Gå til innhold
Hundesonen.no

Stiv og støl gammel hund?


Emmaa
 Share

Recommended Posts

Min elskede border collie hann på 13 år er en kjempelykkelig og ellers frisk gutt. Men de siste dagene har jeg sett at han ikke klarer å legge seg ordentlig ned lengre..

Han "ligger" men baken sin litt opp, ser halen står stivt ut.. Så mistenker han har det vondt. Men han lager ingen lyder og jeg kan klappe og hoppe med han og han vil gjerne leke. Tenker bare det er stive muskler og ledd og alderdom, men er livredd for at noe skal være galt. Orker ikke tanken på at han skal ha det kjempevondt og ikke kunne si det til meg og jeg ikke tolker signalene riktig...

Ikke så lenge siden vi var hos veterinær og da fant vi ut at der var litt skumle nyreverdier, men ikke skumle nok til medisiner eller noe sånt. Bare lett fôrbytte og oftere tissetur.. Huff.. Det er jo sønnen min!! Men vil ikke holde han i live bare for min skyld.. Er det noe å bekymre seg over at han er stiv og støl eller er det noe å bare la han leve med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv massasje eller fysioterapi for hunden? Mine får det ca. en gang i måneden for vedlikehold. På den alderen er det alltid forkalkninger og stivheter.

Om han har vondt kan du også prøve smertebehandling som Cartophen eller Galliprant, dyrlegen kan gi deg mer informasjon om dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd massasje eller kiropraktor/fysio. Mine får det ca hver 1 1/2mnd, gamle hunden hadde HD, hoftebrudd og forkalkninger + følges stivheter foran, og det ga henne mange gode ekstra år. 
De jeg har nå får det forebyggende.

Svømming kan også hjelpe. Men ville sjekket med massør/behandler først. 
BOT eller ull kan også hjelpe, pass på at han ikke blir kald. 
Og smertestillende kan også hjelpe mye om det er stivhet/artrose, mange muligheter der så snakk med veterinær. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, varme er såklart viktig. Selv om de ikke fryser har mine nå ull eller back on track-dekken på når det er under 10 grader ute (de er glatthårede). Og en massør/fysio vil nok gi deg øvelser som er bra for å vedlikeholde kroppen, ulendt terreng, snurre, slalom mellom beina osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, simira said:

Ja, varme er såklart viktig. Selv om de ikke fryser har mine nå ull eller back on track-dekken på når det er under 10 grader ute (de er glatthårede). Og en massør/fysio vil nok gi deg øvelser som er bra for å vedlikeholde kroppen, ulendt terreng, snurre, slalom mellom beina osv.

Hvilket ulldekken bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!! Har prøvd å massere han litt selv og ser ut til at han synes det er behagelig, umulig å få noe satt opp nå så tett på jul så... Hele hunden er dekket i underull så usikker på om ull kan hjelpe han? Er ikke så lenge han har vært i røntgen og da sa de ingenting så.. Og kampen med medisiner tror ikke verken han eller jeg har lyst til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...