Gå til innhold
Hundesonen.no

Help!


Jahaja
 Share

Recommended Posts

Kanskje feil sted, men ble litt usikker på hvilken kategori dette havnet under. 
 

jeg har en unghund, rundt 10 mnd og en voksen hund. 
Vi sliter for tiden med unghunden, som aldri kan GÅ fra A-B innendørs (utendørs i bånd klarer jeg å roe han mer, jeg stopper bare når båndet blir stramt til han tilslutt er nødt til å roe ned og senke tempo). 
Det som ofte skjer er at om jeg fr.eks sier at vi skal på tur, tar han "rennfart" ut av senga og inn i gangen (ja, greit, det er gøy med tur). Problemet er at det ikke er nøye hva han skal! Han gjør dette når vi kommer fra tur også og jeg ber han gå å legge seg også! Rennfart fra gangen og oppi senga (gjerne med en runde i sofaen også, som de har forbud mot å være i for tiden pga generelt høyt stress. Vi er i kontakt med hundetrener om dette og har en plan.) Når han skal få mat må han vente i senga si mens jeg ordner til - fordi han oftest kommer "skrensende" etter meg, også skrensende inn i vannskåla når jeg skal sette den ned... Det som skjer da er at han istedefor å gå til matskåla som da blir stående 1 meter utenfor senga type, så "hopper" han dit. 
 

Hvordan få hunden til å senke tempo inne? Forstår at å få ned det generelle stresset inne hjelper, men føler at å tillate han å "løpe rundt" innendørs øker stresset om dere skjønner. 
Har prøvd å leie han fra a-b hele tiden, og det funker mens man gjør det, men med en gang han ikke blir leid (eller fulgt/gå bak meg) så er det på'n igjen.. 

Har også prøvd å geleide han tilbake, si "nei" (ikke strengt med som i "ikke dette jeg mente, prøv igjen") og så gi ny kommando om kom/værsågod osv. Da blir han sykt usikker på hva jeg egentlig vil, fordi han ikke forstår at jeg mener løpingen, men at han i det hele tatt kom? Har derfor skrinlagt det. 
 

andre tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg hadde et lignende problem med den ene hunden min, og vi trente masse på impulskontroll. Det hjalp en del, men han er fremdeles veldig ivrig. Så jeg ville trent masse impulskontroll, og bare generelt sett vært så rolig som mulig rundt hunden så dere iallfall ikke bidrar til å øke energinivået. :) Også ville jeg sett på hvor mye mental og fysisk stimuli hunden får daglig. Kan for lite stimuli være en av grunnene til at han er så overivrig? Og hvis dere trener på det og har gode rutiner så tipper jeg det blir litt bedre etter hvert som han blir mer voksen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...