Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangs hund


Anne

Recommended Posts

Har inntrykk av at ingen raser er en førstegangshund?!?!? Kanskje det bare er meg som faller for de "ikke-en-førstegangshund" :? Men fins det en hunderase i Norge som blir anbefalt som en førstegangshund? Hva sier oppdretterne til labradorer og golden? Sier de at det er en førstegangs hund eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rasen som nesten alle anbefaler som førstegangshund er Cavalier King Charles Spaniel! Altså, det er jo forståelig, men man er nesten nødt til tenke på behov og kunnskaper fremfor hvor mange hunder man har hatt før eller hvem andre anbefaler. Jeg for eks. velger en ganske krevende rase som førstegangs, men er innstilt på å klare det, og mener jeg har kompetanse til å ha en slik hund. Men det er mange som ikke aner noe om hund før de skaffer seg det, og i de fleste tilfeller lærer man seg ting under veis. Mens i andre tilfeller går det skjeis.

Jeg vil si at noen raser er mer disponible som førstegangshund enn andre. Det er for eks. ikke så ofte et sjakktrekk å velge en Dobbermann som første hund om man ikke kan noe spesielt om hund. Men alt ettersom hva man kan og hva man er vant til osv. Man kjøper ikke en Mops om man liker godt fuglejakt for eks. Da kjøper man en hund som passer til sine behov, altså fuglejakthund, med de egenskapene og tingene det medfølger.

Syns det er bra at flere får opp øynene for ulike raser. Jeg merkler at flere og flere som skaffer seg hund har høyere kunnskaper enn før, selvfølgelig med unntak! :D

Så konklusjonen er; At MANGE hunderaser passer som førstegangshund, men man må se an kunnskaper, interesser, aktivitetsnivå på familien, erfaringer osv osv. et finnes den som faktisk KAN ha for eks. en dobbermann som føstegangshund, grunnet en veldig interesse for selve rasen. Mange kan sitte inne med en del teoretiske kunnskaper som man trenger om en rase, men lære rasen å kjenne ordentlig gjør man ikke før man har sin egen erfarig, og en gang må være den første! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange raser som egner seg som førstegangshunder. Alle vil nok egentlig jeg si, så lenge man setter seg godt inn i det før man kjøper seg hunden.

Men mange raser er litt mer disponible for prøve-og-feile-og-prøve-igjen om du skjønner hva jeg mener. Vi har gjort massevis av feil på Tinka, men det er lett å lære det om igjen... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...