Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som biter og jokker


Arilla
 Share

Recommended Posts

Hei

Har en samojed på litt over 3 måneder. 
Han er utrolig fin og lærer seg ting veldig fort.

Men jeg har et stort problem med han som gjør meg så frustrert at jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre. 
Noen ganger når vi er ute så slår han seg helt vrang, virkelig. Han biter i bein og ankler, bånd, hender, klær, alt han får tak i og nekter og slippe. Hvis jeg får han til å slippe så hopper han rett opp på meg og jokker på beina mine. Han biter veldig hardt. 

Jeg har nå prøvd flere tips jeg har fått. Ignorere han, si nei og dytte han forsiktig bort, løfte han opp og holde han inntil meg og kose med han,  men ingenting nytter. Det kan gjøre veldig vondt når han biter og er fryktelig frustrerende. 

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre når han blir sånn. Det er helt umulig å få kontakt med han når han er i det lynnet, det er som om det svartner helt for han. Han kan finne på å gjøre det med andre også, men ikke like ille som med meg og samboer. 
 

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få han til å roe seg ned når han er sånn?

Jeg elsker han, og han er så flink på alt annet. Det er bare dette som har blitt et stort problem.

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en liten stund uti turen?

Det høres ut som typisk overslagshandling, som kommer oftest når hunden er overstimulert eller overtrøtt. Det kan skje om han får for lite aktivitet, for mye aktivitet, for mye inntrykk osv. Hva dette skyldes spesifikt er vanskelig å si uten mer informasjon. Hvor mye aktivitet får han hver dag, i form av tur og mental aktivisering?

Tiltak. Prøv å forutse når det skjer, stopp litt før og tren litt rotrening. Selv om dere er ute på tur går det an å øve på å stå stille litt og bare ta det med ro. Sett deg på en benk om du har en i nærheten.

Ha med en tauknute, ball eller noe som du gir ham i munnen når/hvis bitingen starter.

Hvis du får til, fest båndet i en lyktestolpe og gå unna til han roer seg. Dette er såklart bare "brannslukking" og vil ikke løse problemet utover å unngå biting der og da, og det kan ta tid.

Hvis dette er et stort problem store deler av turen så ville jeg hatt på en grime og klipset båndet over dit når han starter. Da har du bedre kontroll på hele hunden og hodet hans, og bør greie å holde ham unna og gå litt videre til han roer seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg hadde det sånn, og har det sånn ennå noen ganger, og han er 15 mnd. Jeg har endelig lært å forutse det til dels - møte med andre hunder, mye folk eller lyd feks. Jeg har lært meg at det å sette seg rett ned setter han så ut at han stopper opp. Jeg har også vært nødt til å feste ham i lyktestolpe og bare gå unna. 
 

jeg har stått og grått mens han har hengt med 40 kilo i armene mine, og jeg forstår så veldig godt frustrasjonen din. Å ignorere nytter ikke, for når de fester seg sånn, er det så vondt. I sommer gikk jeg feks ikke uten klær på armene av den grunn. 
 

skjer det nå, setter jeg meg ned, prøver å nå inn med en kommando (funker 2/10 ganger) og holder ham i selen og forsøker å holde meg rolig. En uventet lyd kan også snappe ham ut av det. Kanskje du kan prøve noe av dette, kanskje virker det, eller ikke, men vil bare du skal vite at jeg har vært, og er der, og forstår frustrasjonen deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...