Gå til innhold
Hundesonen.no

Selge til utlendinger


dorab01

Recommended Posts

  • Svar 265
  • Created
  • Siste svar
tenkte mere på om ikke hunden hadde det bra..at den blir trent til feil formål..

at den kom i feil hender.

For å forklare det sånn... du har like stor sannsynlighet for å få hentet hjem en valp du har solgt til uegnede hundeiere som han som jeg kjøpte bilen av har for å ta tilbake bilen fordi jeg er en elendig sjåfør.

En hund er en vare og går under kjøpsloven.

Du bør sette deg inn i kjøpsloven i tilegg til endel om genetikk og gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forklare det sånn... du har like stor sannsynlighet for å få hentet hjem en valp du har solgt til uegnede hundeiere som han som jeg kjøpte bilen av har for å ta tilbake bilen fordi jeg er en elendig sjåfør.

En hund er en vare og går under kjøpsloven.

Du bør sette deg inn i kjøpsloven i tilegg til endel om genetikk og gemytt.

så du ville ikke gjort alt du kunne for og redde en valp du hadde solgt?

vist du hadde fått vite at den hadde blitt misshandlet osvosv

om ikke jeg kunne gjort noe ville jeg aldeles fått andre til og gjøre det.

burde jeg sette meg mere inn i gemytt og genetikk?

vel..

Eh..beklager at jeg involverer meg i en så gammel tråd, men seriøst: mener du at du skal ta tilbake en hund fra ditt avl hvis den har gemyttproblemer og ikke gi noen refusjon?

Minn meg på å aldri kjøpe fra deg...

Når jeg fikk gemyttproblemer på min valp var oppdretter svært så hyggelig og fortsåelsesfull og når hunden til slutt fikk en diagnose og ble avlivd fikk jeg tilbud om ny valp gratis.

Edit: så nå at jeg muligens tolket feil, det var hvis eierene viste en aggresiv holdning? Mot deg? Mot valpen? Mot verden?

nå snakker jeg om dårlig eiere, misshanlding, lærer de bevist til og bli agrisive..

i og med at det skal så lite til for at engelsk staff skal bli ulovlig..

ikke om utstillingsfeil eller evt sykdommer de kan få.

Dobbeltpost brug siteringsfunktionen mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du ville ikke gjort alt du kunne for og redde en valp du hadde solgt?

vist du hadde fått vite at den hadde blitt misshandlet osvosv

om ikke jeg kunne gjort noe ville jeg aldeles fått andre til og gjøre det.

burde jeg sette meg mere inn i gemytt og genetikk?

vel..

Problemet er vel generellt at du har ikke lov til å gjøre det uasett,å at du kan bli anmeldt...

Vist det er misstanke om dyremisshandlig er det dyreværnet som skal ta seg av saken og evt politiet(eller er jeg helt blåst nå?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du ville ikke gjort alt du kunne for og redde en valp du hadde solgt?

vist du hadde fått vite at den hadde blitt misshandlet osvosv

om ikke jeg kunne gjort noe ville jeg aldeles fått andre til og gjøre det.

burde jeg sette meg mere inn i gemytt og genetikk?

vel..

Der har du grunnen til at jeg ikke ønsker å være oppdretter. Det er naivt å tro at alle valpene får gode trygge hjem, spesiellt med en rase som din, og det er så godt som umulig å få valpen tilbake på lovlig vis.

Gemyttproblemer (som aggresjon) er i en stor grad arvelig selv om miljø også kan spille en rolle. Myten "det er alltid eiers feil" er avlivet forlengst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ingen oppdretter, men vil av natur være mer skeptisk til en utlending fra visse land enn til en norske, ikke pga. farge eller noe slikt - men fordi at en rekke land som f.eks. Kina, Iran, Irak osv. behandler dyr på en måte jeg ikke støtter, dette gjelder forøvrig en rekke europeiske og afrikanske land også - det har ingenting med den oppblåste rasisme dritten som flyter her til lands. Men, klart - hadde personen overbevist meg om at hundeholdet hans var av god karakter, ville han fått kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel generellt at du har ikke lov til å gjøre det uasett,å at du kan bli anmeldt...

Vist det er misstanke om dyremisshandlig er det dyreværnet som skal ta seg av saken og evt politiet(eller er jeg helt blåst nå?)

sefølgelig hadde jo tilkalt dyreværnet også..det sier seg selv

man ville jo prøvd alt på lovligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo?? Vi lærte akkurat at Karl Marx mente at "religion er opium for folket". Altså virker det rimelig ulogisk at kommunistene forbydde religion fordi det fikk folk til å tenke?

Total avsporing, men:

.. :D ..jeg tror nok at det var akkurat det motsatte Karl Marx mente. At religion ikke fikk folk til å tenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du ville ikke gjort alt du kunne for og redde en valp du hadde solgt?

vist du hadde fått vite at den hadde blitt misshandlet osvosv

om ikke jeg kunne gjort noe ville jeg aldeles fått andre til og gjøre det.

burde jeg sette meg mere inn i gemytt og genetikk?

vel..

nå snakker jeg om dårlig eiere, misshanlding, lærer de bevist til og bli agrisive..

i og med at det skal så lite til for at engelsk staff skal bli ulovlig..

ikke om utstillingsfeil eller evt sykdommer de kan få.

Det spiller ingen trille kjære deg, du har solgt valpen og dermed har du ingen rettigheter overfor den lenger. Om jeg kjøpte valp av deg, bevisst gikk inn for å gjøre den til en drapsmaskin, du kommer og tar tilbake valpen, jeg anmelder deg for tyveri - og vinner!

Det eneste du kan gjøre i slike tilfeller er å anmelde meg for dyremishandling - hunden har du ingen krav på å få tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kommer iallfall til og skrive i kontrakten at jeg skal ha full oppfølging av hvalpene (til en viss grad), og viser de en agressiv holdning, vil jeg kunne ta hunden tilbake uten refusjon av penger...

Hva er en "aggressiv holdning" og hvem bestemmer hvor den terskelen er? Kommer alle norges hunder med matforsvar under denne kategorien...?

Og nei, du kan ikke ta tilbake en hund uten refusjon selv om det står i kontrakten (og iallefall ikke på et så tynt og utydelig grunnlag)

Edit: Og da gemytt til en viss grad er arvelig er det større sannsynlighet at du som oppdretter blir holdt økonomisk annsvarlig dersom valpen viser "unormalt gemytt" enn omvendt.

For øvrigt enig med Bastian - burde være viktigere å kartlegge generelle holdninger til hundehold, bruken av hunden osv enn å henge seg opp i båser med ulik religion og etnisitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om kaos og trist lesning...

At kategorien "utlending" eller annen kultur skal være noe å basere valgene sine på?? Latterlig. Man kan da fint bryte ned til flere mindre kriterier, som da faktisk gjør kultur/utlending osv irrelevante. Slik flere her skriver, de som tar seg tid til å snakke om det som faktisk er viktig; hva slags hundehold ønsker kjøper, hva har den tenkt å bruke hunden til, hva slags metoder for trening, osv osv osv. På lik linje med det vi gjør med nordmenn. Det er jo ingen vits i å ta utgangspunkt i en så diffus og udefinerbar kategori som utlending eller fremmed kultur eller lignenede! Hvorfor i all verden ta det som utgangspunkt? Det er jo ingen hjelpemiddel. Så mitt svar til trådleser: kategori "utlending" er selvsagt irrelevant.

Men hadde jeg solgt hvalper ville jeg vært superskeptisk til ALLE som ønsket hund, og undersøkt nøye.

Ingen vits i å bidra egentlig, bortsett fra at jeg fikk et ønske om å ytre en stemme for å si at hei, vi er mange som ikke er enige i de fordomsfulle utsagnene her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P:):P det så jeg ikke får nå - hvem i all verden er det som finner frem en så gammel tråd ? :D

jaja, bra du sa i fra før jeg ble "revet med" - det holder liksom å svare på et innlegg som er nesten 1 år gammelt. :)

:D;)

hehe var vist meg som fant denne gamle tråden... ups

sjekket ikke datoen jeg heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...