Gå til innhold
Hundesonen.no

Egoistisk og ha hund.


Ulvinne

Recommended Posts

Jeg har ikke barn fordi jeg ikke har lyst på. Jeg skal ha hund fordi jeg vil ha en å gå tur sammen med, fordi jeg synes det er gøy å trene hunder, fordi jeg synes hunder er utrolig hyggelige dyr å omgås, fordi jeg ... bla bla bla.

Selvsagt er det egoistisk. Og jeg har ingen problemer med å innrømme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) For å vri litt på det, det er vel ingen i dette landet som har barn for barnets :D skyld heller??

Jeg skal få barn sånn at ikke de stakkars sædcellene og eggcellene går tapt! Stakakrs alle de cellene som aldri blir til noen ting!! Det er ikke egoistisk, tenker på cellene sitt beste, sånn at de får dele seg og utvikle seg slik de er skapt til å gjøre... B)

Egoistisk å ha hund... vel, ble ikke akkurat tvunget til å skaffe meg en.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - hund kan man ha av både egoistiske og uegoistiske grunner. Som cl påpeker, man kan ha det pga barn, gubbe, kone og deres ønsker. Selv har jeg hatt katt tidligere - selv om jeg alltid har ment katter er de mest unyttige meningsløse vesen i verden - likte ikke engang katt. Sambo ville ha, så jeg godttok det, og tok min del av jobben og utgiftene ved katten. Etterhvert ble jeg jo glad i krapylet også, men når den ble anskaffet var det absolutt ikke av egoistiske grunner.

Når det gjelder hund, er det egoisme her i gården, men samtidig ville jeg ikke feks velge den rase jeg har mest lyst på, som et kompromiss til min bedre halvdel - så da er jeg kanskje ikke så veldig egoistisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - hund kan man ha av både egoistiske og uegoistiske grunner. Som cl påpeker, man kan ha det pga barn, gubbe, kone og deres ønsker. Selv har jeg hatt katt tidligere - selv om jeg alltid har ment katter er de mest unyttige meningsløse vesen i verden - likte ikke engang katt. Sambo ville ha, så jeg godttok det, og tok min del av jobben og utgiftene ved katten. Etterhvert ble jeg jo glad i krapylet også, men når den ble anskaffet var det absolutt ikke av egoistiske grunner.

Når det gjelder hund, er det egoisme her i gården, men samtidig ville jeg ikke feks velge den rase jeg har mest lyst på, som et kompromiss til min bedre halvdel - så da er jeg kanskje ikke så veldig egoistisk :)

Hmm... så det er ikke i din egeninteresse å ha et godt forhold til samboer, barn osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - hund kan man ha av både egoistiske og uegoistiske grunner. Som cl påpeker, man kan ha det pga barn, gubbe, kone og deres ønsker. Selv har jeg hatt katt tidligere - selv om jeg alltid har ment katter er de mest unyttige meningsløse vesen i verden - likte ikke engang katt. Sambo ville ha, så jeg godttok det, og tok min del av jobben og utgiftene ved katten. Etterhvert ble jeg jo glad i krapylet også, men når den ble anskaffet var det absolutt ikke av egoistiske grunner.

Når det gjelder hund, er det egoisme her i gården, men samtidig ville jeg ikke feks velge den rase jeg har mest lyst på, som et kompromiss til min bedre halvdel - så da er jeg kanskje ikke så veldig egoistisk :)

Ang katten så var det jo tydeligvis samboeren din som anskaffet seg katten.. og hvorfor gjorde hun/han det? Fordi, hun/han hadde LYST på katt, av egoistiske grunner ?

Skjønner ikke hvorfor folk er så redde for å innrømme at de er egoister. Det er jo helt naturlig å være egoist. Det er vel den Janteloven som skremmer folk litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang katten så var det jo tydeligvis samboeren din som anskaffet seg katten.. og hvorfor gjorde hun/han det? Fordi, hun/han hadde LYST på katt, av egoistiske grunner ?

Skjønner ikke hvorfor folk er så redde for å innrømme at de er egoister. Det er jo helt naturlig å være egoist. Det er vel den Janteloven som skremmer folk litt...

Neida, katten var det jeg som anskaffet - men fordi samboeren min ønsket det.

Og jeg tror ikke folk er så redde for å innrømme at de er egoister - hadde ikke vi vært egoister, så hadde ingen i verden sultet. De fleste hadde hatt råd til å betale 70-80% skatt feks, så kunne pengene gått til den tredje verden - så kunne man heller bodd 5-6 familier per hus, dyrket mat selv i hagen, solg bil, tv, stereo, dyr, hatt kun nødvendige klær, droppet cd, film, snop, kunst, fritidssysler osv osv osv.... Men så lite egoistiske er det få som ønsker å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... så det er ikke i din egeninteresse å ha et godt forhold til samboer, barn osv?

Joda, og om man videre analyserer alt man gjør, så kan man si at alle handlinger egentlig er egoistiske per definisjon. Samtidig oppfatter jeg det du mener her som noe annet - hva jeg legger i ordet egoisme er kanskje litt anderledes enn hva du gjør. Feks: Hvis man hjelper en vilt fremmed - la oss si du er ute og kjører, og møter noen på veien med punktert dekk. Man stopper og hjelper dem med å skifte dekk, låne dem jekk og hjulkryss. Grunnen til at man gjør dette er kanskje fordi man mener dette er det rette å gjøre

(ala leveregelen "du skal gjøre mot andre det du ønsker andre skal gjøre mot deg") Du kan ikke forvente at denne personen senere skulle hjelpe deg med noe, og du forventer ingen belønning. Likevel kan man selvsagt hevde at man gjorde det av egoistiske grunner fordi man føler seg bra når man gjør en "god gjerning", og dermed gjorde man det fordi man er egoist. Jeg mener det blir litt for unyansert - for da kan enkelt og greit begrunne absolutt alle valg man tar med at man er egoist, og da mister ordet litt mening. Det finnes grader av egoisme, og det blir vanskelig å beskrive de mer egoistiske valgene eller de mer egoistiske personene hvis man i utgangspunktet bruker ordet om absolutt alt. IMHO

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...