Gå til innhold
Hundesonen.no

Når hunden blir stiv og støl.


beri77
 Share

Recommended Posts

Min Tibetanske spaniel på snart 12 år går med veldig små skritt og går veldig sakte på tur , ser ut som han vagger. Stopper mye opp og tar pauser .  Virker stiv og når han skal reise seg fra å ha ligget en stund kan det komme et pip fra han som han tydligvis syns gjør vondt når han reiser seg.  Han er ellers i godt humør , veldig kosete og glad i mat etter han ble kastrert i fjor des. Han har lagt på seg litt, prøver selvfølgelig å gi han  mindre mat og vil jo ha han med på tur siden jeg tenker det er bra for forbrenningen  med trim.   Men det virker ikke alltid som han vil på tur , men jeg lokker han med.  Hva er best å gjøre i denne situasjonen?    la være å ta han med på turer, men heller la han lufte seg i hagen når han vil eller dra han med, for er jo kjekt for han å lukte  og treffe andre hunder også  ?   Noen råd til stivheten han opplever ? Han får fiskeolje og for for kastrerte hunder, er det noe annet som kan hjelpe han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også massasje eller fysio ca. en gang i mnd. på våre to på hhv. 10 og 14 år. Hvis det ikke allerede er gjort så er det også lurt med en grundig sjekk hos veterinær, og eventuelt smertestillende dersom hunden har begynt å få giktplager/artroser. Vi vurderer det fortløpende, men foreløpig er begge ganske spreke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner bare 7,5, men hun har HD. Hun får vanntredemølle og laser hver 2-4 uker(prøver ut hver 4 uke nå), kiropraktor ved behov, og går nå på smertestillende. Foreløpig frem til det blir varmere i været. Kiropraktor og smertestillende er det som har hjulpet aller mest på min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cartrophen kan også være en mulighet. Det er litt ulike protokoller for intervaller, min får en runde (1 sprøyte i uka i 4 uker) i løpet av vinteren når det er veldig kaldt. Men jeg tror de som er veldig stive heller kan få en sprøyte i måneden kontinuerlig. Såvidt jeg husker skal dette ikke kombineres med smertestillende, så da må man evt. gjøre noen vurderinger dersom hunden f.eks. bruker Metacam eller lignende.

Endret av Wilhelmina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...