Gå til innhold
Hundesonen.no

Selge til utlendinger


dorab01

Recommended Posts

Er en utlending en som kommer utenfra Europa..?

Hva med de som er adoptert fra ikke Europeiske land da? Jeg har flere venner som er Korea adopterte, de føler seg 100% norske, de har norske navn og norsk statborgerskap og er oppvokst i Norge, men de ser altså ikke A4 norsk ut.. Er det noen som ikke hadde solgt valper til disse personene?

Jeg skjønner at jeg er naiv når jeg tror valpekjøp handler om egnethet til å ha hund, og ikke hudfarge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 265
  • Created
  • Siste svar
Guest Christine

Mitt svar på dette spørsmålet egner seg dessverre ikke på trykk i et offentlig forum som alle kan lese. Jeg kan nok da fort bli anmeldt for å ha brutt en viss lov. Men de som er interessert kan jo maile meg privat. :P

Hva får deg til og skrive sånn? Tenker du ikke på at folk faktisk har følelser?

Synd, der mista du DEN super kunden, som ville ha behandlet valpen som sin egen unge..

Til pass for deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel ha behandlet utlendinger på samme måte som nordmenn - kjemien måtte ha stemt og jeg måtte ha følt meg trygg på at valpen ville få et godt liv hos den aktuelle eier. - Men igjen, om man har fordommer eller er forutintatt ville man kanskje ikke følt seg trygg på akkurat dette hos noen utlendinger. Om feks en kineser skulle kjøpe hund hos meg, og han gjentatte ganger slikket seg om munnen og sa "mmmm" og "nam", så hadde jeg blitt skeptisk! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar på dette spørsmålet egner seg dessverre ikke på trykk i et offentlig forum som alle kan lese. Jeg kan nok da fort bli anmeldt for å ha brutt en viss lov. Men de som er interessert kan jo maile meg privat. :)

Greit å tone flagg - så vet man hvor man har folk! Men man risikerer jo selvsagt også å såre andres følelser, og det har du nok klart godt nå. For det er ikke alltid det er et sjakktrekk å si sin mening - noen ganger er det best å bare holde kjeften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Heidi/Pippin, jeg, om at man bør tenke gjennom iallfall dette med kulturforskjeller når man selger hund. Iallfall TENKE - uten rått å skjære alle over en kam..

Jeg mener: Folk på landet av den gamle skole som har jakthund, pleier oftere enn andre å ha et hundehold som jeg tror mange her ville slite litt med, enn folk som har hund som kjæledyr og familiemedlem. Noen ser på hunder som bruksdyr, og synes det er greit at de står alene i en passelig stor hundegård døgnet rundt og aldri får tur eller være med inn - og så er det jakten da. Men de kjøper vel ofte hundene sine av folk som har tilsvarende syn på hundehold, og da er det greit, ikke sant?

Like mye "kulturforskjell" det i mine øyne!

Mitt poeng er at det er lettere å forstå andre nordmenn - fra samme kultur, der vi kan kodene - enn det er å forstå folk fra andre land eller kulturer. Fordi vi ikke kan kodene! Jeg mener... det er vanskelig nok å finne gode nok valpekjøpere når man kommer fra samme kulturbakgrunn. Selv da er det lett å ta feil av folk som snakker rundt og forbi.

Har selv sett flere sider av saken, både gjennom bekjente som til slutt prøvde å kjøre dyrevernsak mot noen andre generasjons innvandrergutter som hadde kjøpt "barsk rase" og prøvde å banke valpen enda barskere (og som i hvert fall ikke skulle høre på noen kvinnfolk når det gjaldt å oppdra hund) - til de hyggelige, greie eierne som var fra samme land og som behandlet hundene helt vakkert og IKKE var opptatt av at de skulle være tøffe... men det var kanskje dem som klarte å heve seg over at de ble rundjult under oppveksten sjøl.

Det blir bare ENDA vanskeligere når man skal klare språk- og kulturforskjeller i tillegg til alt det vanlige som følger prosessen med å finne de gode valpekjøperne. Hudfargen spiller da ingen rolle, men det å være på samme bølgelengde er det viktige - og da kan faktorer som dette gjøre det vanskeligere.

Helt ærlig - så tror jeg alder er MER vesentlig. Jeg ville vært skeptisk til å selge til ENHVER unggutt uansett opprinnelse hvis det var snakk om en hund som kunne appellere til "barskhet"! En slags "ungguttdiskriminering"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud utlendinger er vel mennesker de og da, noen har jo stor peiling på hund å behandler hunder på lik linje som oss... Jeg hadde nå vært like skeptisk til både utlendinger og nordmenn da :) Jeg hadde vært opptatt hvem,hvor åssen hunden vil få det, hva de vil videre osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å tone flagg - så vet man hvor man har folk! Men man risikerer jo selvsagt også å såre andres følelser, og det har du nok klart godt nå. For det er ikke alltid det er et sjakktrekk å si sin mening - noen ganger er det best å bare holde kjeften.

Hvis noen blir såret over det jeg skrev, så er de jammen meg hårsåre da du. Jeg har da ikke hengt ut en eneste person i det innlegget. Og jeg synes jeg sa min mening meget forsiktig. Jeg hadde lyst til å skrive noe helt annet, men det ville det garantert blitt bråk av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får deg til og skrive sånn? Tenker du ikke på at folk faktisk har følelser?

Synd, der mista du DEN super kunden, som ville ha behandlet valpen som sin egen unge..

Jeg skrev faktisk bare meningen min ang. det temaet som ble diskutert. Ingen i den kategorien jeg nevnte ville uansett blitt noen superkunde for meg, vi ville aldri hatt kjemi. Visse kulturer har et helt annet forhold til hunder enn det vi vanligvis har her i Norge. Og igjen, jeg sier heller nei til en for mye enn en for lite. Og jeg taler av erfaring, dårlig erfaring. Og mine valper skal ikke utsettes for å være prøvekluter, just in case at det tilfeldigvis var en person av denne kategorien som var en OK hundeeier.

Jeg kan ikke se noen grunn til å bli såret av det jeg skrev, da jeg ikke siktet til noen spesiell person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er halvt polsk og har aldri opplevd problemer der :) tror det kommer veldig ann på personen, og spørsmålene som stilles. Jeg som oppdretter ville ha stilt samme kriteriene til en utlending. Men det er klart jeg ville blitt skeptisk hvis det kom en sånn "walla, motherfucker gangster! jeg ha sånn slossehond!". skjønner dere hva jeg mener? :D Det gjelder også nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aud

Jeg blir faktisk ganske lei meg av å lese det du skriver. Jeg kan bare tenke meg hva meningen din er hvis det ikke kan komme på offentlig trykk. For mannen min er faktisk en person som gjerne hadde tenkt å kjøpe hund fra deg i framtiden. Og makan til flink person har jeg ikke sett på lenge med dyr (jobbe med dyr det er levebrødet hans). Selv om han er fra "verste delen av balkan"

Så er det enda en som tillegger meg ting jeg ikke har skrevet. Du kunne heller sendt meg en privat mail, så kunne jeg forklart deg det, og du kunne fortalt meg, i fortrolighet, om din mann og hva han kan tilby en hund. Hva er forresten verste delen av Balkan? :)

Jeg har blitt veldig forsiktig med hva jeg setter på trykk når det gjelder dette temaet som omhandler utlendinger. Da får heller enkelte gjette feil, når de gjetter på hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det enda en som tillegger meg ting jeg ikke har skrevet. Du kunne heller sendt meg en privat mail, så kunne jeg forklart deg det, og du kunne fortalt meg, i fortrolighet, om din mann og hva han kan tilby en hund. Hva er forresten verste delen av Balkan? :D

Jeg har blitt veldig forsiktig med hva jeg setter på trykk når det gjelder dette temaet som omhandler utlendinger. Da får heller enkelte gjette feil, når de gjetter på hva jeg mener.

Hei Aud

Jeg hvet ikke hva du egentlig mener for jeg har faktisk sendt deg en pm for noen uker siden og nei jeg har ikke fådt noe svar av deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke solgt til folk fra Oslo :) uansett etnisitet. Dette pga av storbyproblemer som gjør ting der anderledes enn resten av landet. Ellers ville jeg sett folk an uansett hudfarge.

Det må være dagens.. Oslo er vel en av de byene i Europa som har mest tilgang på skog og turområder fra alle kanter (marka), i tillegg til stort tilbud av hundeskoler og kurs, for ikke å snakke om hundejordet. Jeg kommer fra indre Vestfold, og flyttet til Oslo i sommer. Og det er ikke noe annerledes for meg å ha hund her enn det var å ha hund i Vestfold. Og det er en aktiv jakthund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aud

Jeg hvet ikke hva du egentlig mener for jeg har faktisk sendt deg en pm for noen uker siden og nei jeg har ikke fådt noe svar av deg!

Jeg beklager, men det har gått meg hus forbi. Kan du sende den på nytt igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud overrasker stadig vekk. :rolleyes:

Jaja eg kan egentlig bare være glad for at oppdretteren min ikke generaliserte meg. Eg mener siden eg da ung, utlending og er "hipp" og det var en amstaff av alle raser eg var ute etter. :)

Tror nok det har med at man merker om personen er god eller ikke.

Det er mange nordmenn av en annen rase her i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er vel en av de byene i Europa som har mest tilgang på skog og turområder fra alle kanter (marka), i

Om det er snakk om hovedstader så kan eg tro på det ellers har ikke oslo mye skog i forhold til andre norske byer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er snakk om hovedstader så kan eg tro på det ellers har ikke oslo mye skog i forhold til andre norske byer.

Ettersom jeg er født og oppvokst i Bergen omegn og bor nå på 5 året i Oslo, så må jeg si at det er enklere å komme seg ut i Marka i Oslo enn i Bergen.

Jeg ser heller ikke helt problematikken med "Oslo", jeg bor innenfor by grensen og har Ørtmarka 100m fra Blokken jeg bor i og kan gå 3-4timer i skogen her uten å treffe folk... Jeg har litt problemer med å se akkurat den desverre B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utlendinger er da vel like glad i hunder som oss nordmenn

Det stemmer dessverre ikke. Mange utlendinger er oppvokst med at en hund er urein, og skal behandles deretter, les: dårlig. Mange utlendinger har et helt annet syn enn ekte nordmenn på hva som er et godt hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er halvt polsk og har aldri opplevd problemer der :) tror det kommer veldig ann på personen, og spørsmålene som stilles. Jeg som oppdretter ville ha stilt samme kriteriene til en utlending. Men det er klart jeg ville blitt skeptisk hvis det kom en sånn "walla, motherfucker gangster! jeg ha sånn slossehond!". skjønner dere hva jeg mener? ;) Det gjelder også nordmenn.

Samme her.. Er kvart fransk og kvart brasiliansk og aldri opplevd det heller... Tror det har mer med personen og gjøre enn med hvor personen kommer fra..

Jeg ville sett ann på personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begrepet "ekte nordmenn" synes jeg er litt ubrukelig...

Og til Snowdog: Jeg er ikke oppdretter, men etter det lille jeg har sett/hørt fra deg så ville du absolutt vært kandidat til å få kjøpe valp av meg. Noen av bildene dine viser for eksempel hvor glad du er i hunden din. Jeg jobber med ungdom, og en sæggebukse eller noen piercinger skremmer ikke meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
    • Har Grønlandshund. Robuste, ærlege hundar som kan takle lange vinterturar, kløve og trekke. Frisk rase, med særdeles låg innavlasgrad og lite helseutfodringar. Sosiale flokkdyr som elskar folk. Alle folk. Å vere innbrotstjuv hjå oss hadde vore nada problem, største fare er å bli kosa ihjel 🤣 Lite lyd, som regel berre når dei veit det er tid for fôring og kanskje i "startgropa" om ein er fleire spann samla for å køyre saman. Og om det passerer vilt utanfor hundegården.
    • Oppvarming og nedtrapping kan være bare vanlig rolig gåing i 15 min 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...