hva de kan bli utsatt for av andre (både folk og dyr) når man ikke er tilstede... Og så lenge du vet at disse bikkjene går på sjølstyr, så vet du jo også at dine hunder blir påvirket av dem.

Lykke til,

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er klart det er en løsning. Men tomta mi er på over 2 mål og det vil være kostbart og tidkrevende å gjøre det, dessuten vil ikke et vanlig gjerde nytte (jeg har spreke bikkjer som både kan hoppe og grave), og det vil rett og slett se stygt ut.

Vel, når jeg har klart å få gjerdet inn 13 mål med to meter høyt kvalitetsgjerde, så burde 2 mål være en bagatelll å gjerde inn. Nederst kan du setteopp en strømtråd, ståltråd fungerer best.

Så det dreier seg egentlig om hvor mange penger du har råd til/ er villig til å ofre for hundene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når jeg har klart å få gjerdet inn 13 mål med to meter høyt kvalitetsgjerde, så burde 2 mål være en bagatelll å gjerde inn. Nederst kan du setteopp en strømtråd, ståltråd fungerer best.

Så det dreier seg egentlig om hvor mange penger du har råd til/ er villig til å ofre for hundene dine.

Ikke alle som har lyst til å bo bak 2 meter høye gjerder... Og ihvertfall ikke pga naboens bikkje, det skjønner jeg godt i tilfelle. Det er jo forskjell på å gjerde inne egne hunder og det å gjerde ute naboens hunder... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som har lyst til å bo bak 2 meter høye gjerder... Og ihvertfall ikke pga naboens bikkje, det skjønner jeg godt i tilfelle. Det er jo forskjell på å gjerde inne egne hunder og det å gjerde ute naboens hunder...

Vel, nå er jo tomta på to mål, og da behøver man vel ikke klistre gjerdet opp til huset? Et gjerde har to funksjoner, nemlig å holde det man ønsker på innsiden av gjerdet og det å holde uønskede vesener på utsiden. Så jeg ser fremdeles ikke problemet. Hundene ville jo også fått et mye større område å kose seg på. Hvis de er lykkelige i en hundegård, så blir de nok enda mere lykkelige i en innhegning på to mål.

Og hva gjør man vel ikke for sine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjerde inn eiendommen er ikke aktuelt - for som PO sier - det er ikke jeg som skal ta ansvaret når problemet ligger et annet sted.

Å sette opp et gjerde ville krevd mer enn en ståltråd/strøm nede - jeg har to hunder som kan få jobb som gravere anytime <_< Polarhunden min har gravd seg ut av hundegård før (da var det kun vanlig gjerde på bakke), og stabijhannen min er opprinnelig en muldvarphund. Ergo ligger graving meget sterkt i rasen. Derfor måtte jeg ha lagt forsterkninger under bakken før jeg satte opp selve gjerdet, og det vil aldri komme på tale - jeg driter ikke penger heller.

Hundegården min derimot er sikret under bakken med armeringsmatter og grov steinmasse før singel er lagt oppå - så her kan ingen grave seg hverken ut eller inn.

Det vil være mye bedre for alle parter dersom naboene fikset hundegård/gjerdet inn sine bikkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjerde inn eiendommen er ikke aktuelt - for som PO sier - det er ikke jeg som skal ta ansvaret når problemet ligger et annet sted.

Å sette opp et gjerde ville krevd mer enn en ståltråd/strøm nede - jeg har to hunder som kan få jobb som gravere anytime <_< Polarhunden min har gravd seg ut av hundegård før (da var det kun vanlig gjerde på bakke), og stabijhannen min er opprinnelig en muldvarphund. Ergo ligger graving sterkt i rasen. Derfor måtte jeg ha lagt forsterkninger under bakken før jeg satte opp selve gjerdet, og det vil aldri komme på tale - jeg driter ikke penger heller.

Hundegården min derimot er sikret under bakken med armeringsmatter og grov steinmasse før singel er lagt oppå - så her kan ingen grave seg hverken ut eller inn.

Det vil være mye bedre for alle parter dersom naboene fikset hundegård/gjerdet inn sine bikkjer.

Men når naboen ikke fikser sin hundegård, så ville i hvertfall jeg gjort noe for å unngå å få naboens hunder inn på min eiendom. I tillegg ville jo hundene dine få mye større plass å boltre seg på, hvis du gjerdet inn hele tomta. Men det teller antakelig ikke, for du kan jo enkelt og greit oppbevare dem i hundegården?

Du vet ikke hva du snakker om hvis du mener at hundene dine graver seg ut gjennom ståltråd som er koplet til et skikkelig strømapparat. Alle hunder holder seg på innsiden da, skjønner du. Du kan jo prøve å ta på noe slikt selv, så vil du få kjenne hvor sterkt dette er. Du kan jo også sette opp dobbel ståltråd, slik at hundene får dobbel karamell hvis de prøver å grave seg ut. Når hunder får meget stor plass å boltre seg på er det også sjelden de prøver å grave seg ut. Jeg synes hundegården din hørtes veldig lite hundevennlig ut, og det er neppe noen god størrelse på den heller. Men det er sikkert en lettvint oppbevaringsplass.

Det er ikke snakk om at penger kommer ut gjennom analåpningen, det dreier seg mer om hvor mye man er villig til å ofre for at hundene skal få et mest mulig optimalt hundeliv. 2 mål er faktisk ikke allverden å gjerde inn. Prioritering kalles det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke en diskusjon om hundegården min dette dreier seg om; det er andres slappe hundehold.

Det forslaget du skisseres høres forresten ut som Guantanaobasen. Elektriske gjerder som gir dobbel karamell! Det bor en del barn her på området også - hva skjer når de får skikkelig støt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja Jaktlykke, vet jo hva du skal bedrive helgen med nå... Du får sende meg en melding om du trenger hjelp med å koble til stømmen. :P

PS: Husk å sende ut nabovarsel! ;)

Og når du først er i gang med strøm, så kan du jo spandere et strøm halsbånd på naboen din. Så kan du trykke på knappen og gi naboen et støt hver gang hunden hans kommer inn på din eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...