Gå til innhold
Hundesonen.no

Øre/hale kupering i POLEN


Inustaff

Recommended Posts

Greit, da kan jeg skjønne det, men jeg skjønner ikke de som er mot kupering men for kastrering/avling på ekstreme varianter.

Og jeg skjønner ikke de som er for kupering, preventiv/rutinemessig/"bekvemmelighets"-kastrering eller avl på defekter. Men nå var det vel kupering denne tråden handlet om, først og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 369
  • Created
  • Siste svar
Guest Per Olav

Greit, da kan jeg skjønne det, men jeg skjønner ikke de som er mot kupering men for kastrering/avling på ekstreme varianter.

Kastrering foretas gjerne på hanhunder med atferdsmessige problemer. Man kan neppe si at kupering forhindrer utagerende atferd, f eks?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å beklage ,men nå er jeg ferdig med å sitte på fingrene mine : jeg kan faktisk ikke skjønne hvorfor man vil lemleste bikkja si...

For det er lemlestelse og det ER en grunn til at det er forbudt. Jeg fornærmer sikkert en hel del her nå, men det blåser jeg i..Man kan ikke påstå at det IKKE gjør vondt å amputere deler av ørene og omtrent hele halen sin?

Og at fantomsmertene går over etterhvert er da for pokker ingen unnskyldnig?

Kupering gjør vondt, hemmer språket i tillegg til at hunden kan få fantomsmerter det må man kunne være enige om. JEG trenger ikke et kobbel med forskere for å fortelle meg det. Og i tillegg kommer risikoen ved å legge hunden i narkose (hvis de gjør det).

Og dette for hva da? At hunden skal se kul ut?

Kan man ikke bare være ærlig å innrømme at :ja,jeg er villig til å påføre hunden min smerte og ubehag bare for at jeg synes det er tøfft, istedet for å våse om hvor det er lov og ikke lov? Og om hunden finner andre måter å snakke på? So? De stumme kan også gjøre seg forstått men tror dere ikke de hadde trivdes bedre med stemme allikevel?

Og Santo: hvis du kuperer en voksen bikkje så burde du ikke fått lov til å ha hund..Og det er min ærlige og oppriktige mening.

(og nei, jeg har ikke puddel, jeg har sort langhåret malle :P )

Jeg er så enig med deg, Loke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant opplysningene her, en side som ligger under universitetet i Michigan og hadde mange referanser.

http://www.animallaw.info/articles/dduscroppingdocking.htm

Var mest opptatt av ørekupering, så det er nok det som det siktes til i denne sammenheng. Eller kanskje også at de nevnte landene har undertegnet avtalen, altså European Convention for the Protection of Pet Animals, men at den ikke er ratifisert.

Land som har både undertegnet og ratifisert er: Austria, Belgium, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Finland, Germany, Greece, Luxembourg, Norway, Portugal, Sweden, Switzerland, ifølge denne siden http://www.animallaw.info/treaties/itceceets125.htm.

Avtaleteksten lyder:

Article 10 - Surgical operations

1. Surgical operations for the purpose of modifying the appearance of a pet animal or for other non-curative purposes shall be prohibited and, in particular:

a. the docking of tails;

b. the cropping of ears;

c. devocalisation;

d. declawing and defanging;

2. Exceptions to these prohibitions shall be permitted only:

a. if a veterinarian considers non-curative procedures necessary either for veterinary medical reasons or for the benefit of any particular animal;

b. to prevent reproduction.

3. Operations in which the animal will or is likely to experience severe pain shall be carried out under anaesthesia only by a veterinarian or under his supervision.

Operations for which no anaesthesia is required may be carried out by a person competent under national legislation.

Her står det en ganske informativ - siden dette er bare et rot, og mange land feiger ut på grunn av sine kennelklubber som tror raser blir ødelagt dersom de får beholde ører og haler - side om de ulike landene.

http://en.wikipedia.org/wiki/European_Conv..._of_Pet_Animals

En oversikt her også:

http://www.cdb.org/euro.htm

Der står det forøvrig at det EGENTLIG er en lov mot kupering i Polen, men at ingen gidder å håndheve den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Nei, men for mange er kastrering en lettvint utvei
Rett meg dersom jeg tar feil, men er ikke kastrering bare tillatt på spesielle premisser for at det ikke skal være lettvint?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f... i hæ.... Hvor tett det er mulig å vere.

Det som diskuteres er om kupering er bra eller dårlig å om hunden får problemer med å komunisere uten ett halvt øre eller uten hale.

Når jeg da sier at det ikke er gjort noen som halst form for forskning på dette som er god nok til å brukes, er det da mulig for dere å sitte å si at det er vondt for hunden, at den får fantomsmerter mister muligheten til å komunisere....? ( DETTE ER BARE IDIOTI Å PÅSTÅ)

Hvis dere har denne kunnskapen foreslår jeg at dere bruker den kunnskapen til å hjelpe til å lage ett fullverdig etogram om hund da dette ikke finnes, selv om dere mener å sitte med all den kunnskapen som motsier 50års forskning gjort av verdens beste på dette feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig kristina kastreing kan være og da sier jeg kan være nødvendig men i 99% sv tilfellene er det ikke det.

Men sterilisering har ikke noe nytte og mye værre en kastrering!!

øøøøh...??? Har ikke sterilisering noe nytte ?? Verre enn kastrering?? Hvor gjelder det ? Sterilisering reduserer faren for b.l.a livmorkreft BETRAKTELIG! Og det hadde vært veldig fint om flere hadde begynt å sterilisere,så vi slapp haugevis av blandingsvalper kun for å nevne NOE...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke forskjell på å kupere en voksen hund og en valp? For på valpen er ikke nervesystemet fult utviklet, og jeg innbiller meg da at det er mindre smertefult i ettertid.

Er det ikke lettere å oppstå fantomsmerter når man kuperer en voksen hund?

Jo, det er forskjell å kupere voksen hunder og valper...personlig hadde ikke jeg tatt verken ører eller hale på en voksen hund.De har levd med det lenge,og er vant til de "delene"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
[--] selv om dere mener å sitte med all den kunnskapen som motsier 50års forskning gjort av verdens beste på dette feltet.
Hvem er disse "verdens beste", Santo?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f... i hæ.... Hvor tett det er mulig å vere.

Det vet jeg faktisk ikke - har ikke lyktes i å oppdrive noen forskning på det.

Det som diskuteres er om kupering er bra eller dårlig å om hunden får problemer med å komunisere uten ett halvt øre eller uten hale.

Når jeg da sier at det ikke er gjort noen som halst form for forskning på dette som er god nok til å brukes, er det da mulig for dere å sitte å si at det er vondt for hunden, at den får fantomsmerter mister muligheten til å komunisere....? ( DETTE ER BARE IDIOTI Å PÅSTÅ)

Fint at du har sånn oversikt over all verdens forskning - håper du også har oversikt over hvilken av den som er basert på juks og hvilken som ikke er det - jeg har nemlig mistet noe tillit til forskningsstanden i det siste, vet ikke om det gjelder andre?

Kan du forøvrig vise til noen forskning som beviser at hundene IKKE mister deler av sitt kommunikasjonsregister og IKKE føler smerte verken under eller etter inngrepene? Og kan du i så tilfelle fortelle hvem det er som har finansiert den forskningen som viser dette?

Tviler på at det finnes noen forskning på hvorvidt tilsvarende inngrep på mennesker (tenker på ørene, ja) ville medført smerter/fantomsmerter. Likevel velger jeg inntil videre å være imot å kupere ørene på menneskebarn (kall det idioti, om du vil).

Hvis dere har denne kunnskapen foreslår jeg at dere bruker den kunnskapen til å hjelpe til å lage ett fullverdig etogram om hund da dette ikke finnes, selv om dere mener å sitte med all den kunnskapen som motsier 50års forskning gjort av verdens beste på dette feltet.

Etogram meg her og etogram meg der, jeg skjønner ikke helt hva dette har med diskusjonen om kupering å gjøre (annet enn at noen tydeligvis har forelsket seg i et fint ord). At hunder bruker ører og hale til å kommunisere med, synes jeg er innlysende. Selv om jeg ikke skjønner detaljene i hva som blir sagt mellom de som bruker tegnspråk eller de som bruker arabisk, skjønner jeg jo når de kommuniserer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett meg dersom jeg tar feil, men er ikke kastrering bare tillatt på spesielle premisser for at det ikke skal være lettvint?

--

Per Olav

Dette sier litt om hvem per olav er.

Jeg bestemer selv om hunden min skal være med eller uten baller.

Det er opp til eier å vurdere om hunden bør kastreres, hvilke grunnlag skal en vett bruke for å si om hunden min er en hund med alt for mye homoner eller om den bør kastreres fordi den er litt for vill med andre tisper eller andre ting....?

Dette er din jobb som hunde eier å se, om du da ikke vil be vetten din om å låne hunden din ett par måner slik at den kan se om den bør kastreres eller ikke.

Du mener det er bedre å ta fra hunden din ett liv som hund enn å kupere den slik at den ikke får viftet med halen elle ører.

Det er dette som gjør dette forumet FARLIG, tenk om noen tror på deg å følger dine råd som du selv sier er klekket ut langt ute på landet................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha KLARLAGT noen ting her...:- Det er FORBUDT i Norsk lov å kastrere/sterilisere hund. Så ikke kom å snakk om useriøse vetrinærer i Polen hva kupering angår!

Og det er faktisk IKKE lagt frem noen konkrete harde bevis på at en kupert hund har fantomsmerter, eller trøbbel med å kommunisere med sine med"mennesker". Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er faktisk IKKE lagt frem noen konkrete harde bevis på at en kupert hund har fantomsmerter, eller trøbbel med å kommunisere med sine med"mennesker". Så enkelt er det.

Igjen - er det lagt fram "konkrete harde bevis" på at en kupert hund IKKE har fantomsmerter, eller at det IKKE påvirker hvordan de kommuniserer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg faktisk ikke - har ikke lyktes i å oppdrive noen forskning på det.

Fint at du har sånn oversikt over all verdens forskning - håper du også har oversikt over hvilken av den som er basert på juks og hvilken som ikke er det - jeg har nemlig mistet noe tillit til forskningsstanden i det siste, vet ikke om det gjelder andre?

Kan du forøvrig vise til noen forskning som beviser at hundene IKKE mister deler av sitt kommunikasjonsregister og IKKE føler smerte verken under eller etter inngrepene? Og kan du i så tilfelle fortelle hvem det er som har finansiert den forskningen som viser dette?

Tviler på at det finnes noen forskning på hvorvidt tilsvarende inngrep på mennesker (tenker på ørene, ja) ville medført smerter/fantomsmerter. Likevel velger jeg inntil videre å være imot å kupere ørene på menneskebarn (kall det idioti, om du vil).

Etogram meg her og etogram meg der, jeg skjønner ikke helt hva dette har med diskusjonen om kupering å gjøre (annet enn at noen tydeligvis har forelsket seg i et fint ord). At hunder bruker ører og hale til å kommunisere med, synes jeg er innlysende. Selv om jeg ikke skjønner detaljene i hva som blir sagt mellom de som bruker tegnspråk eller de som bruker arabisk, skjønner jeg jo når de kommuniserer?

Du forstår heller ikke mye......

Hvis du ikke forstår det så er ett etogam ett register over atferds mønstret til hunden, om ikke dette har noe med saken å gjøre så har ingen ting det.

Det er her man finner svarene på hva hunden teker å hvorfor den gjør det den gjør.

Dette er det eneste man kan bruke når man vil prøve å forstå hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gremmes..

Mine hunder har hale fordi om den er kuppert. De har faktisk ører også :)

Og ingen av mine kupperte hunder er aggresive. Hannen starter aldri noe som helst. Han gir klare signaler til andre hunder og er aldri i slosskamp. Vi trener både Ipo og lydighet med forskjellige raser.

Min mening er at enkelte av dere uttaler dere om ting dere ikke vet noe som helst om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår heller ikke mye......

Hvis du ikke forstår det så er ett etogam ett register over atferds mønstret til hunden, om ikke dette har noe med saken å gjøre så har ingen ting det.

Det er her man finner svarene på hva hunden teker å hvorfor den gjør det den gjør.

Dette er det eneste man kan bruke når man vil prøve å forstå hunden.

Hva jeg forstår og hva jeg ikke forstår kan ikke du vite. Men så viser postene dine heller ingen tegn på at du skulle ha skjønt at man ikke kan sette likhetstegn mellom tanke og atferd. Jo, jeg vet hva et etogram er - og nei, det gir ikke noe svar på hva hunden tenker, slik du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Hvis du ikke forstår det så er ett etogam ett register over atferds mønstret til hunden, om ikke dette har noe med saken å gjøre så har ingen ting det.Det er her man finner svarene på hva hunden teker å hvorfor den gjør det den gjør.Dette er det eneste man kan bruke når man vil prøve å forstå hunden.
Å fader'n. Slik som dette http://www.genetica.se/manuskript/dobermann.pdf ?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle sammen... KUPER HUNDEN DIN...!!!!!!

Dere kan sitte der å tro at noen vil dyr vondt fordi man velger å kupere hunden.

Se heller på hva du drasser rundt på, å tenk på hvor vondt dyret ditt har bare fodi noen ville lage en hund du kunne ha med i veska på bytur. eller fordi du vil ha en fin hund du kan drasse med rund på utstilling å greier.

Tror du hunden liker å bli pint ut på den ene bil turen etter den andre fordi du vil å synes dette er morro. (har alldri hørt en hund si at den gleder seg til neste utstilling)

Tenk på alle de plager å sykdommer hunden din har fordi du vil at den skal være liten eller på andre måter disignet for å vere fin.

Jo mindre hunden er jo mindre vil den vere i live, jo mindre hunden din er jo flere alvolige sykdommer har den mulighet til å få.

Tror ikke kupering er ett problem i forhold til dyreplageriet dere bedriver bare ved å la hundene deres vere i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle sammen... KUPER HUNDEN DIN...!!!!!!

Ja, skulle likt å sett en kupert cavalier...

Jo mindre hunden er jo mindre vil den vere i live, jo mindre hunden din er jo flere alvolige sykdommer har den mulighet til å få.

Tror ikke kupering er ett problem i forhold til dyreplageriet dere bedriver bare ved å la hundene deres vere i live.

Dette har du virkelig greie på må jeg si.

Små hunder har lengre levetid enn store, og man ser ikke mange små hunder med f.eks hd/aa...

Så hva har dette med saken å gjøre?

(nå har jeg virkelig forsøkt å holde kjeft lenge...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at dobermann er den friskeste men jeg kan si at de verste sykdomene rammer oftere små hunder da de er avlet svakere over så lang tid.

Nei per olav ikke som det du reffererer til...

Forstår du ikke at et etogram for hund ikke er komplett å ikke kan brukes til fullstendig å forstå hunden.

Men de fremste på hundens atferd bruker etogramet til ulv da dette er komplett å har vert det siden 1947.

Som du sikkert har lest didligere så har hunden vår 71 av 90 av de samme atferds trekkene som ulv.

Dette gjør at ett etogram for hund ikke brukes men man tar etogramet som er utarbeidet for ulv å bruker dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen: Når veternærer og dyrevernsmyndigheter i mange land er imot kupering, så er vel kanskje de eksperter nok på "sine" sider av saken, smerter og risiko og denslags? En rekke lands veterinærforeninger har gått imot kupering av både ører og haler i offisielle uttalelser, så der vil nok majoriteten av veterinærer være motstandere.

Atferdstrenere som vel er respektert nok og kapasiteter utover de fleste av de herværende diskusjonsparter, har vel også sagt at jo mer ULVELIK hunder er, jo mer letter det kommunikasjonen hunder imellom - i form av hale som er ganske lang og rett, ører som kan brukes, bust som kan reises, øyne som synes, ikke ekstreme mengder pels etc.

At hunder LIKEVEL klarer å kommunisere, selv om det skjer med endel forviklinger, så har det mer å gjøre med at de har blitt såpass avslepet og tolerante at de tåler forskjeller. Likevel skjer det forviklinger, og atferdsekspertene snakker om at ulike raser kan misforstå hverandre iblant - feiltolke, fordi hunder kan se veldig forskjellige ut ut fra "malen". Og har hundene i utgangspunktet et bra gemytt fordi de kommer fra dyktige oppdrettere, så vil det jo være hunder med et godt grunnlag uansett.

Det ER forbudt å kastrere hunder dersom det ikke foreligger grunner for det som veterinær kan godta, enten fysisk eller atferdsmessig. En av debattantene har jo en hannhund som ifølge ham selv jukker og holder på med ham og som han ser på som problematiske kåthetsproblemer, så det vil kanskje en veterinær anse som gyldig grunn?

Men det er nå litt pussig å høre denne evige nedvurderingen av andre menneskers kunnskap, når disse er folk som lykkes bra med hundene sine, fra en som ifølge seg selv sliter ganske mye med sin hund i flere situasjoner, og som ifølge sin venn og turkamerat ikke fikser sin hund? Kan man få ønske god bedring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Nei per olav ikke som det du reffererer til...

Forstår du ikke at et etogram for hund ikke er komplett å ikke kan brukes til fullstendig å forstå hunden.

Men de fremste på hundens atferd bruker etogramet til ulv da dette er komplett å har vert det siden 1947.

Som du sikkert har lest didligere så har hunden vår 71 av 90 av de samme atferds trekkene som ulv.

Dette gjør at ett etogram for hund ikke brukes men man tar etogramet som er utarbeidet for ulv å bruker dette.

Kjære deg :)

Jeg tror jeg stopper her. M h t ulv så er forskningen minimal i forhold til hund som "alltid" har vært rundt oss og som vi kan observere og forske på så ofte og så mye vi vil :P Forskning på ulv har i hovedsak tidligere foregått i dyreparker hvor dyrene lever i et miljø som er annerledes enn i naturen. Derfor er det bare de siste årene at atferdsforskning på ulv har foregått i ulvens naturlige miljø. Man vet vesentlig mindre om ulv og ulvens atferd enn man vet om hund.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...