Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrebeskyttelsen Norge stevner Norsk Kennelklub for retten


Wilhelmina
 Share

Recommended Posts

«Dyrebeskyttelsen Norge mener Norsk Kennelklub (NKK), raseklubbene Norsk bulldog klubb og Cavalierklubben, og noen oppdrettere ikke tar problemstillingen rundt avl av syke hunder på alvor. Derfor går de til søksmål for å teste dyrevelferdslovens betydning.»

https://www.nrk.no/norge/dyrebeskyttelsen-norge-stevner-norsk-kennelklub-for-retten-1.15257520

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken skal bli interessant. Dyrebeskyttelsen må vel dokumentere at hunder fra de enkelte oppdrettere er mer syk/mer plaget enn andre hunder/raser. 

En del av de som velger å kjøpe "deformerte" valper er jo veldig til å rose nettopp sin hund opp i været. Hunden er så spreke, og puster så bra osv 

(det beste hadde vært om ikke noen kjøpte disse valpene. Ingen etterspørsel = ingen oppdrett av plagede valper)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Dyrebeskyttelsen Norge mener det må tas i bruk databaser og genetikere slik at seriøst avlsarbeid ikke drives av enkeltpersoner.

– Hundene våre fortjener at dagens teknologi, helhetlig helsedata og at funksjonstester danner grunnlaget for avlen, sier Roaldset.

Veldig enig i spesielt det ☝️  

Jeg har vel ikke helt trua på at dette fører til noe rettslig, dessverre. Jeg tipper det kanskje også er et "mediastunt", ihvertfall delvis. Men jeg tenker det er fint allikevel, det er viktig å spre, så godt som overhodet mulig, at folk må begynne å bruke nøtta og ikke bare øynene når de skal velge seg ut en hund. Og det sprer seg jo nettopp når man får medieoppmerksomhet rundt saker som det her. I så måte var dyrlegenes underskriftskampanje i 2017 også god. Mer av sånt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...