Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr 2.: nervøs den også.


sonja89

Recommended Posts

Nå er jeg sinna, og lei meg! Vi fikk en valp i begynnelsen av påska, søte lille Amor. Han er drit nervøs, og redd for ALT!

Theodor varer nervøs å jeg har ikke lyst til å begynne med det samme om igjen. Theodor var ikke så nervøs som denne valpen en gang (han var nervøs på en annen måte). Han brydde seg ikke om ting, bare mennesker. Når jeg fikk Theodor så bodde jeg hos bestemor i et halvt år, da hadde jeg masse tid å jobbe med han.

Snart begynner jeg på vidregående og har sikkert ikke så mye tid til å jobbe med 2 nervøse hund, Theodor er jo så si "frisk", men det er mye jobbing igjen. Han er bare 1år. Kommer rett og slett ikke til å klare 2 stykker.

Mamma har ikke lyst til å ha enda en hund som er nervøs, vi er en stor familie (mamma, stefaren min, meg og 3 småbrødre) og den minste broren min er 6år, han er både høyt og lavt. Og det kommer å går unger og foreldre hele tiden. Det er jo ikke det beste for en nervøs hund... *snufs*

Jeg har ansvaret for Theodor og Amor, men mamma betaler veterinær regninger, mat og andre ting som måtte dukke opp. Jeg må bare betale for ting som de skal ha (halsbånd og lignende). Kommer egentlig billig unna sånn sett:P

Ikke nok med at hunden er nervøs, den mangler hår på venstre øre (naken!), puster sinnsykt tungt, hjertet slår fortere en vanlig (til og med når den sover). Mamma tror det er noe galt med hjertet til Amor :D

Hvorfor må jeg alltid få hunder som er nervøse, redde eller syke?

Mamma vil at jeg skal gi Amor vekk. Jeg er egentlig enig, dette huset egner seg ikke for en så nervøs hund. Men jeg vil ikke gi han bort :D Da svikter jeg han :D Og hvem vil ha en hund som er nervøs og kanskje syk? Det er jo ingen som vil ha en utrygg hund...

Burde jeg gi han tilbake til oppdretterne? Hvor skal jeg lete etter en god eier som kommer til å gi han et trygt hjem? Jeg er jo blitt glad i gullet mitt :D :''( :''( :''( :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forferdelig tungt å lese dette... Jeg vil ikke være etterpåklok, men eg prøvde å få deg til å forstå at det mest sannsynelig blir for mye med to hunder når den eine fortsatt krever så mye som du beskreiv tidligere i et annet innlegg. (Tek eg helt feil om eg du skreiv at du allerede hadde to hunder før valpen kom?) Håper du ikkje tar det ille opp dette, men det er vanskelig å skulle gi deg råd når eg i utgangspunktet prøvde å fråråde deg om å ta en valp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi hadde 2 hunder fra før, men den ene er mamma sin. Det er bare en liten kineser, ligner mere på en katt egentlig (i oppførsel).

Når vi skulle få denne valpen så sa de at den var kjempe fin og grei. Trodde jo at den skulle være normal, ikke kjempe nervøs og kanskje syk.

Men etterpå så fikk jeg vite at den hadde bodd i en fjøs nesten hele livet, de tok den inn i hus 2 uker før jeg fikk den. Har også fått vite at en annen person som fikk valp far de jeg fikk valp har problemer med den. Den er også nervøs.

Hadde jeg fått en hund som ikke er så redd alt, så hadde det nok gått bra. Jeg visste at det ville bli mye arbeid med 2 hunder, men jeg tenkte at det ikke gjorde noe, jeg har ikke så mye å gjøre ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvis oppdretteren var slik ville jeg i såfall ALDRI gitt den tilbake til de!

Dette var trist å høre! Selv om det kommer kanskje til og bli mye arbeid så er det også en glede og se at han får et godt liv og utviklingen.

men hold meg oppdadert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har babbla om omplassering i hele dag, tror jeg har fått hull i hodet eller noe sånt. Hodet verker i værtfall sinnsykt mye :D

Har prata litt med de vi fikk han hos. De sa at de gjerne ville ta han tilbake, slik at jeg kunne bytte han mot en annen hund. Det vil jeg ikke, det blir Amor eller ingen ny hund. De ville ikke at jeg skulle gi han til noen andre, skulle han noen plass så var det til de. Det vil jeg heller ikke, de har så mange hunder fra før at de ikke vil få tid til han (de har 20 hunder fast)

Har tenkt litt på å dra på hundekurs eller noe sånt, men det finnes ikke i denne byen. Må reise helt til Vadsø (1 time med bil). Men så kan ingen i huset kjøre bil, bortsett fra stefaren min som er på båten i flere månder.Kjenner heller ingen som kan kjøre oss. Bussen går ikke fram og tilbake hver dag heller, den går som oftest bare fra Vardø til Vadsø og ikke tilbake til Vardø igjen. Tror dere det går ant å bestille "spesialtime" og få kurs-mannendama til å komme hit? Kanskje få de til å holde kurs i Vardø? Hvor mye vil et sånt kurs koste? Har aldri vært på hunde-kurs-ting. Finner ikke nr dit, skal ringe rundt i byen for å få tak i det.

Har ikke lyst til å gi han fra meg :D

Tok Amor på en tur iste, møtte på 5 biler som var veldig skumle, 1 mann som var kjempe skummel og en plastpose som var enda skummlere. Alt er jo farlig vet dere, det er jo ikke trygt ute.

Bestemor kom på besøk nå, hun var også skummel. Når hun banka på, så begynte han å bjeffe, sprang bak dataen og plugga ut høytalern, så sprang han inn på soverommet å gjemte seg. Han kommer sikkert ikke frem før i kveld, hvis jeg kjenner han rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få sjekket denne valpen hos en dyrlege. Puster den tungt og er som du sier,er det noe galt. Jeg hadde og sterkt vurdert om denne hunden skulle få leve.Dette virker veldig hardt å si,ja.Men det er så mange hunder der ute,som er oppegående og supersosiale,som trenger et hjem! Valper inkludert.Og hvor mye kontakt med oppdretter har dere hatt? Siden dere ETTERPÅ fikk vite at valpen hadde bodd i et fjøs sitt lille liv?? Jeg hadde kaldkvelt oppdretter,sjekket valpen,og om det var no galt hadde jeg krevd MINST halve kjøpesum tilbake.

Jeg hadde og som jeg har sagt, vurdert valpen avlivet.

Nervøse hunder,uansett størrelse blir desverre ofte angstbitere,og de har det ikke bra oppi hodet sitt. Tenk på hvor fælt du hadde hatt det selv,om du var redd for alt som var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg har svart deg et annet sted enten her eller på et annet forum, prøv noen drakamper med hunden og la den vinne så den får bedre selvtillit.

og ta han med ut blandt folk sett deg et sted hvor det går folk forbi og bare sitt rolig og ikke trøst hunden for all del, bare ikke bry deg om han, og du trenger ikke å la alle folk få hilse på han heller, det er mye bedre at det går i hundens tempo.

hvis ikke det funker så snakk med en som kan trene hunder, og hvis ikke det heller funker så vil jeg råde deg til å ta et drastisk skritt som vi selv gjorde med en nervøs katt vi hadde (det ble avliving), vet det er vondt men tenk no på hunden også da en nervøs hun i hus tror jeg er mere enn nokk.

det er en fordel å sjekke hvor folk har oppbevart valpene frem til de er leveringsklare, har de vokst opp på en låv, ute i garasjen eller noe slikt så har de ikke blitt sosialisert og da får du nesten garantert et nervevrak i hus. og det er så absolutt ikke noe å satse på. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror vi er litt enige der ja Calina, valpen har det så absolutt ikke godt med seg selv, hadde ikke jeg klart å få Bamse gutten av med redselen for folk så hadde han bitt avlivet, men på han så hjalp det med noen turer på bussen og inn til bergen og trakke litt rundt og se at mangen folk rett og slett ikke brydde seg om han og to tre ganger med det så var han så glad i folk at han kunne overfallen dem for å få kos.

så han trengte bare sosialisering. han var jo så redd folk i begynnelsen at hvis jeg holdt han i armene mine og noen skulle klappe han så skalv han og tisset på hele meg, men vi fikk det no av han etter bare 2 uker med intens kosing og tilvenning med andre folk. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal til veterinær med den neste gang veterinæren kommer hit. Theodor bodde heller ikke sammens med folk den første tida i livet sitt, og det satt i han... Men han er jo blitt frisk nå da :D Heldigvis.

Jeg kjøpte rotter hos de for en stund siden, så fikk jeg vite at de hadde valper. Jeg og dattra til de med hundene ble på en måte venner. Jeg fikk valpen gratis, det er jo en blandingshund. Etter at jeg hadde fått han i hus, så prata vi på telefonen. Jeg fortalte hvordan han var, og da kom alt fram. Hun sa til og med det om at en av de andre hundene var nervøs, ETTER at jeg hadde fått valpen.

Kommer ikke til å avlive han, alle anbefalte meg til å avlive Theodor, men han er blitt verdens beste hund nå.

Vi har prøvd med drakamper. Enten så slipper han med en gang (før jeg tar i tingen) eller så løper han å gjemmer seg under ett eller annet.

Har merket at han er redd for å få for lite mat, han glefser og knurrer til Theodor og Alkor hvis de kommer nært maten når han spiser. Han gjør også det når de får godter (hundegodter).

Mamma har gitt meg en "tidsfrist". Hvis hun ikke ser forbedringer på hunden før 17 mai, så blir det avlivning eller omplassering. Håper det går bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :D Idag har en vi kjenner prata litt med en jente han kjenner om Amor, og hun jenta vil gjerne ha han. Hun er 18år og bor på en plass med mulighet til kurs ol. Hun er skikkelig grei sier han, et skikkelig dyremenneske. Tror at hun kommer til og ta han. Er ganske så glad, men føler meg ganske så lei samtidig.

Håper jo på at hun vil ta han, Amor får det jo bedre der og jeg slipper og hanskes med noe jeg ikke klarer. Jeg vet at jeg ikke kommer til å klare enda en nervøs hund. Han vi kjenner skal prate litt mere med henne, og hvis hun fortsatt er interessert så skal hun komme og se på han å prate litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at noen ville ha han.

Utrolig trist å lese at det skulle bli slik, men det er jo bestandig lurt å dra å besøke oppdretter osv. før man får valpen.

Men det er vannskelig å være etterpå klok ja.

Er du sikker på at denne jenten har nok kunnskaper til å ta over og oppdra en så nervøs hund?

Trist om den måtte bytte hjem igjenn senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sagt til henne at han er ganske så nervøs og at hun må få sjekka han hos veterinæren. Får jo se når hun kommer hit, hvis hun kommer hit får og se på han da. Foreldrene hennes (hun bor hjemme) har visst hatt mange hunder før, så de kan vell hjelpe henne hvis hun trenger det. Skal får mere info i dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...