Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Når kan vintervalper grad ut?

Recommended Posts

Sikkert et teit spørsmål. Ihvertfall for de som driver med oppdrett. Men jeg lurer på om valper på 1 mnd kan være ute bittelitt nå vinterstid. Er border collie-valper. Har ikke tenkt å ha de ute i timesvis, altså. Mildvær og regn her i dag. Hvor mye pleier de å tåle?

Akkurat nå, Tricolor skrev:

Sikkert et teit spørsmål. Ihvertfall for de som driver med oppdrett. Men jeg lurer på om valper på 1 mnd kan være ute bittelitt nå vinterstid. Er border collie-valper. Har ikke tenkt å ha de ute i timesvis, altså. Mildvær og regn her i dag. Hvor mye pleier de å tåle?

Det ser du på dem, de gir beskjed om det begynner å bli kaldt eller de er slitne, de 'herdes' nokså raskt også :)

Ha dem under oppsyn, prøv å ha litt bevegelse i dem i starten mens de likevel får tid til å utforske. Jeg bruker starte med å gi dem mat ute, slik at dem gjør fra seg ute etterpå, ofte holder de par minuttene i starten. Regn og vind er værre enn opphold selv med minusgrader.

Jeg bruker sette ut en flykasse i området vi er i ute, eller legge boksen jeg bærer dem ut i på siden med teppe i, slik at de kan trekke dit når de syntes det er kaldt eller er trøtte. Iallefall ha et underlag som er tørt og isolerende tilgjengelig. 

• Like 2

Du ser vel fort om de fryser. Så lenge det er plussgrader og de er i aktivitet så bør det gå bra tenker jeg

27 minutter siden, maysofie skrev:

Det ser du på dem, de gir beskjed om det begynner å bli kaldt eller de er slitne, de 'herdes' nokså raskt også :)

Ha dem under oppsyn, prøv å ha litt bevegelse i dem i starten mens de likevel får tid til å utforske. Jeg bruker starte med å gi dem mat ute, slik at dem gjør fra seg ute etterpå, ofte holder de par minuttene i starten. Regn og vind er værre enn opphold selv med minusgrader.

Jeg bruker sette ut en flykasse i området vi er i ute, eller legge boksen jeg bærer dem ut i på siden med teppe i, slik at de kan trekke dit når de syntes det er kaldt eller er trøtte. Iallefall ha et underlag som er tørt og isolerende tilgjengelig. 

Godt tips. Er vel et pluss å vende de til reisekassen til de skal ut i bil. Jeg har 10 stk., Er kanskje lettere å holde oversikt med å ta ut et par om gangen. 

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Ja, ikke for å kuppe tråden, men hvor står det at barn under 16 år kan ikke kan gå tur med hunden alene? Kan neppe tenke meg at dette er lovpålagt... Og til selve TS; jeg syns du har flere gode forslag til raser. Men det er jo også store forskjeller på individer innen samme rase. Du har ikke mulighet til å treffe noen? Alltid hyggelig å treffe hunder av rasen du vurderer. Jeg ser på papillon som den mest «brukshund» av disse rasene du nevner. Har møtt flere i agility-miljøet, og på rally-stevner. Naboen har en som de klipper ned, Den er så søt 😍🥰 (nesten så jeg vurderer en selv)
    • Jeg var ikke klar over det. Hvor står det? Jeg fant dette i hundeloven paragraf 4: "Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll" Et kjapt google søk til fant jeg dette hos mattilsynet: Barn under 16 år har ikke lov til å ha ansvar for dyr alene. Dette gjelder også for dyrepass i ferier. Selv om barn får «egne» kjæledyr, er det uansett de voksne som har ansvaret for dyrets velferd. 
    • Hei alle, jeg er fremmed her (klassisk lurker) men fikk så lyst til å nevne at på Etsy finner man tags i skinn for de som trenger noe lydløst. De veier nesten ingenting heller så veldig fine mtp på det også, mine har overlevd et halvår med nesten daglige turer i skogen uten noe slitasje så det er bra saker! Uff, blir så gira på å misjonere når de rundt deg ikke er gale etter hundeutstyr haha
    • Takk for svar 👍 Har sett på puddel, og det  er absolutt et alternativ. 
      Varsling når noen kommer er ok, og hører vel med. Og den må ikke eeeelske alle fremmede, men være vennlig. Belgeren vi hadde var i overkant reservert, og det ønsker jeg meg ikke en gang til 😅 Hun var litt enmannshund. Så vi er godt vant med å ivareta barnas vs. hundens behov for å si det sånn. Nå vil vi ha en hund som er hele familien sin, som alle kan ha glede av. 
    • Alle de tre alternativene er varslere, som vil lage lyd når det kommer folk. Jeg regner med at dere også er klar over at barn under 16 ikke har lov til å gå tur med hund alene, og at dere har tenkt over dette med små barn og hund. En større hund vil nok ha mye lettere for å forhånde seg til barna og tåle mer fysisk, mens små hunder lettere blir tråkket på og herjet med. Ingen raser skal være skeptiske til fremmede. Noen raser kan være reserverte, som betyr noe helt annet. Hvis du opplever at en oppdretter omtaler skeptisk til fremmede som en normal egenskap så ville jeg vært forsiktig med å kjøpe derfra. Forskjellen ligger i at skepsis er en usikkerhet hos hunden, mens reservasjon er bare at de ikke er supersosiale og opptatt av fremmede. Du har nok rett i at yorkien er den som kan være mest krevende å trene i hundesport. Har dere vurdert dvergpuddel, eller bichon-rasene? Personlig har jeg veldig sans for papillon, de er sosiale og trenbare, men de røyter jo. Schipperken er også supre til agility og hundesport generelt, men MYE lyd og pels.
  • Nylig opprettede emner