Gå til innhold
Hundesonen.no

Øre/hale kupering i POLEN


Inustaff

Recommended Posts

Er det faktisk mulig å ørekupere hunden sin i Polen og deretter ta den tilbake til Norge?

En hund født med ører,som fraktes til Polen,kuperes der og fraktes hjem..

Er det lov eller?

Leste nemlig på ei hjemmeside om at noen gjorde det..

Trodde seriøst ikke at det gikk an å kupere hunder som er 6 mndr og 14 mndr liksom...

Men så vet ikke jeg så mye om akkurat det heller...

trodde de måtte være små liksom..

Hørrtes sprøtt ut... :)

Hva er reglene rundt kupering og hva synes dere om å reise å kupere hundene i utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 369
  • Created
  • Siste svar

Jeg er i mot kupering uansett hvor det gjøres og hvor gamle de er. Halen er en viktig del av "språket" til en hund(som er født med hale) og jeg skjønner ærlig talt ikke hva som er vitsen med kupering heller. Jeg syns ikke det er fint engang. Ok, man kan få en (f.eks) dobermann som brukes til vakt hund til å se "skumlere" ut, men da foreslår jeg heller å investere i alarm. Får sikkert en bra alarm for den prisen det koster å reise til Polen og kupere...

I norge er det ikke lov å kupere og heller ikke å delta i offisielle prøver/konkurranser med kupert hund.

Jeg kjenner 2 stk som har måttet amputere halen til hunden sin etter uhell og ingen av de får lenger starte i offisielle konkurranser selv om de har veterinær attest. (en vorsther og en cocker spaniel)

Vurderer du å kupere cane corsoen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at det er ulovlig med kupering både i Norge og heldigvis de fleste andre land i Europa.

Det er ikke bare halen som er en del av hundens språk, men også ørene, så at dette er "hemmende" for hundene er det liten tvil om.

Jeg er stor motstander av kupering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot kupering uansett hvor det gjøres og hvor gamle de er. Halen er en viktig del av "språket" til en hund(som er født med hale) og jeg skjønner ærlig talt ikke hva som er vitsen med kupering heller. Jeg syns ikke det er fint engang.(...)

Helt enig med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de som ikke skjønner poenget...En ting er hvis man importerer en hund etter de "riktige" linjene og den tilfeldigvis er kupert, men ellers synes jeg det er helt merkelig...Kan de ikke bare avle de sånn da?I stedet for å drive med skjønnhetsoperasjoner på dyr!

Men jeg trodde de kunne stille de ut hvis man hadde vetrinær attest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg personlig har er for kupering av hund. Jeg synes at kupering er mere menneskelig en kastrering og spesielt sterilisering. Men igjen dette er bare min personlige mening.

Men jeg synes at f.eks. dobermann skulle bli avlet med stå ører. Det hadde jo selvfølgelig vert det beste ;)

Og det kan jo være en ting å satse på i fremmtiden.

Sånn men jeg skulle egentlig bare svare på spørsmålet. Det er ikke lov å stille kuperte hunder i norge uansett. I sverige er det lov. Det var et ganske stort problem for meg da jeg ville importere min rase fra england og der blir alle kupert med en gang de er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt gjort en rekke forsøk på å avle frem naturlige ståører på dobermann i historien. Men dette ble mislykket så derfor kom kupering på banen og siden har dette vært en standard. Men naturlige ståører var ønsket.

Jeg syns det å kupere halen når hunden er voksen ikke er bra. greit når de er så små, men å begynne inngrepet på en voksen hund som har vokst opp med halen, syns jeg ikke noe om. Dette blir da amputering og gjøres når det er absolutt nødvendig. Men om man kuperer ørene når en hund er 3-4 mnd eller 13-14 mnd ser jeg ikke som noe forskjell, men jeg ville helst ha gjort det så tidlig som mulig. Jeg ville ikke ha kupert min hund nå hvis jeg fikk sjangsen.

Jeg er ikke imot kupering, så lenge det gjøres orntlig. Mange raser blir utrolig flotte med kupering. Men det er helt unødvendig og kun for eierens skyld det gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det å kupere halen når hunden er voksen ikke er bra. greit når de er så små, men å begynne inngrepet på en voksen hund som har vokst opp med halen, syns jeg ikke noe om. Dette blir da amputering og gjøres når det er absolutt nødvendig. Men om man kuperer ørene når en hund er 3-4 mnd eller 13-14 mnd ser jeg ikke som noe forskjell, men jeg ville helst ha gjort det så tidlig som mulig.

Er enig med deg i førstnevnte. Men...

Ører har vel så mye å si for mimikken på en hund som halen. Hunder med hengeører og ører som doberen har ser man ikke så godt, i tillegg er hunden svart og de ser relativt uviktige ut. Hva når hunden da plutselig i en alder av voksen får ståører som krever et helt annet muskelspill for å vise det samme? Man pålegger hunden en totalt unødvendig språkhemning. Om du ser typiske ståøreraser som feks Schæfer el Belger og hvordan de bruker ørene sine liksom...

Noen som vet hvordan muskelsettingen i kuperte ører blir? Vil de feks klare å legge ørene bakover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg i førstnevnte. Men...

Ører har vel så mye å si for mimikken på en hund som halen. Hunder med hengeører og ører som doberen har ser man ikke så godt, i tillegg er hunden svart og de ser relativt uviktige ut. Hva når hunden da plutselig i en alder av voksen får ståører som krever et helt annet muskelspill for å vise det samme? Man pålegger hunden en totalt unødvendig språkhemning. Om du ser typiske ståøreraser som feks Schæfer el Belger og hvordan de bruker ørene sine liksom...

Noen som vet hvordan muskelsettingen i kuperte ører blir? Vil de feks klare å legge ørene bakover?

Hei

Vipsen.

Jeg har hatt kuperte boxere før og de kunne fint legge tilbake ørene. Jeg tror musklene blir trent opp til dette etter vert. Hunden min måtte amputere halen pga. en ulykke (klemt i døren av en nabo) Og da var hun 16 måneder. Og hun har hatt det helt fint etter det. og hun bruker språket sitt på samme måte som før, bare med lit mindre hale. Så jeg tror egentlig ikke det har så mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at det er ulovlig med kupering både i Norge og heldigvis de fleste andre land i Europa.

Det er ikke bare halen som er en del av hundens språk, men også ørene, så at dette er "hemmende" for hundene er det liten tvil om.

Jeg er stor motstander av kupering!

Og nøyaktig HVORDAN hemmer ørekupering språket til hunden..??? Om du har sett en hund med hengeører, og en med oppstående ører..hvem syns du det er lettest å "lese" ??? De fleste vil si en med oppstående ører...en ørekupert hund har nøaktig like mye mobilitet i øret,og kan like lett leses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nøyaktig HVORDAN hemmer ørekupering språket til hunden..??? Om du har sett en hund med hengeører, og en med oppstående ører..hvem syns du det er lettest å "lese" ??? De fleste vil si en med oppstående ører...en ørekupert hund har nøaktig like mye mobilitet i øret,og kan like lett leses!

Helt enig med Calina! Ørekupering hemer ingenting! Det er bare en gamme myte. Jeg trudde det før, jeg og. Men så så jeg en kupert boxer på miljøtreninga, og den fungerte helt greit. En hund som har stå ører bruker jo de samma musklene til å beveg ørene sine som en hund med stå ører, gjøre den ikke?

Synes det er pent med kuperte hunder, ved noen raser. Andre raser ser det bare dumt ut(er vel ganske mye med hva du er vant til da), men sånn som Odin. Han er jo bare nydelig! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan muskler forandre feste egentlig, ved å bli kupert...? Noen som vil svare på det ? En kupert hund har samme muskelfeste i ørene som en ukupert...grunnen til at en kupert hund får oppoverører er fordi brusken som alle hunder har inni øret sitt, er hardnet oppover i ørebasen (nederst ved hodet), i motsetning til en ukupert, hvor den er satt til å hardne nedover..

kuperte hunder er mye tydeligere i sitt ørespråk enn de ukuperte for vanligmann - jeg selv har trøbbel med å tyde hengeører,og jeg er ikke totalt nybegynner hva hunder angår.

Odin205.jpg

Odin291_LITE.jpg

Odin363_L.jpg

Ingen av disse bildene viser dårlig mobilitet i min hunds ører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan muskelsettingen i kuperte ører blir? Vil de feks klare å legge ørene bakover?

Om du ser på en malinios, så vil den ha samme ørespråk som en kupert dobber. Har selv hatt malle,og jeg flirer stadig vekk over likheten i mimikken mellom den og Odin.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - som jeg har sagt før - takke f**** for at smaken er som baken! ;) Så lenge det fins dyrleger som kan kupere, så kommer jeg til å ha kuperte hunder.

(takk for fin kommentar om odin forresten)

At noen ikke liker det - helt ok - jeg skjønner hvorfor. Det som provoserer meg, er de dårlige grunnene som kommunikasjon. Vi aner ikke engang en fjørtendedel av hundens måter å snakke på,og at oppstående ører som er kuperte er stive og umulig å "snakke" med, er helt bak mål (unnskyld sterk ordbruk her).

og en kupert hale har fremdeles (vanligvis) tre ledd i behold. Dette gjør hvertfall at jeg kan se på fint på min hund om halen sier glad, usikker, tøff i trynet, sint, lei, u name it...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - som jeg har sagt før - takke f**** for at smaken er som baken! ;) Så lenge det fins dyrleger som kan kupere, så kommer jeg til å ha kuperte hunder.

(takk for fin kommentar om odin forresten)

Ja, det er godt man har forskjellig smak!

Ser for meg cavalierene mine med kuperte ører ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen ikke liker det - helt ok - jeg skjønner hvorfor. Det som provoserer meg, er de dårlige grunnene som kommunikasjon. Vi aner ikke engang en fjørtendedel av hundens måter å snakke på,og at oppstående ører som er kuperte er stive og umulig å "snakke" med, er helt bak mål (unnskyld sterk ordbruk her).

Ok, jeg ser poenget ditt. Men din hund har fredeles "mye" ører igjen etter kupering, og kan selvfølgelig bruke de som andre hunder bruker ørene.

Men se på feks pitbull, hvordan den ble kupert. Nesten ikke ører igjen, og heller ingen ting å legge på.

Det er ikke mest selve språkmangel som gjør at jeg er motstander av kupering, men smerten og evt. fantomsmerten som det påstås at også hunder føler... Dette er noe som gjøres kun for at mennesker mener en hund skal se sånn eller sånn ut, det gagner på ingen måte hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en kupert hale har fremdeles (vanligvis) tre ledd i behold. Dette gjør hvertfall at jeg kan se på fint på min hund om halen sier glad, usikker, tøff i trynet, sint, lei, u name it...

På en Old English Sheepdog er det ikke like lett å lese hunden dersom den er kupert. Mye pels gjør at stumpen nesten ikke synes i det heletatt. Oppdretteren vår hadde en OES som var halekupert og synes det var veldig vanskelig å lese han. Ørene og hodet er jo også dekket med mye pels, så ikke alltid like tydelig å se på språket der heller.

Synes det er totalt unødvendig å drive kosmetiske inngrep på dyr. Men det er jo blitt trend å utføre kosmetiskeinngrep på menneskebarn også (ikke at det hadde så mye med saken å gjøre..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...