Gå til innhold
Hundesonen.no

Storpuddel?


sonja89

Recommended Posts

Jeg har veldig lyst på en hund til, som dere vet så har jeg vært litt uheldig med den nye valpen. Det kommer noen og henter han i kveld :D

Jeg har hatt lyst på storpuddel veldig lenge, og har tenkt å skaffe meg en til sommeren. Vet noen av dere om oppdrettere (storpuddel) som er seriøse og som har valperfår valper som er leveringsklare iløpet av sommeren? Hvor mye koster en storpuddel? Hva burde man være ops på (sykdommer ol)?

Noen som har storpuddel her, som kan fortelle litt om de? Har jo lest rundt omkring på nettet, men det er bedre og høre personlige erfaringer med rasen :D Både positive og negative :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som havde en stor puddel. Deilig hund. Men vet ikke så mye om rasen egentlig! Men jeg må lige spørre hvorfor du har travlt med og skaffe en hund til? Er det ikke urolig mye ansvar at have som 15 årig? Da jeg var 15 år var jeg ute og ha det morro med venner og festet osv. Hehe.

Din hund er jo ikke blevet hentet endda men allerede nu tenker du på en ny hund? :oops:

Dette er IKKE for og være slem, så er det sagt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker dyr, og har ikke så mye å gjøre på fritiden min. Er den rolige typen (nerdete typen populært kalt) som foretrekker og være sammens med dyr og ikke andre mennesker.

Har alltid hadd lyst til og ha 2 hunder. Mye ansvar, ja, men hundene gir så mye tilbake at det er verdt det. Vil ikke få en hund til når Theodor er gammel, han vil godta den bedre hvis han ser på den som en lekekamerat og ikke en drittunge.

Har også lyst til og få en hund som jeg kan jobbe litt med, Theodor er ikke av den typen som er så villig til å lære (uansett hvor masse godter og ros han får).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart begynner jeg på vidregående og har sikkert ikke så mye tid til å jobbe med 2 nervøse hund, Theodor er jo så si "frisk", men det er mye jobbing igjen. Han er bare 1år. Kommer rett og slett ikke til å klare 2 stykker.

Sonja 89: Dette skrev du i et annet innlegg, jeg blir "litt vippet av pinnen "her.

Det er greit at du liker hunder og alt det der, men har ikke du nok med den du har? Som du selv skriver så er Theodor nervøs og da trenger du en del tid på han for å få han til å bli sikker og god. Hvordan skal du få til dette om du og skal ha en valp og jobbe med? Har du tenkt på at den nervøsiteten Theodor har kan smitte over på valpen? jeg vil anbefale deg å tenke godt over sånne ting, og så prøve å se ca 8-10 år fremover for det er i værtfall så mange år du kan regne som levetid på en hund. tenker da serlig på at du er under utdanning, hva om du må flytte for å bli ferdig med den, får du eventuelt ha dyr der og sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allkor er mamma sin hund, men jeg bor i samme hus som han, så han fikk være med på signaturen.

Jeg har ikke tid til to nervøse hunder. Det er lenge til sommeren, og vi skal begynne på kurs nå. De jeg skal på kurs hos sa at vi skulle få han til en okey hund innen sommern, hvis ikke før. Han sa at hvis jeg hadde gått på kurs med en gang jeg hadde fått Theodor, så hadde vi vært ferdig med problemet for lenge siden. Men når jeg fikk Theodor så bodde jeg lamme bestemor så visste jeg ikke at de holdt kurs i nærheten. Har nå fått noen til og kjøre meg dit hver mandag, de skal også på kurset. Hvis jeg får valp til sommern, så skal jeg også gå på kurs med den. Jeg flytter jo til den plassen med kurs, skal begynne på skole der.

Nervøsiteten til Theodor har ikke smitta over på Alkor, de har gått på tur sammens. Når Theodor går tur ilag med Alkor så føler han seg tryggere, han hisser seg ikke mye over fremmende når han er med. Alkor vil gjerne hilse på andre, med eller uten Theodor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo ingen garanti for hvordan storpuddel valpen kommer til å bli heller, å du har jo akkurat gitt bort en valp fordi du ikke hadde tid til to nervøse hunder.

Hva om du er uheldig med den nye valpen også, man har jo alldrig garantier for sont.

Å du har jo en nervøs hund fra før, jeg synes du skal jobbe med han jeg å få han trygg før du tenker på å starte på nytt med en helt ny hund i tilegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig med deg Lene! Men eg trur ikkje vi klarer å få henne til å forstå dette... Eg får rett og slett vondt i magen av å tenke på det.

Veit at det er vanskelig å vente, men når det er en del jobb igjen på den nervøse hunden så er vel det best å roe ned litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner syns punktet til de andre her!

Men jeg vil samtidig ikke ta noe side! For jeg kjenner ikke hunden din som er nervøs og jeg kjenner ikke deg! Så jeg vil ikke dømme deg for det!

Synes de andre over driver litt når noen sier" jeg får vondt i magen av og tenke på det! " vi bor ikke hjemme hos henne og vi vet ikke hva hun

klarer eller ikke! Synes det er teit og si sånt når du ikke kjenner personen!

Jeg skjønner at du vil ha en hund til! Jeg vil også det! Men du kan jo se hvordan det utvikler seg med den nervøse hunden din! Og eventuelt finne den rette Valpen for deg! Besøke den fler ganger så du ser om valpen er nervøs å lære den og kjenne litt før du tar den hjem! Ikke hast deg for mye! Du har mange mange år igjen!

Også synes jeg dette er ditt valg og ingen her inne i forumet sin avgjørelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er enig det!

Synes bare hun ene overdrev når hun skrev " jeg vår vondt i magen og bare tenke på det"

det var hele meningen med innlegget! hehe!

Er ikke så flik til og skrive setninger eller får ut meningene mine riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg utrolig dårlig på i vertfall.

Jeg tror jeg kan høres krass ut noen ganger, men er ikke det egentlig altså. :oops:

Så har jeg to omplasseringshunder , så da tenker jeg mye på den bruk og kast mentaliteten mange har når det gjelder hunder og andre dyr.

Jeg mener selvfølgelig ikke at Sonja89 driver slik eller noe sånt altså.

Men man bør vere 100% sikker å mange ganger ønsker man seg ting, men det passer ikke inn akkurat da.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig har hatt 3 omplaserings hunder og foreldrene mine har en nå!

Synes man må være 100 % sikker før hun skaffer seg en hund! Det blir litt dumt og skaffe seg en også bare gi den bort fordi den ikke var slik som de tenkte den var!

Alle hunder trenger mye av tiden til eieren! Jeg tror alle hunder må jobbes med på forskjellige punkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du hadde lest alle innleggene til sonja 89 både her og innleggene hennes om storpuddel så KANSKJE du og hadde reagert litt...

Og ja, jeg får litt vondt i magen av sånt, kan jo enkelt og greit si at grunnen er at jeg jobber med omplassering av hunder og ser alt for ofte mennesker som så gjerne vil ha fler, men det går en liten stund og så må vi ta hundene tilbake, enten fordi de allerede har en hund som det må jobbes mer med eller at de holder på med utdanning sånn som hun gjer, og da er vel fremtiden ofte litt usikker med tanke på hvor man ender opp, og om det er lov å ta med seg hund om man må flytte og sånne ting. Og som hun skrev i et annet innlegg så hadde moren gitt henne beskjed om å levere siste valpen tilbake pga. nervøsitet...

Det er heller INGEN her inne som har skrevet at de skal ta avgjørelsen for henne. Men det er noe som heter å ta i mot råd, og å få andre sine synspunkter på en ting.. det er vel derfor vi diskuterer, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner helt hva du mener!

Men jeg mener du ikke trengte å skrive det med jeg får vondt i magen av tanken! Det virket som en måtte å nedverge henne på!

Du kunne heller bare holdet det for deg selv!

Det mener i såfall jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at når du først har en hund som er nervøs bør du virkelig satse for fullt på å få ham trygg igjen før du skaffer deg en ny hund. Det skal mer til enn et par måneder, vil jeg tro... Hva om den minste hermer etter den eldste, og vips har du to hunder som er redd for mye. I tillegg er du ikke bare et år eldre enn meg - hvis du skal bo alene på hybel med to hunder og skole ved siden av, hvor skal du få pengene fra til å forsørge både deg selv og hundene? Jeg hadde knapt klart meg selv nå uten penger fra mamma og pappa, og aldri i livet om jeg hadde klart å ta ansvar for to hunder i tillegg...

Personlig synes jeg også at man bør vente lenger enn et år før man skaffer seg valp nummer 2.

(Og Mico&Linn: Litt irriterende er det at du avslutter hver eneste setning med et utropstegn, selv om det ble litt off topic. :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

Det er en vane jeg har! Jeg mente ikke og gå inn på et annet emne.

Jeg mente bare og fortelle at det kan såre noen hvis man skriver sånt.

Det er bra at man gir tips og sier hva de mener, men det skal ikke nedverge vedkommene.

Hvis dere skjønner?

Skal prøve og kjerpe meg med ! hvis det irriterer deg slik.

Men det blir ikke lett, liker ! jeg heheheh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir og leie leilighet hos noen venner av mamma, jeg blir bare og betale for strømmen. Jeg ville selvfølgelig ikke skaffe meg dyr hvis jeg ikke hadde noe penger eller sted å bo! Penger har jeg også, stipend, barnebidraget fra mamma, har funnet en jobb osv. Mamma betaler dyrlege timer og sånt. Dere får meg til og høres ut som en dum liten vil-ha-får-så-kaste- jente, uten og kjenne meg.

Vi har nå hatt Theodor i 1 år, og han har hatt mye fremgang. Jeg vet ikke hvordan man takler en nervøs hund, det er derfor vi skal på kurs. Kursmannen har hilst på Theodor før, og mener at vi skal klare det. Han sa at han hadde hatt "sånne" hunder inne før og så lenge jeg fulgte hannes råd, så ville alt gå bra.

Jeg har lyst på en hund til pga at jeg vil ha en hund jeg kan jobbe med. Theodor egner seg til tur og trekking, og jeg vil ha en hund jeg kan bruke til lydighet. Da har jeg begge hundene jeg vil ha, en trekkhund og en lydighetshund. Skjønner rett og slett ikke hvorfor det skal være så vanskelig for dere og forstå...?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en trekkhund og en som jeg trener lydighet med så jeg skjønner godt at du har lyst på to.

Å jeg skrev at jeg ikke menta at du var slik for jeg kjenner deg ikke. :D

Men to hunder i leilighet, studere og en nervøs hund hadde ikke jeg greid tror jeg.

Men jeg kjenner ikke deg så du klarer det sikkert. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo Chicka som er omplasserings hund, har hatt hun i 2år nå.

Har lyst på en hund til men har ventet pga at Chicka har trengt all min oppmerksomhet og tid, for hun har vært usikker og blir fort stresset pgs skiftet mange hjem (3hjem i løpet av 13mnd..)

Så vær så snill og tenk deg godt om før du skaffer deg en hund til, for din, den hunden du har nå og ikke minst den nye valpen.

Det er så synd hvis en hund skal oppleve det samme som Chicka gjorde, bare pga at vil vil ha en hund til og det egentlig ikke passer. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...