Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan vi sette valper på henne?


Psyko

Recommended Posts

Har en tispe vi kjøpte til redusert pris pga en pigmentfeil så hun kan ikke stilles ut.

Men har en gutt som er stilt ut og har gjort det bra, han er samme rase som henne, så KAN vi sette valper på henne med han?

Er dette godkjent i NKK f.ex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er godkjent i NKK vet jeg ikke men det er jo en grunn til at dere fikk kjøpt tispen til redusert pris.

Personlig så syns jeg at det blir feil.

Selfølgeig er det lynnet og helsen som er viktigst men jeg syns at eksteriøret har en ting å si med i spillet også.

Redusert pigment er jo en "feil" da siden hun ikke kan stilles og dere kjøpte henne billigere. Så da viderefører hun dette til sine valper osv osv osv.

Er det dette du vil? [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går fint ann å få registrert valper etter hunder som ikke er stilt men hvor lurt er det egentlig å avle på en hund med en feil som gjør at hunden blir solgt til reduser pris da???

det er jo ikke verre enn å tenke så passe langt selv.

hadde jeg solgt en valp med feil på så hadde jeg først registrert den med avlsforbud i nkk for da får en ikke regisrert valper etter den i nkk om en prøver og avlsforbudet går ikke an å oppheve.

tror ikke du vill bli sett på som noe seriøs oppdretter om du setter valper på den tispen, en feil er en feil sånn er det bare. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tini har en feil med fargen i ansiktet!

Jeg skal finne en hann med riktige og klare farger å ha kull på henne om noen år!

Hva er pigmenter a? eller hva det nå var!

Jeg synes det kommer ann på hvilken feil det er på hunden om de kan ha kull eller ikke!

Synes at pågrunn av fargen til Tini hindrer ikke det meg! det blir nesten som diskriminering. Valpene hennes kan bli like FINE!

Jeg fikk henne til redusert pris, men det var fordi hun trolig ikke blir godkjent på utstilling! Men Til å med hun jeg jeg kjøpe henne av sa at hvis jeg finner en hann med klare farger så kan jeg det vis jeg vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigmenter er fargen på hunden på en måte. På snuten hadde hun en lys flekk på ca 0,5 cm når vi kjøpte henne. Den er nå borte.

Jeg er ikke opdretter, vil bare ha et kull på henne. Har 5-6 stk som er interisert i valper etter henne. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her da!

Tini har litt farge feil i ansiktet!

Jeg er heller ikke oppdretter eller ekspert men jeg mener at det ikke er noe galt i å gjøre det! Så lenge ikke hun jeg kjøpte henne av Forbød meg!

Men dette er jo min mening! De andre må jo få ha sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite tips er at dere rett og slett stiller ut hundene og ser hva de får som premie, og hva som er kravet for raseklubben for å avle på hunden (om de har noe krav da)

på samojedene så må vi ha minst en 2 premie fra utstilling for å kunne avle på dem, før var kravet minst en 1 premie, men hundene må også sjekkes for hd og de må øyelyses, så nå vi rønket vår samojed så var det litt leit at hun hadde sterk hd for da kan vi ikke ha valper på henne. men hadde hun vært fri så kunne vi ha velget og vraket avlspartnere til henne for hun har ikke mye igjen før hun kan blir Nuch. mangler bare et stort cert. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av feilene i forhold til rasestandarder er jo arvelige. Jeg kunne gjerne avlet på Tinka jeg, siden hun er såpass snill og fin i kroppen, men siden hun har overbitt gjør jeg det ikke fordi da tilfører jeg rasen noe som man heller må prøve å få bort.

Jeg er ikke noen ekspert på avl osv, men jeg synes man bør gjøre bedre - for sin egen rase - enn å avle på hunder med feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av feilene i forhold til rasestandarder er jo arvelige.

Jeg er ikke noen ekspert på avl osv, men jeg synes man bør gjøre bedre - for sin egen rase - enn å avle på hunder med feil.

Kjempebra å høre en fornuftig måte å fremstille dette emnet på! =D> :D

Poenget med oppdrett, er jo nettopp å gjøre BEDRE for sin rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tispe vi kjøpte til redusert pris pga en pigmentfeil så hun kan ikke stilles ut.

Men har en gutt som er stilt ut og har gjort det bra, han er samme rase som henne, så KAN vi sette valper på henne med han?

Er dette godkjent i NKK f.ex?

Kan ikke bikkja stilles pga feil, så er det en feil å avle på henne!

Så enkelt er det. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jupp jupp... du får ha din mening!

Men jeg leste nå på rase standar til Boston terrier! Les på farger her:

http://www.nkk.no/cmnkk/file/download/file...terrier-140.pdf

Tini er godkjent hun da! For hun har et lite bless mellom øynene

Hun har ikke de akuratt det ønskelige blesset med hun er godkjent og jeg kan stille henne ut hvis jeg vil som oppdretter sa.. Men det er ikke sikkert at jeg får noen priser på henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan dere ikke bare sjekke hvilke krav det er for hundene for at de er lov å avle på da, også prøve å oppnå disse kravene for da er jo det fullt mulig å avle på dem hvis kravene oppnås. :wink: det kan da ikke være så vannskelig.

selv har jeg avlet på en japaner tispe som er litt stor for å være tispe men ikke overskrider standarden for rasen, hun har også litt tynn/kort pels i forhold til de tispene som stilles ut til vanlig og alikavell så har vi klart å få et cert på henne og det var fra en engelsk dommer. hun har også mangen 1 premier og et lite anntall 2 premier.

hun har vi brukt 3 forskjellige hannhunder på og alle de 3 kullene hun har hatt har gitt gode valper som er bedre enn moren både i størrelse og pelskvalitet.

men da må jeg vell si at det er det eneste som er litt feil på henne størrelsen og pelsen og ja hun har en liten anelse store ører, men det er det flere i rasen som har bare det at de har pels i nakken som skjuler det, alt det andre er helt ok.

så ingen oppdretter av rasen sier nei til at vi får bruke deres hannhunder for hun har en bra anatomi og den går videre på alle valpene. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke opdretter, vil bare ha et kull på henne. Har 5-6 stk som er interisert i valper etter henne. :wink:

Det er ikke anntall kull som sier om du er oppdretter ikke.

HVis du har hatt ett kull så er du automatisk oppdretter. Du har drevet oppdrett på rasen din. Men om du er SÆRIØS oppdretter eller ikke er spørsmålet. En er IKKE særiøs hvis man avler på en hund som blir disket på utstilling. FYSJ OG FY [-X

Greit at kanskje dere kan bruke en hann som skal liksom "dekke" over dette men hva om hanen har en bestemor med samme feilen? Så dukker det opp i valpene?

Nei ikke begynn avl på hund med feil sier nå jeg [-X :D =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...