Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur i skiløypene


Line_

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar
Guest Christine

Jeg er for utspekulert hevn!

Gå der ofte, og finn ut hvem mannnen er. Følg etter i tospann med to kamera - og ta bilder som bare det!

;)

HaHaHa.... :)

Og så sender dere inn bilder til avisen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

JAA!

Det gjør vi Line,hevn er tingen :)

Legger inn de styggeste bildene av han her ;)

Men lurte på en ting,ingen som kan gi meg et svar?:Er det lovlig å ta bilder uten avbildets samtykke?

Vi snødynker han,og så slipper vi Stegg på'n(Engelsk setter med tannråte) ;)

Det er jeg ikke sikker på... :D

Slipp Stegg på'n du .. :P

Årh..Forestiller meg lukta... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Tone:

Det er vell kanskje fordi folkene har tatt seg godt til rette, og pløyd den til skiløype det :)

De EIER jo IKKE løypene da...

Har selv ridd med hest i løypa(huff da!) og ingen som sa noe, men da jeg kom oppover med hunden en gang ble jeg jo nestenkjørt ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke her altså.. Men det heter SKIløyper? Da er det vel for de som har ski på beina? :)

Den løypa som trådstarter snakket om er ikke en skiløype, men en lysløype :)

Vi går der hver dag hele året,så det å nesten bli kastet ut bare fordi det er snø er litt dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som regel så er det litt plass på siden av sporet, og da velger jeg å gå der. Går ofte tur innover på isen, og der er det preppa opp 4 skiløyper, Og resten så er det en halvmeter med løssnø som ikke er like greit å gå i. så jeg velger å gå i en av løypene, men som regel er det litt plass siden av sporet etter snøscootern. Om hunden min går i sporet bryr jeg meg ikke noe om, for de som snørekjører nekter jo ikke hunden å gå i sporet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det dessverre her også.. Fryktelig irriterende! å det er også en lysløype!, men her er det flere som har med hund(de som går på ski) så det er vel lov om du har ski på beina, tror ikke de uten ski har lov til å gå der. Desutten så har vi en kjempesvær lysløpye, med en 5 kilometer, en 3 kilometer, en 1 kilometer. + mange ekstra så veier. At de ikke klarer å få plass til en plass der vanlieg folk kan gå tur er utrolig idiotisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det dessverre her også.. Fryktelig irriterende! å det er også en lysløype!, men her er det flere som har med hund(de som går på ski) så det er vel lov om du har ski på beina, tror ikke de uten ski har lov til å gå der. Desutten så har vi en kjempesvær lysløpye, med en 5 kilometer, en 3 kilometer, en 1 kilometer. + mange ekstra så veier. At de ikke klarer å få plass til en plass der vanlieg folk kan gå tur er utrolig idiotisk!

Det er en sløyfe i skogen vi pleier å gå året rundt. Det er ikke lysløype eller noem bare en turløype og det er som regel bare hundefolk som går der uten ski på bena og lager en fin gangsti. Av og til etter snøfall har noen en kort periode gått der med ski og laget en "skiløype" ut av det men vi går der midt i løypa allikevel. Her om dagen kom en skiløper bak og ropte at han skulle forbi og jeg svarte at da fikk han gå ut i løssnøen. Jeg gikk uten ski og forbeholdt meg og hundene retten til å gå på stien av den grunn. Jeg mente at siden han hadde ski var det bare naturlig at han gikk ut i snøen. Skjelden har jeg sett mer sinna mann og jeg gikk og humret for meg selv resten av turen. Lysløyper og andre oppkjørte skiløyper holder jeg meg unna.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Sånn er det dessverre her også.. Fryktelig irriterende! å det er også en lysløype!, men her er det flere som har med hund(de som går på ski) så det er vel lov om du har ski på beina, tror ikke de uten ski har lov til å gå der. Desutten så har vi en kjempesvær lysløpye, med en 5 kilometer, en 3 kilometer, en 1 kilometer. + mange ekstra så veier. At de ikke klarer å få plass til en plass der vanlieg folk kan gå tur er utrolig idiotisk!

Hallo?

Unnskyld meg men jeg begynner antagelig å bli utgammal......

Lysløype - og definisjonen av det - det er i alle fall IKKE "sti igjennom skogen så hundeeiere kan ferdes fritt i opplyste løper"... heellllooooo

Vi har lysløper på alle kanter vi - både på høyre og venstre om jeg går ut og går en bit på veien først - men de lysløypene er det IDRETTSLAGENE som ADMINISTRERER - og de er - tross det faktum at de er yndet som tursti for hundeeiere - ikke primært laget for mer eller mindre veloppdragne hunde-eiere......

Når jeg var yngre så var lysløypa kun opplyst om vinteren den - når vi skulle gå på ski der - så i utgangspunktet så er nok alle LYSLØYPER laget med tanke på idrettsfolk ikke på lite oppfinnsomme hunde-eiere som ikke tør å gå i mørten..

Jepp, jeg høres sur ut - for det får da være grenser til syting.

Om vinteren så har jeg EN sti her i skogen som jeg kan gå uten å måtte vasse snø og tråkke egen sti - dvs. det er en traktorvei som stort sett har vært kjørt opp av traktor.

Tidligere år så har de lagt skisporet på siden av denne veien - i år har de avtalt med bondemannen som eier skogen at det er greit å legge løypa på veien - resultatet er at min eneste turmulighet i skogen i umiddelbar nærhet er borte vekk - for der er det skiløyper og den er flittig brukt både av wannabeolympiere og hyggelige mosjonister......... og nei, jeg går faktisk ikke tur der nå jeg - da putter jeg heller bikkjene i bilen og kjører til ett sted som er egnet for fotturisme vinterstid...

Har jeg ski på beina (hvilket ville vært ett relativt skjelden syn) så ville jeg brukt løypa også med hund - og så mange hunder som farter forbi her om dagen med sine skigående eiere så ville nok ikke det vært noe problem - men jeg synes det er utidig å gå på beina i skiløypene selv om man går på siden - det er utrolig irriterende å stikke staven nedi dype fotspor når man går på ski......

Når jeg hører attituden her på forumet så sier jeg igjen " det er ikke rart det er krig her i verden" - for jo mer innlegg jeg leser jo mer innser jeg at de mest innbitte hunde-eiere er særdeles lite smidige og fleksible, tvert imot - de fremstår som særdeles sære og vanskelige - og spør du meg så er det søren ikke noe rart at folk blir sure når de møter hunde-eiere, for jeg synes det er trasig at folk skal bli sur på meg fordi noen faktisk ikke gidder å ta hensyn og være fleksible.

Merete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg Belgerpia - støttes i sin helhet!

mvh

HeliX

Edit: Man kan jo også legge til at lysløypene som oftest koster idrettslag både penger og dugnadsjobbing - og de pengene kommunen bruker er som oftest penger øremerket idrett. (Og å lufte pelsen er vel strengt tatt ingen idrett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har du sett.. Det var ikke bare meg som hadde fått med meg hva lysløyper var jo! Begynte å bli småbekymra jeg nå..

Vi har forøvrig en golfbane borti gata vi benytter oss av på vinterstid, det ville ikke falt meg inn å vase rundt på den sommerstid og irritere meg over alle idiotene som faktisk spilte golf der.. Og jo, det blir omtrent noe av det samme :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forøvrig en golfbane borti gata vi benytter oss av på vinterstid, det ville ikke falt meg inn å vase rundt på den sommerstid og irritere meg over alle idiotene som faktisk spilte golf der.. Og jo, det blir omtrent noe av det samme :):)

Ikke?? Skulle bare mangle at ikke du skulle få benytte deg av golfbanen til turområde! :D

Selv bor jeg i en by med få parker - men det er en stoooor fin gressplen midt i byen, faktisk tilogmed med undervarme. Det eneste problemet er at det passer jo meg best å gå tur der på søndager når man har fri, men da løper det 22 tullinger rundt der, jagende etter en ball. Og det er fullt av sikkerhetsvakter som prøver å hindre meg i å nyte det lille av natur vi har midt i byen. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan la hunden gjøre i fra seg, leke litt med ballen, og bli ferdig - det er da plass nok til alle?

banana banana banana banana banana banana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh... jeg satt på fingrene lenge her jeg... og endelig dukket det opp noen (Belgerpia, 2ne og Helix) som fikk satt ord på AKKURAT det jeg tenkte men ikke fikk ut :).

Jeg må innrømmet at jeg IKKE har stort tilovers for folk i skiløyper. Som det påpekes her så er jo skiløypene oppkjørt for at folk skal GÅ PÅ SKI, og ikke for at hundeeiere uten ski på beina skal traske og ødelegge disse. De fleste trasèene hvor skiløyper legges er gjerne også spesiallaget for dette formålet. At de er glimrende å bruke som turveger om sommeren er jo faktisk bare en positiv effekt av innsatsen man gjør for å legge tilrette for skiaktiviteter om vinteren.

Dersom jeg skal på tur med mine hunder om vinteren UTEN ski på beina, så tråkker jeg enten egne løyper, eller jeg går der det er brøyta på skogsbilvegene eller etter traktorspor. Jeg drister meg sågar til å gå med hundene i bånd langs vegen også jeg !

Jeg har forøvrig nesten brukket staven ved å sette den ned i dype fotspor... det kom noen stygge gloser akkurat da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo hva dere mener,men der jeg bor finnes det ikke andre tur muligheter enn å gå i lysløypa(det er ingen der når det ikke er snø),

jeg bruker ikke lysløypa fordi jeg er redd for å gå i "mørten",ikke har jeg lappen eller bil så den muligheten utelukker vi.

Buss går det veeeldig sjelden så den utelukker vi også.

Det er ikke sykkelsti langs veien så den utelukker vi.

Jeg er kanskje det blieste mennesket i hele lysløypa,hilser og smiler til alle :D

Jeg holder hundene i bånd,holder dem utenfor de oppkjørte skispora,og plukker opp all dritt etter meg(dette burde jo være en selvfølge).

Hadde jeg hatt råd til ski,så selvfølgelig...

På vår/sommer/høst plukker jeg atpåtil opp dritt etter de andre hundemenneskene som har gått der,så joda,jeg bidrar til å holde stedet rent å pent(utrolig hvor mange som plukker opp dritten og så kaster fra seg dritten i pose igjen!!!)

Det finnes ikke noen lov om at det er forbudt for fotfolk å gå i lysløypa på vinteren(så vidt jeg vet),og så leneg man passer seg da,ser jeg ikke problemet i det.

Er mange nok som går på ski med bikkjene løse,enda det er ekstraordinær båndtvang,DE plukker ikke opp dritten sin(de har ikke tid,skal pløye løypa fortest mulig).

Vi hundeungdom(i løypa "vår") opptrer med en hyggelig og god tone,er ikke frekke på noen måte,men vi blir lei oss når vi kommer ut for en sure gammel mann som overhodet ikke har noe hyggelig å si,er frekk i munnen og direkte truende,snakker i munnen på oss,og er overhodet ikke interessert i hva vi har å si.

Dette med "hevn" som ble nevnt ovenfor var jo faktisk ikke særiøst,og det burde alle klart tenkende mennesker forstå(noe jeg tror dere gjør).

Vi er hverken sure eller gretne,men lei oss fordi vi jobber så hardt for disse dyra og får dritt igjen for det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sykkelsti langs veien så den utelukker vi.

Jeg har nå overlevd i mange år på tur langs veg UTEN sykkesti... det GÅR an å gå der også uten å bli bilmos. Man tar bare på seg refleksvest når det er mørkt. Den vegen jeg ofte går langs (når det er for mye snø i skogen og jeg IKKE tar på skiene for tur) er veldig trafikkert, og bilene kjører gjerne nåde 90 og 100 der (på noen strekningen), men det har da gått bra hittil !

Det finnes ikke noen lov om at det er forbudt for fotfolk å gå i lysløypa på vinteren

Det er mye det ikke finnes lover for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Skjønner jo hva dere mener,men der jeg bor finnes det ikke andre tur muligheter enn å gå i lysløypa(det er ingen der når det ikke er snø),

jeg bruker ikke lysløypa fordi jeg er redd for å gå i "mørten",ikke har jeg lappen eller bil så den muligheten utelukker vi.

Buss går det veeeldig sjelden så den utelukker vi også.

Det er ikke sykkelsti langs veien så den utelukker vi.

Å hallo igjen......

Jøsses - hva er det med dagens ungdom?

Kan ikke gå langs veien for det er ikke sykkelsti der?

So what?

Himmel, når jeg vokste opp så var det ikke gang og sykkelstier noe sted - vi måtte gå langs veien vi, selv E18 liksom - eneste muligheten var å gå, sykle, ri langs og over E18 om man ville noe sted, og da var det ikke engang 50 sone der..... I veien jeg vokste opp var det også fri fart og ingen gang og sykkelstier - og fordi man den gangen bygde byggefelt i enden så var traffikken økende - vi overlevde.

Nå bor jeg 5 meter fra en vei som takket være en ***** bom på E18 er en yndet omkjøringsvei for bilister på E18 ..... beklageligvis så er de fleste "omkjørerne" i kategorien "ungdommer" og de kjører som om de har fanden selv i hæla forbi her - men jeg går da tur langs veien allikevel - på med reflekser og vester på både meg og bikkjer og tut og kjør - jeg sykler sogar langs veien med både to og tre hunder festet til springeren samtidig......... Går fint som f..... det

At du MÅ gå i skiløypene er bare tull .......... og er det sånn at du må det så får du sette på det ski - Fretex selger billig ski de......

Dårlig unnskyldning i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå overlevd i mange år på tur langs veg UTEN sykkesti... det GÅR an å gå der også uten å bli bilmos. Man tar bare på seg refleksvest når det er mørkt. Den vegen jeg ofte går langs (når det er for mye snø i skogen og jeg IKKE tar på skiene for tur) er veldig trafikkert, og bilene kjører gjerne nåde 90 og 100 der (på noen strekningen), men det har da gått bra hittil !

Men har man en hund som skal få løpe fra seg litt på tur, hva gjør man da a? Vil jo ikke holde bikja mi helt inntil meg når jeg går en koselig tur me hunden min.

hva er problemet med å gå "siden av" sporet da? Blir ofte en liten "sti" rett siden av skisporet, Der går jeg uansett hva folk sier, for kan ikke gå på asfalt hele vinteren, alt saltet di strør på veiene er heller ikke bra.

bikja lar jeg gå i sporet, og skjønner ikke hvorfor det er et stort problem?!?

Plukker opp all dritten han legger igjen fra seg, og må si det er ofte de som går på ski som lar dritten ligge igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du MÅ gå i skiløypene er bare tull .......... og er det sånn at du må det så får du sette på det ski - Fretex selger billig ski de......

Dårlig unnskyldning i alle fall

Nå kan det jo hende at det er så enkelt som at hun ikke har lyst til å gå på ski? Personlig så holder jeg meg unna oppkjørte skiløyper og lysløyper så lenge det er skisesong men ellers så går jeg der det er mest hensiksmessig for meg å gå og blåser i om en eller annen har gått der på ski og dermed laget skispor. Jeg holder meg ikke unna oppkjørte skiløyper fordi jeg mener jeg ikke har rett til å gå der, for det har jeg i like stor grad som andre, men simpelten fordi jeg ikke ønsker å provosere unødig og så har jeg alternativer. Men ærlig talt skogen er for alle både med og uten ski og skiløpere får bare akseptere at andre også bruker marka. Så til dem de som ønsker å tælle i marka uten ski..stå på krava men unngå helst forhåndspreparerte løyper. Men om en eller annen har gått der på ski før deg? Skit i det!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har man en hund som skal få løpe fra seg litt på tur, hva gjør man da a?

Vel - man slipper iallefall ikke hunden LØS i skiløypa - uansett om man går på beina eller på ski ! Det er i grunnen ikke rart at "vanlige" folk er litt forbanna på hundeeiere, for det kan virke som - etter denne debatten OG debatten om folk overholder båndtvangen - at HUNDEEIEREN er seg selv nærmest og skal kunne gjøre AKKURAT som man vil... DET skaper ikke noe godt forhold mellom mennesker. Se også bare på røykerne og hvor ille det har vært for dem å ta hensyn til alle som IKKE liker å få sin tilværelse forpestet uten at man ønsker det - for RØYKE skal man jo kunne gjøre hvorsomhelst - eller hva ? Egoisme vil jeg kalle det.

Og Ingar - det er vel nettopp FORHÅNDSPREPARERTE løyper det dreier seg om her vel - ikke et hvilket som helst tilfeldig skispor som en eller annen skogstråkker har laga seg selv...

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...