Gå til innhold
Hundesonen.no

Sitt-stå, hjelp!


Miloficent
 Share

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp fra dere før jeg får grått hår?

Vi driver å trener på sitt-stå som er et skilt i kl 2 rally. Det vi har gjort til nå er to metoder jeg har prøvd på: en der jeg har hjulpet han fra sitt til stå med godbit, deretter prøvd å fade ut hjelpen. Den andre er håndtarget, targeten drar han opp fra sitt til stå. Tror jeg har klikket, belønnet og sagt stå 150 ganger - men han setter seg hver gang eller ser på meg som et spm tegn om jeg sier «stå». Jada, han forstår kanskje ikke kommandoen enda da tenker dere. Men sist uke gikk vi litt fvf, kommanderte «sitt» og sa deretter «stå» og hjalp til med kroppspråk (ikke hånd) og han STOD! Bilde nedenfor? Men hvorfor i alle dager forstår han det ikke nå... Han er så kjapp med å sette rumpa si ned, det gjelder i all trening (krappe vendinger, 360 venstre bla). 

Han står og blir stående ved min venstre side om jeg tar ut hånden, problemet er at han må fysisk vær borti hånden for å bli stående. Kan fjerne hånden etter han har vært borti uten at han setter seg. Fjerner jeg hånden før han har vært borti, så setter han seg. 

Ja, vi skal prøve å legge øvelsen død og ta den opp igjen - men vi må da finne en løsning? Holdt på i 6 uker med dette? Hoppstå funker dårlig, det har vi prøvd å lært inn før. 

21A995E9-0AA0-4507-9D83-93618FC1E44D.png

Endret av Miloficent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ikke gi han en sjanse til å sette seg igjen. Dvs du lokker han opp i stå, og går raskt videre

Etter hvert kan du gi han et ørlite sekund der han blir stående før dere går videre. Og det ørlille sekundet blir stadig lengre.

Husk å ikke legg på "stå"-kommando før han er oppe. Først når han har forståelse for å stå (DVs bli stående, selv i kort tid), legger man på kommando-ordet.

Noen som driver på med rally velger å lære inn en annerledes utgangsstilling. Hunden skal ikke sette seg på venstre side av fører, men bli stående. Da slipper man at hunden raskt setter seg i øvelser man ikke skal ha hunden i sitt (utgangsstilling) I de øvelsene hvor faktisk hunden skal sitte, så legger fører på en kommando (sitt) der det trengs

Endret av Rufs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rufs skrev:

Hva med å ikke gi han en sjanse til å sette seg igjen. Dvs du lokker han opp i stå, og går raskt videre

Etter hvert kan du gi han et ørlite sekund der han blir stående før dere går videre. Og det ørlille sekundet blir stadig lengre.

Husk å ikke legg på "stå"-kommando før han er oppe. Først når han har forståelse for å stå (DVs bli stående, selv i kort tid), legger man på kommando-ordet.

Noen som driver på med rally velger å lære inn en annerledes utgangsstilling. Hunden skal ikke sette seg på venstre side av fører, men bli stående. Da slipper man at hunden raskt setter seg i øvelser man ikke skal ha hunden i sitt (utgangsstilling) I de øvelsene hvor faktisk hunden skal sitte, så legger fører på en kommando (sitt) der det trengs

Jeg trenger vel egentlig hjelp til hvordan fjerne hjelpen - om du forstår. Hvis jeg tar hånda frem, så står han jo og blir stående lenge nok til at det er godkjent i øvelsen. Problemet er når hånda mi fjernes. Han må liksom touche den for at han skal stå, om jeg fjerner før touchet så setter han seg. Det bare virker ikke som om han har forståelse for at rumpa skal opp i det hele tatt, selv med x antall belønninger for det. Jeg la på kommando hjemme når han begynte å reise rompa når jeg hadde hendene på ryggen (altså ikke hjelp med hånda). Men nå forstår han det ikke igjen??‍♀️ Bare skjønner ikke hva jeg gjør galt... Brukt akkurat samme metode på unghunden, og han står på kommando nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...