Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur i skiløypene


Line_

Recommended Posts

En lysløpe er satt opp så det er lys der om vinteren, om vinteren er det snø og da er det skiløyper i lysløypa.

Lysløyper holder man seg unna når det er laget skiløyper der, sånn er det bare.

Det må da finnes andre steder å gå enn å furte seg til å gå i lysløypa og få uvenner?

Jeg går ikke på ski og skulle gjerne brukt lysløypa gående hele året, men jeg har såpass folkeskikk at der holder man seg unna.

Det er idrettslag som bruker penger på å holde i stand lysløypa og som lager ski spor (og ikke minst betaler strømregningen for lyset), da bør de få lov til å ha den i fred, og iallefall ikke møte trassige ungdom som står på sitt.

Skal dere bruke det hele året så får dere kjøpe området og holde lysløypa istand selv da...det sier seg selv at ikke går. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Jeg har det samme problemet her jeg bor. Folk kjefter og truer med å anmelde meg. Blir helt gal av det :P Men skogen er for alle med og uten ski, så jeg bryr meg ikke. Skal på skitur i morgen får å lære Elwira litt når det gjelder skigåing, for det hater hun. Hun finner plutselig ut at hun ikke vil mer og går den andre veien, uten at jeg får gjort nie. Da ligger vi der :P

Synes ikke skiløperne har rett til å jage fotgjengere bort fra skogen. Det er ikke så gøy å gå langs veien med hund heller. Vi hundeeiere får mindre og mindre rettigheter synes jeg, nå er det veldig straffbart å ha hunden løs i noen områder, det er ikke lov til å ha mer enn en eller to hunder i noen områder og nå kan vi bli anmeldt får å gå tur i skogen om vinteren ;) Og da her jeg ikke tatt med de andre tingene vi ikke kan med hundene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme problemet her jeg bor. Folk kjefter og truer med å anmelde meg. Blir helt gal av det :P Men skogen er for alle med og uten ski, så jeg bryr meg ikke. Skal på skitur i morgen får å lære Elwira litt når det gjelder skigåing, for det hater hun. Hun finner plutselig ut at hun ikke vil mer og går den andre veien, uten at jeg får gjort nie. Da ligger vi der :P

Synes ikke skiløperne har rett til å jage fotgjengere bort fra skogen. Det er ikke så gøy å gå langs veien med hund heller. Vi hundeeiere får mindre og mindre rettigheter synes jeg, nå er det veldig straffbart å ha hunden løs i noen områder, det er ikke lov til å ha mer enn en eller to hunder i noen områder og nå kan vi bli anmeldt får å gå tur i skogen om vinteren ;) Og da her jeg ikke tatt med de andre tingene vi ikke kan med hundene våre.

En oppkjørt skiløype er da ikke for alle??

Jeg skjønner godt at det blir strengere og strengere å ha hund når folk ikke en gang kan la være å gå i skilypene.

Skal vi med hunder ha det lettere så får alle gjøre en innsats i å ikke bare gjøre som man selv vil og følge REGLER.

Jeg syntes ikke noe om folk som bryter regler og gjør det vanskeligere for oss som holder oss til reglene, har dere tenkt hvordan tanker som går om dere rundt om kring?

Hadde dere holdt dere til reglene så hadde det kanskje ikke blitt så mange regler. :P

Hva ville dere sagt om jeg kom ridene med hesten på Agilitybanen fordi "der har vi alltid ridd og jeg VIL fortsette med det??" høres helt sykt ut ikke sant??

Like sykt er det for skiløpere å finne hundeeiere gående til fots i skiløypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - man slipper iallefall ikke hunden LØS i skiløypa - uansett om man går på beina eller på ski ! Det er i grunnen ikke rart at "vanlige" folk er litt forbanna på hundeeiere, for det kan virke som - etter denne debatten OG debatten om folk overholder båndtvangen - at HUNDEEIEREN er seg selv nærmest og skal kunne gjøre AKKURAT som man vil... DET skaper ikke noe godt forhold mellom mennesker. Se også bare på røykerne og hvor ille det har vært for dem å ta hensyn til alle som IKKE liker å få sin tilværelse forpestet uten at man ønsker det - for RØYKE skal man jo kunne gjøre hvorsomhelst - eller hva ? Egoisme vil jeg kalle det.

Og Ingar - det er vel nettopp FORHÅNDSPREPARERTE løyper det dreier seg om her vel - ikke et hvilket som helst tilfeldig skispor som en eller annen skogstråkker har laga seg selv...

Siri

det jeg tenker på er ikke å slippe hunden løs, men å la den få noen meter bånd, og heller ta inn hunden når folk nærmer seg. Men man må jo ha en halvmeter med bånd om man må gå på trafikkerte veier.

Men der jeg har gått i løypa har jeg møtt mange hyggelige mennesker med ski på beina (selvom jeg ikke har det). så gla jeg ikke er på samme sted som mange av dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Ingar - det er vel nettopp FORHÅNDSPREPARERTE løyper det dreier seg om her vel - ikke et hvilket som helst tilfeldig skispor som en eller annen skogstråkker har laga seg selv...
Det var fint at du poengterte dette selv om det også har kommet fram. Jeg sitter i alle fall med en følelse av at bare man har ski på beina og siste mote i antrekk og fryktelig travelt, så mener de seg å kunne brase fram etter eget forgodtbefinnende og ta for gitt at andre skvetter tilside som pingpongballer. Kanskje de burde montere en sirene siden det er liv om å gjøre? Altså i traseer som er beregnet til slikt for de drive med råkjøringen sin så mye de vil for meg, men jeg ser altså av og til de forbeholder seg den retten uansett hvor de ferdes og da spretter i alle fall ikke jeg tilside om det ikke er av naturlige årsaker i utforbakker og slikt. Rundt i terrenget her jeg bor er det skiløyper på kryss og tvers og slett ikke bare der de er ment å være. Der er det helt håpløst å bevege seg uten ski og med hund nå for uansett går man et skispor og får høre det av fartsfantomene. Men heldigvis har jeg alternativer for tælleturer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forøvrig nesten brukket staven ved å sette den ned i dype fotspor... det kom noen stygge gloser akkurat da...

Dårlig erfaring der jeg og - stor fart,vil ha større fart, setter stavene nedi, den sitter fast - smakk - au!

Brakk håndleddet på det der jeg... :angry2: Så folk uten ski i skiløyper får ikke min støtte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes at det er en veldog dårlig løsning å traske langs veien med to bikkjer,det unner jeg dem ikke,tenk å måtte gå helt inntil meg hele tida,ikke ha noe å bevege seg på?

Beklager,men jeg unner ikke bikkja mi en sånn tur gjennom hele vintere. :)

Nei,jeg liker faktisk ikke å gå på ski(grunnen gidder jeg ikke å legge ut her,men...)

det snakkes om frekke ungdommer som bare tar for seg,ikke kan ha hundene i bånd osv...

unnskyld meg,men har dere ikke lest innleggene til meg og Line?

Vi HOLDER hundene i bånd og det er rundt 1-2 meter å gå på mellom skisporene,som det forøvrig ikke er noen andre en oss fotfolk som går på.

Og så er det igjen de frekke(ikke mine ord) skifolka som har bikkjene sine løse,bikkjene ser våre bikkjer og har ikke vett på å høre på eiern og stopper da for å enten jokke ned bikkjene våre eller for å bli jokka(les:parra) på.

Vi ødelegger ikke snøen midt i løypa,ettersom den er hardtrampa(ikke av oss,men av maskiner),så det går ikke ann å tråkke igjennom.

Og vil dere ha urørt og utråkka snø,kan vel dere gå i skogen da?

Det er lettere å komme seg frem i skogen for de med ski enn for de som går,dette var vel også en av grunnene til at man fikk seg ski til å begynne med...?

Er overhodet ikke sur,bare så det er sagt(liker ikke å bli oppfattet som en bortskjemt,sur og frekk liten drittunge pga.noe jeg skriver) :(

Ha en fortsatt god vinter :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes at det er en veldog dårlig løsning å traske langs veien med to bikkjer,det unner jeg dem ikke,tenk å måtte gå helt inntil meg hele tida,ikke ha noe å bevege seg på?

Beklager,men jeg unner ikke bikkja mi en sånn tur gjennom hele vintere. :)

Nei,jeg liker faktisk ikke å gå på ski(grunnen gidder jeg ikke å legge ut her,men...)

det snakkes om frekke ungdommer som bare tar for seg,ikke kan ha hundene i bånd osv...

unnskyld meg,men har dere ikke lest innleggene til meg og Line?

Vi HOLDER hundene i bånd og det er rundt 1-2 meter å gå på mellom skisporene,som det forøvrig ikke er noen andre en oss fotfolk som går på.

Og så er det igjen de frekke(ikke mine ord) skifolka som har bikkjene sine løse,bikkjene ser våre bikkjer og har ikke vett på å høre på eiern og stopper da for å enten jokke ned bikkjene våre eller for å bli jokka(les:parra) på.

Vi ødelegger ikke snøen midt i løypa,ettersom den er hardtrampa(ikke av oss,men av maskiner),så det går ikke ann å tråkke igjennom.

Og vil dere ha urørt og utråkka snø,kan vel dere gå i skogen da?

Det er lettere å komme seg frem i skogen for de med ski enn for de som går,dette var vel også en av grunnene til at man fikk seg ski til å begynne med...?

Er overhodet ikke sur,bare så det er sagt(liker ikke å bli oppfattet som en bortskjemt,sur og frekk liten drittunge pga.noe jeg skriver) :)

Ha en fortsatt god vinter :icon_redface:

Når jeg går tur med mine to hunder langs veg, så går de faktisk 2 m foran meg i bånd de... så disiplinerte er de at de faktisk har LÆRT å gå på vegkanten... ikke noe problem selv om det kommer biler: de holder seg på vegkanten de.

Jeg lurer også virkelig på hvilke løshunder som "lar seg jokke på" når de kommer løpende løse... Har du hunder som "voldtar" alt som kommer i dens veg eller ?

Min erfaring med skiløyper er at det er veldig sjelden de er så hardtråkket at de holder et menneske til fots - kun under spesielle forhold (slik det er nå her hjemme f eks) går det an å gå i løypa uten å tråkke gjennom. Jeg så forøvrig senest i dag digre, dype spor i skiløypa etter en "vandrer"...

Det er jo tydelig at du IKKE har spesielt god greie på ski og skigåing, men jeg skal ikke komme med noen info om dette her. Jeg vil heller foreslå for dere som tråkker i løypene at DERE kjøper truger - da kan dere gå hvor dere vil i skogen UTEN å irritere dere over sure kondomdresser og løse hunder som lar seg jokke på...

Og unnskyld at jeg sier det, men dere HØRES veldis sure og bortskjemte ut...

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går tur med mine to hunder langs veg, så går de faktisk 2 m foran meg i bånd de... så disiplinerte er de at de faktisk har LÆRT å gå på vegkanten... ikke noe problem selv om det kommer biler: de holder seg på vegkanten de.

Det er ikke alle som har lært dette, og jeg vil ikke risikere at en dag så plutselig hopper hunden ut i veien (det kan skje selvom du har LÆRT hunden å gå på veikanten).

Og forventer ikke så mye av en unghund jeg da. Så går heller en god tur siden av skiløypa (i bånd) enn å gå med hunden rett siden av meg. og ikke la den få frihet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er ikke alle som har lært dette, og jeg vil ikke risikere at en dag så plutselig hopper hunden ut i veien (det kan skje selvom du har LÆRT hunden å gå på veikanten).

Og forventer ikke så mye av en unghund jeg da. Så går heller en god tur siden av skiløypa (i bånd) enn å gå med hunden rett siden av meg. og ikke la den få frihet...

Ærlig talt - det er det dummeste jeg har hørt - nå har jeg bodd ved en veldig traffikert vei i snart 6 år - for å i det hele tatt komme ut i skogen (om jeg skal dit) så MÅ jeg gå langs veien ett stykke. Og når jeg går på tur så går jeg IKKE på tur med en og en hund - jeg har 4 ofte 5 stykker med meg ALENE - i bånd langs veien - alderen er fra 5 måneder til 11 år - og det er INGEN av de som leker kamikazehunder og kaster seg ut i veien foran bilene - fordi jeg passer på........... Nei, jeg tauer dem ikke inn - men jeg kan lese mine hunder og kjenner de så godt at jeg ser når de har tenkt å endre retning før de selv har tenkt tanken ferdig - får fint som smør det.

Jeg sykler langs samme veien med tre hunder på en springer - piece of cake......

Jeg synes argumentene for å gå i skiløypene er direkte tåpelige - og vitner om lite kreativitet og vilje til å ta hensyn til sine omgivelser.

Det er ikke synd på hunder som må gå langs veien - de synes det er like greit - og går man langt nok langs vei så kommer dere sikkert til ett område der dere kan slippe hundene og la de løpe litt - og gjør dere ikke det så vil det jo være interessant å vite hvor dere bor - om dere bor langs hypertraffikerte veier UTEN avstikkerveier og åpne plasser...........

Folk som bor på sånne steder bor stort sett langt utpå landet og på denne tiden av året så bruker det da å være flotte tømmerveier å gå på hvor bøndene har tatt ut tømmer og det IKKE er skigåere.......

Hvis heller ikke det eksiterer - altså - dere har hypertraffikert vei - som ikke går noe sted, og som ikke leder til småveier hvor det går ant å gå relativt risikofritt, eller det finnes en skolegård man kan leke med hunden på - så betyr det jo at det ikke bor folk i omegn - og hvorfor i all verden er det da lysløyper der som i tillegg er brukt av folk i kondomdress med løse bikkjer???

Det er noe som ikke rimer her spør du meg.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg aldri noensinne har klart å gå igjennom snøen i midten der det er hardpakket i lysløypene. Selv ikke når jeg måtte gi opp å snørekjøre Loke pga for mange hunder rundt oss og dermed måtte bære med meg ski og staver ned til bilen igjenn samtidig som jeg holdt igjenn Loke av all makt. (BC tispe forann oss :rolleyes: )

Men nå har jeg bare gått der når det har vært bikkjekaldt.

Måten jeg har klart å herpe lysløper på derimot er denne :

Sn_rekj.jpg

Ingenting i veien med utstyret : ski på beina og bikkja i bånd, men likevel gikk det galt gitt :icon_redface:

Men truger er et godt tips.Jeg ønsket meg det til jul i fjor og har vært takknemlig for de i år.

Du slipper en del mas og har du en frisk hund så har den bare godt av å gå i snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt - det er det dummeste jeg har hørt - nå har jeg bodd ved en veldig traffikert vei i snart 6 år - for å i det hele tatt komme ut i skogen (om jeg skal dit) så MÅ jeg gå langs veien ett stykke. Og når jeg går på tur så går jeg IKKE på tur med en og en hund - jeg har 4 ofte 5 stykker med meg ALENE - i bånd langs veien - alderen er fra 5 måneder til 11 år - og det er INGEN av de som leker kamikazehunder og kaster seg ut i veien foran bilene - fordi jeg passer på........... Nei, jeg tauer dem ikke inn - men jeg kan lese mine hunder og kjenner de så godt at jeg ser når de har tenkt å endre retning før de selv har tenkt tanken ferdig - får fint som smør det.

Jeg sykler langs samme veien med tre hunder på en springer - piece of cake......

Jeg synes argumentene for å gå i skiløypene er direkte tåpelige - og vitner om lite kreativitet og vilje til å ta hensyn til sine omgivelser.

Det er ikke synd på hunder som må gå langs veien - de synes det er like greit - og går man langt nok langs vei så kommer dere sikkert til ett område der dere kan slippe hundene og la de løpe litt - og gjør dere ikke det så vil det jo være interessant å vite hvor dere bor - om dere bor langs hypertraffikerte veier UTEN avstikkerveier og åpne plasser...........

Folk som bor på sånne steder bor stort sett langt utpå landet og på denne tiden av året så bruker det da å være flotte tømmerveier å gå på hvor bøndene har tatt ut tømmer og det IKKE er skigåere.......

Hvis heller ikke det eksiterer - altså - dere har hypertraffikert vei - som ikke går noe sted, og som ikke leder til småveier hvor det går ant å gå relativt risikofritt, eller det finnes en skolegård man kan leke med hunden på - så betyr det jo at det ikke bor folk i omegn - og hvorfor i all verden er det da lysløyper der som i tillegg er brukt av folk i kondomdress med løse bikkjer???

Det er noe som ikke rimer her spør du meg.........

du syns det høres dumt ut ja, men jeg har faktisk hørt det har skjedd. Så det kan skje den beste... Og jo selvfølgelig skjønner jeg når hunden min har tenkt til å gjøre noe annet, men Nei jeg vil ikke gå på en trafikkert vei, Ikke bare pga masse biler, men også pga saltet... Vi som går tur hele året i skogen, må jo fortsette med dette når det blir vinter... Jeg mener det er sånn, og der jeg går innimellom har di lagd asfalt gjennom skogen, og vet du hvorfor, jo for at folk skal få gå på rulleSKI. Så de kan også om sommer som vinter. Bikja mi går like lett som meg igjennom (om noen av oss går igjennom), og hva med de som snørekjører med hundene, skal heller ikke de få lov da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvor mange av årets 52 uker er det snø og fint vær nok for at folka i kondomdress tar på seg skiene sine og tråkker i lysløypene? Det må jo være mulig å finne et annet alternativ de få ukene/måneden i året det er liksom. Om det innebærer å tråkke langs veien til man finner litt urørt natur, trene lydighet eller søksøvelser og aktivisere hunden på den måten eller ta seg en tur til fjells om man vil ha den løs så koster jo ikke det allverdens?

Nå er jeg kanskje inhabil, i Bergen er det sjeldent snø, det er få lysløyper med skiløpere (her har vi derimot helårsjoggere i samme tiltalende oppdressing) og det er nok av fjell å tråkke i (det er oppover og nedoverbakker da, ikke flatt bort, så det blir mosjon for den tobente også)

Det koster så lite å få litt goodwill for hundesaken, sånn egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går tur med mine to hunder langs veg, så går de faktisk 2 m foran meg i bånd de... så disiplinerte er de at de faktisk har LÆRT å gå på vegkanten... ikke noe problem selv om det kommer biler: de holder seg på vegkanten de.

Jeg lurer også virkelig på hvilke løshunder som "lar seg jokke på" når de kommer løpende løse... Har du hunder som "voldtar" alt som kommer i dens veg eller ?

Min erfaring med skiløyper er at det er veldig sjelden de er så hardtråkket at de holder et menneske til fots - kun under spesielle forhold (slik det er nå her hjemme f eks) går det an å gå i løypa uten å tråkke gjennom. Jeg så forøvrig senest i dag digre, dype spor i skiløypa etter en "vandrer"...

Det er jo tydelig at du IKKE har spesielt god greie på ski og skigåing, men jeg skal ikke komme med noen info om dette her. Jeg vil heller foreslå for dere som tråkker i løypene at DERE kjøper truger - da kan dere gå hvor dere vil i skogen UTEN å irritere dere over sure kondomdresser og løse hunder som lar seg jokke på...

Og unnskyld at jeg sier det, men dere HØRES veldis sure og bortskjemte ut...

Siri

Hei igjen!

Som sagt tidligere går vi med naboenes bikkjer også,det er de som jokker.

Jeg kan også ha min hund i langt bånd langs veien,er ingen sak å ha såpass trent bikkje;-)

Det er bilene som kjører fort,og det er ikke det som er problemet heller,problemet er at bikkja mi synes ikke at det er den optimale tur,og det synes ærlig talt ikke jeg heller,tur langs veien,pføy:-p

Dere/du høres også meget sure og bortskjemte ut,kanskje begge parter skal bruke flere smilies?

Jeg går i lysløypa fordi jeg oppfører meg pent og ordentlig,synes at det er fint turområde,bikkja mi liker det,og har ikke plaget noen til nå,før denne mannen kom.

:D

Nå har jeg lest gjennom alt her,og aner mye sure miner,og litt opphisselse.

Hva er poenget med å gripe det ann på den måten?

For det første så respekterer jeg at den skimannen ikke ville ha oss i midten av skiløypene hvor ingen går på ski og det er umulig å tråkke igjennom.

Vi snakket i en rolig og hyggelig tone til han,han ville ikke høre,så da tenkte vi,javel...

Hvorfor må man altid rope og skrike for å få frem meningene sine?

Hadde han vært hyggelig og rolig hadde vi sett på det på en helt annen måte

Syns det ble litt mye frekke komentarer her(er kanskje bare jeg som mener det,men...)

Alle vil vi forskjellige ting med hundene våre,og alle ønsker vi forskjellige ting for hundene våres,jeg tror at alle meget godt selv vet best for sin hund og sitt hundehold,

hvis jeg ønsker å gå imellom skispora,smile og være hyggelig mot alle som går forbi så gjør jeg det,

ja,det er mye som det ikke finnes noen lover mot,lysløypa vår er en av dem,derfor velger jeg å gå der,både jeg,mine venner og alle hundene(har gått med 6 hunder langs veien selv,uten noe problem),storkoser oss på tur og møter mange hyggelige fjes,så vi kommer til å fortsette å gå der.

Jada,dette innlegget hadde kanskje ikke så mye med saken å gjøre,ønsket bare å si noe,så ingen lite hyggelige komentarer på det takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...