Gå til innhold
Hundesonen.no

"spesielle" raser.


Ulvinne

Recommended Posts

Raser som f.eks vokter hunder(KO,Serra da estrela osv),hvordan er det med forvert avtaler på de?

På en måte må det jo være tryggere for en valpekjøper som ikke har hatt en slik rase før og ha en forvert avtale? Med tanke på oppfølging,vet man kan få god oppfølging hvis man kjøper også,men det blir vel litt ´tettere´ med en forvert avtale?

Men for hundens del er det kanskje ikke det beste med tanke på at denne type hund ikke skal være så sosial og er ganske terretorial(hvis det er rette ordet?).

Hvis man er forvert på en tispe skal oppdretter gjerne ha et kull,og etter som jeg har skjønt(mulig jeg tar feil) så vil da oppdretter gjerne ha tispen hos seg under fødselen. Dette er vel ikke ideelt for en slik rase?

ps:Har denne havnet feil beklager jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Raser som f.eks vokter hunder(KO,Serra da estrela osv),hvordan er det med forvert avtaler på de?

På en måte må det jo være tryggere for en valpekjøper som ikke har hatt en slik rase før og ha en forvert avtale? Med tanke på oppfølging,vet man kan få god oppfølging hvis man kjøper også,men det blir vel litt ´tettere´ med en forvert avtale?

Men for hundens del er det kanskje ikke det beste med tanke på at denne type hund ikke skal være så sosial og er ganske terretorial(hvis det er rette ordet?).

Hvis man er forvert på en tispe skal oppdretter gjerne ha et kull,og etter som jeg har skjønt(mulig jeg tar feil) så vil da oppdretter gjerne ha tispen hos seg under fødselen. Dette er vel ikke ideelt for en slik rase?

ps:Har denne havnet feil beklager jeg det.

Når det gjelder K..O. så egner den seg definitivt ikke som forvertshund. Det blir for stor omstilling for den når den skal flytte, for en periode, fra forverten og til oppdretteren, for så å komme tilbake til fôrverten etter at kullet er født og tispen avvendt.

Hvorfor skulle det være tryggere for en person å være fôrvert? Mine valpekjøpere får i hvertfall den opppfølgingen de ønsker seg. Det ville kanskje vært tryggere for oppdretteren enn å selge hunden, da hunden kan tas tilbake hvis kriteriene i kontrakten ikke blir oppfylt, dette er mye vanskeligere hvis hunden er solgt med hud og hår.

Jeg ser bare hvis jeg skal omrokkere litt på de som er i hver innhegning, så blir hundene litt urolige av dette, noen av dem i hvertfall, så da kan du jo tenke deg hvordan de ville blitt ved en fôrvertsavtale.

De vil være i sitt vante miljø, ikke bli dratt hiten og diten, selv om utstilling går veldig greit da. :P

De er jo usosiale hunder og skal også være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Aud:)

Jeg føler kanskje med tanke på f.eks utstilling gjør man vel dette oftere sammen med en forvert en en "ordinær" valpekjøper?

Og man er kanskje oftere på besøk hos/får besøk en forvert enn en valpekjøper?

Kan være jeg tar feil,men slik har det vært de gangene jeg har vært forvert. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Aud:)

Jeg føler kanskje med tanke på f.eks utstilling gjør man vel dette oftere sammen med en forvert en en "ordinær" valpekjøper?

Og man er kanskje oftere på besøk hos/får besøk en forvert enn en valpekjøper?

Kan være jeg tar feil,men slik har det vært de gangene jeg har vært forvert. :P

Jeg har satt ut en dobermann på fôr en gang, og for å si det slik, så gav det ikke mersmak. Han så ut som et skjelett trukket med skinn da han kom tilbake. Bare si fra hvis dere vil se bilder. Fôrverten hadde tydligvis glemt at en hund må ha mat, nok og næringsrik mat. Det er helt utrolig hvor tynn en hund kan bli i løpet av noen få uker. Jeg var motstander av å sette ut hunder på fôr fra før, og det ble ikke bedre etter denne episoden.

Det er forskjell fra oppdretter til oppdretter hvor mye kontakt h*n har med sine fôrverter og valpekjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Når det gjelder K..O. så egner den seg definitivt ikke som forvertshund. Det blir for stor omstilling for den når den skal flytte, for en periode, fra forverten og til oppdretteren, for så å komme tilbake til fôrverten etter at kullet er født og tispen avvendt.

Hvorfor skulle det være tryggere for en person å være fôrvert? Mine valpekjøpere får i hvertfall den opppfølgingen de ønsker seg. Det ville kanskje vært tryggere for oppdretteren enn å selge hunden, da hunden kan tas tilbake hvis kriteriene i kontrakten ikke blir oppfylt, dette er mye vanskeligere hvis hunden er solgt med hud og hår.

Jeg ser bare hvis jeg skal omrokkere litt på de som er i hver innhegning, så blir hundene litt urolige av dette, noen av dem i hvertfall, så da kan du jo tenke deg hvordan de ville blitt ved en fôrvertsavtale.

De vil være i sitt vante miljø, ikke bli dratt hiten og diten, selv om utstilling går veldig greit da. :)

De er jo usosiale hunder og skal også være det.

Hva er det for noen vrak av noen hunder da? Som ikke tåler en omstilling?

Og så snakker folk om at belgeren er sær liksom..........

Det er nok mulig Aud at du har vært uheldig med fôrverten du hadde - for en ting er sikkert - de jeg kjenner som setter hunder ut på fôr er stort sett kjempefornøyd, i alle fall de som er flinke til å følge opp sine fôrvertshunder - og det er jo der cluet ligger.

Ett av argumentene politiet og forsvaret har brukt når de har fremelsket schæferen som den fremste tjenestehunden er dens evne til å tilpasse seg og innordne seg nye forhold og mennesker. Dette har vært schæferens forse i alle år - det motsatte blir brukt som argument på belgere, den er dårlig på å tilpasse seg og er derfor mindre egnet.

Tross dette er det nemas problemas å sette en belger ut på fôr - forutsetningen er bare at man som oppdretter gidder å følge opp og ha kontakt med hund og eier.

Jeg har forvertshunder som har to hjem jeg - de føler seg like hjemme her hos oss som hos fôrvertene.

Vi stiller opp som "barnevakt" gratis når fôrvertene drar på turer og ferier og sånn, og da er det som om hundene alltid har vært her. De kjenner oss og de kjenner de andre hundene - og det er ikke noe problem å ta de hit når de skal ha valper.

Tror ikke jeg kjenner noen som har hatt problemer med sine forverter - vel, kanskje med ett par små unntak, men det har ikke gått på stellet av hunden - og jeg har i alle fall ikke hørt om at noen har fått problemer med hundene når de har hatt dem og hatt valper på dem.

Dette inkluderer forøvrig en tidligere nabo også som var/er forvert for en Pyrineer (som jo er en slik spesiell hund) - funka fint som snus det - men også der var oppdretter veldig flink til å ha god kontakt sånn at hunden "kjente" dem og heimen deres også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det for noen vrak av noen hunder da? Som ikke tåler en omstilling?

Og så snakker folk om at belgeren er sær liksom..........

Det er nok mulig Aud at du har vært uheldig med fôrverten du hadde - for en ting er sikkert - de jeg kjenner som setter hunder ut på fôr er stort sett kjempefornøyd, i alle fall de som er flinke til å følge opp sine fôrvertshunder - og det er jo der cluet ligger.

Dette inkluderer forøvrig en tidligere nabo også som var/er forvert for en Pyrineer (som jo er en slik spesiell hund) - funka fint som snus det - men også der var oppdretter veldig flink til å ha god kontakt sånn at hunden "kjente" dem og heimen deres også.

Du uttaler deg om ting du ikke vet noe om. K.O. og tilsvarende raser er ikke noen vrakhunder, de er tvert imot meget sterke psykisk, samtidig som de er lagd slik at vesentlige forandringer i deres tilværelse gjør at de mistrives. De er meget stedbundet, og skal derfor ikke dras med hiten og diten. Dessuten er det en meget usosial rase, noe den skal være. Og det er jo nok en grunn til å ikke dra den med hiten og diten. Men den takler fint å bli tatt med på utstilling.

Hvis dette ikke følges så får man en lite hyggelig problemhund.

Er det så vanskelig å forstå at raser er forskjellige?

Pyreneer er en dott, den var en god vokterhund før her i landet, men er det ikke nå lenger. Der har de over lang tid avlet bort det rasetypsike på hunden, slik at den nå minner mer om en sau. Det er i hvertfall himmelvid forskjell på en K.O., som har sitt rasepreg intakt og en pyreneersau.

Belgere blir nok ikke sett på som en så spesiell rase som K.O. og tilsvarende blir.

Jeg var helt klart uheldig med min fôrvert, men det frister uansett ikke til gjentakelse. Jeg håper ikke du prøver å få det til at jeg var dårlig til å følge opp denne fôrverten? Dessuten ble den satt ut på fôr som voksen, så da burde det egentlig være enda lettere å klare oppgaven for fôrverten. En snill og grei hund var det også. Her hos meg vet jeg at hundene lever et meget godt liv og får den maten de trenger til enhver tid, det har jeg tydeligvis ingen garanti for hos en fôrvert. Så får jeg heller ta det ekstra arbeidet det er å ha mange hunder og den ekstra kostnaden med å fôre dem skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan en hund takle en utstilling med mennesker og hunder over alt dersom den frem til utstillingsdagen kun har levd sammen med familien og aldri truffet særlig med mennesker eller hunder?

Altså.. Blir det ikke mye uvant for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan en hund takle en utstilling med mennesker og hunder over alt dersom den frem til utstillingsdagen kun har levd sammen med familien og aldri truffet særlig med mennesker eller hunder?

Altså.. Blir det ikke mye uvant for dem?

Det var mitt spørsmål og! hvordan tåler hunden det presset da når den skal som du sier være så usosial? Det må jo bli som å gå med en tikkende bombe på en utstilling det og lure på når det blir for mye for "min usosiale" hund..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Du uttaler deg om ting du ikke vet noe om. K.O. og tilsvarende raser er ikke noen vrakhunder, de er tvert imot meget sterke psykisk, samtidig som de er lagd slik at vesentlige forandringer i deres tilværelse gjør at de mistrives. De er meget stedbundet, og skal derfor ikke dras med hiten og diten. Dessuten er det en meget usosial rase, noe den skal være. Og det er jo nok en grunn til å ikke dra den med hiten og diten. Men den takler fint å bli tatt med på utstilling.

OK - mulig jeg ikke vet noen ting - men dette er noe av det dummeste jeg noen gang har hørt.

Du legger ut om hvor spesiell KO'en er og at den har sine naturlige instinkter osv. i behold osv. Men ifølge det du sier nå så er jo rasen totalt ubrukelig til sitt formål i Norge - (og uten at jeg vet det sikkert, antagelig i andre land også).

Her i Norge flyttes jo sauene rundt, de er i lavlandet om våren og høsten og på fjellet om sommeren - og til og med da går de over så store områder at omstillingen for en KO må jo være enorm................ og flyttingen opp og ned vil den jo ikke takle - og det må jo være ett mareritt for rasen å leve sånn år ut og år inn om man skal jobbe som vokterhund??

Som sagt, jeg vet ikke hvordan det er i andre land - men jeg tviler vel på at sauene stakkars går å beiter i samme område hele tiden - er det store flokker så blir det jo ikke mye mat, men igjen - jeg vet lite om sauehold i utlandet (bortsett fra New Zealand og der holdes sau som her omtrent)......

Klarer ikke å se for meg noe annet enn at en gjeter-/vokterhund faktisk må være svært omstillings- og tilpasningsdyktig jeg - uansett land - men hva vet vel jeg om sauer i russland..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du uttaler deg om ting du ikke vet noe om. K.O. og tilsvarende raser er ikke noen vrakhunder, de er tvert imot meget sterke psykisk, samtidig som de er lagd slik at vesentlige forandringer i deres tilværelse gjør at de mistrives. De er meget stedbundet, og skal derfor ikke dras med hiten og diten. Dessuten er det en meget usosial rase, noe den skal være. Og det er jo nok en grunn til å ikke dra den med hiten og diten. Men den takler fint å bli tatt med på utstilling.

Hvis dette ikke følges så får man en lite hyggelig problemhund.

Kan man ikke gå lange turer med hunden så den får mosjon heller da?

Eller ta den med en helg på hytta på fjellet og spasere over viddene?

Høres virkelig ut som disse hundene har et spennende liv, og i tilegg skal de være usosiale...

Må man liksom ha en hel flokk hvis man skal ha KO da, eller selger du hunder som får leve et liv innenfor 2 meter høye gjerder mutters alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke gå lange turer med hunden så den får mosjon heller da?

Eller ta den med en helg på hytta på fjellet og spasere over viddene?

Høres virkelig ut som disse hundene har et spennende liv, og i tilegg skal de være usosiale...

Må man liksom ha en hel flokk hvis man skal ha KO da, eller selger du hunder som får leve et liv innenfor 2 meter høye gjerder mutters alene?

Våger meg på og prøve og svare jeg,selv om jeg ikke har skikkelig kunnskap her. (vær obs på at det jeg skriver er det jeg har lest).

Nettopp fordi en KO er så sosial skal den ikke tvinges til og omgås folk,man tar ikke med seg sin KO til Oslo City(f.eks) og forventer at den skal finne seg i alle menneskene som dytter borti deg/hunden,noen vil sikkert hilse osv.. Den er avlet til og vandre rundt på sletter og vokte suen mot ALT,inkludert folk(eller tar jeg feil?),den er (så vidt meg bekjent) trofast og lojal mot sin eier (slik at saue hyrden skulle gjetesauen osv),men det er også det. Slik jeg har forstått det KAN en KO fint ta i mot besøk(hjemme) men den skal ikke være tvungen til og hilse og kose osv osv.. Den er usosial og det blir feil og tvinge den til noe annet.

Om den har noe formål som vokterhund i Norge skal je ikke utale meg om for det vet jeg ikke. Men etter som jeg har skjønt er en KO en flott hund som lever godt i en familie hvis man tar sine forhåndsregler.

Så i bunn og grunn er det vel folk man ikke skal utsette den for,ikke nødvendigvis en tur på hytta.

Bomma jeg helt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - mulig jeg ikke vet noen ting - men dette er noe av det dummeste jeg noen gang har hørt.

Du legger ut om hvor spesiell KO'en er og at den har sine naturlige instinkter osv. i behold osv. Men ifølge det du sier nå så er jo rasen totalt ubrukelig til sitt formål i Norge - (og uten at jeg vet det sikkert, antagelig i andre land også).

Her i Norge flyttes jo sauene rundt, de er i lavlandet om våren og høsten og på fjellet om sommeren - og til og med da går de over så store områder at omstillingen for en KO må jo være enorm................ og flyttingen opp og ned vil den jo ikke takle - og det må jo være ett mareritt for rasen å leve sånn år ut og år inn om man skal jobbe som vokterhund??

Som sagt, jeg vet ikke hvordan det er i andre land - men jeg tviler vel på at sauene stakkars går å beiter i samme område hele tiden - er det store flokker så blir det jo ikke mye mat, men igjen - jeg vet lite om sauehold i utlandet (bortsett fra New Zealand og der holdes sau som her omtrent)......

Klarer ikke å se for meg noe annet enn at en gjeter-/vokterhund faktisk må være svært omstillings- og tilpasningsdyktig jeg - uansett land - men hva vet vel jeg om sauer i russland..

Du har visst ikke hørt så mye du siden dette er det dummeste du har hørt. Rasen fungerer utmerket som vokterhund for sau og annet bufe. Det er uansett ikke lov å slippe en vokterhund eller gjeterhund, for den saks skyld, fritt i utmarka uten at en gjeter er med. Og mange har dyra sine på inngjerdet område.

Det er først og fremst på inngjerdet område at vokterhunder har sin oppgave i Norge pr. i dag, da vi ikke har kultur for å slippe den fritt i utmarka uten at en gjeter følgees tett ved hunden, slik det gjøres i mange andre land.

Så lenge en vokterhund er sammen med sauene så er den jo sammen med flokken sin, akkurat som når den er med eieren på utstilling, slik at den føler seg komfortabel med det. Det er stor forskjell på dette og å bli dratt med hiten og diten for liksom å bli den sosiale hunden som den ikke er. Og det er også stor forskjell på dette og det å være veldig tilpasningsdyktig, for det er ikkke rasen. Den bruker lang tid på å omstille seg til andre forhold, derfor heter det seg også at en K.O. som er eldre enn 1 år kun kan omplasserers til folk som har god erfaring med rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke gå lange turer med hunden så den får mosjon heller da?

Eller ta den med en helg på hytta på fjellet og spasere over viddene?

Høres virkelig ut som disse hundene har et spennende liv, og i tilegg skal de være usosiale...

Må man liksom ha en hel flokk hvis man skal ha KO da, eller selger du hunder som får leve et liv innenfor 2 meter høye gjerder mutters alene?

Jo man kan gå tur i skogen med hunden, men man tar den ikke med til byen for å såkalt sosialisere den og prøve å gjøre den til noe annet enn den er i utgangspunktet.

Joda man kan ta den med på hytta, hvis hytta har et stort, godt inngjerdet område.

Hundene trives best ved å være sammen med familien sin, så de er like lykkelige som andre raser, og ja, de skal være usosiale for å være rasetypiske.

Nei, man trenger ikke en hel flokk. Når hunden blir vant til det så trives den faktisk alene i en stor innhegning, det blir da dens territorium.

Raser er forskjellige vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mitt spørsmål og! hvordan tåler hunden det presset da når den skal som du sier være så usosial? Det må jo bli som å gå med en tikkende bombe på en utstilling det og lure på når det blir for mye for "min usosiale" hund..?

Ja den skal være usosial, også på utstilling, i den grad at den ikke logrer til dommeren. En dommer som kan rasen setter ikke opp en K.O. som logrer til dommeren.

Utstilling er ingen påkjenning for en nervesterk K.O. når den er sammen med sin eier og eieren er en god leder.

Mine er i hvertfall ingen tikkende bomber på utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo man kan gå tur i skogen med hunden, men man tar den ikke med til byen for å såkalt sosialisere den og prøve å gjøre den til noe annet enn den er i utgangspunktet.

Joda man kan ta den med på hytta, hvis hytta har et stort, godt inngjerdet område.

Hundene trives best ved å være sammen med familien sin, så de er like lykkelige som andre raser, og ja, de skal være usosiale for å være rasetypiske.

Nei, man trenger ikke en hel flokk. Når hunden blir vant til det så trives den faktisk alene i en stor innhegning, det blir da dens territorium.

Raser er forskjellige vet du.

Vet jo at raser er forskjellige :) Derfor jeg spurte, jeg hadde omtrent ikke hørt om KO før jeg så på siden din da du kom til sonen. Derfor ble jeg litt nysgjerrig. Jeg fikk inntrykk av at de måtte kun være på samme plassen hele tiden...

Takk for fin forklaring, nå ble jeg litt klokere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Du har visst ikke hørt så mye du siden dette er det dummeste du har hørt. Rasen fungerer utmerket som vokterhund for sau og annet bufe. Det er uansett ikke lov å slippe en vokterhund eller gjeterhund, for den saks skyld, fritt i utmarka uten at en gjeter er med. Og mange har dyra sine på inngjerdet område.

Det er først og fremst på inngjerdet område at vokterhunder har sin oppgave i Norge pr. i dag, da vi ikke har kultur for å slippe den fritt i utmarka uten at en gjeter følgees tett ved hunden, slik det gjøres i mange andre land.

Så lenge en vokterhund er sammen med sauene så er den jo sammen med flokken sin, akkurat som når den er med eieren på utstilling, slik at den føler seg komfortabel med det. Det er stor forskjell på dette og å bli dratt med hiten og diten for liksom å bli den sosiale hunden som den ikke er. Og det er også stor forskjell på dette og det å være veldig tilpasningsdyktig, for det er ikkke rasen. Den bruker lang tid på å omstille seg til andre forhold, derfor heter det seg også at en K.O. som er eldre enn 1 år kun kan omplasserers til folk som har god erfaring med rasen.

Javel, og du hører ikke at du motsier deg selv??

Hundene trives best ved å være sammen med familien sin, så de er like lykkelige som andre raser, og ja, de skal være usosiale for å være rasetypiske.

Nei, man trenger ikke en hel flokk. Når hunden blir vant til det så trives den faktisk alene i en stor innhegning, det blir da dens territorium.

???

Så om den blir vant til å omgås både en fôrvertsfamilie og sin oppdretter/eier - og blir vant til å være begge steder fordi begge steder er egnet for den så burde det være ett minimalt problem å sette en KO (eller en annen gjeter-/vokterhund rase ut på fôravtale)? Det blir jo som på hytta....... vel, bortsett fra at den må forholde seg til to personer da - men det er kanskje ett krav at en KO bare skal bo sammen med eiere som bor alene, aldri har besøk og for all del aldri tar med seg venner på hytta?

Det står forøvrig ikke i standarden til KO'en at den skal være usosial - det står at den skal være naturlig reservert - og reservert og usosial er to forskjellige ting..........

Og det er faktisk en feil om en KO ikke viser temperament i ringen - og siden man ikke vil ha agressiv adferd (for det er en enda større feil) og den ikke må fremstå som engstelig så vil jeg anta at det vil være en fordel om halen vifta en gang eller to når dommeren observerte den - den skal ifølge standarden ikke se ut som en lobotomert sau...........

Og en ting til - når jeg har lest en del av annonsene du har hatt på nettet i løpet av fjoråret Aud - så blir det du sier nå enda værre - for der har du fremstilt KO'en som den mest ideelle familiehund - faktisk ala schæfer - og etter det du sier nå så fremstår den ikke som spesielt egnet som familiehund.

PS! Jeg synes fortsatt at Grom Grom er urlekker og jeg har ingenting imot KO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, og du hører ikke at du motsier deg selv??

Så om den blir vant til å omgås både en fôrvertsfamilie og sin oppdretter/eier - og blir vant til å være begge steder fordi begge steder er egnet for den så burde det være ett minimalt problem å sette en KO (eller en annen gjeter-/vokterhund rase ut på fôravtale)? Det blir jo som på hytta....... vel, bortsett fra at den må forholde seg til to personer da - men det er kanskje ett krav at en KO bare skal bo sammen med eiere som bor alene, aldri har besøk og for all del aldri tar med seg venner på hytta?

Det står forøvrig ikke i standarden til KO'en at den skal være usosial - det står at den skal være naturlig reservert - og reservert og usosial er to forskjellige ting..........

Og det er faktisk en feil om en KO ikke viser temperament i ringen - og siden man ikke vil ha agressiv adferd (for det er en enda større feil) og den ikke må fremstå som engstelig så vil jeg anta at det vil være en fordel om halen vifta en gang eller to når dommeren observerte den - den skal ifølge standarden ikke se ut som en lobotomert sau...........

Og en ting til - når jeg har lest en del av annonsene du har hatt på nettet i løpet av fjoråret Aud - så blir det du sier nå enda værre - for der har du fremstilt KO'en som den mest ideelle familiehund - faktisk ala schæfer - og etter det du sier nå så fremstår den ikke som spesielt egnet som familiehund.

PS! Jeg synes fortsatt at Grom Grom er urlekker og jeg har ingenting imot KO

Dette fører ingensteds hen, for du er ikke villig til å lyttet til det jeg sier. Å vise temperament betyr ikke at hunden skal logre til dommeren. En engselig hund er heller ikke ønsket.

Den er en fin familiehund når forholdene blir lagt til rette for den. Og du har da vitterlig ikke hørt hva jeg sier til folk i telefonen og hvor mange jeg avskriver som kjøpere med en gang.

Nei, det står ikke i standarden at den skal være usosiel, men den _er_ usosial, og det henger sammen med at den er meget reservert, ikke reservert slik som folk flest tenker på det, men virkelig reservert, og det skal den være og at det også forventes at den er mistenksom ovenfor det som er fremmed. Det kan jo tenkes at ikke alt er korrekt oversatt til dn norske versjonen av rasestandarden.

Du ser på øynene på en K.O. at den har temperament, og du ser også på øynene dens om den er engstelig, det har ingenting med mangel på logring/mangel på logring å gjøre.

Du vat da ingenting om resultatet ved å sette ut en K.O. på fôr, men det vet jeg for jeg har prøvd det, og det fiunker ikke. Det som du ser på som uproblematisk kan du gjøre med dine belgere men ikke med en K.O. Hold deg til det du kan og ikke legg deg opp i det du ikke kan. Dette med K.O. kan du ikke, og du er et typisk eksempel på de som sier at de har masse hundeerfaring og ikke vil lytte til en som har virkelig erfaring med rasen. Du vil rett og slett ikke forstå at en K.O. er en helt spesiell rase for helt spesielt utvalgte eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Du vat da ingenting om resultatet ved å sette ut en K.O. på fôr, men det vet jeg for jeg har prøvd det, og det fiunker ikke. Det som du ser på som uproblematisk kan du gjøre med dine belgere men ikke med en K.O. Hold deg til det du kan og ikke legg deg opp i det du ikke kan. Dette med K.O. kan du ikke, og du er et typisk eksempel på de som sier at de har masse hundeerfaring og ikke vil lytte til en som har virkelig erfaring med rasen. Du vil rett og slett ikke forstå at en K.O. er en helt spesiell rase for helt spesielt utvalgte eiere.

Jaha..... i tidligere innlegg skriver du at du har satt ut en hund på for tidligere - en dobermann.... ????

Hvis det er sånn at du faktisk har forsøkt med KO - hvorfor i all verden drar du inn dobermann som det eneste eksempelet du har om forvertsavtale gone wrong??

Har du forsøkt med KO så er det vel bare å si det med en gang.................

Jeg klarer fortsatt ikke å se sammenhengen mellom den nær perfekte familiehund (ref. annonser som har vært hårreisende i reklame for dens superevner som familiehund kontra det du sier her at den er supersær) til en sky asosial hund som ikke funker med mindre den har en innhegning på 2 mål som den må være i hele tiden fordi den ikke tåler å flytte...................

Og du har kanskje peiling på KO - men å beskrive den ideelle familiehund DET lar jeg eksperter gjøre og ifølge eksperstisen så er det en hund som er sosial, omgjengelig, lett dresserbar, glad i barn osv. - og i den kategorien hører så definitivt ikke en asosial, voktende, lite tilpasningsdyktig hund........ og det trenger man faktisk ikke være ekspert på KO for å konstatere.

Men - denne diskusjonen handlet om vokterhunder som fôrvertshunder - og Ulvinne - for å få ett vettugt svar så foreslår jeg at du tar kontakt med oppdrettere av andre raser i samme sjanger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Aud tydeligvis ikke vil si så mye om sin rase, ble jeg veldig nysgjerring på denne KO hunden. og fant en del på nettet. Den siden dette er hentet i fra heter:

http://www.caucasian.org/

Her fant jeg både mange flotte bilder med flere fargevalg, rasestandard og opplysning om rasen. Fant også ut at det både er Leonberger og St, Bernhardshund i KO hunden bare se her :) Har det bare på engelsk

Modern incarnation of the Russian show type also has some St.Bernard, Sarplaninac, Leonberger and Moscow Watchdog blood running through its veins, courtesy of ambitious Soviet breeders trying to create a more agreable personality and colours in their "Ovtcharka". When the Soviet military was developing the Moscow Watchdog in the post WW2 years, they imported Armenian and Azerbaijan mountain dogs and crossed them with St.Bernards, resulting in an excellent service dog, but also in a demise of certain bloodlines of Caucasian dogs. During the Cold War, the Caucasian Shepherd Dog was a breed commonly seen wherever the Soviet Army was stationed, famously used as patrol dogs guarding the Berlin Wall. Many of these working strains have been crossed with German Shepherd Dogs over the years, affecting both the GSD and the CO breed. After the fall of the Wall, over 7000 of these dogs are believed to had been disbanded and left behind, where they were adopted by many German families and dog enthusiasts, becoming one of the building blocks for the modern Caucasian Ovtcharka, along with the Russian show type. Because military bloodlines come in a variety of colours, sizes and temperaments, they aren't favoured among some modern Russian breeders who are pushing for a single type, the aforementioned bear variant of the Georgian dogs, preferred in shades of wolf-grey colours.

Kan heller ikke helt forstå dette med at man ikke kan ha forverter til KO. Jeg har riktignok ikke denne rasen, men forverter har jeg :) , og det fungerer helt topp. Vi har veldig tett samrabeid, og mine forverter er som regel alltid med på utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser på øynene på en K.O. at den har temperament, og du ser også på øynene dens om den er engstelig, det har ingenting med mangel på logring/mangel på logring å gjøre.

Du vat da ingenting om resultatet ved å sette ut en K.O. på fôr, men det vet jeg for jeg har prøvd det, og det fiunker ikke. Det som du ser på som uproblematisk kan du gjøre med dine belgere men ikke med en K.O. Hold deg til det du kan og ikke legg deg opp i det du ikke kan. Dette med K.O. kan du ikke, og du er et typisk eksempel på de som sier at de har masse hundeerfaring og ikke vil lytte til en som har virkelig erfaring med rasen. Du vil rett og slett ikke forstå at en K.O. er en helt spesiell rase for helt spesielt utvalgte eiere.

Alle mine hunder også kan man se på øyene om de er engstelig, redde eller nervøs. Dette er ikke en egenskap som bare KO har. Har også sett det uttrykket i mange andre raser også :)

At du kjenner din rasehund KO er jeg ikke i tvil om, og en flott raser ser det ut til å være også, men ikke gi den særtrekk som faktisk er ganske vanlig i mange andre raser også.

Når det gjelder haleføring, er jeg enig med deg. Våre hunder skal heller ikke ha en "glad" hale rett i været, men en som henger ned. Våre kan godt logre, men ikke reise halen opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at Aud er oppdretter av denne rasen som da er noe ukjent i Norge.OM Aud mener at denne rasen ikke funker så godt son forverts hund,skal man kanskje da ikke lytte litt til det da?

Som oppdretter er jo forverter viktige,så da kan man jo si det er et tap for Aud om rasen ikke kan settes på for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - denne diskusjonen handlet om vokterhunder som fôrvertshunder - og Ulvinne - for å få ett vettugt svar så foreslår jeg at du tar kontakt med oppdrettere av andre raser i samme sjanger...

Jeg er rimelig sikker på at Ulvinne får de oplysningne hun trenger av meg hvis hun kontakter meg.

Hva man annonserer og hva man informerer potensielle kjøpere om kan være to vodt forskjellige ting. Du burde, som mange andre, ikke henge deg for mye opp i annonser og hva som står i de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[qoute]Men - denne diskusjonen handlet om vokterhunder som fôrvertshunder - og Ulvinne - for å få ett vettugt svar så foreslår jeg at du tar kontakt med oppdrettere av andre raser i samme sjanger...

Sånn hvis jeg skal være litt trassig ang det med annonser kan jeg jo nevne at det stod en hund til salgs på finn.no: barn er det beste han vet,man KAN jo tolke det dithen at den gjerne spiser barn til frokost? :)

Annonser bryr jeg meg lite om. Jeg finner en rase jeg liker og kontakter oppdretter.

Men takk for tipset Belgerpia:)

Og takk for svar Aud:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt om annonser: Man annonserer jo ikke Opel når man selger en Mercedes vel, ei sier man heller huset 200 m2 stort med egen hage mens det egentlig er en hybel i kjelleren. Jeg pleier ikke ringe på jobbannonser når jeg egentlig leter etter leilighet, kanskje jeg burde det, hvem vet hvor det finnes skjulte budskap...

Bør jo være både av annonsørs og kjøpers interesse at informasjonen er riktig, det sparer alle parter for mye tid, arbeid og frustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt om annonser: Man annonserer jo ikke Opel når man selger en Mercedes vel, ei sier man heller huset 200 m2 stort med egen hage mens det egentlig er en hybel i kjelleren. Jeg pleier ikke ringe på jobbannonser når jeg egentlig leter etter leilighet, kanskje jeg burde det, hvem vet hvor det finnes skjulte budskap...

Bør jo være både av annonsørs og kjøpers interesse at informasjonen er riktig, det sparer alle parter for mye tid, arbeid og frustrasjon.

Nå ville jeg vel heller skrytt på meg en mercedes når jeg skulle solgt en opel og ikke omvendt jeg da :) men ellers så er jeg helt enig. Hvorfor annonsere for supere familiehunder om de i realiteten er så sære og vanskelige at normale folk ikke kan ha de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...