Gå til innhold
Hundesonen.no

"spesielle" raser.


Ulvinne

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Jeg er rimelig sikker på at Ulvinne får de oplysningne hun trenger av meg hvis hun kontakter meg.

Hva man annonserer og hva man informerer potensielle kjøpere om kan være to vodt forskjellige ting. Du burde, som mange andre, ikke henge deg for mye opp i annonser og hva som står i de.

Ikke henge meg opp i hva som står i annonser?

Amen til Vipsen og 2ne her liksom..........

Og jeg veit i alle fall det at når jeg annonserer hunder og valper, så annonserer jeg det jeg har og ikke noe annet liksom. Har jeg en trivelig terv så har jeg en trivelig terv - jeg annonserer ikke en trivelig terv når jeg i virkeligheten forsøker å selge terven fra *******...........

Jo, jeg skjønner at det er viktig å lage annonse som folk ser og reagerer på - men da får man bruke fine bilder liksom.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Hva man annonserer og hva man informerer potensielle kjøpere om kan være to vodt forskjellige ting. Du burde, som mange andre, ikke henge deg for mye opp i annonser og hva som står i de.

Jeg er rimelig sikker på at du kunne spart deg for endel uinteressante henvendelser hvis du hadde skrevet annonsen som om du henvendte deg til potensielle valpekjøpere..

Så slipper folk å i det hele tatt vurdere om de er interessert i å kjøpe valp av deg hvis de er ute etter en god "familie hund".

Hva man annonserer og hva man informerer potensielle valpekjøpere om bør ikke være to vidt forskjellige ting, det bør så absolutt være samme sak. Meningen med annonser er vel at man håper at de skal leses av potensielle valpekjøpere, eller? Eller er det ment som reklame for rasen litt pent pakket inn i bomull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at du kunne spart deg for endel uinteressante henvendelser hvis du hadde skrevet annonsen som om du henvendte deg til potensielle valpekjøpere..

Så slipper folk å i det hele tatt vurdere om de er interessert i å kjøpe valp av deg hvis de er ute etter en god "familie hund".

Hva man annonserer og hva man informerer potensielle valpekjøpere om bør ikke være to vidt forskjellige ting, det bør så absolutt være samme sak. Meningen med annonser er vel at man håper at de skal leses av potensielle valpekjøpere, eller? Eller er det ment som reklame for rasen litt pent pakket inn i bomull?

La nå meg få avertere slik jeg ønsker det selv da. Jeg liker å snakke med folk, så om det ringer noen som ikke passer til å ha en K.O. så ser jeg ikke på det som verdens største problem.

En K.O. er en god familiehund når forholdene blir lagt riktig til rette for den, og kjøperen følger mine råd om hvordan den skal ha det fra den er valp og opp gjennom oppveksten.

Det som er viktig med en annonse er at man skriver det som er sant i annonsen, men jeg ser ingen grunn til at man behøver å fortelle alt der. Mange ting kan være vel så greit å informere om muntlig. Og ved å annonsere, så ønsker jo de fleste å tiltrekke seg potensielle kjøpere, også kjøpere som før ikke har reflektert på de rasene som averteres. Jeg ser ikke noe galt i det så lenge man holder seg til sannheten når man annonserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du mener er villedende og i gråsonen av lovlighet? Og hva begrunner du det med?

Villedende:

Dersom man skriver èn ting i en annonse for å tiltrekke seg potensielle kunder og det deretter viser seg å ikke samsvare med de faktiske forhold, så er det villedende.

Gråsone av lovlighet:

Hvor kreativ har man lov til å være i en reklame/annonse? Man kan gjerne fremstille et produkt i en skinnende innpakning, men er innholdet råttent så er det en fin grense mellom kreativitet/løgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villedende:

Dersom man skriver èn ting i en annonse for å tiltrekke seg potensielle kunder og det deretter viser seg å ikke samsvare med de faktiske forhold, så er det villedende.

Gråsone av lovlighet:

Hvor kreativ har man lov til å være i en reklame/annonse? Man kan gjerne fremstille et produkt i en skinnende innpakning, men er innholdet råttent så er det en fin grense mellom kreativitet/løgn.

Nå synes jeg du går litt langt i beskyldningene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, ser ikke at noen har blitt beskyldt for noe som helst her.

Derimot er det enkelte debattanter som ser ut til å fått jobb som fjertefølje :D

Ikke at jeg har noen som helst anig om hva fjertefølje er. :) Men det var da et artig ord. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du går litt langt i beskyldningene dine.

Hvilken beskyldninger er det her da...? Ser kun at du beskylder noen for noe jeg. Svaret til Jaktlykke er jo ikke rettet mot noen navngitte personer, hun gir jo kun info på hva villedende og gråsone betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villedende:

Dersom man skriver èn ting i en annonse for å tiltrekke seg potensielle kunder og det deretter viser seg å ikke samsvare med de faktiske forhold, så er det villedende.

Gråsone av lovlighet:

Hvor kreativ har man lov til å være i en reklame/annonse? Man kan gjerne fremstille et produkt i en skinnende innpakning, men er innholdet råttent så er det en fin grense mellom kreativitet/løgn.

Men villedende hva da? Så lenge det blir gitt korrekt informasjon når en potensiell valpekjøper henvender seg til oppdretter, så lurer jeg på hva som er villedende? Det kan umulig være de korrekte opplysningene som er villedende. Er det villedende, etter din mening, å skrive i en annonse at en K.O. er en flott familiehund, når den faktisk er det når forholdende blir lagt til rette for rasen? De som er interesserte får jo opplyst hva slags forhold som passer en K.O. og hva som ikke passer. Er det fremdeles villedende, etter din mening?

Så lenge man er ærlig og ikke sprer løgn verken i annonser eller muntlig, så kan det ikke karakteriseres som villedende eller som å være i gråsonen av lovlighet.

Eller sikter du til noe helt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken beskyldninger er det her da...? Ser kun at du beskylder noen for noe jeg. Svaret til Jaktlykke er jo ikke rettet mot noen navngitte personer, hun gir jo kun info på hva villedende og gråsone betyr.

Nå er du vel litt på bærtur, eller skulle jeg si...på en annen planet.

Jaktlykke quoter mitt svar, altså jaktlykke henvender seg direkte til meg. Hvis ikke hun mente å henvende seg til meg, så burde jaktlykke ha skrevet et generelt svar uten å quote mitt innlegg.

Og hun har ikke gitt info om hva gråsone og villedende betyr, men hva _hun_ mener det betyr, og det kan fort være to forskjelllige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man jo definere god familiehund for å finne ut av det - hvis K.Oen er som man leser ut av denne diskusjonen, nemlig usosial, lite mulig å ha med rundt omkring fordi den ikke venner seg til nye steder så lett så er den vel ikke det de fleste forbinder med god familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du vel litt på bærtur, eller skulle jeg si...på en annen planet.

Jaktlykke quoter mitt svar, altså jaktlykke henvender seg direkte til meg. Hvis ikke hun mente å henvende seg til meg, så burde jaktlykke ha skrevet et generelt svar uten å quote mitt innlegg.

Og hun har ikke gitt info om hva gråsone og villedende betyr, men hva _hun_ mener det betyr, og det kan fort være to forskjelllige ting.

jeg kan og quote deg... Må nok skuffe deg, ikke er jeg på bærtur (for tidlig på året til det) og sist jeg sjekket så var jeg på planeten jorden.. er vel den samme som du er på tror jeg...

Men kanskje har du problem med å se hvorfor hun quotet deg... kan jo fortelle deg det da, fordi du stilte et spørsmål og hun svarete generelt på det.. slik at alle fikk forklaring på hva de to ordene betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man jo definere god familiehund for å finne ut av det - hvis K.Oen er som man leser ut av denne diskusjonen, nemlig usosial, lite mulig å ha med rundt omkring fordi den ikke venner seg til nye steder så lett så er den vel ikke det de fleste forbinder med god familiehund.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man jo definere god familiehund for å finne ut av det - hvis K.Oen er som man leser ut av denne diskusjonen, nemlig usosial, lite mulig å ha med rundt omkring fordi den ikke venner seg til nye steder så lett så er den vel ikke det de fleste forbinder med god familiehund.

Dessuten så strider det imot NKK sin formålsparagraf å avle usosiale og lite tilpasningsdyktige hunder. Men nå er det jo Aud som mener at rasen er slik. Og sannheten og Aud's meninger kan jo være to helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser som f.eks vokter hunder(KO,Serra da estrela osv),hvordan er det med forvert avtaler på de?

Når det gjelder KO så er det mange oppdrettere av denne rasen i bl.a. Finland, Russland og andre land som benytter seg av forverter.

På en måte må det jo være tryggere for en valpekjøper som ikke har hatt en slik rase før og ha en forvert avtale? Med tanke på oppfølging,vet man kan få god oppfølging hvis man kjøper også,men det blir vel litt ´tettere´ med en forvert avtale??

Om du får/kjøper en hund fra en seriøs oppdretter, så er det like greit å være forvert som valpekjøper. Tror ikke det er noe særlig forskjell.

Men for hundens del er det kanskje ikke det beste med tanke på at denne type hund ikke skal være så sosial og er ganske terretorial(hvis det er rette ordet?).

Seriøse oppdrettere av disse rasene sosialiserer valpene sine, og oppfordrer valpekjøper til det samme. Med mindre hunden skal fungere som arbeidende vokterhund for bufe.

Hvis man er forvert på en tispe skal oppdretter gjerne ha et kull,og etter som jeg har skjønt(mulig jeg tar feil) så vil da oppdretter gjerne ha tispen hos seg under fødselen. Dette er vel ikke ideelt for en slik rase??

Hvor mange kull en oppdretter tar fra en tispe satt ut på for er forskjellig fra oppdretter til oppdretter og avtales i hvert enkelt tilfelle. Om valpen og etterhvert den voksne hunden holder kontakt med oppdretter og er på regelmessige besøk hos denne, så ser jeg ikke på dette som noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktlykke quoter mitt svar, altså jaktlykke henvender seg direkte til meg. Quoting betyr ikke at man henvender seg til èn person alene - det kan like gjerne være til almenn interesse

Hvis ikke hun mente å henvende seg til meg, så burde jaktlykke ha skrevet et generelt svar uten å quote mitt innlegg.

Jeg kunne ikke skrive et generelt svar på noe det ikke var spurt om? Skulle jeg kanskje ha laget et eget innlegg med begrepsavklaring i stedet for å quote?

Og hun har ikke gitt info om hva gråsone og villedende betyr, men hva _hun_ mener det betyr, og det kan fort være to forskjelllige ting.

Jeg ble spurt om hva jeg begrunnet begrepene med, og det har jeg også gjort. Lurer man på hva ordene betyr, så finnes det ordbøker.

Nå har jeg quotet innlegget ditt Aud - og jeg henvender meg til deg - og alle andre som leser denne diskusjonen. Vil jeg snakke med deg alene, så sender jeg mail eller PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...