Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie valp, aktivisering og å gå løs


CarolineB
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi har fått en Border Collie frøken, nå 8,5 uke, som er helt herlig! Hun skal, etter planen og hva vi trives med, bli en turkamerat, stallvenn, joggekompis og brukes til rallylydighet og lydighet (på høyt nivå forhåpentligvis), samt noe agility og søk for variasjon. 

Dette er vår første BC, vi har hatt setter og dachser tidligere. Vi vil høre andres erfaring om BC valp siden dette er vår første, og tenker da spesielt på dette:

- Vi trener mye ro og avslapning, legger henne i valpegården og prøver å få 18-20 timers søvn i døgnet. Her er hun veldig flink, men kan ta opptil 1 time før hun roer seg enkelte ganger, vi sitter alltid ved og er der når hun skal roe seg. Har dere erfart at de er flink til å få nok søvn så dette er noe unødvendig av oss? Hun sover da lett 1-3 timer, om natten sover hun 8 timer i strekk ca.

- Min hund som jeg har fra før av, dachs, kan ikke gå løs da hun stikker av, har prøvd i 9 år, men hun er GAL etter fugler. Derfor har jeg en klump i magen når jeg tenker på å ha vår løs, men på andres bilder og filmer ser jeg at de alltid har BC valpen løs. Er de veldig førerorientert og typisk valp å ha grei løs? Er det verdt å prøve det? Hun får belønning for å ta kontakt med oss på tur og vi øver innkalling.

- Vi prøver å trene litt, men hun blir veldig passiv og blir sittende og stirre på meg når jeg prøver å trene henne. Både med lokking og shaping. Ønsker egentlig å trene henne med mest mulig shaping, men vanskelig når hun bare blir stirrende på meg. Både når jeg bruker leke og godbit som belønning, men spesielt med godbit, hun virker nesten litt satt ut for å få det haha. Hun er ikke noe gira på å få noe av det så det er mulig å lokke heller, men blir glad for å få det og elsker å leke. Burde man bare droppe å prøve presse frem noe, har bare hatt jenta i 4 dager så skal ikke ha for høye krav selvfølgelig, og heller fokusere på lek og kos? Når ble deres BCer veldig trenbare og aktive på det? Hun kan «takk» nå, vi har også begynt litt med husbandry som hun tar fint. Har prøvd å øve sitt, begynnelsen på bakpartskontroll (opp på eske), det går så som så. Kan være jeg er litt for gira også! Vi leker mye selvfølgelig, drakamp, med baller og jaktlek. Og jobber med sosialisering, miljøtrening og ro-trening. Skal på kurs, grunnferdigheter for konkurransehunden, om 2 måneder.
 

Hva fokuserte dere på i valpetiden? Noe å tenke på ellers enn «vanlige» valper? Har ellers god kunnskap om vanlig valper og holder valpekurs, men igjen, aldri hatt BC før og man blir litt ekstra gæren når valpen er en egen, så vil gjøre det best mulig!

Tusen takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde ikke vi helt "vanlige" oppvekstvillkår da min var liten, vi bodde i en stall med leilighet, stall og ridehall under samme tak, men jeg fokuserte utrolig mye på kontakt og innkalling de første ukene. Masse godbiter (brukte valpefôret hennes, var så heldig at hun digget det de første ukene) og lek, så det alltid var kult å være hos meg. Tror omtrent ikke hun fikk på seg bånd før jeg hadde hatt henne i to uker, men som sagt - uvanlig oppvekst og jeg skjønner at det ikke funker for alle. Men ville helt klart prøvd å finne et sted hvor det er mulig å trene på noe sånt, i hagen, en fotballbane eller i verste fall bare inne i stua. 

Jeg drev med rotrening mens jeg jobbet i stall, og flettet det naturlig inn i hverdagen. Brukte bur, og satte henne inn der når jeg skulle trene en ny hest. La teppe over buret så det skulle bli mørkt og dempe litt lyder, og så hadde jeg på podcast på mobilen som lå oppå/i nærheten av buret. Drev på rundt buret de første minuttene mens jeg børstet og salte på, passet å å prate litt med meg selv så hun skulle høre at jeg var der, og så gikk jeg enten inn i ridehallen (buret sto i ridehallen, bak vantet, så her kunne jeg høre hvis hun våknet, gjorde kun dette den første uka typ), eller red ut på tur og ble borte i 15-20 min. I blant våknet hun når jeg kom tilbake, da fikk hun komme ut og tisse og leke litt før jeg tok neste hest, men ofte sov hun bare videre. Tenker at man kan bruke noe lignende i hverdagen, at når man skal gjøre dagligdagse ting som å ta ut av oppvaskmaskinen, rydde i huset, e.l. så kan det være tiden hvor hunden skal sove. 

Når det kommer til trening vet jeg ikke helt om jeg har så mye å komme med, jeg brukte mest tid på å gjøre henne glad i godbiter, ros og lek de første dagene, så når jeg etterhvert begynte å "shape" litt så var hun veldig motivert. Men la mest vekt på sitt, bli og kom i starten, følte det var det vi hadde mest bruk for. Når hun ble litt eldre og mer moden var hun mye mer klar for å prøve seg på nye ting :)  Men man ser jo folk trene på masse gøy med de små valpene sine, tror bare ikke jeg er flink nok selv til å se adferden de tilbyr og kjapp nok til å belønne. Det har vært en lang læringskurve for både meg og Salka, om man kan si det sånn! 

Det ble veldig mye tekst og kanskje ikke så veldig mye fornuftig, men dette er mine erfaringer i hvert fall - håper noe av det kan komme til nytte! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som hovedsak så går ikke valper så veldig langt fra flokken på egenhånd, så det kan være lurt å ha henne løs så mye som mulig fra starten, og belønne all kontakt og innkalling. Under trygge forhold, såklart. HVIS du mot formodning har en slik valp som tar avgårde på egenhånd så er det såklart til med langline og trening på inngjerdede eller store, åpne steder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...