Gå til innhold
Hundesonen.no

Selge til utlendinger


dorab01

Recommended Posts

Guest Per Olav
Ettersom jeg er født og oppvokst i Bergen omegn og bor nå på 5 året i Oslo, så må jeg si at det er enklere å komme seg ut i Marka i Oslo enn i Bergen.
Det kan jeg godt forstå. Det er ganske langt fra Bergen til Oslomarka :)

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 265
  • Created
  • Siste svar

Jeg hadde, som mange av dere andre, stilt alle på lik linje med hverandre når det kommer til hvem som skal få valp eller ikke. Mine valg av kjøpere ville primært vært basert på interesse, spørsmål som stilles, erfaring og slike ting. Ikke etnisk bakgrunn eller utseende. Jeg tror det aller viktigste er å bli kjent med valpekjøperene, så du vet hvilke personer du selger til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer dessverre ikke. Mange utlendinger er oppvokst med at en hund er urein, og skal behandles deretter, les: dårlig. Mange utlendinger har et helt annet syn enn ekte nordmenn på hva som er et godt hundehold.

Og mange andre nordmenn har et helt annet syn på hva som er et godt hundehold enn det du (eller jeg, eller julenissen for den saks skyld) har. Det er store forskjeller INNAD i Norge også. Det må man huske på.

Ikke alle utlendinger har vokst opp med en kultur som mener at hunder er urene. Verden er stor.

Hvorfor ikke bare se an hvert enkelt individ ... ? ;);):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder utlendinger som ser på hunden som en skiten dyr så gjelder det vel hovedskalig muslimer. I islam er det ikke lov å ha hunder (og andre dyr?) som kjæledyr men kan godt brukes som arbeidsdyr så lenge hunden ikke blir kost med eller tatt inn i huset om eg ikke tar feil. Ble kjent med en muslim som er/var fryktelig redd hunder som fortalte meg dette.

I sør-amerika er hunder kosedyr men løshunder er vist noe udyr som bare kan sparkes vekk etter det eg har fått med meg. I chile der eg egentlig kommer fra var hundeholdet slik det var før i tiden her i norge der lydgihet blir trent inn hos hunden på den "harde måten" men dette begynner vist å forandre seg veldig det nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare se an hvert enkelt individ ... ?

Som jeg har skrevet, det er uaktuelt å la mine hunder være prøvekluter, sånn i tilfelle det skulle være en god hundeeier bland disse utlendingene av en viss kategori, jeg mener ikke svensker, dansker og tilsvarende. Her skjærer jeg alle over en kam.

Når man har hatt tilstrekkelig dårlig erfaring så blir det slik, i hvertfall for meg. Mine valper er for dyrebare for meg til å være prøvekluter, og da tenker jeg ikke på penger, men på valpen som individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet, det er uaktuelt å la mine hunder være prøvekluter, sånn i tilfelle det skulle være en god hundeeier bland disse utlendingene av en viss kategori, jeg mener ikke svensker, dansker og tilsvarende. Her skjærer jeg alle over en kam.

Når man har hatt tilstrekkelig dårlig erfaring så blir det slik, i hvertfall for meg. Mine valper er for dyrebare for meg til å være prøvekluter, og da tenker jeg ikke på penger, men på valpen som individ.

Med en så uvanlig rase er vel uansett dine valper prøvekluter, du selger vel ikke kun til de som har hatt KO før?? Hvis du har så gode instinkter i forhold til å se hvor vidt en hundeeier er den rette eller ei, burde jo ikke "menneske-rase" være av betydning....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kommer aldri til å føle at jeg er norsk, uansett hvor lenge jeg har bodd her. Men jeg har da allikevel samme syn på hundene mine som alle andre som er glad i hunden sin. Og det uansett land.

Men Aud

Hvordan i h* kan du da være så glad i KO da? Når denne hunderasen for det meste blir brukt i øst-europa??

Og du må da importere disse hundene fra russland, polen, tschekia, eller ungarn. Hvordan greier du å stole på disse oppdrettere da?? Hvordan hvet du at hundene kommer fra et godt sted??

Og en annen ting mennesker som har erfaring fra denne rasen, som eventuelt kommer fra øst europa (les meg og mannen min som har stor erfaring med rasen), eller nordemenn som tror at man kan gå bort å klappe alle hundene på gaten for alle er jo så snille, Hvem tror DU er bedre egnet som hundeeier???

Jeg mener selvfølgelig at en person som kjenner til denne rasen meget godt, har det.

Jeg har også lest noen av annonsene dine har lest de også høyt for min mann, og han ble helt sjokert over hvordan du fremstiller ko. Bare navnet du nevner Kaukasisk schefer?? (og ja jeg hvet at oversatt betyr det det) Men mener ikke du da at folk for feile assosiasjoner om rasen? Og perfekt familiehund? I ungarn blir de fleste drap som blir begått av hund, er faktisk kommondor og ko!! Er det da den perfekte familie hunden da? Jeg hvet at ko ikke er egnet til å ta ut av sitt område da den ja ikke er skapt til det rett og slett, men hvet den nordmannen du selger denne hunden til ? tror du den personen velger å høre på deg? For hvis den ikke gjør det har ikke det da katastrofale følger? Som hvem blir prøve kluter da? Nordmann? eller en som er oppvokst med rasen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Oslo og hvorfor jeg ikke ville solgt til denne byen.

Jeg eier en staffordshire bull terrier og selger da eventuelt staffordshire bull terrier valper. I enhver diskusjon om amstaff snakkes det over en lav sko over at visse bydeler av oslo flyter over av rasen. Uten å sammenligne rasene forøvrig ønsker jeg ikke at enkelte bydeler av oslo skal bli fulle av stafforder heller. Siden en del av de personene det er snakk om er av typen "spark bikkja når den tisser inne" gjør dette meg enda mer betenkt. Den dagen det begynner å dukke opp stafforder her fra med dårlig gemytt så har folk allerede konklusjonen klar at det er hundene det er noe galt med, ikke eierene som bedriver mishandling. Når noe blir et problem i Oslo så blir det visst det over hele Norge, dermed kan et forbud ligge rett rundt døren.

Heldigvis ser staffen ut til å være for liten til å være amstaff erstatning, men jeg er likevel betenkt angående Oslo. Vent om 5 år da har det dukket opp ny "farlig" rase. Merkelig at disse ikke har vært farlig før og det er kun farlig i Oslo.

For øvrig er det bare 8-9 registrerte staffer i Bergen, så jeg ser ingen grunn til å sende flere over fjellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Oslo og hvorfor jeg ikke ville solgt til denne byen.

Jeg eier en staffordshire bull terrier og selger da eventuelt staffordshire bull terrier valper. I enhver diskusjon om amstaff snakkes det over en lav sko over at visse bydeler av oslo flyter over av rasen. Uten å sammenligne rasene forøvrig ønsker jeg ikke at enkelte bydeler av oslo skal bli fulle av stafforder heller. Siden en del av de personene det er snakk om er av typen "spark bikkja når den tisser inne" gjør dette meg enda mer betenkt. Den dagen det begynner å dukke opp stafforder her fra med dårlig gemytt så har folk allerede konklusjonen klar at det er hundene det er noe galt med, ikke eierene som bedriver mishandling. Når noe blir et problem i Oslo så blir det visst det over hele Norge, dermed kan et forbud ligge rett rundt døren.

Heldigvis ser staffen ut til å være for liten til å være amstaff erstatning, men jeg er likevel betenkt angående Oslo. Vent om 5 år da har det dukket opp ny "farlig" rase. Merkelig at disse ikke har vært farlig før og det er kun farlig i Oslo.

For øvrig er det bare 8-9 registrerte staffer i Bergen, så jeg ser ingen grunn til å sende flere over fjellet...

Det er jo meget synd om flere oppdrettere av denne rasen tenker på samme måte som deg.

Selv så har jeg svigerforeldre som er intressert i akkurat den rasen. Og det er jo dumt at dem ikke skal få mulighet til det pga dem bor innen for Oslo's bygrenser :)

Jeg forstår hvordan du tenker ja, men jeg syns ikke noe om å avfeie potensielle gode kjøpere bare pga hvilket område av landet dem bor i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en så uvanlig rase er vel uansett dine valper prøvekluter, du selger vel ikke kun til de som har hatt KO før?? Hvis du har så gode instinkter i forhold til å se hvor vidt en hundeeier er den rette eller ei, burde jo ikke "menneske-rase" være av betydning....?

Nei, tenk at mine K.O.er ikke er prøvekluter. Det er andre kriterier som spiller inn enn å ha hatt rasen før. Menneskerase har meget stor betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tenk at mine K.O.er ikke er prøvekluter. Det er andre kriterier som spiller inn enn å ha hatt rasen før. Menneskerase har meget stor betydning.

Andre kriterier?? Egenskaper som bare enkelte menneskeraser har mener du?? Skjønner ingenting jeg, annet enn at du har ett litt snevert syn på mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet er ikke ment som noen irritasjon på noen. Jeg selv er halvt utenlandsk, og jeg har aldri opplevd noen problemer på den fronten. Det Aud skriver er litt ukjent for meg. Derfor lurer jeg:

Hvis jeg hadde kommet å villet kjøpe hund hos deg, Aud. Jeg er halvt Polsk, bodd i Norge hele livet, og ser helt ut som en norsk jente med langt komunefarget hår. Hatt hund i 5 år, og drevet aktivt med lydighet og agility, og trener ellers bruks og freestyle som hobby. Hadde du solgt til en som meg? som er halvt polakk, men likevel en aktiv hunde eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre kriterier?? Egenskaper som bare enkelte menneskeraser har mener du?? Skjønner ingenting jeg, annet enn at du har ett litt snevert syn på mennesker...

Ja, egenskaper som enkelte menneskeraser ikke er i besittelse av. Siden du ikke forstår noe, det skriver du jo selv, og attpåtil beskylder meg for å ha et snevert syn på mennesker, så lar jeg deg leve i den troen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet er ikke ment som noen irritasjon på noen. Jeg selv er halvt utenlandsk, og jeg har aldri opplevd noen problemer på den fronten. Det Aud skriver er litt ukjent for meg. Derfor lurer jeg:

Hvis jeg hadde kommet å villet kjøpe hund hos deg, Aud. Jeg er halvt Polsk, bodd i Norge hele livet, og ser helt ut som en norsk jente med langt komunefarget hår. Hatt hund i 5 år, og drevet aktivt med lydighet og agility, og trener ellers bruks og freestyle som hobby. Hadde du solgt til en som meg? som er halvt polakk, men likevel en aktiv hunde eier.

Polakker hører ikke til blandt de jeg ikke selger valp til, hvis de øvrige kriteriene blir oppfylt og ditt vesen tiltaler meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tenk at mine K.O.er ikke er prøvekluter. Det er andre kriterier som spiller inn enn å ha hatt rasen før. Menneskerase har meget stor betydning.

Oj. Såpass... ? Mener du for alvor at enkelte menneskeraser har større forutsetninger (uavhengig av kultur og oppvekst) for å bli dårlige hundeeiere?

Bjeller ringer fra historietimene fra vgs... :rolleyes: Tror det var en kar for en 60-70 år siden som hadde slike ideer.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj. Såpass... ? Mener du for alvor at enkelte menneskeraser har større forutsetninger (uavhengig av kultur og oppvekst) for å bli dårlige hundeeiere?

Bjeller ringer fra historietimene fra vgs... :rolleyes: Tror det var en kar for en 60-70 år siden som hadde slike ideer.... :P

Ja ikke sant det kommer opp noen likheter der ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud har du lest innleget mit ?? (siste på side 3)

Ja, og jeg ser egentlig ikke noen grunn til å gi deg noe utdypende svar, da du kun er ute etter å kritisere meg. Det eneste svaret du får er at jeg vet hva jeg driver med og jeg vet meget godt at det er stor forskjell på hundeholdet i Ungarn og her i Norge. De aller fleste hunder i Norge lever et luksusliv i forhold til de i Ungarn og tilsvarende land. Og tro det eller ei, men jeg kjenner rasen jeg har. Og Kaukasisk schäfer er faktisk et av navnene K.O. er kjent som. Jeg klarer fint å fortelle de som kontakter meg at det ikke har noe med den tyske schäferen å gjøre.

Mulig den dreper mennesker i Ungarn, men det får den ingen mulighet til her i landet, siden jeg kun selger til folk med et godt og sikkert hundehold. Mine K.O.er er i hvertfall ikke i stand til å ta livet av noen folk. Men så lever de også et meget godt hundeliv, noe som er av stor betydning for dennne rasen.

Hvor mange år har du hatt K.O. sa du? Og hvor mange har du hatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud har du lest innleget mit ?? (siste på side 3)

Dessuten så er jeg ikke interessert i å diskutere K.O. her i et offentlig forum, da all den dritten som har lett for å komme kan sette rasen i et dårlig lys. Pr. i dag har rasen et godt rykte her i landet, takket være at jeg har reist land og strand på utstillinger med mine eksemplariske hunder.

Du kan gjerne maile meg privat, eller enda bedre, ringe meg, hvis du ønsker å utdype dette temaet mer.

Tlf. nr.: 62112661

E-mail kennel@littlemerlin.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...